Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Udvardy György pécsi megyéspüspökkel Heidl György, a Pécsi Egyházmegye kulturális, tudományos és kommunikációs igazgatója beszélgetett. Az egyházmegye honlapján megjelent interjút tesszük közzé.
– Mi az, amit a húsvét misztériumának nevezünk?
–
Számomra a húsvét az Atya végtelen szeretetének megjelenése az
engedelmes Fiúban. Ajándék az Atyától: élet, amellyel megajándékozza
Fiát, aki szeret bennünket. A húsvét ugyanakkor a hit ünnepe is. Ha
Jézus művéből vagy akár ebből a szent három napból elhagynánk a hitet, a
Fiú feltétlen hitét az Atyában, akkor elveszne a lényeg. Esetleg azt
gondolhatnánk, hogy az Atya és a Fiú valamilyen módon egyeztették,
megbeszélték ezt az egészet, és bár így sem egyszerű Jézusnak
végigvinnie, de mégiscsak minden az előzetes megbeszélés szerint
történt. Csakhogy, ha nincsen szerepe a hitnek, akkor elsikkad az ember
szabadsága, felelőssége és döntésének jelentősége. Jézusnak úgy kellett
szembenéznie a halállal, hogy az vég, teljes megsemmisülés, ami után
nincsen semmi, és így, ebben a helyzetben hitt és bízott feltétel nélkül
az Atyában.
– Jézus sír, szenved, elkeseredik és fél a
Getsemáné kertben. Mintha ekkor teljesen eltűnne az, amit Jézus Krisztus
isteni természetének vallunk. Amikor ezen elmélkedünk, ha ezt
szemléljük, hogyan hihetjük, hogy ő nemcsak ember, hanem Isten?
–
A megtestesülésben Isten teljes egészében vállalja emberségünk szűkös
kereteit, ezért Jézus döntése mindig teljes emberi döntés. Ha nem így
lenne, hogyan lehetne példa az emberek számára? Miképpen fordíthatná
engedelmességre az ember engedetlenségét? Nem tudnám megmondani, hogyan
járta át az isteni akarat az emberit, de merném az emberi oldalról
megközelíteni a szenvedését, azért, hogy jól értsük Jézus magatartását
és a hit jelentőségét.
– Jézus azonban emberként meghal,
de azután feltámad. Mitől lesz ez számunkra személyes példa, hol tudunk
mi ebben részesedni? Hiszen a halál a mi osztályrészünk, a mi emberi
tapasztalatunk, a feltámadás azonban nem. Mit jelent tehát ebből a
szempontból, amit Pál apostol mond, hogy ha Krisztussal együtt
meghalunk, vele együtt élni fogunk?
– A feltámadást a
reményben tudjuk megragadni. Ahogyan szintén a hivatkozott, rómaiakhoz
írt levélben, a nyolcadik fejezetben olvassuk: „üdvözülésünk ugyanis
reménybeli”. Ezt az üdvösséget a hit döntéseivel és a szeretet
cselekedeteinek gyakorlásával tudjuk jelenvalóvá tenni. A szeretet
cselekedetei: Jézus cselekedetei, vagyis az, ahogyan Jézus gondolkodott,
vigasztalt, élt, döntött, és ahogyan jelen volt a másik számára. A
feltámadás a maga teljességében majd az utolsó ítéletkor történik meg,
de már most van kézzelfogható, a mostani életünkre gyakorolt hatása.
– Mi ez a hatás, és miképpen kapcsolódunk mi a feltámadott Krisztushoz?
–
A keresztségben hozzá kapcsolódunk és megkapjuk az ő Lelkét. Ezt el
szoktuk felejteni, mert arra koncentrálunk, hogy a bérmáláskor megkapjuk
a Szentlelket. Csakhogy már a keresztségben megkapjuk a Fiú Lelkét, és
ezért lehetőségünk van úgy élni, ahogyan a Fiú élt itt közöttünk. Néhány
ebből fakadó ajándékot kiemelnék, hogy ne maradjunk pusztán az elmélet
szintjén.
