Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
BAKONYBÉL
Közel ezer évvel ezelőtt, mint Gizella királyné rokonaként került a magyar királyi udvarhoz Günther, niederaltaichi szerzetes.
A világi hívságok elől menekülve, elmélkedésre vonult remeteségbe az akkor még vadregényes Bakonyba. Az ő ösztönzésére alapította I. Szent István király a béli monostort. A templom és a monostor valószínűleg egy régebbi királynéi udvarház alapjaira épült, s valamikor 1018 körül készült el, védőszentje Szent Maurítius lett.
A
korai századok másik kiemelkedő személyisége, a későbbi csanádi püspök,
Szent Gellért. Ő Velencéből érkezett 1020 körül István király udvarába.
Műveltsége és előkelő származása alkalmassá tette arra, hogy István
fiának, Szent Imre hercegnek nevelője legyen. Miután befejezte nevelői
munkáját, visszavonult a béli kolostor remeteségébe. Hétévi remeteség
után kapta meg a csanádi püspöki címet.
A következő évszázadok
során több apátja is volt a béli monostornak. Az apátság sok birtokkal
rendelkezett a környéken, a Balaton-felvidéken, a Kisalföldön. Ezeket a
századokat különféle birtokjogi perek jellemzik.
A török háború
alatt teljesen elpusztult a monostor, annak birtokai egyik kézből a
másikba mentek át. Az 1540-es években a Bakony legnagyobb földesurai, a
Podmaniczkyak fészkelték be magukat a bakonybéli medencébe. A
kolostortól északra, a Gerence-völgy felett építettek várat Bakonyújvár
néven.
Mire a török kivonult az országból, a birtokhatárok
teljesen máshol húzódtak, s szinte senki sem tudta, hogy eredetileg hol
voltak azok. Ezekből a határvitákból megint bírósági perek alakultak ki.
A háború után visszatérő szerzetesek és az élükön álló apátok
újjáépítették a templomot és a monostort. Ezekben az időkben kezdenek el
letelepedni az apátság körül.
1736-os apátsági összeírás
szerint Bakonybél faluban már 36 család élt. Úrbéli telekkel rendelkező
jobbágy egy sem volt közöttük, valójában zsellérek voltak. Bakonybélben
ekkor még kevés termőföld volt, ám a famegmunkálásra korlátlan
lehetőséget biztosító erdők vonzották a betelepülőket. Az 1736-os
összeírás után 18 esztendővel már 70 család lakott Bakonybélben, a
lakóházak száma 52-re emelkedett. A növekvő lakosságszámmal párhuzamosan
kénytelenek voltak növelni a szántóföldek számát. Ezt úgy tették, hogy -
az apátság engedélyével - erdőt, bozótost írtottak, irtványföldeket
hoztak létre.
1770-ben Graczer apát német telepeseket hozatott a faluba, ez némi feszültséget keltett a régi és az új lakosokban.
1780-ban
leégett a kolostor és a templom, valamint a település 130 háza, a
templom tornyában lévő három nagyobb és két kisebb harang megolvadt. A
károkat fokozta az 1780. augusztus 21-én Bakonybél felett átvonuló
hatalmas zivatar, amely a tető nélkül álló templomban nagyobb kárt tett,
mint a tűzvész.
Az új harangok 1781. május 6-án érkeztek meg Pannonhalmáról. A kolostor újjáépítése 1782. októberében fejeződött be.
1787-ben
Habsburg II. József feloszlatta a bakonybéli kolostort. Ezután
Bakonybélt a veszprémi egyházmegyébe osztották be, s Bajzáth veszprémi
püspök Bakonybélbe plébánost rendelt ki.
Habsburg I. Ferenc
császár 1802. decemberében visszaállította a Szent Benedek-rendet. Novák
Krizosztom, volt bakonybéli apátot pannonhalmi főapáttá nevezték ki.
Végül bencés rendi szerzetesekkel töltötték be a plébániát.
