Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Lélekvesztőn hánykolódva
„Senki
sem hazudik, ha olyan valakinek ad kitérő választ, akinek nincs semmi
joga megtudni az igazságot. Különösképpen akkor nem, amikor az igazságot
ártatlanok ellen fel lehet használni” – írja Juhász László jezsuita
azokról az időkről, amikor lélekvesztőn kellett átevezni a Fertő tavon,
hogy egyik megszállt területről a másikra átjusson az ember.
1950-ben a kormány vezetői a szovjet katonai erőkkel karöltve kilakoltatták rendházaikból a szerzeteseket. Aki még tanulni akart, vagy felettesei ajánlására szerette volna tovább folytatni munkáját, kénytelen volt életveszélyes módokon elhagyni az országot. S nem is volt olyan borzasztó éjszaka hidegben a kis ladikon csónakázni (vagy tehénbőrbe bújva szépen átlegelni a szomszédos országba géppuskákkal a hátukban) ahhoz képest, hogy másokat Bécsbe induló vonatok alá kötöttek, s ha a vonatot másfelé irányították három-négy napi veszteglés után, a hatósággal mindennél szörnyűbb körülményekkel kellett találkozni: az ÁVH pincéiben.
Szent Szív telep
A világháború előtt, 1937-ben Csávossy Elemér pap és Mester Margit közösen alapították meg az Unum Szövetséget.
A világban élő asszonyok számára készítettek alapszabályzatot, hogyan
tudják az evangéliumi tanácsokat megélni. Lelkes asszonyok a
nyomortanyákon óvodákat, napközi otthonokat alapítottak. A „Dzsungel” hamarosan új nevet kapott: „Szent Szív telep”-nek hívták.
1947-ben Csávossyt a Szent István akadémia elnökévé választották, és ő lett egyúttal a helyettes tartományfőnök is. Ám a magyar szerzetesek számára kezdetét vette a vészkorszak.
Sorozatos kitelepítések
A szegedi rendházból kilakoltatták a tanulókat, legtöbben már
akkor titkos utakon külföldre menekültek. 1950-ben a dobogókői Manrézát
kellett kiüríteni, mert határvadászok számára vették igénybe. A
rendtársakat Szegedről teherautókon Mezőkövesdre és Jászberénybe
szállították. Szombathelyről, de Pécsről is ide gyűjtötték a papokat.
Júliusban a Mária utcai rendházat már bezárták, elhurcolták az összes
budapesti szerzetest és apácát. A pap titkos helyről vezette még majdnem
egy évig a magyar provinciát.
Az ÁVH börtönében
Csávossy éppen az érsekhez indult hivatalos ügyben, amikor az
utcán két férfi közrevette, és betuszkolta egy autóba. Először a Fő
utcai ÁVH-s börtönbe vitték. Mester Margitot is elvitték lakásából, ő
szintén a Fő utcába került.
A kihallgatások órákon át folytak, éjjel és nappal. A kihallgatott
egyedül ült szemben egy sor emberrel, akik váltották egymást. Ezután a „sötét”-be
vitték, ami 3-4 lépésnyi szélességű és két és fél lépés hosszúságú
zárkát jelentett. Teljes sötétség és egy szék volt a helyiségben.
Csávossy Elemért a Pestvidéki Fogházba vitték, és majdnem egy évig egyedül volt a zárkájában.
Misszió a börtönben is
A következő karácsony már szép ünnep volt, mert a Markó utcai börtönben 15 emberrel egy zárkában énekelhette a karácsonyi dalokat. Itt hét és fél évi börtönre, teljes vagyonelkobzásra és a politikai jogok 10 éves megfosztására ítélték. Ekkor már hetven éves volt, s mivel Magyarországon senkinek se volt semmilyen politikai joga, számára ez utóbbi már nem volt büntetés. Társait taníthatta, példát adhatott a helytállásról, sőt naponta misézhetett közöttük. Életcélját a börtönben is megvalósíthatta: továbbadta a lelkigyakorlatok tanításait. Körülötte pedig csak jóindulatú emberek voltak hasonló szenvedések között.
Itt már azonban meg kellett dolgozniuk az élelmükért, és azok a rabok, akik nem megfelelően teljesítettek, verést kaptak. Amikor a hetven éves ember elesett egy zsákkal a hátán, az ávós pofonvágta ezért. Később „vasba verték”, mert nem vette le a sapkáját, amikor az üzemvezető megszólította. Jobb kezet a bal lábhoz, bal kezet a jobb lábhoz láncolták. Így feküdt 3-4 órán át.
Együtt az Unumért (Egység Istennel)
A gombvarróban ismét találkozott más szerzetesekkel. Miközben tervezték a
jövő szövetségét, fogalmuk se lehetett róla, milyen változások
történtek odakinn. Rákosiék idő közben szétverték a hitoktatást, egy
éven át robbantották a Regnum Marianum templomot és egyben annak közösségét is.
Miközben tankok felvonulását figyelték az emberek, az asszonyok a három hónapos csecsemőket munkaszünetben szoptatták csengőszóra. Csak a szerzetesek maradtak meg örök fogadalmuknál fogságban elbújva, az Unum leányai, a Vinculum Caritatis nővérei, nők és férfiak pincékben és lakásokban várták a kimondott szót, ami csak 1989-ben következett be: akik megtartották fogadalmukat és túlélték ezt a fél századot, újra felszentelt szerzetesekként élhetnek Magyarországon is.
Túlélve fél évszázadot
A kommunizmus csak a tanító rendeknek engedett működni néhány intézményt
szigorú felügyelet mellett. Évente két tanárt nevelhettek, bár sokkal
több volt a jelentkező. A piaristák, ferencesek, bencések, a
Miasszonyunkról elnevezett szegény iskolanővérek olyan ifjúságot
neveltek, amelyre negyven éves vallásellenesség elmúlta után is lehetett
építeni.
A Magyarországon meghagyott nyolc rendház 250 szerzetese tovább élte szerzetesi életét; 11 ezer hazai szerzetes földönfutó lett. Sokan tanultak külföldön, ha volt bátorságuk az életet újra kezdeni, aztán hazajöttek, és japán, brazil, német egyetemi tanári nyugdíjukat újra a határon inneni és túli magyar fiatalok nevelésére adták.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!