Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Cserháti Ferenc, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia külföldi magyar lelkipásztori szolgálatért felelős püspöke idén kilencedik alkalommal írt körlevelet a külföldön élő magyar, illetve magyarul beszélő hívekhez és lelkipásztorokhoz karácsony ünnepére készülve.
Főtisztelendő Paptestvérek! Kedves Magyar Testvéreim!
Különös tisztelet, hála, megbecsülés illeti azokat az idegenbe
kényszerült honfitársakat és udódaikat, akik új környezetükben is
megtalálták annak módját, hogy tanúságot tegyenek keresztény hitünkről,
édes anyanyelvünk, kultúránk szeretetéről. Elismerés illeti azokat a
magyarokat, akik az egzisztenciális küzdelmek, új szokások és
eszmeáramlatok özönében is szilárdan őrizték, ápolták őseink nyelvét,
kulturális örökségét; ragaszkodtak keresztény hitünkhöz, Szent István
király népéhez és szellemi örökségéhez: világszerte magyar
egyházközségeket, egyesületeket alapítottak, iskolákat és templomokat
építettek.
Elkötelezett helytállásuk a mai megváltozott
körülmények között is követésre serkent. Arra ösztönöz, hogy mi is
végezzük el a ránk eső feladatokat azokon a külföldi tájakon, ahol ők
már előttünk jártak, még akkor is, ha jól tudjuk, hogy az emigráció
önemésztő természetének megfelelően, a 20. századi emigráns generáció
sem kerülheti el a Rákóczi- és Kossuth-emigráció sorsát. Az elődök
példája helytállásra serkent, még akkor is, ha napjainkban fájdalommal
tapasztaljuk, hogy verejtékes munkával felépített templomaink, iskoláink
sokfelé elnéptelenedtek és bezártak, egyesületeink kiöregedtek,
felszívódtak, vagy éppen életben maradásukért küzdenek, és azt is jól
sejtjük, hogy ezt a folyamatot még az a Nyugat felé irányuló, újkori
kárpát-medencei kivándorlás sem lesz képes megállítani, amely ugyancsak
megtépázta magyar falvaink és városaink lakosságának létszámát. Ez az új
vándorlás még hoz némi felfrissülést a külföldi magyar közösségek
élet-halál küzdelmében, de már túl összetett, mozgékony, képlékeny és
pragmatikus ahhoz, hogy biztosítsa korábban létrehozott közösségeink,
testületeink fennmaradását és jövőjét. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy az
egyházi, állami és civil szervezetek összefogásával és támogatásával
néhány külföldi magyar oázis talán még hosszú távon is megmarad a magyar
öntudat és kultúra táplálójának, de az már alig várható, hogy ezek az
oázisok lefedjék az egész világot és kielégítsék az óriási
szétszórtságban élő külföldi magyarok minden lelkipásztori és kulturális
igényét.
Külföldi lelkipásztori útjaim során mégis örömmel
tapasztaltam, hogy a magyar szülők napjainkban is nagy áldozatokat
hoznak és erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy cserkészetbe,
hétvégi magyar iskolába, néptánccsoportokba járassák és táborokba vigyék
gyermekeiket. Nem egy helyen hitoktatásban és valláserkölcsi nevelésben
is részesítik őket. Jóllehet papjaink száma egyre inkább megfogyatkozik
a nyugati tájakon, az elkötelezett hívek mégis megtalálják annak
módját, hogy gyermekeinket hitoktatásban és valláserkölcsi nevelésben
részesítsék. Tekintettel a nyugati világ gyakorlati materializmusba
süllyedt, szabados, keresztény ideálok számára nem éppen kedvező eszmei
áramlataira és sokszínű társadalmára, ki ne tudná, hogy ez a hitoktatás
és vallásos nevelés mennyi ellenállásba ütközik és milyen súlyos
döntéseket és áldozatokat kíván a keresztény szülőktől? Ők mégis
vállalják ezt az áldozatot és felveszik a küzdelmet környezetük sodró
eszmei áramlatával szemben, mert biztosítani akarják gyermekeik számára a
Legfőbb Jót, a teljes életet, az Élet Kenyerét, mindazt, amivel az
Isten megajándékozott minket Jézus Krisztusban (1Kor 2, 12).
Helytállásukkal tanúsítják, hogy napjaink külföldi magyar diaszpórájában
is eleget tehetünk hazafias és keresztény szellemből fakadó
kötelességeinknek, ha van bennünk elég öntudat, elszántság és akarat.
