ZARÁNDOKLAT: BAKONYBÉL - SZENT MAURÍCIUSZ PLÉBÁNIATEMPLOM

Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 201 fő
  • Képek - 3369 db
  • Videók - 1976 db
  • Blogbejegyzések - 14878 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 201 fő
  • Képek - 3369 db
  • Videók - 1976 db
  • Blogbejegyzések - 14878 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 201 fő
  • Képek - 3369 db
  • Videók - 1976 db
  • Blogbejegyzések - 14878 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 201 fő
  • Képek - 3369 db
  • Videók - 1976 db
  • Blogbejegyzések - 14878 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 15 db

Üdvözlettel,

ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

BAKONYBÉL

 

 

 

network.hu

 

Közel ezer évvel ezelőtt, mint Gizella királyné rokonaként került a magyar királyi udvarhoz Günther, niederaltaichi szerzetes.

 

A világi hívságok elől menekülve, elmélkedésre vonult remeteségbe az akkor még vadregényes Bakonyba. Az ő ösztönzésére alapította I. Szent István király a béli monostort. A templom és a monostor valószínűleg egy régebbi királynéi udvarház alapjaira épült, s valamikor 1018 körül készült el, védőszentje Szent Maurítius lett.


A korai századok másik kiemelkedő személyisége, a későbbi csanádi püspök, Szent Gellért. Ő Velencéből érkezett 1020 körül István király udvarába. Műveltsége és előkelő származása alkalmassá tette arra, hogy István fiának, Szent Imre hercegnek nevelője legyen. Miután befejezte nevelői munkáját, visszavonult a béli kolostor remeteségébe. Hétévi remeteség után kapta meg a csanádi püspöki címet.

A következő évszázadok során több apátja is volt a béli monostornak. Az apátság sok birtokkal rendelkezett a környéken, a Balaton-felvidéken, a Kisalföldön. Ezeket a századokat különféle birtokjogi perek jellemzik.

A török háború alatt teljesen elpusztult a monostor, annak birtokai egyik kézből a másikba mentek át. Az 1540-es években a Bakony legnagyobb földesurai, a Podmaniczkyak fészkelték be magukat a bakonybéli medencébe. A kolostortól északra, a Gerence-völgy felett építettek várat Bakonyújvár néven.

Mire a török kivonult az országból, a birtokhatárok teljesen máshol húzódtak, s szinte senki sem tudta, hogy eredetileg hol voltak azok. Ezekből a határvitákból megint bírósági perek alakultak ki. A háború után visszatérő szerzetesek és az élükön álló apátok újjáépítették a templomot és a monostort. Ezekben az időkben kezdenek el letelepedni az apátság körül.

1736-os apátsági összeírás szerint Bakonybél faluban már 36 család élt. Úrbéli telekkel rendelkező jobbágy egy sem volt közöttük, valójában zsellérek voltak. Bakonybélben ekkor még kevés termőföld volt, ám a famegmunkálásra korlátlan lehetőséget biztosító erdők vonzották a betelepülőket. Az 1736-os összeírás után 18 esztendővel már 70 család lakott Bakonybélben, a lakóházak száma 52-re emelkedett. A növekvő lakosságszámmal párhuzamosan kénytelenek voltak növelni a szántóföldek számát. Ezt úgy tették, hogy - az apátság engedélyével - erdőt, bozótost írtottak, irtványföldeket hoztak létre.

1770-ben Graczer apát német telepeseket hozatott a faluba, ez némi feszültséget keltett a régi és az új lakosokban.

1780-ban leégett a kolostor és a templom, valamint a település 130 háza, a templom tornyában lévő három nagyobb és két kisebb harang megolvadt. A károkat fokozta az 1780. augusztus 21-én Bakonybél felett átvonuló hatalmas zivatar, amely a tető nélkül álló templomban nagyobb kárt tett, mint a tűzvész.

Az új harangok 1781. május 6-án érkeztek meg Pannonhalmáról. A kolostor újjáépítése 1782. októberében fejeződött be.

1787-ben Habsburg II. József feloszlatta a bakonybéli kolostort. Ezután Bakonybélt a veszprémi egyházmegyébe osztották be, s Bajzáth veszprémi püspök Bakonybélbe plébánost rendelt ki.

Habsburg I. Ferenc császár 1802. decemberében visszaállította a Szent Benedek-rendet. Novák Krizosztom, volt bakonybéli apátot pannonhalmi főapáttá nevezték ki. Végül bencés rendi szerzetesekkel töltötték be a plébániát.

1819 és 1827 között újra Bakonybélben működött a rendi tanárképző is, amely aztán 1827-től 1832-ig ismét Pannonhalmára tért vissza. Ebben az időben a tanárképzőt ,,Bakonyi Cillégium" -nak is nevezték.

