Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Július 7-én, kedden Ferenc pápa Quito Szent Ferenc-templomában találkozott Ecuador társadalmi, politikai és gazdasági életének képviselőivel. Beszédében arra mutatott rá, hogy a családban megszerzett értékeket hogyan lehet a társadalmi életre alkalmazni – tudósít a Vatikáni Rádió.
Ferenc pápa jelképesen átadta hallgatóinak a „társadalmi
együttéléshez szükséges kulcsokat”, amelyek a következők: az egyén méltó
élethez való alapvető jogának védelme, egymás kölcsönös tisztelete, a
testvériség, a szolidaritás és a szubszidiaritás.
„Mielőtt
beléptem volna a templomba, a polgármester átadta nekem a város
kulcsait” – kezdte beszédét Ferenc pápa, majd így folytatta: „Mondhatom
tehát, hogy a quitói Szent Ferenc-templomban itthon vagyok.
Bizalmatoknak és szereteteteknek ez a megnyilvánulása, hogy megnyitjátok
előttem a kapukat, lehetővé teszi, hogy a családi életből kiindulva
bemutassam a társadalmi együttélés kulcsait”.
Társadalmunk akkor
nyertes, amikor minden személy, minden csoport valóban otthon érzi
magát. Egy családban a szülők, a nagyszülők, a gyermekek otthon vannak;
senkit nem zárnak ki. Ha valaki nehézségekkel küzd, a többiek a
segítségére sietnek, támogatják; mindnyájan osztoznak fájdalmában. Nem
így kellene lennie a társadalomban is? Mégis társadalmi kapcsolataink
vagy a politikai játszma gyakran a vetélkedésen, a selejtezésen
alapulnak. Ilyen egy család? – tette fel a kérdést Ferenc pápa. – A
családokban mindnyájan a közjó érdekében dolgoznak, anélkül hogy
megsemmisítenék az egyént; éppen ellenkezőleg, támogatják, előmozdítják.
Bárcsak politikai ellenfelünket, szomszédunkat ugyanolyan szemmel
néznénk, mint a gyermekeket, a feleségeket vagy a férjeket, az apákat
vagy az anyákat. Szeretjük társadalmunkat? Szeretjük hazánkat, a
közösséget, amelyet építünk? – hangzottak a pápa kérdései. Fogalmak,
szavak helyett inkább tettekkel szeressük közösségünket, minden
személyben, a gyakorlatban, a közös életben. A szeretet mindig a
kommunikáció irányába, soha nem az elszigeteltség felé mutat.
Ebből a szeretetből fakadnak majd egyszerű gesztusok, amelyek
megerősítik a személyek közötti kapcsolatokat. A pápa ismételten
leszögezte: a család a társadalom alapsejtje. A családban a személyek
megismerik a szeretet, a testvériség, a kölcsönös tisztelet alapvető
értékeit, amelyek olyan lényeges szociális értékekként valósulnak meg a
gyakorlatban, mint az ingyenesség, a szolidaritás és a szubszidiaritás.
Az
ingyenességről szólva Ferenc pápa megállapította: társadalmi
vonatkozásában nem pusztán egy kiegészítő elem, hanem az igazságosság
szükséges feltétele. Mindent azért kaptuk, hogy a többiek szolgálatába
állítsuk. Feladatunk, hogy amik vagyunk, és amit birtokolunk, jó
cselekedetekben gyümölcsöztessük. A javak egyetemes rendeltetésűek, és
valaki bármennyire is kérkedik tulajdonával, a javakat társadalmi
jelzálog terheli. Az igazságosság gazdasági felfogását, amely az
adásvétel alapelvére épül, a társadalmi igazságosság fogalmával lehet
felülmúlni, amely megvédi az egyén méltó élethez való alapvető jogát.
Ecuador
bőségesen rendelkezik természeti erőforrásokkal, azonban ezek
kiaknázása ne az azonnali nyereségre irányuljon. Ennek a gazdagságnak a
megőrzése elkötelezettséggel jár az egész társadalom és a jövő nemzedéke
szempontjából. Nem hagyhatjuk utódainkra örökségül ezt a közkincset a
környezet megfelelő gondozása, az ingyenesség tudata nélkül, ami a
teremtett világ szemléletéből fakad – mondta Ferenc pápa.
