Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az Apátság története
A
tihanyi bencés
monostort I. András király (1046-1060) 1055-ben alapította Szent Ányos és Szűz
Mária tiszteletére. Az alapító királyt itt temették el 1060-ban. A kolostor
alapító oklevele a legrégebbi, eredeti formajában fennmaradt Magyarországi
oklevél, melynek latin nyelvű szövegében magyar szavakat, kifejezéseket is
használtak. Ezért a Magyar nyelv legrégibb írásos emléke
is.
Szent Ányos (Anianus) titulusa a
történti Magyorországon és a környező országokban szinte egyedülálló jelenség. A
hagyomány szerint Szent Ányos Orléans püspökeként imáival megmentette városát
Attila hunjainak dúlásától, majd tiszteletét a francia uralkodók évszázadokon át
gondosan ápolták. Nem tisztázott, miként került a szent tisztelete hazánkba, de
bizonyosan az alapító királlyal hozható kapcsolatba. A középkori kolostorról
csak a XVI-XVII. századi ábrázolások alapján alkothatunk képet. Az egyenes
szentélyzáródású, keletelt templomhoz dél felöl csatlakozott a szabályos
kolostor négyszög, mely a nyugati oldalon a templomnál rövidebb volt. Napjainkra
az egész együttes szinte nyomtalanul eltünt, alig tizenegynéhény kőfaragvány és
a szinte érintetlenül ránkmaradt XI. századi altemplom fennmaradása minden
bizonnyal az itt eltemetett I. András tiszteletéhez
kapcsolható.
Magyarország történetében a XVI-XVII. század jelentős változásokat
hozott. A török támadások miatt a szerzetesi élet megszűnt Tihanyban, a
kolostorba katonák költöztek. Az épületegyüttest végvárrá vált, védelmi
szempontok szerint átalakították. Köréje erődítést építettek.
A török elleni
felszabadító háborúk után a irályi kamara a felszabadított területeken álló
birtokokat csak ún. fegyverváltság kifizetése után adta vissza egykori
tulajdonosaiknak. Tihanyért ezt a Magyarországi Bencés Rend nem tudta kifizetni.
Így 1702-ben az ausztriai Altenburg Bencés Apátságnak tulajdonába került. A
Pannonhalmi Bencés Apátság csak 1716-ban tudta visszavásárolni
Altenburgtól.
A XVIII. század három
apát nevével fémjelezhető, akik egy-egy történeti, építéstörténeti periódust
képviselnek a kolostor életében. 1716-1740-ig Grassó Villebard, 1740-1760-ig
Lécs Ágoston, 1760-1786-ig Vajda Sámuel volt az apát. Először a szerzetesi élet
alapfeltételeinek megteremtése és a kolostor birtokainak pénzügyi stabilizálása
volt a fő cél. Az 1720-as évektől megindult a templom és a kolostor újjáépítése,
amit 1763-ban tűzvész szakított meg. Feltételezhető, hogy 1740 után Lécs Ágoston
idején már egységes építészeti koncepció alapján folytatódott az építkezés és
készült el a templom a kolostor szárnyaival együtt jelenlegi formájában. A
templomot 1754-ben szentelték fel ideiglenesen. A végleges felszentelésre csak
20 év múlva került sor.
Lécs Ágoston a kor egyik nagy formátumú, de ellentmondásos egyénisége.A nagyképzettségű teológus és hitszónok a vallásos élet újrateremtője volt Tihanyban.Aki azonban életmódjával nem mindenben alkalmazkodott szerzetesi kötelmekhez. Sikerrel zárta le az Apátság birtokpereit és újabb területekkel is gazdagította rendjét. Nemcsak az Apátság építését fejezte be, hanem az Apátság birtokain, így Füreden a savanyúvizű forrásoknal is építkezett.Lécs Ágostont Vajda Sámuel, a mélyen vallásos, aszkétikus életű apát követte. Gazdag irodalmi munkásságából kiemelkedik a három kötetes, szép magyar nyelven írt Jézus életéről szóló munkája, amely 1772-1774 között jelent meg Pozsonyban, s a korszak kedvelt olvasmánya volt.Tevékenysége a vallásos lelkiség elmélyítésére irányult, középpontjában a Jézus Szíve kultusz elterjesztésével és ápolásával.
