Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szekértáborok az ökumené körül
Képzeljünk el egy falut, ahol kétféle ember él egymás közt
elvegyülve. Első ránézésre teljesen egyformák, nincs észrevehető
különbség még a házaik vagy a kertjeik között sem. De jobban megismerve a
falu életét kiderül, hogy olyan, mintha két különálló faluban élnének.
Két elektromos hálózat épült ki a faluban, két különböző
áramszolgáltatóval. Két gázszolgáltató vezette be a gázcsöveket az
összes utcába. Két vízmű ásta fel az utcákat, hogy lefektesse
főnyomócsöveit, és két szennyvízelvezető rendszer épült két víztisztító
üzemmel. Két rendőrség felügyeli a rendet (de mindegyik inkább csak a
magáét), két egészségügyi központ látja el a betegeket (de lehetőleg
csak a hozzá tartozókat), és két tűzoltóság áll készenlétben, hogy a
maga hálózatába tartozó veszélyeket elhárítsa.
Két városháza van, és
értelemszerűen két önkormányzat, ahol két közgyűlés hoz határozatokat.
De ez nem is probléma, mert az ügyeik szinte soha nem érintik egymáséit.
Az emberek megtanultak úgy élni, hogy csak a saját dolguk érdekelje
őket, mintha a „másik fajta ember” nem is létezne. Persze, tudják, hogy
léteznek, hiszen egymás szomszédjai. De a szomszéd, az más: a
szomszéddal csak a napi pletyka megy, a „kipanaszkodás”, meg néha egy
kis sütemény. És amíg ennyiben maradnak a dolgok, addig a szomszéddal
nincs is semmi gond, lehet ő akármi vagy akárki.
Konfliktusok persze voltak, amik aztán melegágyai lettek a sztereotípiáknak,
a
„városi legendák” falusi változatainak. De hozzá kell tenni,
konfliktusok nem csak másfajták között léteznek: mindkét oldalon volt
széthúzás bőven. Egységbe csak akkor tömörültek, ha a „másfajtákkal”
kellett szembeállni.
A faluban fel-felbukkant az a törekvés, hogy
emberibb, egyszerűbb (sőt még olcsóbb is) lenne az élet, ha ezt a
kettősséget felszámolnák. A feszültség ugyanis nyilvánvaló volt: a
kettősség miatt a mindenkit érintő ügyek valójában kezelhetetlenek, a
falu iránt bizalmatlanok a befektetők, a munkahelyek száma csökken, a
konfliktusok megoldását pedig mindenki a másik féltől várja.
Az
egységet kereső mozgalom azonban nem az önkormányzatokból indult ki,
hanem civil aktivisták kezdeményezték. Nekik köszönhető az, hogy lettek
„egység-körök”, ahol a „különböző fajta” emberek ismerkedhettek,
barátkozhattak, és közösen megbeszélhették a dolgaikat. Ez a mozgalom
olyan nyomást gyakorolt a falu önkormányzataira, hogy azok (a belső
kétségek és nézeteltérések ellenére) megfogalmaztak egy nyilatkozatot,
melyben elkötelezték magukat a kölcsönös közeledés iránt. Ez a
nyilatkozat nagy áttörésnek számított. Hatására bevezették, hogy a két
általános iskolában évről évre megrendeznek egy napot, amikor a másik
faluközösség egyik vezetője beszél a falu másik felének életéről. Ezt a
gesztust az emberek a béke, a megegyezés és a falu egységének a
szimbólumaként üdvözölték. Aztán a dolgok így is maradtak. Az
„egység-nap” alkalmából rendszeresen ünnepi beszédet mondtak a
polgármesterek, méltatva a sokféleségben megnyilvánuló egység
nagyszerűségét.
Így ment ez évtizedekig. De a dolgok változnak, új generációk nőnek
fel. Több civil „egység-kör”, ráunva a felső szervek tétlenségére, nagy
hanggal kivonult a falu szélére, és nomád módon rendezkedett be.
Kijelentették, hogy ők ezzel megvalósítottnak tekintik az egységet.
(Igaz, a körök olykor egymással sem tudtak megegyezni az együttélés
alapkérdéseiben.)
Elsősorban a szervezett életre fogták a
szétszakítottságot, hiszen – érveltek – ha nem lenne önkormányzat és
közgyűlés, akkor a tisztségviselők nem féltenék a pozícióikat, s ha nem
lenne csatornázás és áram, akkor nem lenne vita, hogy melyik rendszerre
álljon át a falu, és ki állja az átállás költségeit. A nomád élet
sokaknak tetszett: nem voltak formális kötelezettségeik, például nem
kellett helyi adót fizetni. Bár több volt köztük a betegség, és nagyobb a
csecsemőhalandóság, ezeket a megfigyeléseket azonban a nomádok szerint
csak a köztük megvalósult egységes falu eszményének a lejáratására
találták ki az ellenségeik.
Végül így mindenki valahogy úgy érezte,
hogy megvalósítja az egységet. A falu népessége azonban egyre nagyobb
mértékben csökkent. Kiszámították, hogy ha a folyamat nem változik,
néhány évtized múlva nem fogják tudni fenntartani az intézményeiket. Az
elemzők megállapították, hogy a fiatalok elköltözése miatt nincs a
falunak demográfiai utánpótlása.
