Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Született: 1891. október 12., Wrocław, Lengyelország
Meghalt: 1942. augusztus 9., Auschwitzi koncentrációs tábor, Oświęcim, Lengyelország
A XX. Század kimagasló szentjei közé tartozik Edit Stein. Vértanúsága Isten iránti szeretetről tesz tanúságot. Isten útját járjuk, megtapasztalhatjuk, hogy kiválasztott és vezet minket, és ezért nem veszítjük el bizalmát. Ortodox zsidó családban született, az akkor Németországhoz tartozó Wroclawban. 1904-ben kitért a judaizmusból és ateista lett. A Göttingeni egyetemen Edmund Husserl tanítványa lett, akit asszisztensként elkísért a Freiburgi egyetemre. Itt szerzett doktorátust 1916-ban. Noha korábban is volt kapcsolata a katolicizmussal, az áttérését az okozta, hogy 1921-ben elolvasta Avilai Szent Teréz misztikus önéletrajzát. Miután 1922. január 1-jén megkeresztelték, lemondott a Husserl melletti asszisztensi állásáról és a speyeri dominikánus leányiskolában lett tanár.
Amíg itt tanított (1922-1932), németre fordította Henry Newman
bíboros leveleinek és naplójának egy kötetét, Aquinói Szent Tamás De
veritate (Az igazságról) című művét és a katolikus filozófiát
tanulmányozta. 1932-ben a Münster-i Pedagógiai Intézetben tartott
előadásokat, de a náci kormányzat által hozott antiszemita törvények
arra kényszerítették, hogy 1933-ban lemondjon állásáról.
1934-ben
belépett a karmeliták kölni rendházába és felvette a Teresa Benedicta a
Cruce (Keresztről nevezett Benedicta) nevet. Itt írta meg Endliches und
ewiges Sein (Véges és örök létezés) című könyvét, amelyben próbálja
összeegyeztetni Aquinoi Szent Tamás és Husserl filozófiáját. A növekvő
náci fenyegetés miatt a rendje áthelyezte Hollandiába, az echti
karmelita kolostorba. Itt írta meg a Studie über Joannes a Cruce:
Kreuzeswissenschaft ("Tanulmányok Keresztes Szent Jánosról: A kereszt
tudománya) című könyvét.
Hollandiában sem volt biztonságban: a
holland püspöki konferencia 1942. július 20-án nyilvánosan elítélte a
náci fajelméletet; az állásfoglalást az ország összes templomában
felolvasták. Válaszként 1942. július 26-án Hitler elrendelte
Hollandiában is az áttért zsidók letartóztatását, akiket addig
megkíméltek. Edithet és Rosa nővérét letartóztatták és az auschwitzi
koncentrációs táborba szállították. 1942. augusztus 9-én mindkettőjüket
elgázosították.
1987. május 1-jén Kölnben boldoggá avatták.
1998. október 11-én II. János Pál pápa szentté avatta Teresa Benedicta a
Cruce' néven.
II. János Pál pápa (Sziénai Szent Katalinnal,
Avilai Nagy Szent Terézzel és Szent Brigittával együtt) 1999. október
1-én Európa társvédőszentjévé nyilvánította.
Egyes zsidó
csoportok, beleértve a Simon Wiesenthal Központot, ellenezték a boldoggá
avatást. Rámutattak, hogy a katolikus doktrína szerint az a vértanú,
aki a hitéért halt meg; ezzel szemben Steint zsidó származása miatt
ölték meg. A katolikus egyház álláspontja mindazonáltal az, hogy Edith
Steinnek azért kellett meghalnia, mert a holland egyház elítélte a náci
fajelméletet. Más szavakkal, azért halt meg, hogy az egyház erkölcsi
tartását erősítse, tehát mártír.
forrás: MKPK.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!