Ma és a következő három vasárnapi szentírási részek Jézusnak az „élet
kenyeréről” szóló tanításával foglalkoznak. Szent János evangéliumában
mindjárt a kenyérszaporítás után következő beszéd két nagy témája: a hit
és az Eucharisztia, az Élet Kenyere.
A mai evangéliumi szakaszt, szokás szerint egy ószövetségi olvasmány
vezeti be. Jelen esetben a Kivonulás könyvéből vett részlet, mely a
választott nép pusztai vándorlása idején felszínre került zúgolódásáról
szól. Mivel nincs se vizük, se élelmük, visszasírják az egyiptomi, a
rabszolgaság idei húsos fazekakat. Féktelen zúgolódásuk ellenére az Úr
ismét közbelép: „Nézd, én kenyeret hullatok nektek az égből”(Kiv 16,2-4)
– mondja Mózesnek. A táborra reggel manna hull, este pedig hús, fürjek,
ami elegendő mindenki számára.
Valahogy, ilyenek vagyunk mi emberek, mihelyt nehézségbe ütközünk,
azonnal zúgo¬lódni kezdünk a Gondviselő Isten ellen, és visszasírjuk,
amit otthagytunk. Így tett Isten régi népe és így tesz az új is,
felejtve, mily sok jó¬téteménnyel halmozta el Isten és megmutatva,
milyen szegényes a hite, milyen elégtelen a hitünk.
Kt. Ezért mondja Szent Pál a szentleckében: „Figyelmeztetlek titeket az
Úrban, ne éljetek úgy, mint a pogányok, akik hiúságon járatják az
eszüket... Ti nem ezt tanultátok Krisztustól” (Ef 4,17. 20; 2.). Annak
az esze jár hiúságon, aki zúgolódik a Gondviselés ellen, visszasírja az
ideig tartó javakat, s az élet nehézségeiben nem bízik Istenben, Istent
nem önmagáért, hanem saját érdekeiért keresi.
Hasonló hibák miatt tesz Jézus szemrehányást a tömegnek, amely a
kenyérszaporítás után a tó túlsó partjára követte: „Nem azért kerestek,
mert csodajeleket láttatok, hanem mert ettetek a kenyérből és
jóllaktatok. De ne romlandó ételért fáradozzatok, hanem olyanért, ami
megmarad az örök életre” (Jn 6, 26—27).
Szent Ágoston, Hippó nagy püspöke ezzel kapcsolatosan mondja: „Mily
sokan keresik Jézust ideig tartó előnyökért!... Nehéz Jézust csak
Jézusért keresni”. Vagy egy más helyen ezt a megdöbbentő kijelentést
teszi: „Sokan tartoznak az egyházhoz, akik nem tartoznak az Istenhez, és
sokan tartoznak Istenhez, akik nem tartoznak az egyházhoz. ” Ez nem új
keletű dolog, Ágoston csupán azt írja le, mi van akkor, ha mi Istent ki
akarjuk sajátítani.
A kihívás így szól: cselekedni, ahogy Jézus cselekedett, és örömmel
elfogadni a valóságot ebben a múlandó világban. Ám valahányszor ezt
tesszük, mindig meg kell fizetnünk az árát. Akkor ugyanis a mi „kis
birodalmainkat” szélnek kell eresztenünk. A hatalom birodalmát, a kis
hatalmi játékokat, amelyeket játszunk, az életállapotunkkal és a
hírnévvel összefüggő birodalmat és a birtokunkban lévő javakat.
Jézus legkeményebb szavait a képmutatókhoz, a farizeusokhoz intézi, majd
pedig azokhoz, akik elsősorban a vagyonukkal vannak eltelve és
elfoglalva. Azt mondja: három dolog van, ami bennünket távol tart attól,
hogy felismerjük, és magunkra vegyük Isten uralmát, akaratát: a
hatalom, a hírnév és a birtoklás.
Az evangéliumokból tudjuk, hogy amikor ezt, a magukat rendes,
becsületes, vallásos embereknek tartóknak mondta, nagy volt a
felhördülés. Az Úr Jézust, hitetlennek, a törvény ellenségének és végül
az ördög cimborájának nevezték, - mert sok mindenük volt, amihez tíz
körömmel ragaszkodtak.
Hibás az olyan vallásosság, amely azt imádkozza, hogy „Jöjjön el a Te
országod” miközben nem teszi hozzá, hogy „az én országom helyébe”! Mi,
keresztények olykor mind a kettőt szeretnénk. Legyen Jézus a mi Urunk,
de mi is hadd maradjunk a trónon.
Krisztust, Isten követét leborulva imádjuk, de az üzenetére már nem
vagyunk kíváncsiak, tanításának legnagyobb részét sose vettük, vesszük
komolyan, éppen ezért mindnyá¬jan rászorulunk a megtérésre, a feltétel
nélküli megújulásra.
Richard Rohr, az amerikai ferences atya, lelki író mondja ezzel
kapcsolatosan, hogy még kicsik va¬gyunk, éretlenek, Isten túl nagy a
számunkra, és készségünk az evangélium befogadására csak évszázadonként
nő egy-egy évnyit. Ez jelképesen azt jelenti, hogy most töltöttük be a
huszadik évünket és léptünk a huszonegyedikbe. Most jutottunk el odáig,
hogy fiatal felnőttként hagyjuk az evangéli-umot hozzánk szólni. Jézus
egyértelműen beszél a szegénységről és arról, hogy nekünk ezen a világon
egyszerű életet kell élnünk, Istenben bízva, nem a saját erőnkben, az
általunk birtokolt anyagiakban és nem is a fegyvereinkben.
Ne feledjük, Isten nem ígért nekünk biztonságot ebben a világban. Ő
igazságot és békét ígért a szí¬vekben. Viszont az Ő igazságát és békéjét
csak úgy tudjuk befogadni, ha szakítunk a hazugságtól va¬ló
függőséggel. Azok az emberek, akiknek nincs vesztenivalójuk, nincs, amit
védeniük kell, sem az önmagukról megfestett képet, sem a jó hírnevüket,
sem a teológiájukat, világnézetüket, alapelveiket, sem a becsületüket,
akik sokat szen¬vedtek, akiket megnyomorítottak, vagy akiket elnyomtak,
előnyben vannak velünk szemben. A szé¬pek, a jók, az egészségesek, az
erősek, az anyagilag bebiztosítottak, az önteltek és igazak nehezebb
helyzetben vannak, mert úgy gondolják, hogy nekik nincs szükségük
Krisztusra, nincs szükségük megtérésre.
Figyeljük csak meg, milyen veszélyes hinni az evangéliumban, és hogy
miért mondta Jézus, hogy „a vi¬lág gyűlölni fog titeket!” (Jn 15,19).
Hát gyűlöl min¬ket a világ amiatt, hogy komolyan vesszük Krisztus
tanítását? - kérdezem -, és kérdeznünk kell mindnyájunknak önmagunktól.
Hát nem ugyanazt a játékot játsszuk, mint ők? Nem ugyanarra a való¬ságra
építjük fel az életünket, mint mindenki más: hatalomra, hírnévre és
birtoklásra?
Most, hogy „húszéve¬sek lettünk”, Rohr szavaival élve, megértünk arra,
hogy az evangélium lényegi mondanivalójára figyeljünk: az emberi
kö¬zösség, a politika, az erőszakmentesség, az ellen¬ség szeretetének
kérdéseire, valamint arra, hogy miként lehet ebben a világban szegény és
egyszerű életet élni. Jézus mindig egyértelműen beszélt ezekről a
dolgokról.
Ha mi már ezen a világon Isten Országának a valóságát éljük, akkor a
régi világ elévült, nincs értelme többé. Akkor nem építhetjük az
életünket hazugságra, nem építhetjük elnyomásra, és nem építhetjük
faragott képekre. De az igazságra kell építeni: arra az igazságra, hogy
akik Jézushoz mennek, azok többé nem éheznek, és akik benne hisznek,
soha nem szomjaznak.
Azonban, az Úr Jézus önzetlen keresése hitet feltételez. A zsidókkal
folytatott vitában Jézus pontosan ezt hangsúlyozza: „Az tetszik
Istennek, ha hisztek abban, akit küldött” (Jn 6, 29).
Az első és legfontosabb tett, amit Isten az embertől megkövetel, hogy
higgyen benne, abban, amit Isten érte Jézus Krisztusban tett és tesz.
Csak az tud teljes bizalommal Istenhez menni és teljesen megváltó
tevékenységére hagyatkozni, aki hiszi, hogy Jézus Isten Fia, akit Isten
azért küldött, hogy üdvözítse a világot.
A hallgatóság, akikből hiányzik ez a hit, az égből hulló mannához
hasonló csodajeleket követelnek Jézustól. Jézus azon fáradozik, hogy
gondolataikat magasabb lelki szintre emelje, azért helyreigazítja őket:
„Nem Mózes adott nektek kenyeret az égből, hanem Atyám adja nektek az
igazi mennyei kenyeret. Mert az az Isten kenyere, aki alászállt a
mennyből és életet ad a világnak” (6, 32—33).
A hallgatok nem értik Jézus szavait, ezért még mindig az anyagi ételre
hivatkoznak, s talán abban remélve, hogy folytatódik a kenyérszaporítás
csodája, ezt mondják: „Urunk, adj nekünk mindig ebből a kenyérből”.
Ugyanez a gondolkodásmód és válasz jellemezte a szamariai asszonyt Jákob
kútjánál is, aki az anyagi vízre gondolva ezt mondta Jézusnak: „Uram,
adj nekem ilyen vizet” (Jn 4, 15). Jézus, amint korábban az asszonnyal,
úgy most a zsidókkal is szavai igazi jelentését akarja megértetni. A
zsidókhoz is olyan szavakkal fordul, mint az asszonyhoz: „Én vagyok az
élet kenyere. Aki hozzám jön, többé nem éhezik, s aki bennem hisz, nem
szomjazik soha” (Jn 6, 35).
Félremagyarázásra többé nincs lehetőség: az élet kenyere, az Isten
kenyere, aki azért szállt le a mennyből, hogy életét adja a világért:
Jézus Krisztus. Aki hozzá megy, pontosabban, aki hozzá jön, és belőle
táplálkozik – szavából és az Eucharisztiából, azaz testéből és Véréből –
és ezt eleven hittel teszi, többé nem éhezik, és többé nem szomjazik.
Természetesen ez az igazság, csak akkor válik életünkben valósággá, ha a
kenyérszaporítást élvező, s utána Jézust kereső emberekkel ellentétben,
Jézust magért Jézusért keressük, minden hátsó gondolat és szándék
nélkül.
Kommentáld!