Reims, 1651. április 30. +Saint-Yon (Rouen), 1719. április 7.
De la Salle János XIV. Lajos, a ,,Napkirály'' idejében élt, amikor
az abszolutizmus a delelőjén volt Franciaországban.
A kora társadalmának
rendjei között tátongó szakadék arra késztette a szentet, hogy a
jogtalanok és kiszolgáltatottak lelki és gyakorlati megsegítésén
fáradozzon.
János 1651. április 30-án Reimsben született, gazdag nemesi
család tagjaként. Ő volt a legidősebb, s volt még kilenc testvére.
Szüleitől alapos keresztény nevelést kapott, Reimsben tanult. Úgy
látszik, már korán a papi pályát választotta. Tizenegy éves korában
fölvette a tonzúrát, és 1667-ben a székesegyházi káptalan kanonokja
lett. Szülővárosában kezdte hittudományi tanulmányait, és 1670
októberétől a párizsi Saint-Sulpice szemináriumban folytatta. Szülei
fiatalon meghaltak. .
Kénytelen volt tanulmányait megszakítani, s
1672 tavaszán visszatért Reimsbe. Bár a szülői vagyon kezelése sok
gondot okozott neki, folytatni tudta a tanulást. 1678. április 9-én
pappá szentelték, 1680-ban pedig teológiai doktorátust szerzett.
Akkoriban már szakított a nemesi rend egyoldalú gondolkodásával, és
egyre többet törődött a tanulatlan és szegény néprétegek gyermekeivel.
1679 márciusában egy unokahúgával iskolát alapított a szegényeknek.
Nemsokára egy kis csapatot gyűjtött maga mellé tanítókból. Házába
fogadta őket, bár ezzel magára zúdította családja haragját. Lemondott
kanonoki stallumáról, örökségét szétosztotta a szegények közt, és
teljesen az új kongregációnak szentelte magát, amely a Keresztény
Iskolatestvérek nevet vette föl. Nemsokára néhány újabb iskolát
nyitottak Champagne-ban. János szabályokat fogalmazott a társulat
számára, és 1684 májusában az első tizenkét társ letette az ideiglenes
fogadalmat. Ugyanakkor nagy pedagógiai érzékkel tanítókat képzett a
falusi iskolák számára.
A fejlődés szükségessé tette, hogy művét Párizsba is elvigye. A
Saint-Sulpice plébánosának hívására János két iskolatestvérrel Párizsba
utazott, hogy ott átvegye a plébánia szegényiskoláját, amely siralmas
állapotban volt.
Jánosnak hamarosan komoly nehézségei támadtak: a többi iskola
tanítói sok-sok bosszúságot okoztak, a Saint-Sulpice egymást követő
plébánosai alig támogatták. Néhányan közülük többé-kevésbé nyíltan
áskálódtak ellene. Az 1690. és 1691. év különösen nehéz volt. Egy súlyos
betegség szinte a sír szélére sodorta, kevéssel később pedig meghalt
legjobb munkatársa, L'Heureux testvér. A plébánia papságának közönye
miatt úgy döntött, hogy a novíciátust másutt állítja föl. Vaugirard-ban
sikerült erre a célra egy szerény házat bérelnie. Mivel több tagja
elment, társulata ekkoriban igen meggyengült. Ennek ellenére 1691.
november 21-én Vuyart és Drolin testvérekkel együtt fogadalmat tett,
hogy egészen és visszavonhatatlanul művének szenteli magát.
A következő évek viszonylagos nyugalomban teltek. Némi támogatást
tudott szerezni a plébániától, 1692. november 1-én pedig hat új tag
lépett be a kongregációba. 1693 és 1694 éhínséges évei arra
kényszerítették a testvéreket, hogy Vaugirard-t egy időre adják föl, és
Párizsban keressenek menedéket. 1694. június 6-án az első tagok letették
örök fogadalmukat, s János átvette az intézmény vezetését. Ügyelt rá,
hogy a társaság laikus jellege megmaradjon. 1696-ban megfelelőbb helyen
tudta berendezni a novíciátust.
Nem sokáig örülhetett azonban ennek, mert hamarosan új nehézségek
támadtak. A dokumentumokat még nem dolgozták föl annyira, hogy minden
részletet tisztán lássunk, de annyi bizonyos, hogy a Saint-Sulpice
plébánosának része volt a dologban: el akarta ugyanis távolítani az
alapítót, s a testvérek vezetését magának igényelte. Sikerült
megtévesztenie a párizsi érseket, mire az letette Jánost, és más vezetőt
nevezett ki. A testvérek azonban ellenálltak, mire a kardinális
kénytelen volt Jánost visszahelyezni. Ez 1702 decemberében történt.
Valamivel később a testvéreknek el kellett hagyniuk a Grand Maisont,
ahol a novíciátus volt, s Faubourg Saint-Antoine-ba költöztek át. János
tanítóképzőt akart alapítani, de terve egykori társa, Vuyart
szégyenletes árulása következtében meghiúsult. 1706-ban még csak
egyetlen kicsiny iskolája volt a testvéreknek Párizsban, 1711-ig azonban
vidéken 17 iskolát sikerült alapítaniuk, Rómában pedig egyet. Ezek
irányítása nem kis gonddal járt.
A gyakorlat arra késztette Jánost, hogy pedagógiai és vallásos
műveket írjon a tanítóknak és a növendékeknek. 1708-ban két testvért
választott maga mellé, hogy segítségére legyenek a közösségek rendszeres
ellenőrzésében. Egy roueni alapítás lehetővé tette, hogy megvegye
Saint-Yon kastélyát, s ott végre állandó jellegű novíciátust rendezzen
be.
