Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Alábbiakban közreadjuk Ferenc pápa apostoli levelét, melyet minden megszentelt személyhez írt, a megszentelt élet évének alkalmából. A levelet a Gratuitas Szerzetesteológiai Intézet publikálta.
Kedves megszentelt nők és férfiak!
Péter
utódaként írok nektek, akire rábízta az Úr a feladatot, hogy
megerősítse testvéreit a hitben (vö. Lk 22,32), de úgy is írok, mint
testvéretek, hiszen magam is Istennek szentelt személy vagyok.
Adjunk
hálát együtt az Atyának, aki meghívott minket Jézus követésére,
teljesen az ő evangéliumának és az egyház szolgálatának szentelve
magunkat, és kiárasztotta szívünkbe a Szentlelket, aki örömmel tölt el
és képessé tesz bennünket arra, hogy az egész világ előtt tanúságot
tegyünk az ő szeretetéről és irgalmáról.
Sokatok kívánságát
megsejtve és a Megszentelt Élet Intézményei és Apostoli Élet Társaságai
Kongregációja kérésének eleget téve úgy döntöttem, hogy meghirdetem a
megszentelt élet évét az egyházról szóló Lumen gentium dogmatikai konstitúció – mely a hatodik fejezetben tárgyal a szerzetesekről –, valamint a szerzetesélet megújításáról szóló Perfectae caritatis
határozat ötvenedik évfordulója alkalmából. Ez az év 2014. november
30-án, advent első vasárnapján kezdődik, és Jézus templomban való
bemutatásának ünnepén, 2016. február 2-án zárul.
Miután
meghallgattam a Megszentelt Élet Intézményei és Apostoli Élet Társaságai
Kongregációjának véleményét, ezen év fő céljául ugyanazt tűztem ki,
amit Szent II. János Pál pápa fogalmazott meg az egyház számára a
harmadik évezred kezdetén, bizonyos értelemben megismételve azt, amit
már a Vita consecrata kezdetű, szinódus utáni apostoli
buzdításában leírt: „Nemcsak dicsőséges történelmetek van, amelyet fel
kell idéznetek és el kell mesélnetek, hanem hosszú történelem áll
előttetek is, amelyet még építenetek kell! Tekintsetek a jövőbe, amely
felé a Szentlélek indít benneteket, hogy továbbra is csodálatos dolgokat
vigyen végbe általatok!” (110. pont)
I. A megszentelt élet évének célkitűzései
1. Az első célkitűzés: hálával tekinteni a múltra.
Karizmáját tekintve minden intézményünknek gazdag történelme van.
Eredeténél Isten tevékenysége van, aki Lelkében arra hív némelyeket,
hogy közelebbről kövessék Krisztust, hogy egy különleges életformára
lefordítsák az evangéliumot, hogy a hit szemével nézzék és értelmezzék
az idők jeleit, és hogy az egyház szükségleteire teremtő képzelőerővel
válaszoljanak. Ezután a kezdetek tapasztalata növekedett és fejlődött,
eltérő földrajzi és kulturális környezetben élő új tagok csatlakoztak
hozzá, s ezáltal a karizma megélésének új módjai jöttek létre, új
kezdeményezések indultak, és az apostoli szeretet új kifejeződési formái
jelentek meg. Olyan ez, ahogyan az elültetett mag felnövekszik, ágakat
növeszt és fává terebélyesedik.
Ez az év jó alkalmat nyújt arra,
hogy minden karizmatikus család megemlékezzen kezdeteiről, történelmi
fejlődéséről, és köszöntet mondjon Istennek, aki az egyháznak oly sok
ajándékot adott, amelyek széppé és mindenféle jó tettre felkészültté
teszik (vö. Lumen gentium, 12).
