Az Irgalmas Jézus képe.
Rajzát Plockban, 1931. február 22- én kapott látomás
alapján jegyezte fel a nővér. ,,Este, amikor a
cellámban voltam, megpillantottam az Úr Jézust fehér
ruhában. Egyik kezét áldásra emelte, a másikkal
megérintette mellén a ruháját. Melléből a ruha
nyílásán két hatalmas sugár tört elő, egy piros és
egy halvány. ... Kis idő múlva azt mondta Jézus:
>>Fess egy képet annak alapján, amit látsz, ezzel az
aláírással: Jézusom, bízom Benned.<<'' (Napló 47)
,,Azt kívánom, hogy a képet... húsvét után az első
vasárnapon ünnepélyesen áldják meg. Ez a vasárnap
legyen az Irgalmasság ünnepe!'' (Napló 49)
A kép mondanivalója szorosan kapcsolódik ennek a
vasárnapnak liturgiájához. Az Egyház ezen a napon
János Evangéliumát olvassa fel, amikor a feltámadt
Jézus megjelent az utolsó vacsora termében, s
megalapította a bűnbánat szentségét (Jn 20,19-29).
Mint feltámadt Üdvözítőt ábrázolja Őt a kép, aki
szenvedése és kereszthalála árán megváltott minket.
A vér és víz sugarai, melyek a lándzsa által
megnyitott szívéből (nem látható a képen) törnek
elő, és a keresztre feszítés sebei a Nagypéntek
eseményeire emlékeztetnek (Jn 19,17-18; 33,37).
Tehát az Irgalmas Jézus képe az Evangélium e két
eseményéhez kapcsolódik, melyek a legtökéletesebben
fejezik ki Isten szeretetét az emberek iránt.
Krisztusnak ezen a képén jellemző a két sugár.
Jelentőségéről kérdezve így válaszol az Úr: ,,A
halvány sugár a vizet jelenti, ami a lelket
tisztítja meg, a piros a vért, amely a lélek élete.
... Boldog, aki ezek árnyékában él.'' (Napló 299) A
lelket a keresztség és bűnbánat szentsége tisztítja
meg, és legbőségesebben az Oltáriszentség táplálja.
A két sugár tehát a szentségeket és a Szentlélek
összes kegyelmét jelenti -- amelynek bibliai jelképe
a víz --, valamint az új szövetséget Isten és ember
között, amelyet Jézus az Ő vére által kötött.
Az Irgalmas Jézus képét gyakran az ,,Isteni
Irgalmasság'' képének is mondják, ami helyes, mert
épp Krisztus húsvéti misztériumában nyilvánul meg
legjobban Istennek az emberek iránti végtelen
szeretete.
A kép nemcsak az Isteni Irgalmasságot ábrázolja, de
emlékezetünkbe idézi az Isten iránti bizalom és a
felebarátaink iránt tettekben megnyilvánuló szeretet
kötelességét. A kép aláírása Jézus akaratából:
,,Jézusom, bízom Benned.'' ,,A kép emlékeztessen
irgalmam követelményeire, mert a legerősebb hit sem
segít semmit cselekedetek nélkül.'' (Napló 742)
A kép így értelmezett kultuszához, mely alapvetően a
keresztény bizalmon és irgalmasságon nyugszik, az Úr
különböző ígéreteket fűzött: örök üdvösséget, a
keresztény tökéletesség útján nagy előrehaladást, a
boldog halál kegyelmét és minden más kegyelmet,
melyet az emberek bizalommal kérnek. ,,A kép által
sok kegyelmet fogok kiosztani a lelkeknek, ezért
hozzáférhetővé kell tenni minden lélek számára.''
(Napló 570)
Az Irgalmasság ünnepe.
