|
Brassói ferences templomban |
Kedves Testvérek!
Az imént felolvasott evangéliumi szakaszból hallhattuk, hogy az Úr
Jézus, mielőtt elválna az apostoloktól, hogy a kereszthalálba induljon,
az Atya oltalmába ajánlja őket, mert tudja, hogy az apostolokat veszély
és ellenséges magatartás várja a „világ” részéről.
Itt természetesen nem arról a világról van szó, amely – minthogy Isten
teremtménye – önmagában jó, hanem a sátán által uralt bűn világáról.
Ezért a kétezer évvel ezelőtt elhangzott szavak - térjetek meg,
tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az Evangéliumban! (Mk 1,15) - még ma
is visszhangzanak az emberi szívekben.
Embervoltunk helyes kiteljesedésével az egyházon kívül szinte más nem is
foglalkozik. Gyakran a szülők is, miközben anyagilag mindent megadnak, a
véletlenre, vagy éppen az Úr Jézus által használt kifejezéssel élve: az
e világra bízzák gyermekeik nevelését.
A mai társadalmi helyzetben pedig azt látjuk, hogy az emberek figyelmét,
érdeklődését uraló hírközlő eszközök, sőt a különböző, országos és
uniós politikai erők intézményesen ássák alá a keresztény erkölcsi
értékeket, a keresztény gyökerekkel rendelkező Európában.
Ilyen körülmények között nem könnyű talpon maradni és a jézusi tanítás, a
jézusi normák szerint élni. Mert lehet, hogy tudom, mit kellene tenni
hitem, meggyőződésem, elveim szerint, de valahogy a hangosabb, az
erőszakosabb ideológia legyőzi akaratomat, és bár keresztény vagyok,
mégis úgy élek, mint a világ fiai, akik semmibe veszik Krisztus Urunk
tanítását.
A mai ember számára alig egy-két parancs maradt meg a tízből, amit Isten
az embernek adott és a szívébe vésett, hogy segítségével könnyebben
eligazodhasson az életben, a mennyei hazafelé vezető úton. Jóformán csak
a "ne lopj" és a "ne hazudj" megsértése teszi az embert szabálytalanná,
magatartását kifogásolhatóvá, de ezeket is ki lehet játszani, hiszen
mindig akad egy-egy kiskapu, amin keresztül lépve, lelkiismeretünket
megnyugtatjuk.
Ám a keresztény egyszerűen nem simulhat bele a kis hazugságok világába, ő
nem folytathat kétfajta életet, egy vallásosat a templomba és egy
pogányt, Isten-nélkülit a szürke-hétköznapokban: a munkahelyen, az
iskolában, az utcán, a családban.
Ezzel kapcsolatosan jegyezte meg az egyik keresztény gondolkodó: az
Egyháznak még soha nem volt ennyi megkeresztelje, de még soha nem élt
benne ennyi sok pogány. Ügyeskedéssel, méricskéléssel, saját, profán
érdekeinket védő filozofálgatással, magyarázgatással nem sokra megyünk.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy kísérletezzünk…
Talán túlságosan nehéznek tűnik a követelmény, amit Jézus kér tőlünk:
„Legyetek tökéletesek, amiként tökéletes a ti Mennyei Atyátok”? (Mt
5,48) Ma nem népszerű ezzel az igényességgel az emberek elé állni. És
mégis: ami értékes, ami igaz, szép és szent, az mind nehéz és áldozat
vállalásba kerül – erről nem hallgathatunk, csak azért, hogy megnyerjük
az emberek tetszését. Ezt nagyon jól tudta Pál apostol is, ezért
biztatja Timóteust: „Kérve-kérlek az Istenre és Krisztus Jézusra, aki
ítélkezni fog élők és holtak fölött… hirdesd az evangéliumot, állj vele
elő, akár alkalmas, akár alkalmatlan. Érvelj, ints, buzdíts nagy
türelemmel és hozzáértéssel. Mert jön idő, amikor az egészséges tanítást
nem hallgatják szívesen, hanem saját ízlésük szerint szereznek maguknak
tanítókat, hogy fülüket csiklandoztassák”(2 Tim 4, 1 – 3.).