Történelmünk elmesélése
elengedhetetlenül fontos annak érdekében, hogy önazonosságunk élő
maradjon és a család egységét, illetve a tagok közösséghez való
tartozásának érzését megerősítsük. Nem öncélú régészeti feltárásról van
szó, de nem is hasztalan nosztalgiázásról, hanem inkább a letűnt
nemzedékek útjának nyomon követéséről: felfedezzük benne az ihlető
szikrát, az alapítóktól és az első közösségektől kezdve az elődeinket
mozgató eszményeket, terveket, értékeket. Annak tudatosítására is jó ez,
hogy miként éltük meg a karizmát a történelem folyamán, mekkora
kreativitást szabadított az fel, milyen nehézségekbe ütközött, s ezeket a
nehézségeket miként oldottuk meg. Felfedezhetjük azt is, amikor emberi
gyengeségből inkoherensek voltunk, mi több, talán még a karizma valamely
lényegi szempontjáról is elfeledkeztünk. Mindenből tanulhatunk!
Engedjük, hogy a múlt kérdéseket intézzen hozzánk, hiszen ez a
megtérésünket szolgálja! Elbeszélni saját történelmünket nem más, mint
dicséretet és köszönetet mondani Istennek minden adományáért.
Különösképpen
adjunk hálát neki ezért az ötven évért a II. vatikáni zsinat után,
amely a Szentlélek „fújását” jelentette az egész egyház számára. Ennek
köszönhetően a megszentelt élet a termékeny megújulás útját járta, amely
fényes és árnyoldalaival együtt a Szentlélek jelenlétének jegyében
megélt kegyelmi időszak volt.
A megszentelt életnek ezt az évét
használjuk fel arra is, hogy alázattal, ugyanakkor a Szeretet-Istenre
(1Jn 4,8) való nagy ráhagyatkozással megvalljuk és az Úr irgalmas
szeretetének megtapasztalásaként éljük meg törékenységünket. Alkalom ez
arra, hogy hangunkat kieresztve világnak kiáltsuk azt az életszentséget
és örömmel tanúságot tegyünk arról az életerőről, amely jelen van azok
nagy részében, akik Krisztusnak a megszentelt életben való követésére
kaptak meghívást.
2. Ez az év arra is hív minket, hogy szenvedéllyel éljük meg a jelent.
A múlt hálás felidézése arra indít minket, hogy figyelmes hallgatva
azt, amit a Lélek ma az egyháznak mond, egyre mélyebben megéljük
megszentelt életünk lényegi elemeit.
Az első monasztikus
közösségektől kezdve egészen a mai, ún. „új közösségekig”, minden
megszentelt életforma a Léleknek abból a hívásából született, hogy
Krisztust az evangélium tanítása szerint kövessük (vö. Perfectae caritatis,
2.). A rendalapítók számára a feltétlen életszabályt az evangélium
jelentette, minden más rendi szabályzat csak az evangélium kifejeződési
formája és annak teljes megélését szolgáló segédeszköz kívánt lenni.
Eszményük Krisztus volt, teljesen hozzá akartak tartozni, hogy
elmondhassák Szent Pállal: „Számomra az élet Krisztus” (Fil 1,21). A
fogadalmak csak arra szolgáltak, hogy megélhessék ezt a szenvedélyes
szeretetüket.
Ebben az évben a kérdés, amelyet fel kell tennünk
magunknak: engedjük-e és milyen mértékben, hogy az evangélium
megszólítson minket? Vajon az evangélium valóban „vademecum”-ként
szolgál mindennapi életünkhöz és döntéseinkhez? Az evangélium
követelményekkel áll elénk, és azt akarja, hogy radikálisan és őszintén
éljük meg. Nem elég olvasgatni (bár olvasása és tanulmányozása rendkívül
fontos), nem elég elmélkedni róla (amit nap mint nap örömmel teszünk).
Jézus azt kéri, hogy éljük, valósítsuk meg az ő szavait.
Azt is
meg kell kérdeznünk magunktól: vajon szeretetünk elsődlegesen és
kizárólag valóban Jézusra irányul, ahogyan fogadalomtételünk napján
elhatároztuk? Csak ha így van, akkor tudunk szeretni igazságban és
irgalommal minden embert, akivel utunkon találkozunk, mert megtanultuk
Jézustól, hogy mit jelent és hogyan kell szeretni: azért tudunk
szeretni, mert az ő szíve dobog majd bennünk!
