Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Raffaello Santi: Jézus színeváltozása
Az
evangélium nagy eseményei nem csupán arra valók, hogy egy évben egyszer
megünnepeljük, hanem feltárják hívő életünknek a mindennapokban
elrejtett lehetőségét és kötelességeit.
Tulajdonképpen minden
embernek naponta fel kellene kapaszkodnia egy ilyen magas hegyre: vagyis
elmélkedve, szemlélődve eltávolodni mindentől, mindenkitől és még saját
magától is. Lehet-e enélkül az eljövendő években keresztényként, de
egyáltalán emberként élni?
Hiszen egyedül onnét felülről lehet
mindent jól látni. A lenti feladatok, megoldhatatlannak látszó
nehézségek, bonyolult helyzetek azzal nyomnak a földre, hogy nem látjuk a
helyes arányokat. Mivel nyakig benne vagyunk az események, teendők,
érzések sodrásában, nem láthatjuk, merre van a kiút: mi mennyit ér, és
megéri-e félni tőle, kell-e egyáltalán törődni vele; mi marad meg abból,
ami ma elviselhetetlennek tűnik, egy hét múlva?
De én nem
akármilyen hegyre megyek fel, hanem a Tábor hegyére, amely Jézus
istenségének és eljövendő szenvedésének (tehát emberségének)
kinyilatkoztatása. Ide azonban csak vele és szentjeivel mehetek fel.
Ezért
elmélkedés előtt a Jézus-imát mondogatom: Uram, Jézus Krisztus, Isten
Fia, könyörülj rajtam!, azután elindulok a napi szentírási szakaszokat
olvasva. Meg-megállok, elkalandozom. Igazában az elkalandozás, az
elszórakozás is része annak az útnak, amely a szemlélődéshez vezet.
Hiszen nem mesterségesen keltett jámbor érzemények művirágait kell
szednem az úton, hanem önmagamat, valós önmagamat kell összeszednem; ez
pedig csak úgy lehetséges, ha szórakozottságom feltárja előttem, hol is
van a szívem. S akkor azt kell megbeszélnem az Úr Jézussal. Külön
velük. Ha azokkal élhetek együtt, akik valóban hisznek és állandó
megtérésben élnek, jó, ha elmélkedésre egy adott helyen és időpontban
jövünk össze. Ez egyrészt megóv az önbecsapástól, másrészt olyan
erőtérbe emel, amely testvéreim Jézus-követéséből árad ki.
Ott
elváltozott előttük. Addig kell imádkozni, elmélkedni, míg egyszer csak
ez az elváltozás be nem következik. Nem látomás ez, hanem annak
felismerése egész egzisztenciákkal, hogy kicsoda Jézus az Atya számára
és a mi számunkra. A szemlélődés lényege, hogy amit a hitből ismerünk,
azt most mint a mindenség világosságát, életünk legteljesebb és örömteli
megoldását szemléljük.
Nyilvánvalóan volt olyan Tábor-hegyi
élményünk, amely Szent Péteréhez és társaiéhoz hasonló. Akkor elég a
visszaemlékezés. Szent Péter is ebből élt; ez a visszaemlékezés ugyanis a
jelen legmélyebb valóságára nyitja föl szemünket, mert Krisztus
ugyanaz tegnap és ma és mindörökké.
Így megdicsőülésének
szemtanújaként, az égből jövő szózat fültanújaként, olyan emberként,
akinek a Hajnalcsillag felkelt a szívében, jöhetünk le a hegyről, s
térhetünk vissza napi teendőinkhez, hogy találkozhassunk mindazzal, ami
ránk és szeretteinkre vár itt a földön.
Barsi Balázs
Tábor-hegyről Golgotára
Urunk színeváltozása és a Szent Kereszt felmagasztalása
Az
idő és az örökkévalóság partját köti össze Urunk színeváltozásának és a
Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepe. Negyven nap - egy érett,
emberi tapasztalás ideje - választja el egymástól a két ünnep dátumát
(augusztus 6. - szeptember 14.), ezzel is jelezve, hogy Krisztus
dicsősége, borzalmas kereszthalála és diadala összetartozik...
Az
első ünnep kialakulása a magyar történelemmel is kapcsolatban van: III.
Callixtus pápát a nándorfehérvári csata előtt egy évvel választották
Szent Péter székébe. A hetvenhét éves pápa azonnal felismerte a török
elleni harc világtörténelmi feladatát. Hajókat építtetett, ágyúkat
öntetett, és közben prédikátorokat küldött Európa szinte valamennyi
országába, hogy a mohamedán félhold elleni keresztes hadjáratra
buzdítsák az embereket. Így jutott el hazánkba Kapisztrán Szent János.
Európa népeinek többsége akkor sem hallgatott kellőképpen a pápára.
Voltak, akik tiltakoztak a kivetett hadiadók ellen, mások különbékét
kötöttek a szultánnal. II. Mohamed százötvenezer fős seregét, amely
kétszáz hajóval és háromszáz ágyúval érkezett Nándorfehérvár alá,
Hunyadi János maroknyi keresztesei visszaverték. A győzelem örömmel
töltötte el a pápát, aki hálaadásul elrendelte Urunk színeváltozásának
ünnepét és a déli harangszót, figyelmeztetni akarván ezzel Európa népeit
az összefogásra, mely sajnos nem jött létre.
Ugyanakkor mély,
lelki tartalma is van Urunk színeváltozása ünnepének: Jézus isteni
dicsősége átragyog testi mivoltán. Valahogy úgy, mint amikor a tűz
belülről átjárja, és folyékonnyá izzítja a vasat. Az álmukból felriadt
apostolok Jézust látják, amint Illéssel és Mózessel közeli haláláról
beszélget, amelyet Jeruzsálemben kell majd elszenvednie. Mindezt azonban
akkor még nem értik az apostolok, és lelkesen felkiáltanak: Mester, jó
nekünk itt lennünk! Ott, abban a pillanatban könnyűnek tűnt Péter és
társai számára engedelmeskedni a mennyei szózatnak: "Ez az én választott
Fiam, őt hallgassátok". Jézus azonban úgy rendelkezett, hogy a hegyről
vissza kell térni a hétköznapok világába, és folytatni kell azt az utat,
amely Jeruzsálembe, a Golgotára vezet. A Katolikus Egyház Katekizmusa a
tábor-hegyi színeváltozásról ezt írja: "Egy pillanatra Jézus megmutatta
isteni dicsőségét, ily módon megerősítette Péter hitvallását.
Ugyanakkor megmutatta, ahhoz, hogy bemehessen dicsőségébe, Jeruzsálemben
a keresztet kell elszenvednie".
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!