Isten Irgalmasságának tiszteletében ez áll első
helyen. Jézus első alkalommal 1931-ben, Plockban
beszélt Fausztina nővérnek arról a kívánságáról,
hogy ünnepet szenteljenek az Isten Irgalmasságának:
,,Azt kívánom, hogy legyen az Irgalmasságának
ünnepe. Azt kívánom, hogy a képet, melyet ecsettel
fogsz megfesteni, húsvét után az első vasárnapon
ünnepélyesen áldják meg! Ez a vasárnap legyen az
Irgalmasság ünnepe!'' (Napló 49)
Az Irgalmasság ünnepének Húsvét utáni első
vasárnapra történő helyezése mély teológiai
értelemmel bír, amely a megváltás húsvéti titka és
az Isteni Irgalmasság titka között fennálló szoros
összefüggésre utal. Ezt az összefüggést hangsúlyozza
az ünnepet előkészítő Isteni Irgalmassághoz végzett
kilenced, amit Nagypénteken kell elkezdeni.
Az ünnep nemcsak egy nap, melyen Istent
különösképpen tiszteljük irgalmasságának titkában,
hanem állandó kegyelem forrása minden ember számára:
,,Azt kívánom -- mondta Jézus -- hogy az Irgalmasság
ünnepe menedék és menekvés legyen minden lélek, de
főleg a szegény bűnösök részére.'' (Napló 699)
,,Keserves szenvedéseim ellenére elvesznek [egyes]
lelkek. Utolsó mentőövet adok nekik, ez
Irgalmasságom ünnepe. Ha nem dicsőítik irgalmamat,
örökre elvesznek.'' (Napló 965)
Ennek az ünnepnek nagyságát a hozzáfűzött ígéretek
nagyságával lehet lemérni, melyeket Jézus ígért:
,,Aki ezen a napon az Élet Forrásához járul, bűnei
és az értük járó büntetés teljes elengedését nyeri
el.'' (Napló 300) ,,Ezen a napon megnyílik irgalmam
mélysége: a kegyelmek tengerét árasztom minden
lélekre, aki irgalmam forrásához közelít. Egy lélek
se féljen közeledni hozzám, még ha bűnei
skarlátpirosak lennének is.'' (Napló 699)
Eme nagy kegyelmek elnyeréséhez teljesíteni kell az
Isten irgalma iránti tisztelet feltételeit, melyek:
a bizalom Isten jóságában, a felebaráti szeretet
gyakor-lása, a megszentelő kegyelem állapotában
(szentgyónás után) méltó Szentáldozás. Jézus mondta:
,,Egyetlen lélek sem nyerhet megigazulást, amíg nem
fordul bizalommal irgalmasságomhoz. Ezért kell a
Húsvét utáni első vasárnapot Irgalmasságomnak
szentelni. A papok ezen a napon hirdessék a
lelkeknek nagy és végtelen irgalmamat.'' (Napló 570)
Az Isteni Irgalmasság rózsafüzére.
Ezt a rózsafüzért Jézus Vilniusban, 1935. szeptember
13-14-én diktálta Fausztina nővérnek bocsánatért
könyörgő, Isten haragját lecsillapító imaként (vö.
Napló 474-476).
Ebben az imában az imádkozó felajánlja az
Atyaistennek Jézus Krisztus Testét, Vérét, Lelkét és
Istenségét saját maga, felebarátai és az egész világ
bűneinek bocsánatáért. Mialatt egyesül Jézus
áldozatával, hivatkozik arra a szeretetre, mellyel a
Mennyei Atya Fiában megajándékozott minden embert.
Ebben az imában irgalmat kérünk magunknak, és az
egész világnak. Ezzel az irgalmasság cselekedetét
gyakoroljuk. Az alapvető bizalom és minden jó ima
feltétele mellett (alázat, kitartás, Isten
akaratával való egyesülés) a hívők elnyerhetik
Krisztus ígéretét, mely főleg haláluk óráját illeti:
a megtérés kegyelmét és a békés halált. Nemcsak
azok, akik ezt a rózsafüzért imádkozzák, hanem a
haldoklók is, akik mellett ezt mások mondják. Jézus
mondta: ,,Ha ezt az imát haldokló mellett mondják,
mérséklődik Isten haragja és mérhetetlen irgalom
veszi körül a lelket.'' (Napló 811) Az általános
ígéret így hangzik: ,,Úgy tetszik nekem, hogy ez
által az ima által mindent megadjak, amire engem
kértek (Napló 1541), ... ha ez megegyezik
akaratommal.'' (Napló 1731) Mindaz, ami nem egyezik
Isten akaratával, nem jó az embernek sem, főleg örök
boldogságára vonatkozóan.
