Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Annyi
ránk erőszakolt, a mindenkori hatalom által ránk pofozott, a győztesek,
a többség terrorjával arcunkra fagyasztott, hivatalosított, elmúlt,
eltörölt, újratámasztott, újra elvett, majd visszaadott ünnep után én
nem kérek se bentről, se kintről, se lentről, se föntről, senkitől se
számomra több ünnepet.
Szívem mellett, az egyetlen, az én nemzeti ünnepem, Csíksomlyó
pünkösdi búcsújaSzívem mellett, tenyérnyi helyén a csöndnek és békességnek titkos
csodaként ragyog .
Az volt nékem akkor is, amikor lovas „népi milíciánk”
csatárláncai terelték más irányba az ide zarándoklókat, amikor a
bujdokló idelopózkodás is államilag leltározott merényletnek számított,
amikor a szögesdrót kerítésnél is abszurdabb, groteszkebb
vesztegzárakkal vették körül a keresztgyalázók, s ünnep volt akkor is,
amikor némi fellélegzés után, álszabadságot hirdető ideológiák kegyeként
csak összegyűlhetett a székely sokaság, de közéjük vegyülni egyet
jelentett az önfeljelentéssel, hisz emberszabásúnak tűnő kopók, vizslák,
buldogok, bütyürkék, vérebek, tapsifülesek, dulimanók, kotkovászok,
palotapincsik, rapilányok s rapilátorok szőtték körénk hálóját valami
torzszülött, pókszabású förtelemnek. És lesz, megmarad, bármi jöjjön is,
megmarad örökre legmélyebb, legbensőségesebb ünnepemnek Csíksomlyó,
mert a szívünkben kinyíló örök virágot hirdeti, s mert annyiféle
eltiltott, kiátkozott, kizárólagosnak hirdetett, színvakos dühvel ránk
olvasott szimbólum, felségjel tündöklésén és bukásán innen és túl
egyetlen, örök csodaként ragyogott fölötte legtisztább jelképünk: a
kereszt.
Jelképe kiszolgáltatottságunknak és reménységeinknek. Félelmeinknek és
bizodalmainknak. Örök éhségünknek és emberi szomjúságunknak.
Tévelygéseinknek és megtéréseinknek. A mindent akarásunknak és
lemondásainknak. Lázadásainknak és megbékéléseinknek. És a kereszt béke,
a végső, a néma csönd. És a kereszt tövében ott van édesanyánk, az örök
anya, Csíksomlyó gyönyörű, arcul korbácsolt Máriája, aki úgy tartja
kezében a megváltás kisdedét, mint aki tudja: el fogja veszíteni, túl
fogja élni őt. Sorsa a mi sorsunk, a túlélők soha ki nem hunyó örök
fájdalma lett. Ő az örök vesztes, az áldott, a töretlen hitű asszony,
aki mindig megszüli, tehát elveszíti az Egyetlent, a Fiút. Ő a titokban
végbement csoda, egyedül csak ő, csak ő vigyázott s vigyáz reánk, akkor
is, amikor százegyszer és százezerszer mindenek és mindenkik
elhagytanak. Úgy jövünk hozzá, mint a tékozló fiú, kisemmizetten,
elsivárítottan, a megtisztító, megváltó sírás reményében, mert egyedüli
anyánk előtt nem szégyen könnyhullatása a férfinak, számára örök
tiszták: gyermekek maradunk.
