Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Ferenc pápa október 25-én a Szent Péter-bazilikában szentmisével zárta le a XIV. rendes püspöki szinódust. A főpásztorok október 4-étől tartó gyűléséről, annak tapasztalatairól Erdő Péter bíborost, a szinódus főrelátorát kérdeztük hazautazása előtt Rómában.
–
Véget ért a családszinódus, amelyben főrelátorként jelentős szerepet
vállalt. Nagyon intenzív, feszített munkával telt három hét után milyen
érzésekkel, tapasztalatokkal tér haza?
– Először is egy
nagyszerű érzéssel, mert ezekben a hetekben tanúi lehettünk annak,
hogyan működik körünkben a Szentlélek. Amikor október 17-én, a püspöki
szinódus intézménye létrejöttének 50. évfordulóján a Szentatya arról
beszélt, hogy mi a küldetése ennek a testületnek, szépen körülhatárolta –
mint korábbi beszédeiben –; nem parlament, nem döntéshozatali szerv, de
ugyanakkor nem is tudományos kongresszus vagy puszta beszélgetés, hanem
az apostolok utódai, Péter utódával és az ő tekintélye alatt, keresik a
válaszokat a küldetésük teljesítésével kapcsolatos nagy kérdésekre.
Tehát mindannyiunk lelkében az élt, hogy a lelkek üdvössége érdekében
merre vezet az út, mi a legjobb megoldás. Ilyen szellemben folytak a
találkozások, ilyen szellemben hangzottak el a vélemények. Nagyon fontos
volt azt érezni, hogy konvergencia valósul meg, napról napra, hétről
hétre világosabban, nagyon sok témakörben. Nagyon imponáló volt látni
azt, és ez a záródokumentumból (Relatio Finalis) is kitűnik, hogy ez már nem Európa-központú szinódus volt, szemléletében sem.
Nagyon fontos volt látni azt is, hogy akaratlanul is, nem azért, mert
ez lett volna a központi célkitűzés, de az egyes tapasztalatokból,
javaslatokból egy újfajta egyház képe bontakozott ki. Természetesen az
egy, szent, katolikus, apostoli Anyaszentegyházé, aki ugyanaz, mint
volt, mégis új hangsúlyokkal. Amit a II. vatikáni zsinat tanított a
világi Krisztus-hívők szerepéről és küldetéséről, azt itt és most már
megélt valóságként láttuk. A családok, a családokból álló közösségek
szerepe a hit átadásában, a nem hívő világ felé irányuló misszióban, de
az összes emberi problémában való segítés terén is, vagy az egyházi
közösségek, a plébániák építésében és hordozásában, ez egy olyan
lenyűgöző kép, ami azt hiszem, hogy korfordulót mutat, mert ezt nem mi
csináltuk, nem mi szerveztük, nem íróasztalnál találtuk ki, hanem a
Szentlélek megérlelte. Tehát egy új egyházi tudatra ébredésnek lehetünk a
tanúi, és ez minden részletnél és paragrafusnál fontosabb. Lehet, hogy
azt hittük, hogy paragrafusokon vitatkozunk, és közben észrevétlenül
belenéztünk az egyház megújult arcának tükrébe.
– Visszatekintve a családszinódust előkészítő kétéves folyamatra, hogyan összegezné annak állomásait, ívét?
–
A Szentatya döntött a szinódus témájáról, aztán következtek az
előkészítő kérdések, a világegyház meghallgatása, ebben sok helyen
világiak, illetve azok közösségeinek véleményét vették figyelembe.
Magyarországon mi is megtettük ezt, például az Esztergom-Budapesti
Főegyházmegyében meghallgattuk a pasztorális tanácsot, a családokból
álló közösségeket, illetve személyes találkozók során tájékozódtunk.
