Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Április 15-én az általános kihallgatás keretében Ferenc pápa folytatta a családról szóló katekézissorozatát. A Szentatya kiemelte, hogy a férfit és a nőt együtt teremtette Isten a maga képmására, és a köztük lévő különbözőség is teremtő tervének része, aminek szép megélésére kell törekednünk.
Ferenc pápa katekézisét teljes terjedelmében közreadjuk.
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
A
mai katekézisben a család témájának egyik központi szempontjával
foglalkozunk, mégpedig azzal a nagy ajándékkal, amelyet Isten az
emberiségnek adott a férfi és a nő megteremtésével, valamint a házasság
szentségével. A mostani és a következő katekézis az isteni teremtés
csúcsán álló férfi és nő közötti különbségről és egymást kiegészítő
voltukról szól, az ezeket követő két katekézis pedig a házasság más
témáit érintik.
Kezdjük azzal, hogy egy rövid megjegyzést fűzünk a
Teremtés könyvében található első teremtéselbeszéléshez. Ott azt
olvassuk, hogy a világmindenség és az élőlények megteremtése után Isten
megteremtette mesterművét, vagyis az emberi lényt, akit saját képére
alkotott: „Isten képmására teremtette, férfinak és nőnek teremtette
őket” (Ter 1,27) – mondja a Teremtés könyve.
Miként mindnyájan tudjuk, a nemek közötti különbözőség
az élet számos megjelenési formájában, az élőlények széles skáláján
jelen van, ám egyedül a férfi és a nő esetében hordja magán az
istenképiséget és az Istenhez való hasonlóságot: a Szentírás szövege
háromszor is megismétli két versen belül (26–27.): a férfi és a nő Isten
képmásai, Istenhez hasonlók. Ez azt jelenti, hogy nemcsak önmagában a
férfi Isten képmása, nemcsak önmagában a nő Isten képmása, hanem a férfi
és a nő együttesen mint emberpár Isten képmásai. A férfi és a nő
közötti különbség nem az egymással való szembeállításukat vagy egymásnak
való alárendelését, hanem az egymással való közösségüket és az élet
továbbadását szolgálja, mindig az istenképiség és az Istenhez való
hasonlóságnak megfelelően.
A tapasztalat arra tanít minket, hogy
az emberi lénynek a helyes önismerethez és a harmonikus fejlődéshez
szüksége van a férfi és a nő közötti kölcsönösségre. Ha ez
hiányzik, meglátszanak a következményei. Arra teremtettünk, hogy
meghallgassuk és segítsük egymást. Kijelenthetjük, hogy ha a férfi és a
nő nem gazdagítják egymást – gondolkodásban és tevékenységben, érzelmi
téren és munkában, sőt a hitben is – e kapcsolaton belül, akkor azt sem
fogják teljesen megérteni, mit jelent férfinak és nőnek lenni.
A
mai modern kultúra új tereket, a szabadság új lehetőségeit és új
mélységeket nyitott meg, hogy ezt a különbözőséget még gazdagabban
megértsük. Ugyanakkor sok kétséget és nagy szkepticizmust is magával
hozott. Például – teszem fel a kérdést – az úgynevezett genderelmélet
nem annak a frusztrációnak és reményvesztettségnek is kifejeződése-e,
amely a nemek közötti különbségek megszüntetésére törekszik, mert nem
tud többé mit kezdeni velük? Bizony fennáll a veszély, hogy hátrafelé
teszünk egy lépést! A különbségek eltörlése ugyanis nem megoldás, hanem
maga a probléma. Kapcsolati nehézségeik megoldása érdekében a férfinak
és a nőnek inkább többet kellene beszélgetniük egymással, jobban meg
kellene hallgatniuk, alaposabban meg kellene ismerniük és mélyebben
kellene szeretniük egymást. Tisztelettel kellene bánniuk és barátságosan
kellene együttműködniük egymással.
Ezeken az emberi alapokon –
Isten kegyelmének segítségével – lehetséges házassági kapcsolatot
létesíteni és családot alapítani egész életre szólóan. A házassági és
családi kötelék komoly dolog, és mindenki számára, nem csak a
keresztényeknek az. Szeretném buzdítani az értelmiségieket, hogy ne
tegyék zárójelbe ezt a témát, mintha másodlagos fontosságú lenne egy
szabadabb és igazságosabb társadalom építése szempontjából.
Isten
a férfi és nő szövetségére bízta a földet: e szövetség kudarca
kiszikkasztja az érzelmek világát és elhomályosítja a remény égboltját.
Ennek aggasztó jelei már látszanak. A sok közül két olyan pontot
szeretnék kiemelni, amelyekre sürgősen figyelmet kell szentelnünk.
Az
első: kétségtelen, hogy sokkal többet kell tennünk a nők érdekében, ha a
férfi és a nő közötti kölcsönösséget szeretnénk megerősíteni. Nem
csupán arra van szükség, hogy jobban meghallgassuk a nőket, hanem arra
is, hogy szavuknak valódi súlya, elismert tekintélye legyen mind a
társadalomban, mind az egyházban. Jézusnak a nőkhöz való evangéliumi
hozzáállása – a miénknél kedvezőtlenebb körülmények között, amikor a nő
ténylegesen másodrendű volt – erős fénnyel világít meg egy olyan utat,
amely messzire visz, és amelyen alig tettünk meg eddig pár lépést. Még
nem értettük meg egész mélységében, milyen dolgokat adhat nekünk és az
egész társadalomnak a női géniusz: a nő más szemmel látja a dolgokat, és
ez kiegészíti a férfiak gondolkodását. Ezen az úton pedig nagyobb
kreativitással és merészséggel kell előrehaladnunk!
Második
gondolatom ahhoz a témához kapcsolódik, hogy a férfi és nő Isten
képmására teremtettek. Felteszem a kérdést: vajon az Istenbe vetett
kollektív bizalom válsága – mely sokat árt nekünk, reménytelenséggel,
hitetlenséggel és cinizmussal betegít meg bennünket – nem függ-e össze a
férfi és nő közötti szövetség válságával? A Szentírásnak a földi
paradicsomról és a bűnbeesésről szóló elbeszélése ugyanis éppen arra
világít rá, hogy az Istennel való közösség tükröződik az emberpár
közösségében, a mennyei Atyába vetett bizalom elvesztése pedig
megoszláshoz és ellentéthez vezet a férfi és a nő között.
Ebből
látszik, milyen nagy az egyháznak, minden hívőnek és mindenekelőtt
minden hívő családnak a felelőssége, hogy újra felfedezzük Isten teremtő
tervének szépségét, amely a férfi és a nő közötti szövetségbe is
belevési Isten képmását. A föld megtelik harmóniával és bizalommal,
amikor a férfi és a nő közötti szövetséget jól élik meg. Ha pedig a
férfi és a nő együttesen törekednek az egymással és az Istennel való
szövetség szép megélésére, kétségtelenül el is érik. Jézus kifejezetten
bátorít minket arra, hogy tegyünk tanúságot erről a szépségről, az
istenképiségről.
Fordította: Tőzsér Endre SP
Forrás: Vatikáni Sajtóosztály
Fotó: News.va
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!