Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Lúcia 304 körül szenvedett vértanúságot Siracusában. Legendája több művészt megihletett. A népi hiedelemvilág kedvelt alakja. Védőszentje a szembetegségben szenvedőknek és vakoknak, a bűnbánó utcanőknek, valamint a hegyes szerszámokkal dolgozóknak.
„Ez a szent haláláig küzdött Istennek törvényéért,
nem félt a gonoszok szavától,
mert életének alapja szilárd kőszikla volt”
A
szicíliai Siracusában született, a város egyik legelőkelőbb
családjában. Midőn elkísérte beteg édesanyját a mintegy negyven
mérföldnyire fekvő Cataniába, Szent Ágota sírjához, hogy gyógyulást
kérjenek, a leány álmot látott: Ágota jelent meg neki, és megkérdezte,
miért a messzi sírnál kérte a gyógyulást, saját hitével is
meggyógyíthatta volna édesanyját. Ágota megígérte „húgának”, hogy
szüzessége és szeretete jutalmaként az Úr általa épp oly nagy dicsőséget
szerez majd Siracusának, mint amilyet Cataniának az ő vértanúsága által.
Kérte édesanyját, hogy ne kelljen férjhez mennie, mivel van már jegyese: Jézus Krisztus. Elkérve örökrészét, szétosztotta a szegények között. A legenda szerint pogány vőlegénye bosszúból bíróság elé állíttatta Lúciát, mert elesett a házasságtól és a hozománytól. A bíró – hasonlóan, mint Ágota esetében – parancsot adott, hogy nyilvánosházban gyalázzák meg Lúciát, ha nem akar férjhez menni. Ám a Szentlélek Lúcia segítségére sietett: oly nehézzé lett a teste, hogy nem tudták megmozdítani. Kínzásoknak vetették alá, de Lúcia imádságának hatására egyik sem tudott fájdalmat okozni. Végezetül karddal döfték át torkát. Nem halt meg azonnal; még tanította az embereket. Csak azután halt meg, amikor egy odasiető pap kezéből fölvette az utolsó kenetet.
A
forrásokból nem derül ki egyéretlműen, mikor szenvedett vértanúságot; a
hagyomány a Diocletianus-féle üldözés áldozatai között tartja számon.
Tiszteletének első bizonyítéka egy V. századi sírfelirat a siracusai
Szent János-katakombában. A nép és hivatalosan az Egyház is már az V–VI.
században tisztelte – erről a korabeli misekönyvek tanúskodnak.
Zsolozsmája később született.
Nevét – Nagy Szent Gergely pápa idejében – bevették a római kánonba. Liturgikus ünnepét december tizenharmadikára helyezte az Egyház. E nap a Gergely-naptár bevezetése, 1582 előtt az esztendő legrövidebb, egyúttal a téli napfordulat kezdő napja volt.
A középkorban Lúcia nevének a lux szóval való rokonsága révén temetők, temetőkápolnák védősztjének is választották. Az Egyház liturgikus imádságaiban azért könyörög, hogy a halottaknak az örök világosság fényeskedjék (et lux perpetua luceat eis) – olvasható a Katolikus Lexikonban.
A középkorban Lúcia a legkedveltebb szentek közé tartozott. Oltalmáért folyamodnak a vakok és a szembetegségekben
szenvedők (minthogy neve a lux, fény szóból ered), a bűnbánó utcanők, a
földművesek, valamint a hegyes szerszámokkal dolgozók: így a varrónők, a
párnakészítők és a nyergesek. Legendájából írók, költők és festők
merítettek ihletet.
A szentet gyakorta ábrázolják a mártírok pálmájával, a lábánál ökörrel. Sajátos attribútuma az égő olajmécs és egy szempár: egy tál, benne két szem vagy két szemet virágzó leveles ágacska.
December 13-a, Luca napja igen kedvelt a magyar néphagyományban; hiedelemvilága azonban csak részben hozható kapcsolatba az ókeresztény szűz alakjával és legendájával – írja Bálint Sándor.
A számos, Luca-napi népszokás közé egymásnak ellentmondó és
pogány elemek is keveredtek: így lett Luca napja
a jövendölések napjává, amelyen az időjárásra, a vetésre, az
állatokra, sőt az emberek egyéni sorsára próbáltak jövendölni. Luca
napon régen tilos volt fonni, sütni, mosni.
A következő év termését próbálták megjósolni a Luca-búza keltetéssel. E jeles napon búzaszemeket kezdtek csíráztatni, amelyek karácsony tájára zöldültek ki. Ma sok helyütt az adventi oltárt, az ünnepi asztalokat díszítik a kikelt búzával.
A skandináv országokban, ahol a hosszú zord tél miatt nagyon vágynak a fényra
az emberek, Luca napja igen jelentős ünnep. Északon a Luca-menyasszonyt
koszorúval és gyertyával 1780-ban említik először, a szokást
újraélesztették Svédországban, Nobel Alfréd halálának évfordulója
kapcsán: a Nobel-ünnepségek zárónapja december tizenharmadika – e napon
gyertyás-koronás lányok köszöntik az új Nobel-díjasokat.
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!