Ezek a vélemények eljutottak a szinódusi titkárságra, abból keletkezett a
szinódus előkészítő dokumentuma (Lineamenta), a tavalyi
rendkívüli szinóduson ennek tárgyalása során gyakorlatilag az összes új
javaslatok elhangoztak, ezeknek különböző visszhangjuk támadt.
Utána
a második szakaszban továbbérlelődtek a témák, újabb kérdőíveket
küldtek ki, ugyanakkor tudományos kongresszusokra került sor, könyveket
publikáltak, elmélyítették világviszonylatban a házasságról, a
családról, a házassági kötelékről, a házasság felbonthatatlanságáról, a
válásról, az egyházi közösségbe való beilleszkedés feltételeiről és
módjairól szóló gondolkodást. Tehát ilyen szempontból is termékeny
időszak volt ez. Ennek a lezárása volt a munkaokmány (Instrumentum laboris),
amelyet meg kellett vitatni ezen a szinóduson. Ez volt az eredetileg is
kitűzött cél és módszer, ezért minden hozzászólást, amit írásban elő
kellett készíteni, a munkaokmány valamely pontjához kellett fűzni. Ezt a
szempontot a Szentatya is hangsúlyozta, és ez meg is történt. A
nyitóreláció összefoglalta az eddigieket, különös tekintettel arra, amit
a tanító egyház ad elénk, és különös tekintettel a helyzetre, amely
szintén kirajzolódott az előkészület hónapjai alatt.
A szinódusi
vita során ennek az elmélyítése történt, és nagyon jó volt hallani,
hogy megérezték az atyák – bár csak három perc volt egy-egy
felszólalásra –, hogy bizonyos gyakorlati, lelkipásztori témák hitünk
mélységeit tárják fel. Tehát olyan kérdéseket vetnek föl, mint például
mi a megismerés forrása a hitben, honnan tudjuk, hogy mit hiszünk,
elsősorban a természet megfigyeléséből vagy a mai világ általános
képéből kell levezetni, vagy pedig van egy evangélium, megvan Krisztus
örömhíre, megvan a tradíció, megvan az ezt közvetítő egyház, és ennek a
gazdagságnak a birtokában tekintünk a világra, és éppen ennek a nagy
közvetítésnek a feladata hárul ránk.
Ugyancsak fontos, hogy a
rendes szinódus végére kétharmados többség formálódott, tehát a
zárójelentés minden pontja megkapta a minősített szavazattöbbséget,
némely egyenesen az egyhangú támogatást is, ami körülbelül kétszázhatvan
résztvevő esetében nem kis dolog.
– Melyek a legjelentősebb eredményei az idei rendes szinódusnak?
–
Az egyik eredmény maga az a fent említett tapasztalat, amit mindenki
hazavisz. Hogy mennyi mindenre kell tekintettel lenni, mennyire
különböző módon merülhetnek fel helyzetek az egyház életén belül. Azután
az az alázatos alapállás, ami azt jelenti, hogy figyelmesen
meghallgassuk a másikat, ne csak megvárjuk, amíg felszólalásának ideje
letelik, hanem figyeljünk arra, amit mondani akar, és érezzük meg benne a
jó szándékot, mit szeretne ő az egyház életéhez hozzátenni. Lehet, hogy
nem értünk vele egyet, mégis fontos egy ilyen nyitott meghallgatás
tapasztalata.