Megmaradni jó magyarnak és jó kereszténynek sohasem volt könnyű feladat,
sem idehaza, sem külföldön. A szépért, a jóért, az igazságért mindig
keményen meg kell küzdeni, a sikereket sem adják ingyen, s az Isten
országát is csak erőfeszítések árán lehet megszerezni (Mt 11, 12). Az
öntudatos keresztény helytállása a világban sokban hasonlít a pisztráng
küzdelmeihez a sebes hegyi patakban: a pisztráng mindig az árral szemben
úszik, és az ellenkultúra szimbóluma. A vízben él, de sosem adja fel,
állandóan ellenáll és keményen küzd felfelé, a forrás tiszta vizéhez. A
sodró víz sem zavarja; sőt felhasználja azt, hogy feljuthasson általa a
hegyre, a forrás vizéhez. Számára az akadályok az előrehaladás
ugródeszkáit jelentik. – A keresztények valóban ellenhangot énekelnek
korunk sokszínű kultúrájának kórusában: nem ülnek le komótosan az
ingoványos parton, és nem sodródnak tétován az árral. Tevékenyen
küzdenek a világ színterén, a politikában, a zenében, a nemiség terén, a
családban; foglalkoznak a tudományokkal, a technikával, de ugyanakkor
hisznek a jövőben, a haladásban, a megújulás sikerében és nagy erőkkel,
töretlen elszántsággal úsznak az árral szemben, a legfőbb célok felé
(vö. Godfried Danneels: A fiatalok evangelizálása. Útirányok), mert
felismerték, „mi az Isten akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte és mi
a tökéletes” (Róm 12, 2).
A gyermekek hitoktatásáról és
valláserkölcsi neveléséről éppúgy nem feledkezhetünk meg, mint a magyar
írás-olvasás, irodalom, földrajz és történelem, vagy éppen a
cserkésztörvények, a népdalok és a néptáncok áldozatok árán is vállalt
tanításáról, mert a krisztusi hit a legfőbb és legfontosabb kincsünk,
amit gyermekeinknek adhatunk, hiszen ,,a vallásos dimenzió
elválaszthatatlan a kultúrától, az emberi személy globális képzésére
irányul, és lehetővé teszi a tudás átalakítását életbölcsességgé” (XVI.
Benedek, 2009. április 25-én, találkozó az olasz katolikus
hitoktatókkal). Tisztelettel és szeretettel kérem külföldi magyar
testvéreimet, hogy ahol csak lehetséges, szervezzük meg az egyházközségi
hitoktatást, még ha jól tudom, hogy a külföldi magyar diaszpórában
gyakran adódnak olyan helyzetek, ahol ez nem megvalósítható. A hit
továbbadásáról és gyermekeink erkölcsi nevelésről azonban még ebben az
esetben sem mondhatunk le. Ilyenkor még inkább, mint egyébként áll: „a
legfontosabb a családban folytatott nevelés” (vö. II. János Pál, CT,
68).
Ezért most emlékeztetni szeretnék arra, hogy a külföldi
magyarok etnikai, kulturális, nyelvi és vallási azonosságának védelme,
ápolása és átörökítése, nemcsak az egyház, néhány elkötelezett civil
szervezet, egyesület, kulturális követ, hivatásos nevelő vagy
lelkipásztor feladata, hanem az egyének, a szülők, a családok személyes
hivatása is, és ez a hazai tájakon éppúgy érvényes, mint külföldön. Most
elsősorban mégis a külföldön élő magyar katolikusok egyéni
felelősségére gondolok, főleg azokra, akik a messzi távolban, az
idegenben is nagy tisztelettel és megbecsüléssel gondolnak
szülőföldjükre, szüleikre és nagyszüleikre, a tőlük kapott szép
élményekre, erkölcsi és vallási nevelésre, arra a szent családi
örökségre, amelynek védelmére, gyarapítására a legtöbben személyes
ígéretet is tettünk, amikor a keresztség szentségében ünnepélyesen is
kijelentettük: úgy neveljük gyermekünket, hogy Istent megismerje,
megszeresse és tanítása szerint éljen. A legtöbben talán még emlékezünk a
keresztelő kérdésére: „Kedves szülők! Nektek, akik gyermeketek számára a
keresztséget kéritek, kötelességetek lesz őt úgy nevelni, hogy hitünk
szerint éljen. Tartsa meg Isten parancsait: úgy szeresse Istent és
embertársait, ahogy Krisztus Urunk tanította. Vállaljátok-e ezt a
kötelességet?” – Hogyne! Szívesen! Igen-igen, vállaljuk, jött a spontán
válasz! Legalábbis én még sohasem hallottam, hogy valaki nemmel
válaszolt volna a feltett kérdésre – persze ebben az esetben a
keresztelésnek is hamarosan vége szakadt volna –, de azt már nagyon
sokszor tapasztaltam, hogy a szülők, lelkes ígéreteik ellenére,
elhanyagolták gyermekeik vallásos nevelését: a hitoktatást, az
elsőáldozási, a bérmálási előkészítőt, a szentmiséket, a családi imát, a
vallásos nevelést, mert ezeknél minden más fontosabb volt számunkra.