Ilyen ajándék az élő, eleven remény és vele együtt az
öröm. A remény és az öröm egy ember életében nem megkérdőjelezhető. Csak
az okára lehet rákérdezni, arra, hogy honnan van a reménységed, amint
Péter apostol első levelében olvassuk: „legyetek készen arra, hogy
felelni tudjatok mindenkinek, aki a bennetek lévő reménység okát kérdezi
tőletek.” A feltámadott lét jeleit mint Jézus feltámadásának hatását
szükséges keresni. Első helyen tehát a reményt és az örömöt tudnám
kiemelni, de ilyen jelnek tartom az evangélium radikalitását,
pontosabban annak megélését is. Jézus azt mondja: „beszédetek legyen
igen-igen, nem-nem.” Nem köznapi értelemben vett radikalitás ez, és
főleg nem radikalizálódás. Egyértelműség. Egyértelművé teszem, hogy
Krisztus mellett köteleztem el magamat, ami jelenti azt is, hogy sok
mindent, amit a világ megtesz, én nem teszek meg, mert Jézus nem tenné,
mást pedig megteszek, noha a világ nem teszi meg, Jézus azonban
megtenné. Ebben áll a radikalitás.
Radikalitás például abban,
hogy mennyire ragaszkodom az ember méltóságához; mennyire tisztelem az
emberi személy önállóságát a fogantatástól egészen földi életének
végéig; hogy mit gondolok a házasságról vagy az ember jövőjéről. Az
ilyen kérdések esetében nagyon egyértelmű a Jézustól kapott tanítás.
Hasonlóképpen, ha hiszek a keresztség erejében, ha hiszem, hogy
megkaptam Jézus Lelkét, a Szentlelket, akkor kezdeményezőkészséget ad
nekem Isten, arra ösztönöz, hogy formáljam a körülöttem lévő világot.
Nem azért, mert én vagyok a világ középpontja, hanem, mert a küldetésem
lényege, hogy tegyem a jót, kezdeményezzek, ötletekkel álljak elő.
Kinek
lenne ötlete a mai világ megújítására, ha nem a Szentléleknek? A
Szentlélek nyilván azokon keresztül cselekszik, akik befogadták őt. Ha
megkereszteltek vagyunk, tudjunk kezdeményezni. Ezt azért is emelem ki,
mert a társadalom szívesen lát egy olyasfajta egyházat, amelynek ő tesz
fel kérdéseket, az egyház pedig egyszerűen csak válaszol ezekre. Úgy
gondolom, ebből a szerepből nekünk ki kell lépni. Sokkal több
mondanivalónk van a világ számára, a családok, a fiatalok, a betegek, az
idősek számára annál, mint amit tőlünk a világ kérdez.
– Látszik-e a világon a keresztények reménye és kezdeményezőkészsége? Csakugyan alakítja a világot ez az öröm?
–
Jogos kérdés, hogy mi, keresztények, nem engedtük-e ki a kezünkből ezt,
nem engedtük-e kilopni a szívünkből az örömöt. Például azon okok miatt,
amelyekről szolgálata kezdetén Ferenc pápa nagyon sokat beszélt: a
pletykálkodás, a rossz állandó emlegetése miatt, vagy, mert elmerülünk
olyan beszélgetésekben, amelyek nem visznek előre, és egymásra
licitálunk a bajok és nehézségek felsorolásában. Ilyen módon biztosan
kiszökik a lelkünkből az öröm.
– Azt látjuk, hogy az
emberek nagy része a gyógyulást, az előrehaladást, az életmód megfelelő
alakítását nem a keresztény egyháztól reméli, sokkal inkább tudománytól,
technikától, ilyen-olyan életvezetési módszerektől. Nem a kereszténység
megtorpanásáról vagy valamilyen hiányosságáról tanúskodik ez?
–
Az a gondolkodás, amelyet a keresztények igyekeznek képviselni, vagyis,
hogy az embert egységben szemléljük múltjával, jövőjével, vágyaival, és
így adjunk választ a boldogságkeresésére, nem feltétlenül népszerű. A
népszerű az, hogy légy egy területen profi, és akkor sikeres leszel.
Arról azonban ne beszéljünk, hogy egyébként sikeres vagy-e a
magánéletedben, családodban. Azért fizetünk, hogy amabban sikeres légy,
ezt viszont oldd meg magad. Ha összeroppansz, majd felveszünk helyetted
mást. Az emberek szeleteket látnak, szeleteket élnek meg. Ijesztő lehet,
amikor tudományágak arról beszélnek, hogy állítsunk fel
életszakasz-modelleket, válasszunk magunknak életszakasz-társakat. S bár
meglehet az értelme a gyakran emlegetett „élethosszig tartó
tanulásnak”, de kérdés, hogy mi az a tananyag, amit élethosszig
tanulunk.
