Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az alábbiakban Szabó Ferenc jezsuita szerzetes jegyzetét adjuk közre, amely a Vatikáni Rádió magyar szerkesztőségének honlapján jelent meg.
Szabó
Ferenc SJ előző jegyzetében bemutatta a sajátos latin-amerikai szellemi
irányzat, a felszabadítás teológiája kialakulását és a körülötte támadt
vitákat, a Hittani Kongregáció közbelépéseit. Az ezredfordulóra már
elcsendesedtek a viták: egyrészt mivel a zsinat után kialakult
keresztény–marxista párbeszéd, ami e földrészen a kérdéses teológiában
és az általa gyakorolt politikai elkötelezettségben nyilvánult meg, a
bolsevizmus bukása után okafogyottá vált. A Kelet-Európában megvalósult
kommunista rendszer igazi arcát csak akkor kezdték megismerni, amikor
Szolzsenyicin és mások leleplezték a GULÁG-szigetvilágot, majd amikor
szovjet tankok eltiporták 1956-ban a magyar forradalmat, 1968-ban pedig
elfojtották a prágai tavaszt. Sajnos, miként egyes nyugati baloldali
értelmiségiek, a latin-amerikai felszabadítási teológia egyes
szélsőséges képviselői is még 1989 után sem látták be, hogy a marxista
ideológia, ha következetes, diktatúrához vezet. Ezt hangoztatta Ferenc
pápa, amikor óvott az ideológiáktól.
A másik oka a viták
elcsitulásának a baloldali ideológiákból való kiábrándulás mellett az,
hogy az egyházon belüli teológiai párbeszéd kiegyensúlyozottabb lett,
jóllehet részben még továbbra is fennáll a helyzet, amely létrehozta ezt
a teológiát: a szegények kiáltása az igazságosságért. Ferenc pápa is
visszhangozta ezt a kiáltást, amikor a felszabadító Krisztus üzenetét
hirdette júliusi dél-amerikai útján, és tovább hirdeti a globalizálódó
világnak, megbélyegezve az új kapitalizmus igazságtalanságait.
Szakemberek
a felszabadítás teológiáját (főleg krisztológiáját) ahhoz a 20. századi
krisztológiai megújulási „mozgalmához” sorolják, amely visszahajolt a
Bibliához, a történeti Jézus üzenetéhez, keresztjéhez és feltámadásához.
Ez a tendencia az úgynevezett „alulról kiinduló” krisztológia, amely
továbbgondolja a khalkédoni dogmát, és a hangsúlyt Jézus igaz
emberségére helyezi.
Az alulról kiinduló krisztológiát manapság
kontextuális krisztológiának is nevezik, és ide sorolják a
felszabadítási teológia képviselőit is.[1] Általában minden kontextuális
krisztológia abból a tényből indul ki, hogy Isten önközlését a
befogadók különféle gondolkodási horizontja és kategóriája közvetíti,
amikor a Krisztus-esemény megértéséről van szó. „Ebből a nézőpontból
szemlélve más vallások olyan kincseknek számítanak, melyek Krisztusról
olyasmit mondanak el nekünk, amit nélkülük soha nem tudtunk meg róla.
Analóg módon érvényes ez Ázsia, Afrika vagy Latin-Amerika kereszténység
előtti kultúrájára. Dél-Amerikában a felszabadítás teológiája olyan
krisztológia körvonalait vázolja fel, mely Jézus megváltó jelentőségét
nemcsak elméleti síkon akarja igazolni, hanem azt különösen
»szotériopraxis« szemszögéből (az üdvösséget a megszabadítás
gyakorlatába ágyazva) az embertelen politikai és szociális struktúráktól
való megmentésben látja.”[2]
A teológiai vita az ezredforduló
után is tovább folyt az „alulról kiinduló” felszabadítási teológusok
egyes műveiről. 2006. november 26-án kelt, de csak 2007. március 15-én
hozták nyilvánosságra a Hittani Kongregáció közleményét (notificazione),
amely Jon Sobrino jezsuita, az egyik vezető felszabadítási teológus két
könyvét bírálja: a Krisztus, a felszabadító (1991) és A Jézus Krisztusba vetett hit
(1999) címűeket. A közlemény az El Salvadorban működő baszk jezsuita
krisztológiáját öt ponton kérdőjelezi meg: Jézus istensége, Isten Fia
megtestesülése, Jézus és Isten országa viszonya, Jézus emberi öntudata
és Jézus halálának üdvhozó értéke. Látjuk, hogy a khalkédoni dogma
újraértelmezéséről van szó. Megjegyzem: Róma nem tiltotta el Sobrinót a
teológia tanításától.