1819
és 1827 között újra Bakonybélben működött a rendi tanárképző is, amely
aztán 1827-től 1832-ig ismét Pannonhalmára tért vissza. Ebben az időben a
tanárképzőt ,,Bakonyi Cillégium" -nak is nevezték.
A rendi
tanárképző Guzmits Izidor apát alatt élte fénykorát. Valóságos szellemi
központtá lépett elő ekkor Bakonybél, s a rendi tanárképző tekintetében
is egyedülálló helynek számított. Guzmits állandó levelezést folytatott
Kazinczy Ferenccel, apátságában a magyar irodalmi élet számos jelentős
alakja meglátogatta, például Toldy Ferenc, Kisfaludy Sándor, Vörösmarty
Mihály, Döbrentei Gábor és Helmeczy Mihály.
Guzmits Izidor nemcsak az
irodalom kedvelője volt, hanem szerette a természetet is. Ezért - Beély
Fidél irányítása alatt, 1833-1835 között - a kolostor mellett
felépítette az ,,Angol-kertet", s üvegházat építtetett, rendbe rakatta a
Borostyánkutat, sétautat alakíttatott ki, fákat ültetett. Halála után
Sárkány Miklós töltötte be a bakonybéli apáti tisztet.
Az apátság
adatai szerint a templomban - 1736-os adatok alapján - magyarul, németül
és tótul (szlovákul) prédikáltak. A szlovák nyelvű szentbeszédek 1762
körül megszűntek. A német és a szlovák lakosok 1835-re teljesen
elmagyarosodtak.
A Szent Mauríciusz Monostorban gyertyaöntéssel,
könyvkötéssel foglalkoztak, s monostori ajándékboltot, valamint
zarándokudvart nyitottak a templom mellett a megfáradt utazónak, s a
nyugalmat kereső, elmélkedni vágyó hívő lelkeknek.
Bakonybél
nemsokára alapításának 1000 éves évfordulóját ünnepli. Olyan helye ez az
országnak, ahol egy kicsit érződik még a régi korok lehellete. A Bakony
itt még őriz valamit egy letűnt kor hangulatából, a rengeteg még mindig
sejtelmesen suttog a magányos utazó körül. Az ide látogató vendég, ha
csendben hallgatózik egy kicsit a településen, talán maghallgatja a régi
korok üzenetét.
Az Északi-Bakony közepén, a Bakony legmagasabb hegyének, a Kőris-hegynek (709 m) a közelében, a Gerence patak partján fekszik. A legközelebbi város Zirc (16 km).
* Római katolikus templom (Szent Móric és társai vértanúk)
* Bencés kolostor: barokk stílusú, 18. század, ma szociális otthon.
* Szentkút-kápolna
* Szabadtéri Néprajzi Múzeum
* Kirándulóhelyek: Kőris-hegy, Odvaskői barlang, Kerteskő-szurdok
SZENT MAURÍCIUSZ PLÉBÁNIATEMPLOM
Barokk templomba lépve a belső tér nyugalma, harmóniája ragadja meg a látogatót. Tekintetünket a hatalmas főoltár vonzza magához, amelynek kékes- vöröses színárnyalatai és az aranyozás uralják a templom egész terét, a mellékoltárok és a szószék építményeit is.
A kép alján az alapító Szent István király és Boldog Gizella
királyné térdel, kezükkel a béli monostor és a templom épületére
mutatnak, amely a 18. század közepi alakjának hiteles ábrázolása.
István király térde előtt párnán nyugszanak a világi hatalom jelképei:
a korona és a jogar. A „földi” szférából a királyi pár tekintete
vezet át a középső, a felhőkön álló szentek mezőjébe. Középen Szent
Mauríciusz áll dárdával és zászlóval a kezében, mögötte katonái,
vértanú társai sorakoznak.