Alapítóink azt a
szenvedélyes szeretetet érezték magukban, amely Jézust eltöltötte,
amikor olyannak látta az embereket, mint pásztor nélküli juhokat. Miként
ettől a szenvedélytől indíttatva Jézus beszélt hozzájuk, meggyógyította
a betegeket, kenyeret adott az éhezőknek, sőt saját életét is
felajánlotta, úgy az alapítók is a legkülönfélébb módokon szolgálni
kezdték az embereket, azokat, akiket a Lélek útjukra vezérelt:
közbenjáró imával, az evangélium hirdetésével, hitoktatással,
tanítással, a szegények felkarolásával, a betegek ápolásával… A tevékeny
szeretet képzelőereje nem ismert határokat, és számtalan utat nyitott,
hogy az evangélium fuvallata átjárja a kultúrákat és a legkülönfélébb
társadalmi közegeket.
A megszentelt élet évében rá kell
kérdeznünk a ránk bízott küldetéshez való hűségünkre. Az általunk
nyújtott szolgálatok, az intézményeink, a jelenléteink vajon megfelelnek
annak, amit a Lélek kért alapítóinktól, alkalmasak-e arra, hogy elérjük
céljainkat a mai társadalomban és egyházban? Van-e valami, amin
változtatnunk kell? Vajon ugyanazzal a szenvedéllyel szeretjük-e az
embereket? Közel élünk-e hozzájuk annyira, hogy megosszuk örömeiket és
fájdalmaikat, és így valóban meg tudjuk érteni, mire van szükségük, és
felajánlhassuk segítségünket? „Ugyanannak a nagylelkűségnek és
önmegtagadásnak kell benneteket is mozgatnia, amely alapítóitokat
mozgatta, hiszen lelki gyermekeik vagytok – kérte már Szent II. János
Pál –, csak így maradnak élők karizmáitok, amelyek ugyanazon erővel,
amellyel a Lélek életre keltette, folyamatosan gazdagodnak és
alkalmazkodnak [a korhoz és a körülményekhez] anélkül, hogy eredeti
jellegükből veszítenének, hogy az egyházat szolgálják és teljességre
segítsék Isten országának megalapítását.”[1]
A kezdetekre való
emlékezéssel a megszentelt élet projektjének egyik újabb eleme kerül
elő. Az alapítókat lenyűgözte a Jézus köré gyűlt tizenkét tanítvány
egysége, és az a kommunió, amely az első jeruzsálemi közösséget
jellemezte. Amikor saját közösségüket megalapították, mindegyikük ezeket
az evangéliumi életmodelleket akarta újra megvalósítani: egy szívnek,
egy léleknek lenni, örvendezni az Úr jelenlétének (vö. Perfectae caritatis,15.).
Szenvedéllyel
élni meg a jelent azt jelenti, hogy a „kommunió szakértőivé” válunk,
„tanúi és építőmesterei annak a »kommuniótervnek«, amely az ember
történelmének csúcsán van Isten elgondolása szerint”.[2] Egy olyan
társadalomban, amelyben összetűzések vannak, az egymástól eltérő
kultúrák nehezen férnek meg egymás mellett, a gyengébbeket elnyomják,
igazságtalanság és egyenlőtlenség uralkodik, nekünk egy konkrét
közösségmodellt kell felkínálnunk, mégpedig azáltal, hogy elismerjük
minden személy méltóságát, osztozunk azokban a javakban, amelyeket ki-ki
képvisel, és lehetővé tesszük, hogy testvéri kapcsolatokat ápoljunk
egymással.
Legyetek hát a kommunió emberei, bátran legyetek jelen
ott, ahol különbözőségek és feszültségek vannak, és legyetek hiteles
tanúi a Lélek jelenlétének, aki eltölti szívünket azzal a szenvedéllyel,
amely arra irányul, hogy mindnyájan egyek legyenek (vö. Jn 17,21).
Éljétek meg a „találkozás misztikáját”: ez „képesség a találkozásra,
képesség meghallani, meghallgatni másokat, képesség együtt keresni az
utat, a módszert”.[3] Engedjétek, hogy az a szeretetkapcsolat
világosítson meg benneteket, amely a három isteni személyt összeköti
egymással (vö. 1Jn 4,8), hiszen ez minden személyes kapcsolat modellje.