Ferenc
pápa utalt rá, hogy ezen a találkozón jelen vannak az ecuadori Amazónia
térsége bennszülött népeinek képviselői is. A térség rendkívül gazdag
ritka, őshonos fajokban. Egyes részei sajátságos védelmet igényelnek,
mivel óriási jelentőségűek a világ ökoszisztémája szempontjából. Amikor
ezeket az erdőket felégetik, vagy földig letarolják, néhány év lefolyása
alatt számtalan faj eltűnik, vagy ezek a területek sivár pusztasággá
alakulnak át – idézett a pápa Laudato si’ című enciklikájának 37-38.
pontjaiból. Ecuador – az Amazonas vidékének többi országával együtt –
ezen a téren gyakorolhatja az átfogó ökológia pedagógiáját. A világot
szüleinktől örököltük, de egyben kölcsön kaptuk a jövő nemzedékeitől,
akiknek át kell adnunk a teremett világot.
A családban megélt
testvériségből születik a társadalmi szolidaritás, amely magába foglalja
az egymás iránt érzett felelősséget is. Ha a másikban testvérünket
látjuk, senki sem reked a társadalmon kívül. Ecuador, csakúgy, mint
számos latin-amerikai nemzet, ma mély szociális és kulturális
változásokat él át, új kihívásokat tapasztal meg, amelyek megkívánják
mindenki társadalmi részvételét. A migráció, a városi koncentrálódás, a
konzumizmus, a család válsága, a munkanélküliség, a szegénység
gócpontjai bizonytalanságot és feszültségeket okoznak, amelyek
fenyegetőn hatnak a társadalmi életre.
A szabályok és a törvények, a polgári közösség projektjei
törekedjenek a befogadásra, kedvezzenek a párbeszédnek, a találkozásnak,
felszámolva az elnyomás minden formáját, a korlátlan ellenőrzést, a
szabadság megvonását. A jobb jövőbe vetett hit megkívánja, hogy valós
lehetőségeket kínáljunk fel az állampolgároknak, különös tekintettel a
fiatalokra. Munkahelyeket teremtve olyan gazdasági növekedést kell
megvalósítani, amely nem pusztán a makrogazdasági mutatók
statisztikájában szerepel, hanem mindenki részesedik belőle: olyan
fenntartható fejlődés, amely erős és kohéziós társadalmi szövetet alakít
ki.
Végül a másik iránti tisztelet, amelyet a családban
tanulunk meg, társadalmi téren a szubszidiaritásban valósul meg.
Elfogadni azt, hogy választásunk nem szükségszerűen az egyetlen jogos
döntés, az alázat egészséges gyakorlása. A pápa hangsúlyozta a
különbözőség gazdagságát, a komplementaritás értékét. A szabadság
tiszteletben tartásával a polgári társadalom segítse az egyéneket abban,
hogy sajátos szerepüket betöltve hozzájárulhassanak a közjóhoz.
A
részvételi (participációs) demokráciában minden társadalmi erő: a
bennszülöttek csoportjai, az afro-ecuadori lakosok, a nők, a polgári
társulások és a közalkalmazottak, nem nézői, hanem alapvető főszereplői
ennek a párbeszédnek – szögezte le a pápa, miközben szavait a
hallgatóság tapsa kísérte.
„Ennek a helynek a falai, udvarai és
kerengői ékesszólóan bizonyítják, hogy az inka és a kara (caranqui)
kultúra elemeire épült. Formáik és arányaik szépsége, csodálatosan
egybeillesztett, különböző stílusaik merészsége, a „quitói iskola” néven
ismert műalkotások az ecuadori történelem széleskörű párbeszédét
foglalják össze, amelyben sikerek és tévedések váltották egymást. A ma
tele van szépségekkel. Ha igaz az, hogy a múltban voltak tévedések és
visszaélések – hogyan is tagadhatnánk ezeket – állíthatjuk, hogy ez az
ötvözet olyan bőséget áraszt magából, hogy nagy reménnyel tekinthetünk a
jövőbe”.
Az egyház is együtt kíván működni a közjó keresésében
szociális és nevelési tevékenységével, előmozdítva az etikai és
spirituális értékeket. Az egyház prófétai jel, amely a világosság és a
remény sugarát viszi el mindenkinek, különös tekintettel a leginkább
szükséget szenvedőkre – fejezte be Ecuador civil társadalmának
képviselőihez intézett beszédét Ferenc pápa.
Forrás és fotó: Vatikáni Rádió
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!