1712-ben ismét egy kellemetlen esemény történt. Egy bizonyos Clément
nevű abbé Jánost megbízta, hogy tanítóképzőt létesítsen Saint-Denis-
ben. Rágalmak alapján Jánost elítélték azon a címen, hogy megrontott egy
kiskorút!
Túlterheltsége miatt elhagyta Párizs környékét, és a vezetést átadta
Barthélemy testvérnek. Végiglátogatta az intézmény házait, eljutott
egészen Provence-ig, aztán hosszabb időre visszavonult. Közben Párizsban
egyre rosszabbodott a helyzet, úgyhogy a testvérek kérték, sürgősen
jöjjön oda. Így hát visszatért Párizsba, és elintézett néhány
kellemetlen ügyet. Végül teljesen lelkivezetői feladatokra korlátozta
tevékenységét. 1715-től szinte állandóan Saint-Yonban élt. Rendfőnöki
hivatalát azonban csak 1717-ben tudta letenni. Szabad idejében számos
vallásos munkát írt a testvérek részére, melyek nagyobb részét csak
halála után nyomtatták ki. 1718 folyamán megromlott hosszú időn át
ellenálló egészsége. 1719 nagypéntekén halt meg.
XIII. Leó pápa 1900-ban avatta szentté. Ünnepét 1904-ben vették föl a
római naptárba, május 15-re. 1969-ben április 7-re, halála napjára
helyezték át.
A pappá szentelését megelőző ideig szentünk pályafutása semmi
rendkívülit sem mutatott föl. Egy volt az előkelő születésű prelátusok
közül, akikből oly sok volt az akkori Franciaország egyházában. Egy
haldokló különös végrendelkezése azonban arra bírta, hogy vállalja a
korlátokat áttörő ifjúsági lelkipásztorkodás munkáját hazájában. Egy
Roland nevű, tüzes lelkű kanonok, aki harmincöt éves korára már
fölőrölte magát a szegények szolgálatában és a halálán volt, utolsó
órájában Jánosra bízta egy árvaház és egy leányiskola gondjait. Az
iskolát a ,,Szent Gyermek Jézus'' nővérei vezették. János elfogadta a
feladatot, és itt, a szegények gyermekei között fedezte föl azt az
égbekiáltó testi és lelki nyomorúságot, amelyet nemesi származású társai
mindig és szándékosan agyonhallgattak.
Amikor János iskolájának fiatal tanítóit társulattá akarta
összefogni, azzal tiltakoztak, hogy szegénységük miatt a jövőjük
bizonytalan. Hiába hivatkozott előttük János az isteni gondviselésre,
azt válaszolták neki, hogy könnyen beszél, hiszen nem lát hiányt
semmiben, nagy és jövedelmező vagyona van, amely minden szükségtől
megóvja. Jánosra ez kinyilatkoztatásszerűen hatott: ha tanítványaitól
elvárja a szegénységet, akkor neki is szegénnyé kell lennie. Egy ismerős
páter biztatta: ,,Az iskolák csak akkor fognak megmaradni, ha csakis és
kizárólag az isteni gondviselésre alapulnak. Ezért nemcsak személyes
vagyonáról kell lemondania, hanem egyházi javadalmáról is. Akkor majd
Isten gondoskodik.'' Jánosnak volt bátorsága ezt a tanácsot követni.
Azonnal lemondott jövedelmező kanonoki székéről, és a következő őszön a
város szegényeinek kiosztotta egész örökségét, mintegy 40.000 frankot.
Most már egyenlő volt a tanítóival.
1687-ben iskolatestvéreivel együtt Párizsba hívták, hogy megmentsen a
pusztulástól egy szánalmas állapotban lévő szegényiskolát. A papok az
ilyen iskolát akkoriban a plébániák tartották fent a rendet és a
nevelést elhanyagolták. Az iskolának kétszáz beírt tanulója volt, de
csak kevesen kaptak oktatást, helyette inkább egy harisnyakötödében
dolgoztatták őket. Házuk egy kis Babilonhoz hasonlított: szüntelen volt a
jövés-menés, állandóan nyitva volt, semminek sem volt meghatározott
kezdete, sem vége. A tanítás hol ekkor, hol akkor kezdődött és
végződött. Az iskolai vagy a munkaidőn kívül a gyerekek az udvaron vagy
az utcákon kószáltak, és alig jelentek meg istentiszteleten. Az akkori
szokás szerint minden gyermek egyetlen tanteremben ült, s a tanítók
egyenként foglalkoztak velük, mialatt a többieket magukra hagyták.
János fölismerte a helyzet tarthatatlanságát. Tudásuk alapján több
terembe osztotta szét a tanulókat. Az egyedi foglalkozás helyébe a közös
oktatás lépett. Meghatározott tantervet és órarendet vezetett be,
csökkentette a kézi munkát, szaporította a tantárgyakat, és hangsúlyt
adott a hitoktatásnak. Szorgalmazta, hogy a latin tanítás helyett olyan
készségeket fejlesszenek ki, amelyekre a gyermekeknek szükségük van:
nyomtatott vagy írott szövegek olvasását, számolást, a mértékek, pénzek
és súlyok használatát, helyesírást, üzleti levelek készítését, rajzolást
és éneket.
Azok az iskolák, amelyek csatlakoztak reformjához, hamarosan
túlzsúfoltak lettek, mert az egyszerű nép fiai megérezték, hogy valódi
segítőjük támadt.
Istenünk, aki De la Salle Szent Jánost arra választottad, hogy a
keresztény ifjúságot nevelje, kérünk, támassz Egyházadban olyan
tanítókat, akik teljes szívvel annak szentelik magukat, hogy az
ifjúságot az emberség és a kereszténység törvényeire tanítsák.
forrás: Dr. Diós István
Kommentáld!