A rendi tanárképző Guzmits Izidor apát alatt élte fénykorát. Valóságos szellemi központtá lépett elő ekkor Bakonybél, s a rendi tanárképző tekintetében is egyedülálló helynek számított. Guzmits állandó levelezést folytatott Kazinczy Ferenccel, apátságában a magyar irodalmi élet számos jelentős alakja meglátogatta, például Toldy Ferenc, Kisfaludy Sándor, Vörösmarty Mihály, Döbrentei Gábor és Helmeczy Mihály.
Guzmits Izidor nemcsak az irodalom kedvelője volt, hanem szerette a természetet is. Ezért - Beély Fidél irányítása alatt, 1833-1835 között - a kolostor mellett felépítette az ,,Angol-kertet", s üvegházat építtetett, rendbe rakatta a Borostyánkutat, sétautat alakíttatott ki, fákat ültetett. Halála után Sárkány Miklós töltötte be a bakonybéli apáti tisztet.
Az apátság adatai szerint a templomban - 1736-os adatok alapján - magyarul, németül és tótul (szlovákul) prédikáltak. A szlovák nyelvű szentbeszédek 1762 körül megszűntek. A német és a szlovák lakosok 1835-re teljesen elmagyarosodtak.

A Szent Mauríciusz Monostorban gyertyaöntéssel, könyvkötéssel foglalkoztak, s monostori ajándékboltot, valamint zarándokudvart nyitottak a templom mellett a megfáradt utazónak, s a nyugalmat kereső, elmélkedni vágyó hívő lelkeknek.

Bakonybél nemsokára alapításának 1000 éves évfordulóját ünnepli. Olyan helye ez az országnak, ahol egy kicsit érződik még a régi korok lehellete. A Bakony itt még őriz valamit egy letűnt kor hangulatából, a rengeteg még mindig sejtelmesen suttog a magányos utazó körül. Az ide látogató vendég, ha csendben hallgatózik egy kicsit a településen, talán maghallgatja a régi korok üzenetét.


Fekvése

Az Északi-Bakony közepén, a Bakony legmagasabb hegyének, a Kőris-hegynek (709 m) a közelében, a Gerence patak partján fekszik. A legközelebbi város Zirc (16 km).

 

Látnivalók

* Római katolikus templom (Szent Móric és társai vértanúk)
* Bencés kolostor: barokk stílusú, 18. század, ma szociális otthon.
* Szentkút-kápolna
* Szabadtéri Néprajzi Múzeum
* Kirándulóhelyek: Kőris-hegy, Odvaskői barlang, Kerteskő-szurdok



SZENT MAURÍCIUSZ PLÉBÁNIATEMPLOM

 

 

Barokk templomba lépve a belső tér nyugalma, harmóniája ragadja meg a látogatót. Tekintetünket a hatalmas főoltár vonzza magához, amelynek kékes- vöröses színárnyalatai és az aranyozás uralják a templom egész terét, a mellékoltárok és a szószék építményeit is.

 

 

network.hu

 

 

 

network.hu


A főoltárt Polinger (Pohlinger) Ignác pápai festő festette, felállítására 1758. december 13-án került sor. A kompozíció három részre osztott.

 


A kép alján az alapító Szent István király és Boldog Gizella királyné térdel, kezükkel a béli monostor és a templom épületére mutatnak, amely a 18. század közepi alakjának hiteles ábrázolása. István király térde előtt párnán nyugszanak a világi hatalom jelképei: a korona és a jogar. A „földi” szférából a királyi pár tekintete vezet át a középső, a felhőkön álló szentek mezőjébe. Középen Szent Mauríciusz áll dárdával és zászlóval a kezében, mögötte katonái, vértanú társai sorakoznak.

 

network.hu


Az oltár legfölső részében Szűz Máriának a mennyek királynéjává koronázását látjuk. A világmindenséget jelképező kék színű gömbön az Atyaisten ül, szemben vele vörös palástban Jézus Krisztus, keresztje szára alatt a Szentlélek galamb alakban látható. Mária koronája rímel a Szent István-i felajánlásra, Magyarország Szűz Mária oltalmába helyezésére. A három mező így olvad egységes szimbolikus kompozícióba, amelyet Boldog Gizella, Szent Mauríciusz és Jézus vörös palástja is megerősít.

