Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A csíksomlyói búcsújárás évszázadokon át a helyi székelyföldi és szomszédos katolikus csángó területekre terjedt ki leginkább. A XX. század elején az első világháború miatt a zarándokok aránya lecsökkent.
1916-ban, amikor a román csapatok betörtek Erdélybe, a Mária-szobrot
először Székelyudvarhelyre, majd Kolozsvárra menekítették, és csak a
háború után, 1919-ben került vissza eredeti helyére. A hatalomváltás
után a román hatóságok nem engedélyezték a búcsújárást.
Így tehát az első világháború után először 1921 májusában tartották meg a
csíksomlyói búcsút. Az 1921. május 14-én megjelent sepsiszentgyörgyi
újságban, a Székely Nép 39. számában „a pünkösdi Lélek üzenetéről”
olvashatott a közönség. A cikk tartalma az akkori körülményekhez
viszonyítva vázolta fel az apostolok reménytelenségét, vigasztalanságát,
szégyenkezését és rettegését, amiért nem mertek tanúbizonyságot tenni a
megfeszített és föltámadott Krisztusról.
A szerző arra próbálja buzdítani a helyieket, hogy „bálványimádás
helyett Istenhez való hűség, gyülölködések helyett testvéri megértés,
patvarkodás (hamis vádaskodás, rágalmazás) helyett áldott békesség,
irigykedések helyett megbocsátó szeretet, szívesség, jóság és öröm
költözzék” az emberek szívébe, mert „így már a pünkösdhöz méltóan száll
szívünkből ég felé az ünnepi ének”
Két héttel később, a június elsejei lapszám beszámol a csíksomlyói búcsúról, és szóvá teszi, hogy „eltiltották a székelyeket”.
A régóta híres pünkösdi búcsúra – amelyre valamikor egész Erdély
katolikus népe elzarándokolt – 1921-ben szinte csak a közeli települések
lakói mehettek el. Huszonöt községből jöttek hívek, és 21 keresztet
hoztak magukkal. A Marosszékről érkezők három napig gyalogoltak, a
gyimesi csángóknak viszont nem sikerült eljutniuk a „csodatevő szent
szűz elé”, mivel a szépvízi főszolgabíró – akinek tisztségébe tartozott,
hogy felügyeljen a fennhatósága alatti községekre – Középlakról
visszaparancsolta őket.
A Regát irányából is akartak jönni zarándokok, de ezeket sem engedték
tovább a helyi hatóságok. A tiltások ellenére a csendes Somlyó zajos,
mozgalmas lett, a hegy visszhangzott a szent énekektől, a templomot
pedig a buzgó fohászok töltötték be. A közel 7000 hívő a legnagyobb
rendben fejezte ki hitét, nem történt semmiféle incidens.
A következő évtől kezdve a csíksomlyói búcsúra 20–25 ezer hívő
zarándokolt el, és ez a szám az évek során egyre inkább gyarapodott. A
búcsú nemzeti jellege is fokozatosan erősödött.
Lőrinczi Dénes
Háromszék
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!