Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
DECEMBER 8. - SZŰZ MÁRIA SZEPLŐTELEN FOGANTATÁSA
Képünkön Murillo: Mária szeplőtelen fogantatása című festménye látható
Hitünk
szerint Mária, Jézus anyja különleges kegyelem által soha nem követett
el bűnt, mivel Isten eleve megóvta őt az áteredő bűn hatásától. Ezt a
tökéletes védettséget nevezzük szeplőtelen fogantatásnak. E
megfogalmazás negatív jellege mellett az egyház valami fontosat,
nevezetesen Mária különleges szentségét akarta kifejezni. Életének első
pillanatától kezdve a szentség különleges ragyogása gazdagította Máriát -
nyilatkozta róla a II. vatikáni zsinat (Lumen gentium 56). A keletiek a
"panagia" görög szót használják Máriával kapcsolatban, mely az egészen
szent életre utal. Ez a hit az egyházban egy nagyon ősi hagyományon
alapszik, mely valójában a Szentírásra támaszkodik, ahol Gábor angyal
így köszönti Máriát: "Üdvöz légy, kegyelemmel teljes!" (Lk 1,28).
Jóllehet
a hagyomány "egészen szent"-nek nevezi Máriát, a teológusok mégis
feltették kérdéseiket. Elsőnek azt, hogy ha Jézus az egész világ
megváltója, melynek Mária is a tagja, még ha ő egészen szent is, hogyan
lehet Jézus az ő számára is megváltó? Sem Szent Bernát, sem Aquinói
Szent Tamás, sem Szent Bonaventúra nem tudta ezt a látszólagos
ellentmondást feloldani. A 13. század jelentős skót teológusa, a doctor
subtilis címet kiérdemelt Duns Scotus (1265-1308) talált erre megoldást,
amikor kifejtette, hogy Mária a Fia révén elővételezett megváltásban
részesült. Ettől kezdve Scotus a doctor marianus tiszteletcímet is
megérdemelte. Végül is ezt a megfogalmazást ismerte el az egyház, amikor
másfél évszázada, 1854. december 8-án az Ineffabilis Deus kezdetű
apostoli konstitúció bullájában Boldog IX. Piusz pápa kifejtette: "A
kimondhatatlan Isten egyszülött Fiának kezdettől fogva és a századok
előtt anyát választott. Csodálatosan elhalmozta őt mindenféle égi
kegyelmi ajándék bőségével, hogy ő a bűn minden szennyétől mindig
teljesen mentesen és teljes valójában szépen és tökéletesen, az
ártatlanság és a szentség teljességének példáját nyújtotta, teljesen
mentes lévén még az áteredő bűn szennyétől is" (DH 2800-2801). Ezután a
pápa kimondta a hittételt: "A Boldogságos Szűz Mária fogantatásának első
pillanatában, a mindenható Isten egyedülálló kegyelméből és különleges
kegyéből, az emberi nem Üdvözítőjének, Jézus Krisztusnak érdemeire való
tekintettel, az áteredő bűnnek minden szennyétől eleve megőrizve mentes
volt." (DH 2803) A Szent Péter bazilika kupoláján még ma is láthatóak
azok a bádogfülek, amelyekre gyertyákat erősítettek, és így világították
meg a kihirdetés napjának estéjén a katolicizmus központi templomát.
Az
ünnepélyes formula kihirdetése előtt azonban már kétszáz évvel a
szicíliai Palermo városa, melynek a fő patrónusa a Boldogságos Szűz
Mária Szeplőtelen Fogantatása, már hivatalosan kérte a Szentszéket a
dogma kimondására. 1850-ben a szicíliai püspöki kar IX. Piusz kérdésére
válaszolva kijelentette, hogy a kihirdetendő dogma a Boldogságos Szűz
Mária szeplőtelen fogantatásáról mindig is a szicíliai keresztények
hitének és jámbor hagyományai örökségének teljes és elidegeníthetetlen
részéhez tartozott. II. János Pál pápa ez év októberében levelet
intézett Salvatore de Giorgi palermói érsekhez, a szicíliai püspöki
konferencia elnökéhez, és lelki közelségéről biztosította a Szicíliában
élő katolikusokat, akik az évforduló kapcsán egyesülnek Róma püspökével.
Négy
évvel később, 1858. február 11-én - mintegy a dogma kihirdetésének az
igazolására - egy tizennégy éves francia parasztlány, a teológiai
kérdésekben teljesen járatlan Bernadette Soubirous a Lourdes melletti
Gave folyó közelében lévő barlang oldalában egy ragyogó fényességű
asszonyalakot látott, aki neki így mutatkozott be: "Én vagyok a
Szeplőtelen Fogantatás" (Que soy era Immaculada Concepcion). 2004.
augusztus 15-én azért látogatott el II. János Pál pápa a közismert
francia kegyhelyre, hogy emlékeztessen e hittétel jelentőségére és
aktualitására. Magyarországon pedig Prohászka Ottokár, székesfehérvári
püspök emlékeztetett arra, hogy hagyományosan a "Pázmány-egyetem
alapszabályai megkívánják, hogy tanárok s tanítványok készek legyenek a
szeplőtelen fogantatásért síkra szállni".
Milyen értelmet ad az
egyház a szeplőtelen fogantatás dogmájának? Máriát úgy állítja a
keresztény hívek elé, mint akiben az Isten által elgondolt tökéletes
emberség megvalósult. A példa nem egy hős vagy egy kiváló tudós, hanem
egy fiatal leány, aki egyszer s mindenkorra kimondta az igent Isten
előtt, mindvégig hűséges maradt az ő szavához és Fiában való hite még a
szenvedés legnehezebb órájában sem ingott meg.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!