Számomra a legszebb kereszt ott áll a hegyen, az egyetlen gránittömbből
faragott archaikus szenvedésjelkép égre törőn ott magaslik a Szálvátor
kápolna előtt, fennen hirdeti emlékét az első csíksomlyói búcsúnak,
melyet amaz 1567-es pünkösdszombati diadal emlékének tartanak, amikor
István gyergyóalfalvi pap vezetésével János Zsigmond seregei ellen a
hargitai Tolvajostetőn arattak a székelyek. A gyergyóalfalvi búcsús
keresztalja azóta is a pünkösdi körmenet élén vonul. Őket a többi
gyergyói falu követi, majd Felcsík, Alcsík, Háromszék, Nyárád mente –
igen, a mikházi keresztalja már csütörtök hajnalban útra kél –, Sóvidék
falvai vonulnak ki a két hegy közötti Nyeregbe, a magyar címer hármas
halmáról mintázott oltár köré, ahová legvégül, mintha fehér kócsagraj
szállna az időben, megérkeznek a „fehér keresztalják”, a gyimesi és a
moldvai csángó magyarok is. Tá-ti-ti ritmusra szólnak a csengők, a
mikházi dob, a lélek S. O. S.-eit szórják a szélrózsa szirmaira a
Napbaöltözött Asszony tékozló gyermekei, akik úgy vonulnak ezen a gyarló
sártekén, mintha a Hadak útjára, a hömpölygő Tejútra kellene hamarost
az elődök, Csaba királyfi nyomába szállni.
A művészettörténészek számára a szádokfából faragott kegyszobor egy
csodálatos alkotás. Számomra azonban áldott kicsi nagyanyám imáiból,
legendáiból, énekeiből felhatalmasodott eleven csoda, akit úgy őriz két
oldalon a két szent király, Szent István és Szent László, mint a Nap s a
Hold a betlehemi csillagot. Ő a mi nagyasszonyunk, szétdarabolt hazánk
reménye, akihez zokogva sír bús nemzetünk, mert mi lesz belőlünk, ha ő
elhagy... De Ő nem hagy el, nem hagyott el soha, jöhetett tatár, török,
másfajta barbár, zsoldos és bandita, arcáról lecsorgott az ostorcsapás, s
mindennapi csodáink során vérzőn, újból és újból felragyog, oly
súlyossá válik a zsarnokság fosztogató szekerén, hogy az Olton túligra
szabadrabló elvinni soha nem tudta, soha nem is fogja. Ő itt maradt s
marad velünk, miképpen mi is Őáltala és Ővele.
Csíksomlyó meghatározó élménye nélkül a szegényebbnél is szegényebb
lennék. Tudom, más korban, más világban a Somlyóhoz közeli
Csíkpálfalván, rokonságomban meghonosodott szokás szerint – a családból
az egyik fiú – az én utam is, mint egyetlen tanulási lehetőség, a
csíksomlyói barátok, a ferencesek közé vezetett volna. A kor s a sors
más utat szabott ki számomra, de azok a kevesek, akik még megmaradtak
közülük, s akiket megismerhettem, az emberi jóságnak és szellemnek oly
minőségével ajándékoztak meg, amilyennel csak szegény népek, vidékek még
szegényesebb tanítói tudnak megáldani, mert nincs vesztenivalójuk. Ha
egyáltalán helyünk, méltóságos helyünk és otthonunk van e tájon és
világban, nagyrészt nekik köszönhető. Ők tanítottak, harcoltak velünk és
értünk mindenkoron, s ha kellett, meg is tudtak halni értünk. Számomra
ők voltak Shakespeare Lőrinc barátja, Pilinszky szikár költészetének
felmutatói, Bach orgonafúgáinak megszólaltatói, Dózsa Mészáros
Lőrincei, Brueghel látomásainak megláttatói, Pascal megtérésének tanúi,
legcsodálatosabb könyveim felnyitói, akikről el tudtam hinni, hogy
megszelídítik a farkast, s beszélni tudnak a madarakkal. Ők teremtettek
iskolákat a legkeletibb magyar tájakon, ők nyomtattak könyvet először
itt.
Több mint háromszáz évekkel ezelőtt már működött Páter Kájoni János
nyomdája, amelyen a híres Cantionale Catholicum, a magyar nyelvű egyházi
és világi dalok többször is kiadott gyűjteményét nyomták és még sok más
fontos nyomtatványt; a nyomda ma is megtekinthető abban a kolozsvári
történelmi múzeumban – mily furcsa fintora a történelemnek –, ahol a
történelem egyáltalán nem vagy csak hézagosan és célzatosan szól az
erdélyi magyarságról. Igen, azon a könyvsajtón nyomtatták a
szabadságharc idejében a Hadi Lapot és a Csiki Gyutacsot Bem tábornok
honvédői.
És a könyvnyomtatás mellett könyvtárat is teremtettek, amelynek
hányatott történelméről regényeket lehetne írni, kezdve a befalazással s
befejezve a könyvégetéssel. És a barátok – így hívja a csíki nép a
ferences szerzeteseket –, mint szép, komoly fiakat, megtanítottak
játszani is. Már háromszáz évekkel ezelőtt itt mutatták be anyanyelven
azokat az iskoladrámákat, melyeket közönségesen Csíksomlyói
misztériumoknak nevez az irodalomtörténet.
Szülőhelyemről elmenőben és megtérőben mindig ott magaslott óvón és intő
fehéren világló kettős tornya a kegyhelynek, s bolyongásaimban honvágy,
ha gyötört, révedezéseimhez elsőként e fehérséget tárgyiasította,
amelybe – mint egy őrülten száguldó villamos fogantyújába – mindig bele
lehetett kapaszkodni, akár egy méltóságos, tiszta hóesésbe. Aki a
Hargitáról ereszkedik alá a Csíki-medencébe, annak egyszerre tűnik fel a
Kis-Somlyó tövében a nagy, kéttornyú templom, „a 30 öl hosszú, 14 öl
széles” barokk katedrális, amely 1804 és 1834 között épült annak az
1448-ban épült csúcsíves templomnak a helyén, amelynek hasonmása ma is
látható Tövisen. Bizonyos, hogy már ezelőtt is létezett templom,
kolostor, a szerzetesek talán kint, a Kis-Somlyó hegyén tanyáztak, ott,
ahol az Árpád-kori kápolnák, a Szenvedő Jézus és a Szálvátor kápolna
ragyog, s amely a történészek szerint már a pogány korban kultikus hely
volt. Különben mivel lehetne magyarázni a moldvai csángó magyarok
napimádását pünkösd vasárnapjának hajnalán?
Engem Csíksomlyó a mindenséghez, a megfoghatatlanhoz, a titokhoz, a
csodához vitt közelebb. Imádkozni is már csak itt tudok. Itt, ahol
emlékezetemben felboronganak mélabúi a magyar gregoriánumnak, s mintha a
Hargita fenyőinek orgonasípjain játszaná a szél a Te deumot, ahol
kísért még könnyfakasztó füstje – talán – az utolsó európai
könyvmáglyának (láttam én bizony, láttam), és ahol elvegyülni időnként a
búcsús sokaságban olyan jó és biztonságos, ahol az anyanyelvnek a
legmélyebb rétegeiből a legősibb üzenetét hozza, küldi felénk a moldvai
magyarság zsolozsmája, a megmaradás esélyinek példázatával mentegetve
lelkeink.
Ha időnként a Golgotán, vagy ahogyan a székelyek nevezik, a Jézus
hágóján kikapaszkodom a szent hegyre, Kissomlyóra, onnan még tovább a
Nagysomlyóra, pillanatra mindig és mindennel megbékélek, felszusszanok,
kilépek őrületeiből ennek a századnak. Itt a láthatár kitágul, tágabbra
nyílik beszűkült, komor tekintetünk előtt. Innen messzire, nagyon
messzire lehet ellátni. Ebben a magasságban Csíksomlyó szellemiségének
kies hátországa lélegzik mögöttünk védőn, éltetőn, s valahol előttünk, a
kéklő messzeségben általa felsejlik egyetlen szerelmünk, Európa is.
Ferenczes István
Háromszék
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!