ZARÁNDOKLAT: Árnyék, kép, valóság

Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 201 fő
  • Képek - 3369 db
  • Videók - 1976 db
  • Blogbejegyzések - 14878 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 201 fő
  • Képek - 3369 db
  • Videók - 1976 db
  • Blogbejegyzések - 14878 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 201 fő
  • Képek - 3369 db
  • Videók - 1976 db
  • Blogbejegyzések - 14878 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 201 fő
  • Képek - 3369 db
  • Videók - 1976 db
  • Blogbejegyzések - 14878 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


Heidl György, a Pécsi Egyházmegye kulturális igazgatója az egyházatyák időszemléletéről értekezik, amelyet kapcsolatba hoz a szentmise liturgiájával, és amely előrevetíti, sőt már önmagában hordozza az örökkévalóságot. Az írás a Pécsi Egyházmegye honlapjának Vadfüge rovatában jelent meg.

A pécsi székesegyház diadalívének felirata: „A törvény a jövendő javak árnyéka, nem a valóságok képe." (Zsid 10,1)

A keresztény időszemlélet nagyon sajátos. Látszólag lineáris, a világ teremtésétől a világ végéig tartó folyamatot tételez, amelyen belül az üdvösség történetének világosan megkülönböztethető szakaszai követik egymást. Pál apostol és Szent Ágoston nyomán beszélhetünk például egy Törvény előtti korszakról, majd a Törvény alatti korszakról, azután a kegyelem korszakáról, amely Krisztus eljövetelével vette kezdetét és második eljöveteléig tart, s végül egy ezt felváltó békességről, amely soha nem ér véget. Igen ám, de a kegyelem korszakában sajátos módon már most jelen van a békesség korszaka is, mert Isten országa eljött, itt van közöttünk. Hogyan lehetséges ez? Érdemes a Zsidókhoz írt levél egyik verséből kiindulni:

„Mivel a törvény a jövendő javak árnyéka, de nem a valóságok képe volt, még azokkal az áldozatokkal sem tehette tökéletessé a résztvevőket, amelyeket évről évre megszakítás nélkül bemutattak” (10,1).

A verset magyarázó egyházatyák szerint különbséget kell tenni „árnyék”, „kép” és „igazságok” között. Az Ószövetség az evangélium árnyéka, előképe. Az evangéliumban az előképek beteljesednek, az evangélium tehát magában foglalja az Ószövetséget, mint szorosan hozzátartozó árnyékát, ahogyan Ezékiel látomásában a kerekek magukban foglalnak további kerekeket. Ez eddig talán nem újdonság, hiszen ismerjük a keresztény exegézis és képi ábrázolások alapvetően tüpologikus / előképi jellegét az Ó- és Újszövetség viszonyában (pl. Jónás három napig volt a cet gyomrában, Jézus három napig volt a föld mélyében). No, de mit jelent az, hogy az evangélium az igazságok, vagyis az eljövendő javak képe, vagy ahogyan Szent Ambrus mondja: „az Evangélium által képekben mennyei misztériumokat látunk a földön.”?

Nem csupán az Ószövetség az Újszövetség előképe és árnyéka, hanem az evangéliumban is képekben rajzolódnak ki a mennyei misztériumok. Evangéliumon most nem a szövegeket értjük, hanem az egyház teljes szentségi, liturgikus életét, amelynek szerves része az írott evangélium is. Az egyház életében tehát képekben vannak jelen a mennyei misztériumok. Vigyázni kell, nehogy megtévesszen bennünket az a Nyugaton elterjedt felfogás, mely szerint a kép és a valóság ellentétes fogalmak. A kép ugyanis a valóságnak nem ellentéte, hanem egyik formája. A valóságok, az eljövendő javak, amelyekről a Zsidókhoz írt levélben olvasunk, misztériumként megvalósulnak itt és most az egyház szentségi közösségében és az egyes megkeresztelt ember életében. A végidőben, Krisztus második eljövetelekor ugyanezek a misztériumok a maguk teljes igazságában leplezetlenül megnyilvánulnak.

A pécsi székesegyház diadalívének felirata: „A törvény a jövendő javak árnyéka, nem a valóságok képe.” (Zsid 10,1)

Hitvalló Maximosz így fogalmazza ezt meg: „Üdvösségünk egész misztériuma bölcsen árnyék, képmás és igazság által rendeztetett el. A törvényben ugyanis, amint a szent Apostol mondja, az eljövendő javaknak árnyéka volt, nem maga a dolgok képmása (Zsid 10.1)”. Továbbá: „a törvényben az Evangélium árnyéka van, az Evangélium pedig az eljövendő javak képmása. Az előbbi megtiltja, hogy rosszat cselekedjünk, az utóbbi pedig jócselekedetekre buzdít”. Maximosz liturgiakommentárja (Müsztagógia) pontosan erre az elvre épül. A liturgikus szertartások, az események – bevonulás, békecsók, Háromszorszent ének, Miatyánk, Hitvallás, olvasmány, epiklézis, felajánlás, stb. – mind-mind az eljövendő javak, a végidőben megnyilvánuló igazságok képe. Olyan képe, amelyben az eljövendő már valóságosan jelen van.

Az atyák tehát úgy gondolnak az időre, mint ami nem ellentétes az örökkévalósággal, hanem mintegy az örökkévalóságban van. Az öröklét átfogja az időbeniséget, nem pedig az idő vége után következik. Krisztus feltámadt, felment a mennybe és az Atya jobbján ül. Egyszeri keresztáldozata az örök Mában élő Krisztus áldozata, és az időben, az Úrtól távol vándorló ember az egyház szentségei által bekapcsolódik ebbe az „Örök Mába”. Az időben sokszor részesedhet ugyanabban az örök egyszeriben. 

Forrás és fotó: Pécsi Egyházmegye

Magyar Kurír

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu