Világunkat
sokféleképpen lehet jellemezni: a technika, az atomkor, az űrhajózás,
az internet korszaka, de azt is el lehet róla mondani, hogy a nagy
hajsza, a túlzott aggodalmaskodás, a félelem, a stressz, s ennek
következtében a szívinfarktus, az agyvérzés és a különböző daganatok és
idegbetegségek korszaka is.Az ember idejének nagy részét azzal
tölti el, már ha egyáltalán használja értelmét, hogy gondolataiba
mélyedve a múlton és a jövőn tűnődik. A múlt hibáin rágódik, és a jövő
miatt aggódik. Mi lesz velünk a jövőben? Nem semmisíti-e meg az
emberiség a földet? Nem tesszük-e tönkre a természetet, s lesz-e ivóvíz,
amit megigyunk és élelem, amit megegyünk? Egyáltalán lesz-e, s milyen
lesz a megélhetésünk, milyen lesz az egészségünk, nekünk és
családtagjainknak, szeretteinknek, ismerőseinknek?
Ezek a
gondolatok, bár jogosak, de teljes mértékben megakadályozzák az embert
abban, hogy a jelen pillanatot megélje, elterelik figyelmét Istenről és
emberről egyaránt. Ezzel szemben Jézus az isteni Gondviselésre irányítja
a figyelmünket a mai evangéliumi szakaszban, mert a Gondviselésbe
vetett hit és bizalom megóv bennünket a folytonos aggodalmaskodástól és a
fölösleges félelemtől.
Az Ószövetségi választott nép a
megpróbáltatások idején, egy adott pillanatban, amint hallhattuk az első
olvasmányból, így panaszkodott: „Elhagyott az Úr! Megfeledkezett
rólam!” (Iz 49, 14). És Isten egy nagyon szép és kifejező hasonlattal
élve, a próféta szája által így válaszolt: „Megfeledkezhet-e
csecsemőjéről az asszony? És megtagadhatja-e szeretetét méhe
szülöttétől? De, még ha ő megfeledkeznék is: én akkor sem feledkezem meg
rólad – mondja az Úr”(Iz 49, 14-15).
Abszurdum lenne azt
gondolni, hogy Isten elhagyja az embert, akit Ő maga hívót létre,
szeretetből. Mégis – főleg a kilátástalannak látszó helyzetek, a súlyos
megpróbáltatások és nehézségek idején – az ember könnyen kezd kételkedni
Isten szeretetében, atyai segítségében. Az Úr Jézus, aki teljes képet
festet nekünk a Mennyei Atya jóságáról, megbocsátó irgalmáról, gyakran
visszatér erre a témára: „Ne aggódjatok hát a holnap miatt! A holnap
majd gondoskodik magáról! Elég a mának, a maga baja.”
Az ember
általában tele van gonddal és szorongással. Talán éppen azért, mert
túlságosan saját erejére számít, jobban hisz az emberi eszközökben, mint
Isten segítségében. Fülig belemerül a különféle ügyekbe, pénz után
rohan, nincs már se ideje, se türelme, se szíve arra, hogy Istenre
várjon. Ezek után már föl sem merül benne, hogy éppen a pénz utáni
rendetlen hajsza, a látható dolgok túlértékelése, az anyagiakhoz való
helytelen ragaszkodás megnehezíti azt, hogy fenntartás nélkül Istent
válassza és belépjen az Ő országába, megvalósítsa az Ő uralmát, illetve
megélje, tettekre váltsa az Ő szeretetét önmagával és embertársaival
szemben is.
Az anyagiak gyakran hazug és erőszakos módon
uralkodnak az életünkben. A vagyon miatt: sokszor egy barázda földért,
szülői örökségért, családok és nemzetek hadakoznak egymással; s a
vagyonért feláldozzák a gyengéket vagy akár egész nemzeteket. Sajnos
napjainkban is bőven van példa rá, csak épen a napi híreket kell
elolvasni, megnézni. Pedig: „Mit ér az embernek, hogy megszerzi az egész
világot, ha a lélek kárát vallja?” (Mk 8, 36) – teszi fel a kérdést
Szt. Márk evangélista.
Ebből a gondolatból kiindulva mondja az Úr
Jézus, hogy: „Senki sem szolgálhat két úrnak… Nem szolgálhattok az
Istennek is, a Mammonnak is”(Mt 6, 24). (A Mammon a régi asszírok pénz
és bőségistene volt. A szó jelentése: 'minden, ami tulajdonként
birtokolható' – tehát nem csupán a pénz. - Az Újszövetségben Jézus a
Mammont csaknem személyként említi, s arra a démoni hatalomra
vonatkoztatja, mely a vagyon rabjává teszi a kapzsi embert, s melynek
szolgálata összeegyeztethetetlen Isten szolgálatával).