3.
Ennek az évnek a harmadik célkitűzése: átölelni a jövőt reménységgel.
Ismerjük, milyen nehézségekkel kell szembenéznie a megszentelt életnek a
maga sokféle formájában: a hivatások számának csökkenése és az
elöregedés, főként a nyugati világban, az anyagai nehézségek a súlyos
gazdasági világválság következtében, a nemzetköziség és a globalizáció
kihívásai, a relativizmus csapdái, a kirekesztés és a társadalmi
jelentéktelenné válás… Éppen ezek között a bizonytalanságok között,
melyeken osztozunk oly sok kortársunkkal, erőteljesen megjelenik a mi
reményünk, a történelem Urába vetett hitünk gyümölcse, ő ugyanis
továbbra is arra biztat: „Ne félj, mert veled vagyok!” (Jer 1,8)
A
szóban forgó remény alapját nem a számok és nem is intézményeink adják,
hanem az, akibe bizalmunkat vetettük (vö. 2Tim 1,12), és akinek „semmi
sem lehetetlen” (Lk 1,37). Ez az a remény, amely nem csal meg, amely
lehetővé teszi a megszentelt élet számára, hogy nagy történelmet írjon a
jövőben is, amely felé tekintetünket fordítanunk kell, hiszen tudjuk,
hogy a Szentlélek az, aki ösztönöz minket előre, mert továbbra is nagy
dolgokat akar végbevinni velünk.
Ne engedjetek a számok és a
hatékonyság kísértésének, még kevésbé annak, hogy saját erőtökre
hagyatkozzatok. Fürkésszétek életetek és a mostani időszak távlatait
virrasztó éberséggel. XVI. Benedek pápával ismétlem nektek: „Ne
hallgassatok a vészprófétákra, akik a megszentelt élet mai egyházban
való végéről vagy értelmetlenségéről szónokolnak. Öltözzetek inkább
Jézus Krisztusba, és öltsétek fel a világosság fegyvereit – miként Szent
Pál buzdít (vö. Róm 13,11–14) –, legyetek éberek és virrasztók.”[4]
Folytassuk és mindig az Úrba vetett bizalommal kezdjük újra utunkat!
Főként
hozzátok, fiatalokhoz fordulok. Ti vagytok a jelen, hiszen már
tevékenyen éltek intézményeitekben, amelyeket elkötelezettségetek
frissességével nagylelkűségével határozottan segítetek. Ugyanakkor ti
vagytok intézményeitek jövője is, mert hamarosan át kell vennetek a
hivatásgondozást, a képzést, a szolgálatot, a küldetést. Ebben az évben
különösen is fontos, hogy kezdeményezői legyetek az előttetek járó
nemzedékkel való párbeszédnek. A testvéri kommuniót megélve
gazdagodhattuk az előttetek járók tapasztalatából és bölcsességéből,
ugyanakkor ismét felmutathatjátok nekik azt az eszményt, amelyet
megismertek kezdetben, meg tudjátok ajándékozni őket lelkesedésetek
lendületével és frissességével, és így együtt az evangélium megélésének
új módjait fedezhetitek fel, a tanúságtétel és az örömhírhirdetés
követelményeinek pedig egyre megfelelőbb válaszokat adhattok.
Örülök,
hogy lesz olyan alkalom, amikor ti, különböző intézményekhez tartozó
fiatalok külön is találkozhattok egymással. Kívánom, hogy a találkozás
megszokott módja legyen számotokra a közös úton járásnak, egymás
támogatásának, a kommunió és az egység megélésének.
II. A megszentelt élet évéhez fűződő várakozásaink
Mi az, amit különösképpen várok ettől a kegyelmi esztendőtől a megszentelt élet számára?
1.
Hogy mindig igaz legyen, amit egyszer mondtam: „Ahol szerzetesek
vannak, ott öröm van.” Meg kell tapasztalnunk és meg kell mutatnunk,
hogy Isten képes betölteni a szívünket, képes boldoggá tenni minket,
olyannyira, hogy nem kell máshol keresni boldogságunkat. Meg kell
tapasztalnunk és meg kell mutatnunk, hogy a közösségünkben megélt
hiteles testvéri szeretet táplálja örömünket, és hogy önátadásunkban az
egyház, a családok, a fiatalok, az idősek és a szegények szolgálatára
teljesen elérjük önmegvalósításunkat, életünk eléri teljes
kibontakozását.
Közöttünk ne legyenek szomorú arcok, örömtelen és
elégedetlen emberek, hiszen „a szomorú Krisztus-követés, szomorú egy
Krisztus-követés”. Mindenki máshoz hasonlóan nekünk is vannak
nehézségeink, ránk tör a lélek sötét éjszakája, csalódás tölt el,
betegség dönt ágyba, korunk előrehaladtával erőink is megfogyatkoznak.
Éppen ekkor kellene rátalálnunk a „tökéletes boldogságra”, meg kellene
tanulnunk felismerni Krisztus arcát, aki mindenben hasonlóvá lett
hozzánk, vagyis örülnünk kellene annak, hogy tudjuk, hasonlók vagyunk
hozzá, aki irántunk való szeretetből nem utasította el a kereszt
szenvedését.
Egy olyan társadalomban, amely hivalkodóan az
eredményesség kultuszát ápolja, egészségmániás és a siker a mindene,
emellett pedig elnyomja a szegényeket és kirekeszti a „lúzereket”,
életünk által mi tanúságot tudunk tenni a Szentírás szavainak
igazságáról: „Amikor gyengének bizonyulok, akkor vagyok erős” (2Kor
12,10).
Jól alkalmazhatjuk a megszentelt életre, amit az Evangelii gaudium
kezdetű apostoli buzdításban írtam idézve XVI. Benedek egyik
szentbeszédét: „Az egyház nem prozelitizmussal [térítéssel], hanem
»vonzással« növekszik” (14. pont). Igen, a megszentelt élet nem azáltal
növekszik, ha szép hivatástoborzó programokat szervezünk, hanem ha azok a
fiúk és lányok, akik találkoznak velünk, vonzódnak hozzánk, ha boldog
férfiakat és nőket látnak bennünk. Ugyanez érvényes a megszentelt élet
apostoli hatékonyságára is: az nem az alkalmazott eszközök kiválóságán
vagy erején múlik. Életeteknek kell beszélnie, olyan életet kell
élnetek, amelyen átsugárzik az evangélium megélésének öröme és Krisztus
követésének szépsége!
Nektek is megismétlem, amit pünkösd
előestéjén az egyházi mozgalmaknak mondtam: „Az egyház értékét
alapvetően az evangélium megélése és hitünk tanúságtétele adja. Az
egyház a föld sója, a világ világossága, az a feladata, hogy jelenvalóvá
tegye a társadalomban Isten országának kovászát, ezt pedig
mindenekelőtt tanúságtételével, a testvéri szeretetről, a
szolidaritásról, az osztozásról szóló tanúságtételével teszi” (2013.
május 18.).
2. Azt várom továbbá ettől az évtől, hogy
„felébresszétek a világot”, hiszen a megszentelt élet megkülönböztető
jegye a prófécia. Amint a legfőbb szerzetes elöljáróknak mondtam: „Az
evangéliumi radikalitás mindenkinek feladata, nemcsak a szerzeteseknek.
Ám a szerzetesek különlegesen, prófétai módon követik az Urat.” Ezt kell
tehát ma első helyre tennetek: „prófétáknak lenni, akik arról
tanúskodnak, miként élt Jézus ezen a földön… Egy szerzetes sosem mondhat
le a próféciáról!” (2013. november 29.).