Mivel
a szülők életet adtak gyermekeiknek, terheli őket a nevelés súlyos
kötelessége, és ezért ők az első és legfontosabb nevelők. Ők az Isten
hírnökei, akik arra vállalkoztak, hogy az Isten és az emberek iránti
szeretet és jóság olyan légkörét teremtik meg a családban, amely kedvez a
gyermekek teljes, személyes és közösségi nevelésének. A keresztény
szülőknek elsősorban nem magyarázniuk kell Istent, hanem életük
példájával kell tanúsítaniuk Őt, megmutatva, hogy már rátaláltak és
szerető, bensőséges viszonyt alakítottak ki Vele. Ezzel feltárják a
hitélet kapuját; a gyermek a családban tanulja meg az első imákat, a
közösségi imát a szülőkkel; itt tanul meg ünnepelni: megtanulja
megünnepelni a karácsonyt, a húsvétot, Szent István király ünnepét, stb.
A szülők itt elsősorban nem tanítják, hanem megszerettetik Istent,
például a közös ima, éneklés, adventi koszorú-, betlehemkészítés és
egyebek által. Egyetlen család asztaláról sem hiányozhat a Biblia, amely
nem csak a könyvek könyve, hanem elsősorban az Isten szava, egy olyan
isteni remekmű, amelyet gyakran lapozgatni, olvasgatni is kell
– örömmel, hittel és szeretettel.
A család az első iskolája a közösségi erényeknek is, amelyekre minden közösségnek szüksége van. Gyermekeink a megbízható, tartós és kitartó szeretetre épülő családokban szocializálódnak; a családban tanulják meg az emberi viselkedési formákat, az alkalmazkodás készségét; itt tanulnak meg közösségben élni; a családban tanulják meg a kölcsönös segítségnyújtást; itt ismerik meg az emberi értékeket; gyermekeink a családban fedezik fel, élik át és gyakorolják a hit, remény és szeretet erényeit, a bizalom és egymásra hagyatkozás gyönyörű érzéseit; itt sajátítják el és gyakorolják a társadalmi együttélés alapelveit is. „Érezzék át tehát a szülők, hogy a valóban keresztény család milyen döntő szerepet tölt be Isten népének életében és fejlődésében” (VI. Pál, GE 3).
A világiakra bízott evangelizáció mindenekelőtt a mindenkori
környezetben történik. Joggal mondjuk, hogy a szülők gyermekeik első
hitoktatói, a munkások a munkások első apostolai, a fiatalok is sokszor
jobban hozzáférnek barátaikhoz, mint a felnőttek.
A keresztény
hit magyar kultúránk éltető, szerves és kitörölhetetlen része, amelynek
megismerése nemcsak tudást, egyenes tartást, jellemet, hazaszeretetet
formál, hanem hozzásegíti gyermekeinket ahhoz is, hogy növekedjenek
„korban, bölcsességben és kedvességben Isten és az emberek előtt”,
felnőve pedig megállják helyüket a mindennapi élet küzdelmeiben.
Miközben
most újra megköszönöm a külföldi magyar testvérek minden anyagi,
szellemi és erkölcsi támogatását közös krisztusi küldetésünk
szolgálatában, kívánok mindenkinek jó felkészülést az Úr érkezésére,
áldott, szent karácsonyi ünnepeket és boldog új évet.
Mindezek
után pedig, Nagyasszonyunk, a Boldogságos Szűz Mária, Szent István
király és az összes magyar szentek közbenjárására, áldjon meg benneteket
a mindenható Isten: az Atya, a Fiú és a Szentlélek.
Budapest, 2014. november 30., advent első vasárnapján
Dr. Cserháti Ferenc címzetes centuriai püspök,
a külföldi magyarok lelkipásztori ellátásával megbízott
esztergom-budapesti segédpüspök
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!