1786-ban II. József a Bencés Rendet is felosztotta. A szerzeteseknek el kellett hagyniuk kolostorukat, csak egyetlen szerzetes maradhatott aki ellátta a plébániai feladatokat. A rend tagjai 1802-ben térhettek vissza Tihanyba. A XVIII. századi fellendüléshez képest az anyagi és szellemi lehetőségek alaposan megváltoztak ebben az évszázadban. Az 1880-as évekre az épületegyüttes nagyon rossz állapotba került és felvetődött az is, hogy a templomot teljes egészében újjá kellene építeni. Czeigler Győző építész, a Műegyetem tanára 1889-1890 között megoldotta a templom és kolostor szerkezeti problémáit, és az épületegyüttest teljesen felújította. A templomban falképek keszültek és az oltárokat iss átfestették, újra aranyozták.
1950-ben ismét el kellett hagyniuk a szerzeteseknek
a rendházat. A plébánia megmaradt, a rendházba először szegényház, később múzeum
költözött. A Bencés Rend 1990-ben térhetett vissza Tihanyba, de a
kolostoregyüttest csak 1994-ben kapta vissza a Magyar Államtól. 1992-ben
elindult a templom belső restaurálása (falképek, oltárok), amely 1996-ra
fejeződött be. 1996-ban megkezdődött a kolostor teljes
felújítása.
A templom
magyarországi viszonylatban középméretű, 46 méter hosszú, 16 méter széles,
tornyainak magassága 34,5 méter. Az egyhajós, négyboltszakaszra tagolódó
templomtér erőteljesen megemelt, egyeneszáródású, két boltszakaszos szentélybe
vezet, amely alatt az altemplom helyezkedik el. A kéttornyos nyugati főhomlokzat
részletgazdagsága éles ellentétben áll a templom és kolostor többi homlokzatának
puritán egyszerűségével. Az erőteljesen
tagozott, növényi orgamentikával díszített főkapu szemöldökkövén Lécs Ágoston
apát monogrammja: ALAT(Anianus Lécs Abbas Tihanieniss) 1754
látható.
Fölötte az apát címere, ami a templombelsőben is
több helyütt megtalálható, és a kolostor címerévé vált. A toronypár közti
oromfalban lévő két fülkében pedig Szent Ányos és Szűz Mária szobrát láthatjuk.
A homlokzati szobrokat 1754 ismeretlen veszprémi kőfaragó készítette. A templom
építészét főhomlokzatának tagolása valamint a templombelső boltozása, illetve
kettős pilasztereinek formai megoldása alapján a Dunai Barokk iskola egyik
jeles, hazánkban is dolgozó mesterének, a karmelita Martin Wittwernek körében
kereshetjük. A templomhoz dél felől kapcsolódó kolostornégyszög szárnyai
fokozatosan épültek ki a XVIII. század közepén, felhasználva a korábbi XVI-XVII.
századi épületmaradványokat is. Először a keleti, majd a déli végül a nyugati
szárny készült el. Homlokzataik tagolása nagyon egyszerű, csupán a nyugati
homlokzaton található főbejárat kapott a templom főbejáratával azonos formai
kialakítású kőkeretet. A barokk kolostorban a szerzetesi élettel összhangban,
puritán egyszerűségü cellákat alakítottak ki. Reprezentatív megformálású volt a
déli szárny foldszintjén a refektórium (szerzetesi ebédlő), és ugyanennek a
szárnynak az emeletén a könyvtár.
A refektórium boltozatát stukkó keretbe foglalt falképekkel díszítették, melyek Bencés Rendi és Árpád-Házi szenteket és magyarországi uralkodókat ábrázoltak. A könyvtár XVIII. századi berendezését az 1786-es feloszlatáskor eladták, könyvei az 1950-es feloszlatás után tűntek el. A barokk kolostor belső ajtóin intarziát itánzó festést kaptak, ezekből napjainkban csak néhány maradt fenn.