 

 

network.hu

 

  Az oltárkép két oldalán egy-egy nagyméretű szobor áll: Szent László király, kezében bárddal, és Szent Imre herceg a tisztasági fogadalmára utaló liliommal. Az oszlopok talapzatán a négy evangélista ül, eredetileg egy szószék szobrai voltak. A koporsó alakú oltárasztalon a templom sisakjára rímelő tetővel díszített tabernákulum, ajtaján az Emmauszi tanítványok ábrázolásával. A Feltámadt Krisztus az Utolsó vacsorára utaló kenyértöréssel fedi fel kilétét két tanítványa előtt.

A tabernákulum két oldalán – és a Szent Benedek oltáron - üvegezett ereklyetartóban az agaunumi vértanúk ereklyéit helyezték. A diadalív két oldalán egy-egy mellékoltár épült: a Mária-oltár, amelynek festményén Szűz Mária látható, amint lábával a bunt jelképezo kígyó fejére tapos. A másik oldalon a rendalapító Nursiai Szent Benedek alakja áll, kezében tartja a rend szabályzatát, a Regulát és a pásztorbotot, lábánál kis térdeplo angyal, mitrával – apátsüveggel. A másik oldalon a legendáját idézo pohárral (italát megmérgezték, de a pohár eltörött). Mindkét kép a 19. században készült, alkotóik ismeretlenek. A hajó jobboldali falán függő festmény azt a jelenetet ábrázolja, amikor István király és Gizella királyné Szent Gellértre bízza Imre herceg nevelését. Kropp Frigyes győri festo műve. A hajó bal oldali falának utolsó képe a leghíresebb, id. Dorffmeister István alkotása 1779-ből. A Szent Család Jeruzsálemből Názáretbe való visszatérését ábrázolja.

 

 

network.hu

 

A szószék 1760-ban készült el. Mellvédjén az apostolok szétküldését ábrázoló aranyozott dombormű, támfalán a Jó Pásztort ábrázoló festmény látható, amely feltehetoen Polinger Ignác műve. Eredeti, az oltárokéval azonos színezését az 1999-es restaurálás során nyerte vissza.
A veszprémi Wilde János József mester műemlék orgonája 1822 óta szolgálja a templomi liturgiát.

 



BENCÉS KOLOSTOR

 

"a hagyomány szerint a béli monostort alapító Szent Günther és a később vértanúhalált halt .

 

Szent Gellért is e hely közelében töltött remeteségben néhány évet. A község tisztelettel őrzi a két szent legendáját.

Először 1826-ban emeltek az emlékhelyen kápolnát, amelyet a 19. század végén a ma álló épület váltott fel. Ekkor készült a 14 képből álló stáció és a szikla tetején található kálvária Krisztus, Szűz Mária és Szent János alakjával.

Három forrás fakad a kápolna előtt, amelyet kőből rakott medencével foglaltak kútházba. A medence közepén dombormű eleveníti fel Szent Gellért e helyhez kötődő legendáját, valamint emlékét egy szintén Szent Gellértet és egy szarvasborjút ábrázoló szobor is őrzi, amely Opra Szabó István zirci szobrászművész alkotása.

A kápolna mellett lépcső vezet egy elfalazott sziklahasadékhoz, amely elé egy Lourdes-i Mária szobor került. A szájhagyomány szerint e barlang lehetett a remeteség helye.

A kápolna környékét a falu összefogásával állították helyre 1996-ban, ekkor duzzasztották tavacskává a források vizét, s alakították ki a parton a pihenőparkot. A padok háttámlájára az adományozók nevét vésték fel."

 

 

SZENT-KÚT, BOROSTYÁN-KÚT

 

 

 

 

network.hu

 

 A templomtól a Petőfi utcán végig haladva, 1,5 km séta után érünk a Borostyán-kút forráshoz, és a mesterséges tó partján álló Szent-kút kápolnához

 

.„Alig lehet helyet képzelni, mely ájtatos fohászokra jobban buzdítana, mint a Szent Kútnak környéke, hol a patakocska szünet nélküli moraja Isten szellemétől átlengedett ezeréves bükkös lombjainak suttogásával olvad össze.” (Rómer Flóris, 1860.)

 


Évszázadok óta legendák és népszokások fűződnek e helyhez, mely feltehetően a pogány honfoglalóink számára is áldozó hely volt. 1015 körül érkezett ide Gizella királyné rokona, a később szentté avatott Günther bencés szerzetes, a monostoralapító, hogy elmélkedő remeteéletet éljen a Borostyánkőnek nevezett hegy tövében. Bél Mátyás a 17. század elején a Veszprém vármegye leírása című munkájában írja:


„…Hegyes-kő felé pedig az ott emelkedő hegyek lábánál van egy szépen fölemelkedő, határkő módjára magasló szikla, amely azonban erős fákkal benőtt (neve: Borostyánkő). Annak csúcsán épített egykor a dicsőségesen mennybe ment Boldogságos Szűz Mária tiszteletére remeteséget Szent István rokona, Szent Günther és ott élt jámborul, s amint híre járt, ott is halt meg.”


