![](http://2.bp.blogspot.com/-rspIyNJqGMQ/SBtjXwDTWlI/AAAAAAAAAIo/u69SnmVDsSE/s1600/IMG_4478.JPG) |
Nyárádremetei templom festménye |
Ha figyelmesen hallgattuk az első olvasmányt, amit az Apostolok
Cselekedeteiből vettünk, és ha ismerős előttünk Szent Lukács
evangéliuma, akkor megállapíthatjuk, hogy Lukács a Jézusról szóló
örömhírt, evangéliumát azzal fejezi be, amivel az Egyházról szóló
írását, az Apostolok Cselekedeteit kezdi (hisz mindkét könyvnek ő az
írója): vagyis Jézus mennybemenetelével. Igen, a Jézusról szóló írás
éppen azért az egyetlen igazi örömhír az emberiség számára, mert Jézus a
mennyből, az Atyától jött közénk a földre, és emberségünket az Atyához
vitte, miközben isteni személyével mindig is az Atyánál volt.
A Szentlélek alkotta meg Mária méhében az örök Ige testét, és a
Szentlélek dicsőítette meg ugyanezt a testet, vagyis feltámasztotta, és
felmagasztalta az Atya jobbjára. Szent Lukács két könyve abban is
megegyezik, hogy mindkettő a Szentlélek elküldésével kezdődik. Amint
Krisztus földi teste a Szentlélektől fogantatott Mária szíve alatt, úgy
Titokzatos Teste, az Egyház is a Szentlélektől fogantatott Pünkösd
napján, és benne teljesedik ki az utolsó napon. Ebből azonban az is
következik, hogy az Egyház is oda fog fölemelkedni, ahol már a Fő,
Krisztus van emberi természetével: a mennybe, az Atya jobbjára.
Ahhoz, hogy jobban megérthessük Krisztus mennybemenetelének lényegét,
gondolnunk kell arra, ami ennek ellenpólusa, arra, amit a Hiszekegyben
így fogalmazunk meg „Szála alá poklokra”. Jézusnak a nagyszombati
poklokra szállása és a föltámadása utáni negyvenedik napon történt
mennybemenetele az egyetlen üdvösségtörténeti eseménynek a két szélső,
legtávolabb eső pontja.
Van a halálban valami, ami nem is halál – valójában ettől félünk: a
bűnbe esett ember magánya, életének értelmetlensége, egyfajta élőhalott
állapot, ami Krisztus halála előtt se a mennyországhoz, se a pokolhoz
nem tartozott, hiszen mindkettő még zárva volt, ezt nevezték az
alvilágnak. Ide szállt le a jó Pásztor, beteljesítve a zsoltáros
szavait:
„Ha leszállnék az alvilágba, jelen vagy ott is”(138.zs.).
Így aztán nincs többé az emberi életnek olyan helyzete, amelyben az
Isten jelen ne lenne. Nem csak a földi élet poklaiban, hanem a halál
utáni sötétségben, a magányban is velünk van.
Amikor Krisztus alászáll az alvilágba, azért teszi, hogy kiemelje a
bűnös embert léte értelmetlenségéből. Oda ment tehát Krisztus, ahová a
bűnös ember zuhant. Ez nem a megsemmisülés, annál is mélyebb, annál is
rosszabb, fájdalmasabb. Ez az értelmetlen lét, az örökre magára maradt
ember létezése. Ezek után lett Krisztus, a valóságos Isten és valóságos
ember, a mi égbe vezető ajtónk, az Atyához vezető utunk, és a mi
üdvösségünk, vagy, ahogy Ő maga mondta:
„Én vagyok az út, az igazság és az élet. Senki sem juthat el az Atyához, csak általam” (Jn 14,6).
A mai napon, Áldozócsütörtök ünnepén a nagyszombati alászállásnak az
ellentétére tekintünk, vagyis Krisztus mennybemenetelére. Ezt a
Hiszekegy így fogalmazza meg:
„Fölment a mennybe, ott ül a mindenható Atyaisten jobbján”.
E kijelentés nem Jézus Krisztus isteni személyére vonatkozik, hiszen a
második isteni személy mindig is a mennybe volt, hanem emberi testére és
lelkére. Erre mondja Szt. János apostol: senki sem ment föl a mennybe,
csak az, aki a mennyből jött le: az Emberfia (Jn.3,13).
A mennybemenetel tudomására adja az emberiségnek azt a titkot, hogy a mi
testünknek is lesz örökké-valósított formája, hogy Isten felveszi
emberségünket az Ő dicsőségébe, sőt a megdicsőülés valamiképpen kiterjed
a világmindenségre is.
Mindez annak köszönhető, hogy a második isteni személy egykor emberi
testet, emberi természetet vett magára. De teste, amit értünk vett föl,
nem jelmez, nem népviselet, amit azért öltött magára, hogy ismerőseinek
bemutassa, hanem ezáltal velünk egylényegű lett, amint istenségében
egylényegű Atyjával. Vagyis örökre ember is lett. Tehát nem a műkedvelő
átmeneti rajongásának szintjén ember, hanem az isteni szeretet
valóságában, amely végleges, örökkévaló és soha le nem törölhető
bélyeggel jelöl meg mindent, amit magáévá tesz.
Tehát a második isteni személy nemcsak emberré lett, hanem ember is
marad egy örökkévalóságon át. Ez azt jelenti, hogy az Úristennek van
feltámadott arca, van feltámadott szíve, teste. S mindez nem az
Atyaistenért történt, Ő érte Krisztus Isten maradt, hanem „érettünk, a
mi üdvösségünkért” testesült meg, lett emberré, hogy „emberarcú”
örökkévalóságunk legyen.
Krisztus mindent magával vihetett a mennybe, mert nem volt egyetlen
érzése, gondolata, szándéka sem, amely az Atyáéval ellenkezett volna.
Minket is magával vihet, akiknek üdvösségéért leszállott a mennyből,
akiket szent vérével megmosott a bűntől, és kiváltott a halál
fogságából. Magával vihette Galilea tájait, mert az Atya szeretetében
látta. Semmit sem látott nélküle, tőle függetlenül. Amikor a Kísértő
lélekben fölvitte őt egy magas hegyre, és megmutatta neki a világ minden
országát és gazdagságát, mivel mindezt az Atya iránti szerelem fényében
nézte, az egészet magával vihette.
Most már
az emberen múlik, mit választ: akar-e vele a mennybe emelkedni? Ha igen, akkor úgy kell élnie, hogy élete: emberi kapcsolatai, döntései, szavai, cselekedetei örökké-valósíthatók legyenek.
Vigyázzunk, mert a legédesebb és legbensőségesebb emberi szeretet sem
menthető át az örökkévalóságba, ha az Isten törvényein, vagyis az ő
szeretetén, az egyetlen igazi és örök valóságon kívül volt.
A mennybemenetel itt és most történik velünk, amikor nap, mint
nap elvetünk mindent, ami összeegyeztethetetlen Krisztus törvényével,
tanításával, szeretetével, és vállalunk mindent, amit szeretete megkíván
tőlünk, ami Isten nagyobb dicsőségét, embertársaink javát és lelkünk
üdvét szolgálja.
Kommentáld!