Nagyon fontos maga a zárójelentés is, mely
publikus, az interneten elérhető, igen gazdag dokumentum. Rengeteg
pasztorális tanácsot, ötletet ad; külön szól arról felszólító módban,
hogy legyenek családokból álló közösségek mindegyik plébánián; hogy
milyen nagy szerepük van például a lelkiségi mozgalmaknak, amelyek a
családokat és a generációkat összekapcsolják. Arról is szó van benne,
hogy milyen fontos az, hogy közösségként éljük meg a hitünket; ebbe
integrálódjanak a fiatalok, így kapják meg a család és a házasság
eszményét, és az esküvő után is egy baráti családokból álló közösség
kísérje őket. Ezáltal ne maradjanak magukra krízis idején sem; ha
polgári válás vagy más törés következik be az életükben, akkor se
érezzék úgy, hogy ki vannak közösítve a hívők közösségéből,
társaságából, családjából – nevezzük így az egyházat, mert ez előfordult
így a szövegben –, hanem lássák meg feladataikat; tudják egy hozzáértő
pap segítségével, Isten színe előtt mérlegre tenni helyzetüket és eddigi
tetteiket; ha kell, ha van miért, tartsanak bűnbánatot; ha helyzetüknek
megfelel, bizonyos tevékenységekben továbbra is szívesen látja őket az
egyház; tehát érezzék meg, hogy cselekvő tagjai a közösségnek.
Nagyon
fontos az, hogy a krisztusi értékeket, életeszményt és tanítást
világosan közvetítsük saját magunk és a világ felé. Az embereknek
ugyanis nem csupán jó szóra van szükségük, de szükségük van egy feltűnő
és határozott válaszra is arra a kérdésre, hogy mi végre vagyunk a
világon, miért élünk, mi életünk végső célja – ennek megválaszolására is
vágynak az emberek, és a misszió főleg abban áll, hogy ezt az örömhírt
hirdetjük. Többször előkerült a dokumentumban, hogy a házasság
távolabbi, közelebbi közvetlen előkészítése, a liturgia megünneplése és a
házastársak utólagos közösségi kísérése milyen fontos. Vagy az, hogy
családokat képezzünk ki a családok közösségi jellegű pasztorálására –
szerintem ez ilyen formában, programként, értékként még nem merült fel.
– Milyen új utakat nyitott meg ez a szinódus?
–
Az előbb említettek mellett a házasság érvénytelenségének kimondásával
kapcsolatban megváltozott az eljárás rendje. Ezt a Szentatya két motu propriójában
újította meg. Ennek az életre váltása, tisztességes és dinamikus
alkalmazása is a közvetlen jövő feladatai közé tartozik. Tehát
mindenképpen érzem azt a távlatot, hogy elevenebb, közösségibb jellegű
plébániák legyenek, elevenebb, közösségibb, személyesebb módon fogadják a
hívőket, és ilyen alapon maga ez a közösség tudjon kilépni a nem hívő
világ felé.
– Nagy hangsúly esett az egyház tanítására,
az igazság fenntartása és az irgalmasság gyakorlása közötti egyensúly
megtalálására a családokat érintő problémák kezelésében. Sikerült ez?
Hogyan mutatkozik meg ennek az egyensúlynak a megtalálása vagy annak
hiánya a záródokumentumban?
– Ez a két év egy nagy kört írt le. A tavalyi szinódus bevezető relációjában
éppen az akkori viták fényében hangsúlyoztam azt, hogy Isten az, akiben
az igazságosság és az irgalmasság egybeesik. A Biblia egyszerre tanítja
Őróla azt, hogy irgalmas és igazságos, és ez a kettő nem áll egymással
szemben. Istenben nincs ellentét, a mi emberi szemléletünk az, ami
részekre osztja, ami megkülönbözteti az isteni tulajdonságokat, és
próbálja azokat az emberi világra leképezni. Most, a kétéves folyamat
végén olyan képet kapunk, amelyben a kinyilatkoztató Isten igazsága és a
törvényét a szívünkbe beleíró Isten igazsága – hiszen Szent Pál apostol
a rómaiakhoz írt levélben szól erről, hogy ott hordjuk a szívünkben az
Isten törvényeit, még a nem hívő emberek is –, tehát ennek az Istennek
az igazsága és a minket személyesen szerető Istennek az irgalma
egybeesik.
