Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Augusztus 30-án, vasárnap, helyi idő szerint 10 órakor Erdő Péter bíboros, az MKPK elnöke magyar nyelvű szentmisét mutatott be a washingtoni Szeplőtelen Fogantatás-bazilika altemplomában, az előző nap megáldott Magyarok Nagyasszonya-kápolna közelében.
Erdő
Péter bíboros az ünnepi szentmisét az Egyesült Államokban, valamint
Kanadában szolgáló magyar lelkipásztorokkal közösen mutatta be. A
szentmise után Kiss Barnabás OFM detroiti magyar lelkész köszönetét
fejezte ki a bíborosnak az augusztus 29-én felszentelt magyar kápolna
létrehozásának támogatásáért és személyes jelenlétéért. Ezt követően
Soltész Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának egyházi,
nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára
méltatta az amerikai magyarság, a magyar nagykövetség, a Magyar
Katolikus Püspöki Konferencia és Magyarország munkáját, melynek
eredménye az új kápolna. Reményét fejezte ki, hogy a Magyarok
Nagyasszonya tiszteletére szentelt kápolna mind az amerikai magyarság,
mind pedig az idelátogató zarándokok erőt és összetartozást sugárzó
lelki központja lesz.
Erdő Péter bíboros szentbeszédét az alábbiakban teljes terjedelmében közöljük:
Krisztusban Kedves Testvéreim!
Tegnap szenteltük fel a magyar kápolnát, itt, az Egyesült Államok
nemzeti szentélyében. A mai szentmise olvasmányai mintha különösen is
nekünk szólnának.
Az Ószövetség éles különbséget tesz a tiszta
és a tisztátalan között. Értette pedig ezt valahogy úgy, ahogyan a régi
népek vallásainak a világában a tisztának, a szentnek a fogalma
kirajzolódott. Mert a szent és a profán az isteni erőknek fenntartott és
a közönséges között, mióta vallás van a világon, különbséget tesz az
ember. Csak hát a régi vallások megpróbáltak megrajzolni egy kört,
megpróbáltak kiszakítani a térből egy szigetet, vagy bekeríteni egy
területet és azt mondták, ez itt a szent. Itt van az Istennek, az isteni
erőknek, a szentnek a lakása és ezen kívül van a közönséges, a
hétköznapi, a profán világ.
Azt is mondják, a héber nyelvnek a
„szent” szava is ebből az elkülönültből, ebből az elválasztást jelentő
igéből származik. De akárhogy is legyen, az elválasztást és az
elkülönítést az ószövetségi emberek nagyon fontosnak tartották. Főleg a
liturgia, az istentisztelet és a rituális élet szempontjából. Amit ők
tisztának, azaz szentnek minősítettek, az nagyon is kézzelfogható
feltételektől függött. Meg lehetett határozni, hogy milyen időben,
milyen helyen, milyen módon, milyen tárgyakkal kerülhet vagy nem
kerülhet érintkezésbe az ember. És ettől függött a tárgyak és személyek
rituális értelemben vett tisztasága vagy tisztátalansága. De ezt a régi
szemléletet a választott nép már Krisztus előtt valamivel, a hellenista
korban, amikor a görög kultúrával kapcsolatba került, kezdte –
mondhatnánk így – egyre jobban spiritualizálni. Egyre légiesebbé tenni.
Észrevette a szellemi, a lelki vonatkozásait. És kezdték azt tanítani
többen, hogy nemcsak a materiális, nemcsak a fizikai dolgoktól függ a
tiszta és a tisztátalan, hanem van annak még más összetevője is. Főleg
az emberi lelkületben és magatartásban.
Jézus
tanítása nem pusztán ezen az emberi vonalon halad előre. A Mester nem
azt kezdi el finomítani még egy lépéssel tovább, hogy hogyan is lehet
azt érteni, hogy vallási szempontból tiszta vagy közönséges valami. Nem,
ő a kérdést gyökerében gondolja át. A problémát más alapokra helyezi.
Azt mondja, hogy nem az, ami kívülről jön, nem az szennyezi be az
embert, és nem az teszi tisztává vagy tisztátalanná. Nincs a világnak
egy szent és egy profán része. Nem lehet szigeteket kiszakítani, és nem
lehet azt mondani, hogy ha én azon a szent helyen vagyok, akkor magam
is, vallásos értelemben is, az Úr előtt is szent lettem. Ha
megmosakodtam rituálisan, attól én szent lettem. Hozzátartozom a
világnak ahhoz az anyagilag is körülhatárolható részéhez, ami a
szentség, a biztonság szigete. Mert nincsen a világnak olyan része sem,
ami igazán profán. Nincsen olyan része sem a világnak, amihez az
Istennek köze ne volna. Hanem úgy áll a dolog, hogy van a teremtett
világ, és ez a teremtett világ valahogyan viszonyul az Istenhez. És ez
lehet – ha így akarjuk nevezni ezt a kapcsolatot – szent és profán,
tiszta és tisztátalan. Ezt a viszonyt lehet nevezni szentnek és
tisztának vagy az ellenkezőjének. Tehát az ember többé nem földrajzi
helyekben kell, hogy bízzon, nem tárgyakkal való fizikai érintkezésben
kell, hogy reménykedjék és nem puszta külső formuláknak az elmondásában,
hanem az Istennel való személyes kapcsolatában. Mert ettől függ, hogy
minden az életünkben szent lesz-e, vagy pedig semmi sem lesz azzá. Erről
mondja Jézus, hogy a szív az, ami döntő. Az emberi szív, ami tiszta,
ami Istennel találkozik.