Az oltárkép két oldalán egy-egy nagyméretű szobor áll: Szent
László király, kezében bárddal, és Szent Imre herceg a tisztasági
fogadalmára utaló liliommal. Az oszlopok talapzatán a négy evangélista
ül, eredetileg egy szószék szobrai voltak. A koporsó alakú
oltárasztalon a templom sisakjára rímelő tetővel díszített tabernákulum,
ajtaján az Emmauszi tanítványok ábrázolásával. A Feltámadt Krisztus
az Utolsó vacsorára utaló kenyértöréssel fedi fel kilétét két
tanítványa előtt.
A tabernákulum két oldalán – és a Szent Benedek oltáron -
üvegezett ereklyetartóban az agaunumi vértanúk ereklyéit helyezték. A
diadalív két oldalán egy-egy mellékoltár épült: a Mária-oltár, amelynek
festményén Szűz Mária látható, amint lábával a bunt jelképezo kígyó
fejére tapos. A másik oldalon a rendalapító Nursiai Szent Benedek
alakja áll, kezében tartja a rend szabályzatát, a Regulát és a
pásztorbotot, lábánál kis térdeplo angyal, mitrával – apátsüveggel. A
másik oldalon a legendáját idézo pohárral (italát megmérgezték, de a
pohár eltörött). Mindkét kép a 19. században készült, alkotóik
ismeretlenek. A hajó jobboldali falán függő festmény azt a jelenetet
ábrázolja, amikor István király és Gizella királyné Szent Gellértre
bízza Imre herceg nevelését. Kropp Frigyes győri festo műve. A hajó
bal oldali falának utolsó képe a leghíresebb, id. Dorffmeister István
alkotása 1779-ből. A Szent Család Jeruzsálemből Názáretbe való
visszatérését ábrázolja.
A szószék 1760-ban készült el. Mellvédjén az
apostolok szétküldését ábrázoló aranyozott dombormű, támfalán a Jó
Pásztort ábrázoló festmény látható, amely feltehetoen Polinger Ignác
műve. Eredeti, az oltárokéval azonos színezését az 1999-es restaurálás
során nyerte vissza.
A veszprémi Wilde János József mester műemlék orgonája 1822 óta szolgálja a templomi liturgiát.
"a hagyomány szerint a béli monostort alapító Szent Günther és a később vértanúhalált halt .
SZENT-KÚT, BOROSTYÁN-KÚT
A templomtól a Petőfi utcán végig haladva, 1,5 km séta után érünk a Borostyán-kút forráshoz, és a mesterséges tó partján álló Szent-kút kápolnához
.„Alig lehet helyet képzelni, mely ájtatos fohászokra jobban buzdítana, mint a Szent Kútnak környéke, hol a patakocska szünet nélküli moraja Isten szellemétől átlengedett ezeréves bükkös lombjainak suttogásával olvad össze.” (Rómer Flóris, 1860.)
Évszázadok óta legendák és népszokások fűződnek e
helyhez, mely feltehetően a pogány honfoglalóink számára is áldozó
hely volt. 1015 körül érkezett ide Gizella királyné rokona, a később
szentté avatott Günther bencés szerzetes, a monostoralapító, hogy
elmélkedő remeteéletet éljen a Borostyánkőnek nevezett hegy tövében. Bél
Mátyás a 17. század elején a Veszprém vármegye leírása című
munkájában írja:
„…Hegyes-kő felé pedig az ott emelkedő hegyek lábánál van egy
szépen fölemelkedő, határkő módjára magasló szikla, amely azonban erős
fákkal benőtt (neve: Borostyánkő). Annak csúcsán épített egykor a
dicsőségesen mennybe ment Boldogságos Szűz Mária tiszteletére
remeteséget Szent István rokona, Szent Günther és ott élt jámborul, s
amint híre járt, ott is halt meg.”