Ajándék tehát a törvény, ahogy azt a zsoltár olyan
gyönyörűen mondja, és ugyanakkor Krisztus megváltó műve alapján nem
pusztán a régi törvény cselekedete, hanem az Isten szívünkbe írt
legalapvetőbb törvénye és parancsa, a szeretet parancsa, annak összes
következményével együtt, ez az, ami bennünket egyrészt irgalmassá tesz,
ha megtartjuk, másrészt megmutatja Isten irántunk való irgalmát. Egy
ilyen szintézisben látszik kicsúcsosodni ez a gondolatkör. Nem csoda,
hogy éppen az irgalmasság évének kezdetén jutottunk el erre a pontra.
–
A zárójelentés egyes pontjait a szinódusi atyák nagy többséggel
fogadták el. A szükséges kétharmad három paragrafus esetében volt –
mondjuk úgy – határmezsgyén, az elváltakra és újraházasodottakra
vonatkozó kérdésekben. Miben áll e három pont lényege?
–
Hangsúlyozom, hogy minden egyes pontnál teljesen egyértelműen megvolt a
kétharmados többség. A püspöki szinódus rendtartása szerint a
záróokmány akkor számít elfogadottnak, ha kétharmados többséget kapott.
Pontonként szavaztunk, kilencvennégy pontról, mindegyikről külön. Mind a
kilencvennégy pont megkapta a kétharmados többséget, ez nagy szó, és
azt hiszem, gondviselésszerű. Természetesen ebben sok munka van,
különösen a kényesebb kérdéseknél, amelyek körül több volt a vita. Az
újraházasodottak témájában nem szól a dokumentum arról, hogy
újraházasodott elváltak áldozhatnak-e.
Arról van szó, hogyan
lehet őket minél jobban integrálni az egyházi közösségbe, tehát hogy ne
érezzék magukat kiközösítve, hogy gyakorlatilag is részt vegyenek a
közösség életében és feladataiban. Ez nagyon fontos, mert vannak olyan
egyházjogi tilalmak, amelyek bizonyos funkciókat nem tesznek lehetővé
számukra, például a keresztszülőséget. Ennek kapcsán a dokumentum nem
úgy fogalmaz, hogy az holnaptól automatikusan megszűnik, hanem azt
hangsúlyozza, hogy komolyan mérlegelni kell, hogy melyek azok a
tilalmak, amelyeket – minden botrány elkerülésével – immár el lehetne
hagyni, éppen a jobb integrálás érdekében.
Ezenkívül szó van
benne a lelki kísérésről is: ebben a tekintetben hangsúlyozza a
dokumentum, hogy a kiindulópont és az alap II. János Pál pápa Familiaris consortio
kezdetű apostoli buzdítása. Idézi a szöveg annak a 84. pontját, melyben
a pápa arról szól, hogy mi mindent kell megvizsgálni azok
élethelyzetében, akik elváltak és újraházasodtak; hogy jelenleg milyen
körülmények között élnek, hogyan ment tönkre az előző házasságuk, milyen
kötelességeik vannak a korábbi házastárs iránt, a gyermekek iránt,
esetleg a beteg családtagok iránt. Meg kell vizsgálni tehát mindazokat a
nehézségeket, körülményeket, amelyek az életüket ma meghatározzák.
Ezek
alapján azonban nem lehet olyan megoldásra jutni, amely ellentmond a
házasság felbonthatatlanságának. Hanem például keresni kell –
hangsúlyozza már II. János Pál pápa – minden olyan lehetőséget, amely
annak tisztázására irányul, hogy érvényes volt-e az első házasság. Erre
vonatkozóan azt mondanám, hogy egyrészt az eljárás sokat egyszerűsödött,
éppen az utóbbi hónapokban, másrészt pedig lehetnek olyan esetei egy
házasság érvénytelenségének, amelyek külső fórumon, tehát még a mai
egyszerű perrendtartás szerint sem bizonyíthatók. Ilyenkor nagyon komoly
lelkivezetésre van szükség, nagyon őszinte önmagunkba tekintésre,
hiszen Istent, aki mindent tud, nem lehet megtéveszteni. Ezért
rendkívüli felelősséggel jár az ilyen fajta lelkivezetés, és egy másik
kérdés, hogy egy ilyen belső fórumon nyert felismerésnek vagy
bizonyosságnak lehet-e közösségi vonatkozást tulajdonítani. Azonban
ebben a tekintetben is azt hangsúlyozza a dokumentum, hogy ezt az egyház
tanításának figyelembevételével mérlegelje a lelkivezető.