A Mammon, a
gazdagság, a legrosszabb úr, terrorizálja az embert, megfosztja attól a
szabadságától, hogy Istent és testvéreit szeresse és szolgálja. Arra
ösztönzi az embert, ilyen vagy olyan címen, hogy állandóan az anyagi
javak felhalmozásán fáradozzon, mert ezek birtoklása által véli elnyeri a
teljes biztonságát, s boldogságát. És ezért se istene, se embere, se
éjjele, se nappala, se vasárnapja, se pihenése, se imája se szentmiséje,
s lassan se békessége se egészsége, se boldogsága…
Mert ebből az
állandó fáradozásból, szüntelen rohangálásból születik meg az
idegkimerültség, a stressz, a félelem, az elégedetlenség, és az, hogy
nem tudjuk, de talán nem is akarjuk elviselni a legkisebb nehézséget,
nélkülözést sem. A ennek következtében feldühödünk az első akadály
láttán, s hatalmas vitákat kerekítünk családban, baráti körben, s azon
kívül, lényegtelen dolgok köré.
Ezért mondja az Úr: senki nem
szolgálhat egyszerre két úrnak. Vagyis senki nem dönthet Isten mellet,
ha ugyanakkor a pénzt, az anyagi javakat teszi első helyre az életében.
Ha
közel van az Isten országa, ha titokzatos módon Jézusban már jelen van,
akkor rendkívül fontos, hogy megalkuvás nélkül Isten mellet döntsünk,
és csak Őt szolgáljuk, teljesen ráhagyatkozva üdvösségtervére.
Vagyis
az ember bízza magát teljesen az isteni gondviselésre, miközben
lelkiismeretesen megtette, amit meg kellett tennie. Ha Isten megadta az
életet, megadja az élethez szükséges táplálékot és ruházatot is.
Gyönyörű hasonlatban mutatja be Jézus az isteni gondviselést, amikor az
ég madarairól és a mezők liliomairól szól. A mezők lilioma szépségével,
pompájával túltesz a bíborba öltözött Salamon király dicsőségén, pedig a
tüzelőanyagban szegény Palesztinában tüzelésre használják, ha
elszáradt.
Jézus örömhíre, nyilvános működése kezdetén azzal
kezdődik, hogy elérkezett Isten országa, Isten „uralma“, vagyis Isten
szeretete, amely az ő „uralma“ által megnyilvánul a földön.
Mindaz,
amit Jézus mondott és tett, minden, ami vele történt, és ezáltal az
emberiséggel, ez az amiben hinnünk kell. Jézusban Isten látható,
kézzelfogható módon elkezdte gyakorolni „uralmát“, segíteni, szolgálni,
szeretni mindig és mindenütt. Csak azt tenni, ami a másiknak hasznos,
ami a másik javát szolgálja, nem törődve azzal sem, hogy ez áldozatba
kerül, szenvedéssel jár.
Így szeret bennünket az Isten! Nekünk is
így kell szeretnünk embertársainkat! A kereszt Jézus számára is kereszt
volt, halálos gyötrelem – kegyetlen kín. Szenvedni Jézus sem szeretett,
de inkább akart szeretni, mint nem szenvedni. Ilyen az Isten, vagy
másként fogalmazva, így uralkodik. Ha mi is az Ő példáját követjük,
akkor köztünk van az Isten országa.
Szomorú, hogy a mi modern
Világunk felcserélte a vallás gyámságát az anyagvilág zsarnokságával.
Ezért fontos Jézus figyelmeztetése, hogy felfigyeljünk rá, kinek
szolgálunk. Isten, az egyetlen és legfőbb Úr, oly jó, hogy amikor az
ember teljesen szolgálatára szenteli magát és bizalommal ráhagyatkozik,
biztossá téve őt gondviselésében, megszabadítja az élet gondjaitól, és
nagylelkűvé teszi mások iránt.
Példa erre Szent Ferenc atyánk,
aki az Istennel való találkozás következtében, Isten akaratát fölfedezve
életére vonatkozólag, a Gondviselő Atya iránti bizalmában, hátat fordít
a gazdag szülői örökségnek és a szegénység Úrnőjével jegyzi el magát.
Bár döntése miatt sokan bolondnak tartják, ő mégis jól érzi magát a
saját bőrében. Derűs és boldog életet él, s olyannyira hiteles ez az
evangéliumi, ez a krisztusi életforma, hogy lassan mások is csatlakoznak
hozzá, egyre többen akarnak úgy élni, mint ő: követni a mi Urunk Jézus
Krisztus Szent Evangéliumát.