A templombelső
A Tihanyi Apátsági templom
egységes, egyidőben készült oltárai és fa berendezési tárgyai kiemelkedő helyet
foglalnak el a XVIII. századi magyarországi faszobrászatában. Ezeket hosszú időn
keresztül kizárólag Stulhoff Sebestyén munkáinak tartották, aki a XIX.
század végén kialakult legendája szerint kertészlegényből lett asztalos,
szobrász. Stulhoff Sebestyén
életéről csak annyi bizonyos, hogy 1754-ben 31 évesen érkezett Bécsből Tihanyba.
25 éven át az Apátság szolgálatában állt, 1779-ben halt meg és a templom hajója
alatti szerzetesi kriptába temették el. Nem lépett be a rendbe, nem volt laikus
testvér, de fizetséget sem kapott munkájáért. Asztalos volt aki eltudta képzelni
az oltárt, feltudta építeni, és természetesen kisebb faragványokat is készített,
de nem minden részlet az ő munkája.Tudjuk, hogy a pápai és veszprémi
faszobrászok szállították a nagyobb szobrokat, hogy Pápáról és Fehérvárról
jöttek a festők akik a képeket hozták az oltárokhoz és a kész oltárokat
lefestették, aranyozták. Neveik még a művészettörténetnek sem mondanak sokat,
Tihany szinte az egyetlen fennmaradt munkájuk, ahogy Stulhof esetében is az.
Különböző oltárokon más-más szobrász, festő, aranyozó dolgozott. Ha jobban
megfigyeljük szembetűnik ezek az eltérések. Stulhoff fogta össze a különböző
helyről jött és eltérő képességű mestereket, és a berendezési tárgyakat
tökéletesen komponálta, szervesen kapcsolta a templom
építészetiteréhez.
A szentély keleti
oldalát teljesen kitöltő, gazdag
faragású főoltár a templom berendezései közül elsőnek készült el. A hátoldalán
lévő felirat szerint 1757. augusztus 8-án. Az oltárfelépítmény (retabló)
jellegzetes XVIII. század közepi típus, magas talapzaton álló oszlopaival.
Erőteljes főpárkányával és az egészet összefogó, megkoronázó baldachinnal. Ugyan
ez a kompozíció ismétlődik meg kicsiben a szentségház körül. A főoltár egyszerű,
közérthető ábrázolási (ikonográfiai) programot testesít meg. Oszlopai közt a
rendalapító Szent Benedek és nővére Szent Skolasztika, valamint a Magyar Szent
Királyok, István és László életnagyságúnál nagyobb szobrait helyezték el. Az
oltárkép az Apátság védőszentjének, Szent Ányos püspöknek megdicséülését
ábrázolja. A főoltárkép alsó részén festője a tihanyi templomot és környékét
örökítette meg. Az eredeti oltárkép a források szerint alig száz év alatt nagyon
rossz állapotba került, ezért 1822-ben Novák János soproni festő művével
helyettesítették. A ma látható kép az eredeti, ismeretlen festő képe után
készült másolat, kompozíciójában, színvilágában a szentek megdicsőülésének egy
XVIII. században elterjedt típusát követi. (Ugyanez a kompozíció található a
sekrestyében, az apáti öltözőszekrény ajtajának domborművén.)
Az oltárvázákkal
díszített főpárkánya fölött, a baldachin tetején az apátság másik védőszentjének
Szűz Máriának szobrát helyezték el, felhőkoszorúban, angyaloktól övezve.
A főoltárt mint a fából készült többi darabját, a felállítás után festették,
aranyozták. A retablók minden esetben színes márványt utánzó festést kaptak, a
szobrok ruháját aranyozták, arcukat és kezeiket a test természetes színeire
festették. A főoltár esetében tudjuk, hogy ezt a munkát Stern János pápai festő
végezte.
Az
altemplomot többszőr átalakították, felújjították, padlózatát felbontották,
felásták, vakolatát leverték. A XVIII. században Ambroso Dornetti falképekkel
díszítette, majd 1889-ben ismételten kifestették Lotz Károly irányításával. A
mai formájában, a román kori hangulatot visszaidézve 1955-től látható. Ekkor
távolították el korábbi falképeit is. I. András felirat nélküli, csupán csak egy
kereszttel díszített sírlapját - amely mindíg e térben volt - ekkor tették
jelenlegi helyére.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!