Tehát
nem arról van szó, hogy csupán szubjektív véleményének vagy érzéseinek
alapján. Ilyen összefüggésben nagyon is érthető az, hogy a jelenlévők
kétharmada elfogadta ezt a szöveget – mert ez egy rendkívül
kiegyensúlyozott és a valódi igazságra törekvő szöveg. Tehát – amint a pápa mondta
is a szinódus előtt – nem valamiféle kompromisszumról vagy alkuról van
szó, hogy ennek is, annak is igaza legyen; hanem az egyetlen igazságot
keressük a kérdésben, ami egy mély és radikális lelki valóság. Erre
vagyunk kíváncsiak, és ha ezt felismerjük, ennek megfelelően keressük a
kiutat ezekben az élethelyzetekben.
– Az egyház eddigi álláspontjához képest miben újdonság ez a három pont?
–
Dogmatikai értelemben természetesen nincs újdonság; lelkipásztori
értelemben lehet: hogyha ennek általános szinten gyakorlati
következményt is tud tulajdonítani a Szentatya – ezt neki kell
valamilyen megnyilatkozásban rögzítenie. Úgy gondolom, hogy a szinódus
nagy bizalommal fordult a pápához, amikor letettük az asztalára a
megszavazott szöveget – a szavazáskor egyébként ő maga is jelen volt –,
ennek legutolsó pontjában azt írjuk: azzal a bizalommal helyezzük Péter
utódának kezébe ezt az elfogadott okmányt, hogy ennek segítségével a
világon sok családban megerősödik a reménység és az öröm, és hogy a
lelkipásztoroknak, a pasztorális kisegítőknek új ösztönzést, új
iránymutatást ad az evangelizáció művében.
Azt kérjük alázattal a
Szentatyától, hogy értékelje az időszerűségét annak, hogy esetleg egy
dokumentumot adjon ki a családról, éppen azért, hogy a család mint családegyház, mint ecclesia domestica
egyre erősebben sugározza Krisztus fényét a világban. Tehát az lenne a
kérésünk a Szentatyához, hogy egy ilyen dokumentumban buzdítsa a
családokat és mindazokat, akik a családok érdekében dolgoznak.
–
A szinódusi atyák hangsúlyozták interjúikban, hogy a szinódusi út nem
zárult le, hanem folytatódik. A pápai dokumentum mellett milyen további
lépésekre lehet számítani?
– A szinódusi út kíséri az
egyház életét kezdettől fogva, különböző nevek alatt, de most, az utóbbi
ötven évben a püspöki szinódus intézménye formájában is. Ez azt
jelenti, hogy újra és újra, más és más témákról ülésezik a szinódus; már
most kérdezték, mint mindig szokták a rendes ülésszakok végén, hogy
milyen témát javasolunk a legközelebbi alkalomra. Meglátjuk, hogy ezek
közül a Szentatya melyiket fogja kiválasztani. Tehát a szinódusi út
nemcsak azt jelenti, hogy útmutatást kapunk, amit megpróbálunk
végrehajtani, hanem azt is, hogy új meg új kérdésekben keressük a
választ.
– Lehet azt tudni, milyen témák merültek fel?
–
Nem lehet tudni, mert a titkárságon mindenki maga adta be az űrlapot,
amelyen ezt föl lehetett tüntetni. Erről semmilyen összesítés nem áll
rendelkezésre.
Fotó: News.va
Somogyi Viktória/Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!