Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az egész világon milliók olvassák és igyekeznek tettekre váltani – Chiara Lubich, a Fokoláre Mozgalom alapítójának kezdeményezése szerint – az adott hónapra kiválasztott bibliai mondatot és a hozzá fűzött magyarázatot, amely széles körben hatással van az egyének és közösségek életére.
„Aki utánam akar jönni, tagadja meg önmagát, vegye föl keresztjét és kövessen engem.” (Mk 8,34)
Jézus Fülöp Cezáreájának környékén járt, és útközben megkérdezte
tanítványait, kinek is tartják őt. Péter megvallotta, hogy Jézus a várva
várt Messiás. Jézus el akarta kerülni a félreértéseket, ezért világosan
elmagyarázta, hogyan akarja megvalósítani küldetését. Valóban
megszabadítja népét, de nem úgy, ahogy várták, ugyanis Ő maga fizet meg
érte: sokat kell szenvednie, elutasítják, megölik, de harmadnapra
föltámad. Péter ezt nem tudta elfogadni és szemrehányást tett neki, mert
úgy képzelte a Messiást – mint sokan mások is akkoriban –, hogy erővel
és hatalommal lép fel a rómaiak ellen, és Izrael népét az őt megillető
helyre emeli. Jézus erre így korholja: „Te nem az Isten dolgaival
törődsz, hanem az emberekével.” (vö. 8,31-33)
Aztán tovább indul
Jeruzsálem felé, ahol beteljesedik a sorsa: meghal, és feltámad. Vajon a
tanítványai, akik most már tudják, hogy meg fog halni, továbbra is
követik Őt? Jézus nagyon világos és komoly feltételeket szab:
„Aki utánam akar jönni, tagadja meg önmagát, vegye föl keresztjét és kövessen engem.”
Korábban lenyűgözte őket a Mester. Habozás nélkül otthagyták
bárkáikat, hálóikat, a vámot, apjukat, otthonukat, családjukat, hogy
kövessék.
Jézus követése azonban ennél is többet kíván. Azt jelenti,
teljes mértékben osztozzanak vele életében és küldetésében: a
sikertelenségben, az ellenségeskedésben, sőt még a halálban is. A
legfájdalmasabb, a legmegalázóbb, a gyilkosoknak és a legkegyetlenebb
bűnözőknek járó halálban. A Szentírás ezt „átkozott” halálnak nevezi
(vö. MTörv 21,23). A kereszt nevét még kimondani is borzalmas volt. Itt
jelenik meg először az Evangéliumban ez a szó. Vajon milyen hatással
lehetett azokra, akik hallgatták?
„Aki utánam akar jönni, tagadja meg önmagát, vegye föl keresztjét és kövessen engem.”
Kereszténynek lenni azt jelenti, hogy másik Krisztus vagyunk:
„Ugyanazt a lelkületet ápoljuk magunkban, mint amely Krisztus Jézusban
volt”, aki „megalázta magát és engedelmeskedett mindhalálig, mégpedig a
kereszthalálig.” (vö. Fil 2,5.8)
„Tagadjuk meg önmagunkat”, ez az
első lépés, tegyük félre saját gondolkodásmódunkat. Mi is Péterhez
hasonlóan néha önző módon, vagy legalábbis a saját elképzeléseink
szerint akarunk érvényesülni. Könnyű és gyors sikerre vágyunk, mely
nehézségektől mentes, irigyen tekintünk arra, aki karriert fut be,
álmunk az egységben élő család, a testvéri társadalom és a keresztény
közösség, anélkül, hogy megfizetnénk az árát.
Önmagunkat megtagadni
azt jelenti, hogy a világba lépünk és Isten dolgaival törődünk, ahogyan
Jézus bemutatta: a búzamag logikája szerint, amelynek el kell halnia
ahhoz, hogy termést hozzon. Eszerint nagyobb öröm adni, mint kapni,
szeretetből föláldozni az életet, egy szóval magára venni a keresztjét:
„Aki utánam akar jönni, tagadja meg önmagát, vegye föl keresztjét és kövessen engem.”
A „mindennapi” kereszt – ahogy Lukács nevezi evangéliumában (9,23) – sokféle lehet: betegség, munkanélküliség, képtelenség arra, hogy megoldjuk családi vagy munkahelyi problémáinkat, vagy a bukás és a sikertelenség a hiteles kapcsolatok építésében, a tehetetlenség a világ nagy problémáit illetően, a felháborodás a mai világ botrányai miatt… Keresnünk nem kell a keresztet, mert magától jön elénk, talán épp akkor, amikor a legkevésbé sem vártuk, abban a formában, ahogyan soha sem gondoltuk volna.
Jézus arra hív, hogy „vegyük fel” a keresztet, ne
csak elviseljük, belenyugodjunk, és elkerülhetetlen rossznak tekintsük.
Ne hagyjuk, hogy ránk zuhanjon és agyonnyomjon bennünket, de ne is
tűrjük szenvtelen és közömbös nyugalommal. Jézus ugyanis a sajátjával
együtt vállára vette minden keresztünket.
Igino Giordani ezt Cirenei Simon szerepéhez hasonlítja, csak épp
megfordítva. Ő vállára vette Jézus keresztjét: „kevésbé nehéz a
keresztünk, írja, ha Jézus áll mellettünk, Cirenei Simonként”. És még
kevésbé terhes – folytatja –, ha együtt visszük: „Ha egy teremtmény
egyedül viszi, akkor agyonnyomja a kereszt, de ha együtt visszük
Jézussal közöttünk, avagy Jézusra úgy tekintünk, mint aki olyan, mint a
Cirenei, akkor könnyűvé válik: édes igává. Ha egymással össze vagyunk
kötve, mint a hegymászók, akkor a nehéz út ünnep lesz, és még följebb is
jutunk.”
Így követhetjük Jézust és így válhatunk igazi tanítványává.
Így a kereszt, ahogy Krisztus számára, úgy számunkra is „Isten ereje”
lesz (1Kor 1,18), a feltámadás útja. Minden gyengeségünkben erőt
találunk, minden sötétségben fényt, minden halálban életet, mert benne
Jézussal találkozunk.
Fabio Ciardi
Fotó: Cbccp.org
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!