Más források Szent Gellért sziklájának nevezik. Hiteles történelmi adat, hogy Szent Gellért, miután Imre herceg nevelését befejezte, a Bakony csendjébe vonult vissza, s itt élte remete életét 1023-1030 között. Szent Günther és Szent Gellért emléke elevenen élt az évszázadok során. Szent Gellért itteni tartózkodását hitelesíti Szent Gellért püspök nagy legendájának egyik epizódja:

 

„Történt pedig, hogy mikor Gellért látta: Szent Imre gyarapszik az erényben, és Krisztus segítségével az emberi nem ellenségét férfi módra legyűri, a nép zaja elől menekülve egy magányos helyre vonult vissza, melyet a nép nyelvén Bélnek hívtak. Itt hét álló esztendeig böjtnek, imádságnak, virrasztásnak szentelte magát, ki nem mozdult innen, egy kunyhót épített magának, ebben fogalmazta műveit, amelyeket saját kezűleg le is írt. Egy napon azután, míg írogatott, és a túlságos elmélkedéstől éppen szunyókálni kezdett, egy szarvastehén jött oda borjával, és mind a kettő melléje telepedett a földre. Egyszer csak a szarvasbika egy farkas elől menekülve nagy robajjal rájuk rontott, mire a szarvastehén megfutamodva borját ott hagyta a kiválasztott mellett; ez el akarván bújni, a tintát, mellyel írt, a földre döntötte. A szarvasborjú azután követte őt hazatértében, s a püspök kenyerén élve, többé nem is tágított mellőle.


Egy másik alkalommal pedig Szent Gellért, mikor batyuját vitte, bejárata előtt egy ott heverő farkast talált. Mikor észrevette, hogy meg van sebesítve, ajtót nyitott neki, és a farkas bement vele. Mikor aztán batyuját letette, a farkas leterült elébe a földre, s addig föl sem kelt, míg meg nem gyógyult. Ettől fogva a szarvasborjú is, a farkas is ott maradtak, és nem bántották egymást.” (Részlet Szent Gellért püspök Nagy legendájából Szabó Flóris fordításában)


A kővel övezett medencében három forrás fut össze. Egy 19. századi újságcikk szerint mindháromnak külön neve van: Gellért, Mór és Günther. A sziklagörgetegeket pedig a néphagyomány „Szent Günther könnyei”-nek nevezi.


1825-ben Szent Gellért tiszteletére szentelt kápolnát emeltek, „…hogy eleget tegyenek a hívők jámbor óhajának, akik évenként ide szoktak zarándokolni.”


Ezt a kápolnát váltotta föl 1889-ben a ma álló épület. Ez évben készült el a Krisztus szenvedéstörténetét megjelenítő 14 képből álló stáció, amelynek végén, a szikla tetején emelkedik a Kálvária. Az általánosabb Krisztus és a két lator keresztje helyett itt a Megváltó keresztjének két oldalán Szűz Mária és János apostol alakja áll. A kereszt talapzatán olvasható: „Jézusom irgalom 1888.”


Még két kőkeresztet talál itt a látogató, melyek a vallásos áhítat jelei. A kápolna mellet lépcső vezet egy elfalazott sziklahasadékhoz, amely elé egy Lourdes-i Mária szobor került.


A katolikusok számára kultikus hely volt a Borostyán-kút, keresztjárások és zarándoklatok színhelye. Az egy napi járóföldre fekvő települések hívei vonultak énekelve papjukkal, zászlaikkal Szent Móric (Mauríciusz) ünnepnapján (szeptember 22.) Bakonybélbe.


Érdekes népszokás kötődik a Szent-kúthoz. A Húsvét előtti nagyhéten, Nagycsütörtök éjszakáján a legények és a férfiak egy favázra erősített szalmabábut vittek a kápolnához. Nagy tüzet raktak, melyet egész éjjel őriztek, s amelyen megégették a Pilátust jelképező szalmabábot, mert „ő adta a zsidók kezére Jézust”. Mielőtt azonban elégették a bábut, botokkal meg is verték. Ez a Pilátus-verés, amellyel a zsidók lármázását vagy a természet haragját utánozzák Krisztus megfeszítésekor. Ez a téltemetési szokással átitatott Pilátus-égetés a források szerint az 1960-as évekig élt a falu határában.

 

(FORRRÁS: Polgármester: Baky György)

 

                                         

Szent Gellért szobra

 


B


         BAKOYNBÉL SZENT-KÚT

 

 

 

BAKOYNBÉL SZENT-KÚTI KÁPOLNA BELSŐ

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu