Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Aricciában, az Isteni Mester Házának kápolnájában zajlik a Római Kúria lelkigyakorlata. Bruno Secondin kármelita atya a negyedik napon a Királyok első könyve alapján az őszinte, bátor keresztény életről beszélt. A Vatikáni Rádió tudósítása.
A
megtérés helyes nagyböjti útjának megkezdéséhez szükség van
mindenekelőtt arra, hogy felfedezzük a legmélyebb igazságot önmagunkról,
jöjjünk elő a rejtekhelyről, és vegyünk le minden álarcot, hagyjunk el
minden kétértelműséget – erre az őszinteségre hívott Bruno Secondin
kármelita atya a hétfő délutáni elmélkedés során.
Illés próféta
tapasztalatából kiindulva a nagyböjti szónok szembeállította azt a
rejtettséget, melyből az Úr szólítja Illést, azzal a rejtőzködéssel,
mellyel gyakran a külsődleges vallásosságot leplezzük el, és amely
nélkülözi az igazság bátorságát.
A Királyok első könyvének 18.
fejezete volt ezúttal az elmélkedés alapja, melyben Izrael népét és
Ácháb királyt a bálványimádás, Baál imádása miatt fellépő éhínség teszi
próbára. Ekkor küldi az Úr Illés prófétát a királyhoz, hogy
visszavezesse őt a helyes útra. Hagyjuk el rejtekhelyünket, szabaduljunk
meg a kétértelműségtől, legyen bátorságunk hiteles keresztény életet
élni – ezek a gondolatok alkották az elmélkedés vezérfonalát.
Az
Úr elsőként Illést hívja ki a rejtőzködéséből: „Menj, és jelenj meg
Ácháb színe előtt!” – szól hozzá. Illésnek – aki egyébként arról híres,
hogy nem lehet elfogni, az egyik pillanatról a másikra képes eltűnni –
meg kell jelennie a király színe előtt. Vállalnia kell a kockázatot,
hogy találkozik a királlyal, aki ellenségnek tartja őt. Provokatív
történet ez mindazok számára, akik úgy élnek az egyházban, hogy
állandóan számítgatnak, folyton halogatják a dolgokat, akik a szavak és a
diplomatikus viselkedés rabjai, akik a háttérbe húzódnak. A keresztény
embert ezzel ellentétben mindig újabb kalandok várják, amelyek elől nem
lehet kitérni azzal az ürüggyel, hogy az éppen soron következő Ácháb
király fenyeget. Nem szabad kitérni előlük azért, mert az embert
befolyásolják a többiekről alkotott előítéletei, vagy mert barátságai,
érdekszövetségei így kívánják.
A másik személy, akinek aztán elő
kell lépnie rejtettségéből, Obadjahu, a király udvarmestere, akit ura
éppen a próféta felkeresésére küldött ki. Obadjahu a jelképe a kétfelé
húzó lelkiismeretnek, mert egyfelől elrejti a prófétákat és az igaz utat
követi, ugyanakkor nem tud lemondani a hatalom előnyeiről. Olyan ő,
mint sok mai ember, aki belső késztetést érez az igazság védelmezésére,
ugyanakkor fél attól, hogy bátran cselekedjen, nem akarja elveszíteni
biztonságát. Erőteljes felhívást intéz hozzá és a néphez Illés próféta:
„Meddig akartok még kétfelé sántikálni, hol ide, hol oda szolgálni.” A
kármelita atya a próféta intését így fogalmazta át: „Hagyjátok abba ezt a
színjátékot!” Ezen a ponton a valóság nagyon keménnyé válik: a nép
konokul hallgat, nem válaszol: a rendszer megölte a lelkiismeretét. Ma
is, hányszor és hányszor megesik – figyelmeztetett Secondin atya –, hogy
a rendszerek, a különféle rezsimek kivéreztetik a népeket. Hányszor
megtörténik, hogy megfélemlített tanúi leszünk különféle
érdekháborúknak, vagy hagyjuk, hogy elbűvöljenek bennünket a túlburjánzó
hivatali hálózatok, az óriáskatedrálisok, a hatalmas épületkomplexumok,
miközben a szegényekről elfelejtkezünk.
Illés ekkor összehívja a
népet, és istenítéletet kényszerít ki, egy tűzpróbát, mely szembesíti
Baál istenség feltételezett hatalmát Izrael urának valódi hatalmával. A
népet teljesen lenyűgözi ez a rendkívül látványos vallásosság. Kicsit
olyan ez, mint amikor napjainkban statisztikai adatokkal mérik a hitet,
vagy amikor olyan rendezvényeket szerveznek, amelyekről nem lehet tudni,
hogy valamiféle happening résztvevője az ember, vagy az igaz hit
megnyilvánulását látja. Éppen ezért fontos, hogy a próféta a nép közé
megy, bevonja őket az eseménybe.
A kármelita atya a kedd reggeli
elmélkedésben ezt a témát fejtegette tovább, és megkérdezte: „Van-e
bátorságunk ahhoz, hogy bevonjuk a népet, vagy inkább újabb és újabb
haszontalan köröket futunk, mielőtt megkérdeznénk őket?” Ez kiindulópont
lehet az egyház számára bizonyos döntések tekintetében ma is: a fontos
dolgokról csak a legbelső köreinkben beszélünk, vagy merjük a láthatóság
stratégiáját vállalni, hogy kimozdítsuk a helyéből a rendszert? Mennyi
szenvedést okoztak bizonyos érzékeny témák…, nem kell elrejtenünk a
botrányainkat, fontos, hogy az igazságtalanság áldozatait elvezessük a
gyógyuláshoz az alázatunkkal, mellyel beismerjük hibáinkat. Ez is egy
módja annak, hogy levegyük az álarcot, és előjöjjünk a rejtekhelyről –
figyelmeztetett Secondin.
Az egyház hibáinak beismerése felmerült
az elmélkedés során egy másik összefüggésben is. Illés próféta
szörnyűséges tette, mellyel megsemmisíti a Baál-prófétákat, indítson
bennünket arra, hogy felismerjük az egyház történetében a hasonló
erőszakos eseményeket. Mi is megégettünk és megöltünk embereket. De az
erőszaknak vannak más megjelenési formái, nem csak a kard, ilyen lehet
például a metsző nyelv, vagy akár a számítógép billentyűzete, amely
gyilkosabb, mint a kard! – fogalmazott a kármelita prédikátor.
Illés
kigúnyolja a látványos vallásosságot, amellyel Izrael népe Baál felé
fordult, és amely nem építi az igaz hitet. Ilyen zajos és babonás
dicsőítés ma is létezik. Melyek a mi bálványaink? A lista hosszú: gőg,
becsvágy, karrier…! De végül mégsem kételkedhetünk az Isten
irgalmasságában, amely mindent átalakít.
Forrás és fotó: Vatikáni Rádió
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!