Az üdvösség ingyenes, de nem olcsó és nem tétlenséggel, áldozatmentes,
kényelmes életvitellel lehet megszerezni. A felületes, csak a
szórakozásra, a kényelemre beállított élet elsekélyesedik, kiég, nem
talál igazi boldogságot. A hívő, elkötelezett embernek itt az árral
szembe kell úsznia.
A keresztény Európa és benne a mi országunk is újra missziós területté
vált. Az elmúlt évtizedekben meggyengült az Evangélium terjedésének a
lendülete. A világ más pontjain virágzik a kereszténység, a régi,
keresztény civilizációval rendelkező országok azonban fuldokolnak,
lélekért kiáltanak.
A történelem bűnei már-már lehetetlenné teszik, hogy az ember megtalálja
a tiszta hangot, a tiszta forrást. Isten jelenlétének felismerésére
azonban látó szemre, a hit szemére van szükség. Blaise Pascal
tapasztalata, hogy Isten nem a filozófusok Istene, hanem a szívükben
szegényeké, a derűseké, az egyszerűeké. Igazából mi akkor leszünk
ilyenek, ha vállaljuk emberlétünket, és teljesítjük krisztusi, azaz
természetfeletti hivatásunkat, küldetésünket.
Az Úr Jézus szerint az apostolok nem tartoztak, s mi sem tartozhatunk a
bűnös világhoz – „nem a világból valók” mondja főpapi imájában –, és
éppen ezért „a világ gyűlölte őket”. Mégis ebben a világban kellett
élniük és teljesíteniük a missziós parancsot, a krisztusi küldetést.
Jézus ezért mondja az Atyának: „Nem azt kérem tőled, hogy vedd el őket a
világból, hanem hogy óvd meg őket a gonosztól”(Jn 17,15).
Ez az ima meghatározza minden idők Krisztus-követőjének a magatartását: a
világban marad, ott kell maradnia, hogy azt kereszténnyé tegye, de nem
engedi, hogy e világ csábításai megejtsék, nem fél gyűlöletétől sem. Ez a
magatartás a biztosítéka annak, hogy nem tartozik ehhez a világhoz.
A világ csábításai közül a legfélelmetesebb, az, amely meghamisítva a
lelkiismeret szavát, az embert a pusztulásba, az örök kárhozatba
sodorja. Ezért kéri Jézus az Atyától: „Szenteld meg őket az igazságban,
mert hiszen tanításod igazság”(Jn 17,17). Az Istentől származó
igazságnak – Isten szavának – kell az apostolokat megkülönböztetnie és a
világ tévedéseitől megóvnia.
„Szenteld meg őket az igazságban”, hogy egészen Isten szolgálatáért
éljenek. Ez a megszentelés, latin szóval élve a „consecratio”, egyrészt
elválasztja őket a megszentségtelenített, a profán, azaz az Istennélküli
világtól, másrészt viszont az igazságnak szenteli őket: ha kell, ezért
önmagukat is fel kell áldozniuk Mesterük példájára, aki értük szentelte
magát egészen a kereszten való halálig. Erre utalnak ezek a szavak:
„Értük szentelem magam, hogy ők is szentek legyenek az igazságban”(Jn
17,19).
Kt. A keresztény nem állhat tétlenül a világ sorsa láttán. Nem élhet
úgy, mintha nem is létezne mindaz, amit hisz, amit vall, és amire
gyermekkorában megtanították. A kereszténység nemcsak elmélet, hanem
elsősorban ÉLET, a szürke hétköznapok között megélt élet! És minden
életnek van kisugárzása, a jónak éppúgy, mint a rossznak.
Jézus élete az egész világot napjainkig áthatja. Ő eljött, és itt is van
közöttünk, ígérete alapján „én veletek maradok mindennap, a világ
végezetéig”(Mt 28,20), de lelki hatásaiban rajtunk keresztül akarja
megszentelni a világot: „Értük szentelem magam, hogy ők is szentek
legyenek”.
Ezt kell nekünk folytatni. Beállni a próféták és a szentek sorába, és
élni a megérintettséget az Isten Szavától, Isten Szeretetétől. Ne csak a
fejünkkel tudjuk, mi a keresztény élet, hanem eltökélt szándékkal, erős
akarattal tudjunk elindulni a Krisztuskövetés útján. Ha kell; tudjunk
jövendölni, ha kell; tudjunk cselekedni vagy éppen csendben maradni, ha
kell, merjük vállalni a vértanúságot Krisztusért, a megvetettséget, vagy
akár a lenézettséget.
És ha mindent megtettünk, a többit bízzuk az Úrra. Ő számít ránk. És
amint sokak imáját hordozzuk, úgy sokak üdvösségét is elérhetjük. Az
egyház ősi tapasztalata, hogy a keresztények mentik meg a világot. Mert
ami a testben a lélek, azok a keresztények a világban. Nekünk úgy kell
ragyognunk a világ változásai közepette, mint a csillagoknak a
mindenségben. Nekünk a kovászhoz hasonlóan meg kell erjesztenünk a
világot, a sóhoz hasonlóan ízt, azaz értelmet kell adnunk ennek a
világnak.
A keresztény élet tehát nem passzivitás, nem semmittevés, nem a jól
informáltság nyugalma, hanem az Istenért és az emberek üdvösségéért
átadott élet. Minket küld az Isten: Menjetek és hirdessétek, menjetek és
tanítsatok, menjetek és legyetek tanúim! Akiben Krisztus él, ott
Krisztus cselekszik. Megtapasztalhatjuk, amit Pál apostol is
megtapasztalt, hogy „élek, de már nem én élek, hanem Krisztus él
bennem”(Gal 2,20).
Istennek gondja van a világra. A magvető állandóan szórja, veti a magot.
Az isteni, a láthatatlan világ jeleket, nyomokat hagyott a
természetben, magában az emberben, és továbbra is szinte elárasztja
kegyelmével a teremtményeket. Isten mindent megtett értünk, most rajtunk
a sor.
A világ hálátlan, a jót természetesnek veszi, és a maga útján jár. De
bármennyire is távolodik, Isten szereti a világot, és rajtunk keresztül
akarja újra meg újra megszólítani, magához vonzani.
Ha a keresztény gyökerekkel rendelkező országokban kicsinyke nyáj lett
is a kereszténység, Istennel mégis nagyra képes. Nála a számarányok nem
jelentenek semmit, csak a hűség és az elkötelezettség. Egy kis létszámú,
bátor keresztény közösség is nagy dolgokra lehet képes, mint voltak az
apostolok. A feltétel adott: ha Krisztusra tekintve járjuk az életútját,
akkor győzedelmeskedünk, azaz maradandó gyümölcsöt termünk.
Milyen jövője van a kereszténységnek? Lesznek még követői Jézus Krisztusnak egy szekularizált, egy elvilágiasodott új Európában?
Az egyház a történelemben mindig újjá tudott születni, mert alapja és
forrása maga az Isten. A hívő ember érezheti magát kicsinek, de magára
hagyottnak nem. Az evangéliumi szőlőben bőven van munka. Feladatunk,
életünk és környezetünk megszentelése. Nem szabad elkeserednünk.
Krisztus velünk van, emeljük fel fejünket. Bár a világ teli van
hirdetésekkel, reklámokkal és magához csábítja az embereket, tudjuk:
keresztény hivatásunk továbbadásában a legjobb reklám a szép, a jó, a
kiegyensúlyozott élet példája.
Jézus Krisztus minden idők keresztényéért imádkozott, így értünk és
értem is. Teszek-e valamit azért, hogy ez a Főpapi ima megteremhesse a
maga gyümölcsét? Hiszen Isten semmit nem akar ránk erőltetni,
együttműködésünket várja, mint annak idején a Máriáét, az apostolokét, a
szentekét. Részemről tegyek meg mindent, hogy Krisztus imája áldás
legyen és ne átok, ne vádló egykoron.
Kommentáld!