Így hát legfőbb ideje, hogy mi is
uralmunk alá hajtsuk a dolgokat, mielőtt azok uralkodnak el rajtunk.
Ideje, hogy lerázzuk a mammon láncait, és szabadon ahhoz kössük az
életünket, arra bízzuk magunkat, Aki soha nem múlik el, és soha nem
változik. Ideje arra hagyatkoznunk, Aki nem hagy el minket, aki
gondoskodik rólunk, mint az édesanya gyerekéről, ahogy idéztük már az
első olvasmányból. Mennyire biztató és bátorító ez az isteni üzenete:
„Megfeledkezhet-e csecsemőjéről az asszony? És megtagadhatja-e
szeretetét méhe szülöttétől? De, még ha ő megfeledkeznék is: én akkor
sem feledkezem meg rólad – mondja az Úr”(Iz 49, 14-15).
A mi
Mennyei Atyánk úgy gondoskodik rólunk, mint egy szerető édesanya, aki
átöleli és becézgeti gyermekét, és arra biztat minket, hogy minden
gondunkat és bajunkat Nála tegyük le. Mert csak a feltétlen, Istenbe
vetett hit és bizalom által szabadulhatunk meg a fölösleges aggódástól, a
jövőtől való félelemtől, s leszünk képesek élni a jelen pillanatot.
A
valóságban a gyönge hit teszi az embert annyira bizonytalanná Istenben
és annyira aggodalmaskodóvá önmaga miatt. Jézus pogánynak minősíti ezt a
magatartást: „A pogányok keresik ezeket a dolgokat”(Mt 6,32). Vagyis,
akinek hite van, az nem viselkedhet, úgy mintha a Gondviselő Isten nem
is létezne. „Aki igazán hisz Istenben, az első helyre teszi az ő
országának, akaratának keresését. Mindez pedig, természetesen
ellentétben áll a fatalizmussal vagy a jámbor meghunyászkodással. A
gondviselésbe vetett hit nem ment fel a méltóságteljes életért
folytatott küzdelemtől, viszont megszabadít a tárgyak iránti rendetlen
vágytól és a holnaptól való félelemtől” – mondotta egy alkalommal XVI.
Benedek pápa.
Sajnos a keresztény is könnyen beleesik ennek a
kimondottan földi gondolkodásmódnak a csapdájába: nem lát túl a földi
horizonton, csak abban hisz, amit a kezében tart. Így, a pénz, a vagyon
utáni féktelen hajsza gyakran csaknem áthatolhatatlan akadállyá lesz
számára, amely elválasztja őt Istentől. De az is igaz, hogy földi
életünkben mégsem mellőzhetjük az anyagiakat, hiszen azok
felhasználásával gondoskodhatunk az élet fenntartásáról, a földi életben
való boldogulásról.
Mi hát a teendő? Az Úr Jézus tanítását
komolyan véve, meg kell térnünk, és evangéliumi módra gondolkodnunk.
Természetesen nem azért, hogy felmentsük magunkat a munka vagy az
állapotbeli kötelességek alól – amelyeket becsülettel teljesítenünk
kell! –, hanem hogy igazában az „egyetlen szükségessel” törődjünk (Lk
10,41) és higgyük: ahol az ember nem boldogul, ott a mennyei Atya
gondviselése talál megoldást. „Ti elsősorban Isten országát és annak
igazságát keressétek, s ezeket mind megkapjátok hozzá” (Mt 6, 33).
Jézus
tanítását hivatásunktól és életállapotunktól függően különböző módon
valósíthatjuk meg: egy szerzetes például radikálisabb módon követi az Úr
szavait, míg egy családapa, akinek figyelembe kell vennie felesége és
gyermekei szükségleteit.
Mégis, a keresztény ember minden esetben
megkülönböztethető kell, hogy legyen a Mennyei Atya iránti bizalma
alapján, úgy, mint Jézus. Ő megmutatta nekünk, hogyan kell a földön úgy
élni, hogy mindig segítjük az embertársainkat, s ugyanakkor szívünkkel
az égre figyelünk, amelyet Isten kegyelme áraszt el
A mai napon
Isten ajánlata és hitünk kihívása, hogy az élet bizonytalansága
közepette biztonságban éljünk Istennél, Istennel és az ezer apró,
hétköznapi gondot felcseréljük az egyetlen, Isten országáért és annak
igazságáért való aggódással, úgy, hogy közben állandóan szemelőt tartjuk
a zsoltáros szavait: „Ezt a napot az Úr szerezte: ujjongjunk és
örüljünk benne!”
Bejegyezte:
Szilveszter Barát
dátum:
0:27vasárnap, március 02, 2014
Kommentáld!