Más helyen ezt mondta Jézus: ,,E rózsafüzér
imádkozásával közelebb hozod hozzám az
emberiséget.'' (Napló 929) ,,Azokat a lelkeket, akik
ezt a rózsafüzért imádkozzák, már életükben
körülöleli irgalmam, különösen pedig haláluk
óráján.'' (Napló 754)
Az Irgalmasság órája.
1937. októberében Krakkóban Fausztina nővér
figyelmét az Úr Jézus halála órájának tiszteletére
hívta fel: ,,Valahányszor hallod, hogy hármat üt az
óra, merülj el teljesen irgalmasságomban, dicsőítsd
és magasztald; hívd le az egész világra hatalmát,
főleg a szegény bűnösökre, mert az irgalom ebben az
órában nyílt meg teljesen a lelkek számára.'' (Napló
1572) Az Úr Jézus elég pontosan megadta azt az
imamódot is, ami Isten Irgalmasságának kultuszában
ennek a formának legjobban megfelel: ,,Igyekezz
ebben az órában elvégezni a keresztutat! -- mondta
Fausztinának -- Ha ez nem lehetséges, kis időre térj
be a kápolnába, tiszteld irgalommal teli Szívemet a
Legméltóságosabb Oltáriszentségben. Ha ez sem
lehetséges, akkor merülj el imádságban -- ha röviden
is -- ott, ahol éppen vagy.'' (Napló 1572)
Rózycki professzor három feltételt sorol fel, melyek
szükségesek az ebben az órában mondott ima
meghallgatásához:
1. Az imát Jézushoz intézzük.
2. Délután háromkor történjék.
3. Jézus kínszenvedéseinek értékére hivatkozzon.
,,Ebben az órában -- mondta Jézus -- kéréseddel
mindent elnyersz magad és mások számára. Ebben az
órában lépett a kegyelem a világba: az irgalom
legyőzte az igazságosságot.'' (Napló 1572)
Az Irgalmasság tiszteletének terjesztése.
Ezt azért emelte ki Rózycki atya, mert ehhez is
ígéretek fűződnek. Jézus: ,,Azokat a lelkeket, akik
irgalmasságom tiszteletét terjesztik, egész
életükben megoltalmazom, mint gyengéd anya óvja
csecsemőjét. Haláluk óráján pedig nem bírájuk, hanem
irgalmas Megváltójuk leszek.'' (Napló 1075)
Az Isten Irgalmassága iránti kultusz lényege: az
Isten iránti keresztény bizalom és a felebarát
tettekben megnyilvánuló szeretete. Az Úr Jézus
,,teremtményeitől bizalmat'' (Napló 1059) követel,
valamint az irgalmasság cselekedeteinek
végrehajtását tettel, szóval vagy imádsággal. ,,Felebarátaid
iránt mindig és mindenhol irgalmasságot kell
tanúsítanod. Ez elől nem térhetsz ki sem kényszerre
hivatkozva, sem kifogással, sem bocsánatkéréssel.''
(Napló 742) Jézus azt kívánja tisztelőitől, hogy a
nap folyamán legalább egy jó cselekedetet végezzenek
felebarátaikért.
Az Isteni Irgalmasság tiszteletének terjesztése nem
kíván feltétlenül sok szót, hanem a hit keresztény
alapját, az Isten iránti bizalmat követeli meg, és
azt, hogy minél irgalmasabbak legyünk. Az apostoli
küldetés ezen példáját adta életével Fausztina
nővér.
Forrás: http://fausztina.fw.hu
Az idézetek
Szent Fausztina nővér naplójából valók.
Kommentáld!