Kialakul a szégyenlősség kultúrája, bizonyos
kérdéseket nem teszünk fel. Például azt, hogy mi van a sikertelenséggel,
mit kezdjünk a betegséggel, mi jön a halál után, és hogyan legyünk
ezzel együtt boldogok. Erről ne beszéljünk, helyette fecsegjünk inkább
sztárokról, rövid ideig tartó teljesítményekről. Látjuk a tudomány, a
technika vagy az egészség istenítését: egészséges életmód, egészséges
táplálkozás, fiatalság-kultusz, stb. Ezek azonban az emberi létezésnek
csak szűk szeletei. Mi van, ha valaki nem sikeres, nem tehetséges, nem
egészséges, nem szép, nem fiatal? A mai kultúránk ilyesmiről nem nagyon
akar beszélni, a kereszténység viszont igen, ezért talán túl nehéznek,
túl kellemetlennek tűnhet. Az egészet egyben látni nehezebb, mint csupán
egyetlen szeletét. Nagyon népszerű lehetne a kereszténység, ha nem
kellene elfogadni Krisztus halálának és feltámadásának tényét és a
megtérés szükségességét. Ha ezt a kettőt kihagynánk belőle, komfortosabb
érzéseket kelthetne.
–
A húsvét az az időszak az egyház életében, amely liturgikusan talán a
legszínesebb: a legszomorúbb, a legemelkedettebb, a legörömtelibb.
Mindezt a szertartások, a liturgikus tárgyak használata, az énekek,
gesztusok, olvasmányok mintegy dramatikussá, átélhetővé,
megtapasztalhatóvá, élményszerűvé teszik. Mit jelent ma a húsvéti
liturgia abban a világban, ahol egyébként mindent elborít a „show”, a
látvány, ahol különböző műsorok, előadások, koncertek, rituálék ígérnek
élményeket, hoznak mozgásba érzelmeket?
– A liturgia
alapvetően azok számára érthető, akik az egyházhoz tartoznak. Nagyon sok
dolgot feltételez, elsősorban az eleven hitbéli kapcsolatot Istennel,
az élő kapcsolatot az egyházammal. Feltételezi az ünneplés
szimbólumainak ismeretét. Hogy ezt megértsük, tegyünk különbséget a
szimbólum és a jel között. A jel közöl egy információt, és lényegtelen,
hogy az adott jel tetszik-e nekem vagy sem. A jel nem kíván, és nem
kíván meg személyes kapcsolatot, szemben a szimbólummal, amelynek ugyan
van egyfajta jel szerepe, de annál sokkal mélyebb, mert kapcsolatot
feltételez, vagyis azt, hogy a szimbólum az én számomra jelent valamit.
Az ismert példa szerint, ha látok egy férfit, amint virágcsokorral a
kezében megy az utcán, kívülállóként csak találgathatok, hogy mit jelent
az a csokor virág. Hogy valójában mit jelent, csak ketten tudják: aki
adja, és aki kapja. Kettejük között kapcsolat van. A liturgia is ilyen.
Feltételezi, hogy otthon vagyok benne. Nem informálni akar, nem nézőként
akar számolni velem, hanem résztvevőként. Résztvevőként azzal a
szándékkal, hogy átadom magam, erre szentelem az időmet, és történhet
bármi, én itt otthon vagyok. Készen állok arra, hogy a liturgia által
megérintsen a testvéri közösség, megérintsen Isten igéje, a kétélű kard,
amely nemcsak áldást hordoz, hanem ítéletet is, és amely mindenképpen
felemelő. A liturgia ünneplése megkívánja az engedelmességet.
Engedelmeskedem az egyházamnak: ő vezet most engem.
– Hova vezet el a húsvéti liturgia?