S valóban, a gyerekeket, amíg
kicsik voltak, mit sem érdekelte a politika: a szülői intések észben
tartásával, mégis szívesen játszottak a „másfajta” szomszéd gyerekeivel.
Később ezekből barátságok, szerelmek lettek, aminek nem volt helye a
faluban. Nem lehetett megoldani a közös csatornázást, s ahol mégis
megpróbálták, ott vagy elviselhetetlenül bonyolulttá váltak a technikai
dolgok, vagy végül mégis az egyik mellett döntöttek, keserű családi
vitákat és szétszakadásokat okozva. A nomád életformát a kevésbé
radikálisak kényelmetlennek érezték. Egyre többen költöztek inkább el az
ország valamilyen távoli pontjára, feladva a régi portát a régiek
értékeivel együtt.
* * *
Kispesten, a Templom téren három templom áll. Az oda járók
elvegyülten élnek a környéken, talán ismerik is egymást, mert
szomszédok. Vasárnap délelőtt együtt sétálnak le a térre, beszélgetnek
napi politikáról, „kipanaszkodják” magukat, meghívják egymást délutánra
egy kis süteményre, aztán elbúcsúznak a téren, és ki-ki megy a maga
templomába, hogy ott úrvacsorázzon vagy áldozzon, és megünnepelje azt,
hogy mindnyájan egyek vagyunk az Úrral és egymással.
Talán túl nagy
ez az antiutópiaszerű probléma ahhoz, hogy az egyes ember felelősnek
érezze magát érte. De vajon kisebb léptékben nem látunk hasonlót?
A
református templomi gyakorlatban sajnos ezt nem lehet az úrvacsorával
illusztrálni, annyiféle (laikus és tanult) nézet és elképzelés létezik
az úrvacsora jelentéséről, melyek közül is a legnépszerűbb a tudatlanság
és a szokásszerű engedelmesség. Reformátusok közt talán jobban fejezi
ki az egységet az imaközösség. Illetve hiányát, ha nincs.
Talán a
református egyházunkon belül tapasztalható széthúzó folyamatokról is
írhatnánk olyan antiutópiát, mint a felekezetek egymás mellett éléséről.
Nemrég jelent meg a Parókia Portálon egy írás az
egyházunkon belül létező sokféleségről. Végignézve a „listát” nyomasztó
a gondolat, hogy az „irányzatok” képviselői közt mennyire nehéz
elképzelni a közeledés gesztusait. Olyanra viszont van példa, hogy
egyazon református gyülekezet két része (liturgiai intolerancia okán)
két különböző istentiszteletre jár a templomba. Mennyire engedjük
mélyülni ezeket az árkokat, amikor már most is szinte szakadékok
választanak el egymástól?
Igen, talán azért érzem olyan erőltetettnek
az egyetemes imahét gondolatát, mert szerintem először a saját házunk
táján kellene söpörni. A gyülekezeti presbitérium egységénél, sőt a
gyülekezet egységénél. Feloldani az Istentől kapott szeretet
gesztusaival az egymás iránti félelmeket – a megfelelési kényszer, a
bizonyítási kényszer szorongásait, a kisebbrendűség vagy az elnyomottság
(talán alaptalan) félelmeit. A kereszt alatt megélni az egymás iránt
gyakorolható bűnbocsánat feloldozását. Szentlélektől kapott erővel
egymás életét előmozdítani, és közös életet élni.
Az a gyülekezet fog tudni az egyház nagy közösségében közeledést
gyakorolni mások felé, amelyik a gyülekezeten belül gyakorolja ezt a
gesztust.
S egyszersmind minden nagy szervezeti közeledés
hitelességét is az teszi próbára, hogy a benne élő egyes emberek
szintjén, ahol már felelősnek érezhetjük magunkat a problémákért,
ismerős-e ez a közeledés és aktívan gyakoroljuk-e. Az intézmények
szétesése mögött kivétel nélkül mindig emberi sorsok állnak. Még a
dogmatikai döntések, a hitviták mögött is. Ha nem vagyunk képesek
meglátni az egyes embert, soha nem fogjuk tudni legyőzni a közénk
évezredesen hagyományozódott intézményes távolságokat sem.
Az ökumené
és a missziológia szakterületének ismerői számára alaptétel, hogy az
egyházak egysége eredendően meghatározza a keresztény missziót. Ezzel
azonban a legtöbb ember semmit nem tud kezdeni. Amíg „a római pápa nem
lesz protestánssá, és a protestánsok római katolikussá”, addig nem
hivatkozhatunk másra, mint a saját szeretet-felelősségünkre. Arra, amit a
saját gyülekezetünkben, a saját presbitériumunkban, egyházmegyénkben és
egyházkerületünkben, Magyar Református Egyházunkban kell gyakorolnunk.
Hosszú-hosszú kibékülések folyamatában talán még eljöhet egy olyan
kereszténység is a földön, ahol a református lelkész és a katolikus
plébános egy gyülekezet lelkészi vezetéséhez tartoznak majd.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!