Más források Szent Gellért sziklájának nevezik. Hiteles
történelmi adat, hogy Szent Gellért, miután Imre herceg nevelését
befejezte, a Bakony csendjébe vonult vissza, s itt élte remete életét
1023-1030 között. Szent Günther és Szent Gellért emléke elevenen élt
az évszázadok során. Szent Gellért itteni tartózkodását hitelesíti
Szent Gellért püspök nagy legendájának egyik epizódja:
„Történt pedig, hogy mikor Gellért látta: Szent Imre gyarapszik az erényben, és Krisztus segítségével az emberi nem ellenségét férfi módra legyűri, a nép zaja elől menekülve egy magányos helyre vonult vissza, melyet a nép nyelvén Bélnek hívtak. Itt hét álló esztendeig böjtnek, imádságnak, virrasztásnak szentelte magát, ki nem mozdult innen, egy kunyhót épített magának, ebben fogalmazta műveit, amelyeket saját kezűleg le is írt. Egy napon azután, míg írogatott, és a túlságos elmélkedéstől éppen szunyókálni kezdett, egy szarvastehén jött oda borjával, és mind a kettő melléje telepedett a földre. Egyszer csak a szarvasbika egy farkas elől menekülve nagy robajjal rájuk rontott, mire a szarvastehén megfutamodva borját ott hagyta a kiválasztott mellett; ez el akarván bújni, a tintát, mellyel írt, a földre döntötte. A szarvasborjú azután követte őt hazatértében, s a püspök kenyerén élve, többé nem is tágított mellőle.
Egy másik alkalommal pedig Szent Gellért, mikor batyuját vitte,
bejárata előtt egy ott heverő farkast talált. Mikor észrevette, hogy
meg van sebesítve, ajtót nyitott neki, és a farkas bement vele. Mikor
aztán batyuját letette, a farkas leterült elébe a földre, s addig föl
sem kelt, míg meg nem gyógyult. Ettől fogva a szarvasborjú is, a farkas
is ott maradtak, és nem bántották egymást.” (Részlet Szent Gellért
püspök Nagy legendájából Szabó Flóris fordításában)
A kővel övezett medencében három forrás fut össze. Egy 19.
századi újságcikk szerint mindháromnak külön neve van: Gellért, Mór és
Günther. A sziklagörgetegeket pedig a néphagyomány „Szent Günther
könnyei”-nek nevezi.
1825-ben Szent Gellért tiszteletére szentelt kápolnát emeltek, „…hogy eleget tegyenek a hívők jámbor óhajának, akik évenként ide szoktak zarándokolni.”
Ezt a kápolnát váltotta föl 1889-ben a ma álló épület. Ez
évben készült el a Krisztus szenvedéstörténetét megjelenítő 14 képből
álló stáció, amelynek végén, a szikla tetején emelkedik a Kálvária. Az
általánosabb Krisztus és a két lator keresztje helyett itt a Megváltó
keresztjének két oldalán Szűz Mária és János apostol alakja áll. A
kereszt talapzatán olvasható: „Jézusom irgalom 1888.”
Még két kőkeresztet talál itt a látogató, melyek a vallásos
áhítat jelei. A kápolna mellet lépcső vezet egy elfalazott
sziklahasadékhoz, amely elé egy Lourdes-i Mária szobor került.
A katolikusok számára kultikus hely volt a Borostyán-kút,
keresztjárások és zarándoklatok színhelye. Az egy napi járóföldre
fekvő települések hívei vonultak énekelve papjukkal, zászlaikkal Szent
Móric (Mauríciusz) ünnepnapján (szeptember 22.) Bakonybélbe.
Érdekes népszokás kötődik a Szent-kúthoz. A Húsvét előtti
nagyhéten, Nagycsütörtök éjszakáján a legények és a férfiak egy favázra
erősített szalmabábut vittek a kápolnához. Nagy tüzet raktak, melyet
egész éjjel őriztek, s amelyen megégették a Pilátust jelképező
szalmabábot, mert „ő adta a zsidók kezére Jézust”. Mielőtt azonban
elégették a bábut, botokkal meg is verték. Ez a Pilátus-verés,
amellyel a zsidók lármázását vagy a természet haragját utánozzák
Krisztus megfeszítésekor. Ez a téltemetési szokással átitatott
Pilátus-égetés a források szerint az 1960-as évekig élt a falu
határában.
(FORRRÁS: Polgármester: Baky György)
Szent Gellért szobra
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!