–
A húsvéti liturgia elvezet az utolsó vacsora termébe, elvezet a
lábmosás gesztusához, a kenyér megtöréséhez, az osztozáshoz, a magányos
imádsághoz, az elárultatáshoz, az elhagyatottsághoz, a fizikai
szenvedéshez, az értelmetlen ítélkezéshez, az ember magányához, Isten
magányához. Elvezet nagypéntek délutánjához, amikor látszólag hallgat az
Isten. Néma, eltűnik. Nagypénteken az egyház azért teremti meg az ember
csendjét, hogy megragadható legyen Isten csendje. A nagypéntek elvezet
addig a mezsgyéig, ahol perlekedhetünk Istennel. Vagy ahol ő perlekedik
velünk: mi az, amit még nem adtam; mi hiányzik még? Mondd meg, és
megadom! És azután a liturgia segítségével eljutunk oda, hogy
megtörténik a sírba tétel, elé hengerítik a követ, és mindennek vége
van.
Most jön az igazán izgalmas kérdés: mi történik nagypéntek
délutánjától húsvétvasárnap hajnaláig, amikor Isten hallgat, néma,
amikor az ember nem tud semmibe sem kapaszkodni? És ekkor nagyon jó
tudni, hogy van valaki, akinek a szívében még ebben a csendben is ott
lobog a hit lángja. Ő Mária. Ez a nap Mária csendje is. Azután elvezet
bennünket a húsvét liturgiája a vasárnap hajnalának öröméig. Ennek az
örömnek a fényében visszatekintünk mindarra, ami velünk történt. Már
Krisztus világosságában olvassuk az ószövetségi olvasmányokat, és amikor
ily módon eljutunk a megértésre, kitör belőlünk a dicsőség hangja, a
Gloria. Ettől kezdve tudunk ujjongva ünnepelni. Azt gondolom, hogy akkor
tudnánk jól imádkozni, ha ezt a húsvét hajnali máriás lelkületet élnénk
meg; amikor belátjuk, hogy Isten igazmondó, hűséges, és amikor minden
érthetővé válik.
– Minden hívő keresztény ember számára
megrázó élmény lehet a szent három nap szertartásainak, s különösen a
feltámadási liturgiának az átélése. Egészen katartikus, amikor megszólal
a Dicsőség, az orgona, a harangok és csengők zúgásával kísérve, és
amikor ismét megtanuljuk a gyönyörű dallamú Alleluját énekelni. Vajon
mit jelent mindez a szertartást végző papok és diakónusok számára, és
különösen: mit jelent az összetett húsvéti liturgia a főcelebráns püspök
számára? Hiszen végül is a húsvéti liturgia visszavezeti őket saját
papságuk lényegéhez is. Hogyan éli meg belülről a húsvéti szertartást a
püspök?
Több síkon, amelyek általában csak az ünnep
utolsó pillanatában állnak össze teljes egésszé. A püspöknek van
egyfajta felelőssége az ünneplés rendjéért, a tanítás tartalmáért, s
emiatt munkál benne bizonyos izgalom, szorongás. Mások örömét, ünnepét
előkészíteni, szolgálni, nagy felelősséget ró az emberre. Van azonban a
liturgiának egy örök jelene attól a pillanattól fogva, hogy elkezdődik,
és elkezd magával sodorni. Fontos a készület a szertartásokra, a
prédikációkra, az igében való elmélyülésre, de a liturgia magával ragad.
Rengeteg dolog ott és akkor születik meg, mert ekkor a szövegek
életre kelnek, elnyerik igazi értelmüket. Azért is van nagy jelentősége
a liturgia isteni „most”-jának, mert valami minden résztvevőben
megtörténik. Valami ott és akkor megszületik mindenkiben, jóllehet
egyáltalán nem biztos, hogy tudatosul bennünk. Nagyon sok kincs nem
válik láthatóvá, de a közös ünneplésben mégis összeadódik. Ez a
sokszintű ünnep a végén nem úgy áll össze egésszé, hogy az ember azt
mondja, jó volt vagy nem volt jó, ez vagy az hiányzott vagy nem
hiányzott belőle. Érdemes megtenni egy ilyen értékelést, de a teljesség
valójában annak a tapasztalata, hogy az egyház ünnepel.
Ünnepel,
és ez előrevivő, hiszen Isten adni akar az ő népének. Ezen az
ünneplésen a püspök többes szerepben van jelen. Jelen van, mint a nép
képviselője, mint a főpap, aki imádkozik, és jelen van úgy is, mint
Krisztus, aki bemutatja a dicsőítő áldozatot az Atyának. Többes
szerepben tehát, de nagyon személyesen tud feltárulni a szent
misztérium.
Fotó: Pécsi Egyházmegye
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!