Kiegyensúlyozottabb nézőpont felé
A felszabadítás teológiája művelői joggal hivatkozhattak a zsinat Ad gentes
kezdetű „missziós” dokumentum felszólítására, hogy „minden egyes
nagyobb úgynevezett szocio-kulturális területen szorgalmazni kell a
teológiai elemzést, amely az egyetemes Egyház hagyományainak fényénél
újra vizsgálja az Istentől kinyilatkoztatott, a Szentírásban
följegyzett, s az egyházatyák és a Tanítóhivatal által magyarázott
szavakat és tetteket. Így könnyebben felfogható lesz, hogy a népek
bölcsességét és bölcseletét felhasználva milyen utakon keresheti a hit
megértését, s hogy miképpen lehet összeegyezteti a szokásokat, az
életfelfogást és a társadalmi rendszert az isteni kinyilatkoztatásban
föltárt erkölcsi követelményekkel.” (AG 22)
A zsinat óta eltelt
fél évszázad során – a globalizálódó világ új evangelizálásának
távlatait és feladatait keresve – a teológiának tisztáznia kellett
világviszonylatban a latin-amerikai felszabadítási teológusok által
felvetett problémákat: a szegényeknek hirdetni a felszabadító örömhírt,
az inkulturáció kérdése, a kereszténység és a világvallások viszonya
Isten egyetemes üdvözítő terve távlatában.
Ezt a feladatot sürgeti és megkönnyíti a Latin-Amerikából jött Ferenc pápa, amint az Evangelii gaudium kezdetű programot kijelölő buzdítása és számtalan megnyilatkozása jelzi.
Befejezésül
egy érdekes tényt említünk: Müller bíboros és Gutiérrez
együttműködését.[3] 2013-ban jelent meg olaszul Gustavo Gutiérrez és
Gerhard Ludwig Müller bíboros, a Hittani Kongregáció új prefektusa közös
könyve: Szegényen a szegényekért. Az egyház küldetése.
[4] A könyv németül Németországban már 2004-ben megjelent, de nem
keltett nagyobb figyelmet. Csak most figyelt fel a sajtó a
könyvbemutatóra, minthogy Joseph Ratzinger bíboros utódja a Hittani
Kongregáció élén, Gerhard Ludwig Müller bíboros a felszabadítás
teológiája egyik ismert és Ratzinger által bírált képviselőjével lépett
fel. Müller Gutiérrez tanítványa és csodálója volt. Amikor XVI. Benedek
2012-ben Gerhard Ludwig Müller bíborost kinevezte a kongregáció élére,
egyesek meglepődtek, hiszen a pápa ismerhette a két szerző barátságát,
mint a volt bíboros prefektus, aki – mint láttuk – 1984-ben és 1986-ban
két instrukcióban is keményen bírálta a felszabadítás teológiája
elhajlásait. Viszont azt is meg kell jegyezni, hogy Müller Joseph
Ratzinger összes teológiai műveinek német kiadását készíti elő, és már a
vállalkozás felénél tart. Tehát biztosan jóváhagyta Müller értelmezését
a felszabadítási teológia egyik fő képviselője munkásságáról.
Minden bizonnyal időközben Gutiérrez is árnyalta, kiegyensúlyozta
teológiáját, megváltástanát, és a marxista-kommunista diktatúrák
összeomlása után revideálta utópiáját.
* * *
Valószínű, hogy II. János Pál szociális enciklikáinak és a
felszabadítás teológiájának is köszönhető, hogy a Katolikus Egyház
Katekizmusában (KEK 1869) szerepel a „bűn struktúrái” kifejezés: „A bűn
(…) az embereket cinkostársakká teszi: uralomra segíti közöttük a bűnös
vágyakozást, az erőszakot és az igazságtalanságot. A bűnök olyan
társadalmi helyzeteket és intézményeket, struktúrákat hoznak létre,
amelyek ellentétesek az isteni jósággal. A »bűn struktúrái« a személyes
bűnök kifejeződései és hatásai. Áldozataikat afelé terelik, hogy ők is
bűnelkövetőkké váljanak. Analóg értelemben »társadalmi bűnt« hoznak
létre.”
[1] Lásd Karl-Heinz Menke tanulmányát: „Napjaink krisztológiája – áttekintés” in Mérleg, 2001/3, 267-268.
[2] Menke itt (268) a 17. jegyzetben a következő neveket említi: G. Gutiérrez, V. Codina, L. Boff, J. Sobrino.
[3] http://chiesa.espresso.repubblica.it/articolo/1350589
[4]„Dalla parte dei poveri. Teologia dela liberazione, teologia della Chiesa”, Edizioni Messaggero-EMI, Padova, 2013.
Fotó: News.va
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!