Tudjuk azonban azt is, hogy az ember
nem puszta szellem. Térben és időben élünk. Szükségünk van szavakra,
képekre, jelekre, tárgyakra is. Maga a Teremtő megtestesült, emberré
lett, így akart szólni hozzánk. Ezért hát ebben az emelkedettebb
értelemben megáldunk és megszentelünk helyeket és tárgyakat. Jól
tesszük, ha a Szentírás szavaival vagy az Egyház által jóváhagyott
szövegekkel imádkozunk. Biztosan a Lélekben imádkozik az, aki a
Szentlélektől sugalmazott Biblia szavaival vagy a Szentlélektől vezérelt
Egyház imádságaival dicséri az Istent. Krisztus Testét és Vérét adta
nekünk a kenyér és bor színe alatt. Az Eucharisztiában méltán imádjuk
őt, nem bálványként, hanem valóban jelenlévő Istenként. A Teremtő
annyira fölötte áll a térnek és az időnek, hogy hatásaiban egyidejűleg
különböző módokon is jelen tud lenni a teremtett világ egyes pontjain.
Jelen van mindenütt. Jelen van a szívünkben is, mégpedig másként, mint
pusztán az anyagban, és egészen különlegesen van jelen az
Oltáriszentségben. A templom, amit az Egyház felszentel vagy megáld,
amelyben az Eucharisztiát is őrzi, nem csupán az emberi közösség
találkozásának a helye, nem pusztán imaterem, amit bárhol
berendezhetünk, hanem valóban az Isten háza, a vele való találkozás
különleges helye. Ezért vagyunk hálásak a Gondviselésnek, hogy tegnaptól
itt, Washingtonban egy magyar kápolna is lelki otthonunk lehet.
Kérjük a mai szentmisében, hogy a szív belső tisztaságára, a
Krisztussal való találkozásra és az ő elfogadására jussunk, hogy bennünk
és körülöttünk minden egyre inkább szent lehessen. Amen.
* * *
2006-ban,
az 1956-os forradalom 50. évfordulójára a Magyar Katolikus Püspöki
Konferencia imaévet hirdetett a nemzet lelki megújulásáért. Ebben az
esztendőben Erdő Péter bíboros kérelemmel fordult Theodore McCarrick
atyához, Washington akkori érsekéhez és a Szeplőtelen
Fogantatás-bazilika, az Amerikai Egyesült Államok nemzeti szentélye
igazgatótanácsi elnökéhez, hogy létesítsenek egy, a Magyarok
Nagyasszonyának és Szent Istvánnak, a magyarok első királyának szentelt
kápolnát az Amerikai Egyesült Államok kiemelt kegyhelyén.
2006-ban
a szentély bizottságai értékelték a kérést, megadtak egy helyszínt,
ahol a kápolna kialakításra kerülhet, és még az év novemberében végső
jóváhagyásra előterjesztették a washingtoni nemzeti szentély
igazgatótanácsa elé.
2007 júniusában a Magyar Katolikus Püspöki
Konferencia kijelölte Kiss G. Barnabás OFM testvért mint képviselőjüket a
szentély felé, hogy koordinálja a magyar kápolna projektjét, valamint
hogy előteremtse a szükséges anyagiakat.
A kápolna tervezése
2009-ben kezdődött és 2012-ig tartott, berendezésének elkészítése
2014-ben kezdődött. A kápolna kialakítása 2015 áprilisában kezdődött és
augusztusra készült el, augusztus 29-én Donald Wuerl bíboros,
washingtoni érsek, a nemzeti szentély igazgatótanácsának elnöke,
valamint Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek, a Magyar
Katolikus Püspöki Konferencia elnöke áldotta meg.
A kápolna
központjában az oltár, valamint a Magyarok Nagyasszonyának mozaikja áll,
akit Szent Imre, Szent Gellért, Szent László, Szent Erzsébet, Boldog
Gizella és Szent Margit vesz körül. A mozaik felett a következő magyar
mondat olvasható: „Magyarok Nagyasszonya, könyörögj érettünk!”
Az oltár tardosi márványból készült a budapesti Szent István-bazilika oltárának mintájára.
A kápolnába lépve jobb oldalt ereklyetartót találunk, melyben Szent
István király ereklyéje található, amely Erdő Péter bíboros és az
Esztergom-Budapesti Főegyházmegye ajándéka. Az ereklyétől balra egy
márvány reliefen Szent Istvánt láthatjuk, amint felajánlja a koronát
Szűz Máriának. (Ez az esemény 1038. augusztus 15-én történt.)
Az északi fal reliefje Szent István megkeresztelését, valamint 1000 karácsonyán történt királlyá koronázását ábrázolja.
A
kápolna kijárata felett Magyarország angyalos címere látható. Két
oldalt a Boldogasszony-himnusz sorait vésték fel magyar és angol
nyelven.
A Magyarok Nagyasszonya-mozaik az olaszországi
Spilimbergóban készült, a reliefek szintén Olaszországból származnak,
carrarai márványból készültek. Magyarországi márványt és más köveket
használtak a falakhoz, a padlóhoz és az oltárhoz.
A kápolna a
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia, a magyar állam és az
észak-amerikai magyarság nagylelkű támogatásával jöhetett létre.
Fotó: Tarcsay Péter
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!