A próféta megkapja
Istentől azt a képességet, hogy fürkéssze a történelmet, amelyben él, és
értelmezze annak eseményeit: őrszemként őrködik az éjszakában, és
tudja, mikor érkezik a hajnal (vö. Iz 21,11–12). Ismeri Istent, ismeri a
férfiakat és nőket, akik az ő testvérei és nővérei. Képes a
megkülönböztetésre, és arra is, hogy szóvá tegye a bűn és az
igazságtalanság gonoszságát, mert szabad, nincs más gazdája Istenen
kívül, nincsenek más érdekei Istenéin kívül. A próféta rendszerint a
szegények és a védtelenek oldalán áll, mert tudja, hogy maga Isten is az
ő pártjukat fogja.
Azt várom tehát, hogy tartsátok elevenen az
„utópiákat” [az elérhetetlen „helyek” utáni vágyakozást], ugyanakkor
legyetek képesek „más helyeket” kialakítani, ahol az emberek az
ajándékozásnak, a testvériségnek, a különbözőség elfogadásának és a
kölcsönös szeretetnek az evangéliumi logikája szerint élnek. A
monostoroknak, közösségeknek, lelkiségi központoknak, „kisvárosoknak”,
iskoláknak, kórházaknak, családbefogadó házaknak és mindazoknak a
helyeknek, amelyeket a karizmatikus szeretet és képzelőerő hívott életre
– és még fog is életre hívni –, egyre jobban egy olyan társadalom
kovászává kell lenniük, amely az evangéliumon tájékozódik, „hegyre épült
várossá” kell lenniük, amely igazsággal és erővel hirdeti Jézus
szavait.
Időnként – miként Illéssel és Jónással megesett –
elfoghat minket a kísértés, hogy elmeneküljünk, felhagyjunk a prófétai
megbízatással, mert túlságosan is megerőltető, mert belefáradtunk és
csalódottak vagyunk az eredmények láttán. A próféta azonban tudja, hogy
sosincs egyedül! Jeremiáshoz hasonlóan az Úr minket is biztosít: „Ne
félj, mert veled vagyok, és megoltalmazlak!” (Jer 1,8).
3. A
szerzeteseknek és szerzetesnőknek – az összes többi megszentelt
személyeknek nemkülönben – az a feladata, hogy a „kommunió szakértői”
legyenek. Azt várom ezért, hogy a II. János Pál pápa által
megfogalmazott „közösségi lelkiség” megvalósuljon, és ti elsők legyetek
azok között, akik felismerik „az előttünk álló nagy kihívást” ebben az
új évezredben: „a közösség otthonává és iskolájává tenni az
egyházat.”[5] Biztos vagyok abban, hogy ezen év folyamán buzgón
dolgoztok majd azon, hogy a testvériségnek alapítóitok által követett
eszménye több szinten is, koncentrikus körökben növekedjen.
A
kommuniót mindenekelőtt az intézményhez tartozó közösségeken belül kell
megélni. Ezzel kapcsolatban kérlek benneteket, olvassátok el újra azokat
a beszédeimet, amelyekben nem is egyszer lelketekre kötöttem, hogy
egymás megszólása, a pletyka, az irigység, a féltékenység, a veszekedés
mind olyan magatartásforma, amely nem kaphat helyt házainkban. Ezen
előfeltétellel a szeretet előttünk megnyíló útja valósággal végtelen,
mert arról van szó, hogy elfogadjuk és befogadjuk egymást, figyeljünk
egymásra, osszuk meg anyagi és lelki javainkat, gyakoroljuk a testvéri
figyelmeztetést, különleges tisztelettel bánjunk a leggyengébbekkel… Ez
az „együttélés misztikája”, amely „szent zarándoklattá” teszi
életünket.[6] Rá kell kérdeznünk arra is, hogy milyen a kapcsolatunk
eltérő kulturális közegből érkezett személyekkel, közösségeink ugyanis
egyre inkább nemzetközivé válnak. Hogyan kell elérnünk, hogy mindenki
kifejezhesse magát, mindenkit elfogadjunk a maga ajándékaival együtt,
mindnyájan egészen felelősséget vállaljunk közösségünk életéért.
Azt
is szeretném, hogy növekedjen a különböző intézmények tagjai közötti
kommunió. Vajon nem szolgálhatna alkalmul ez az év arra, hogy nagyobb
bátorsággal kilépjünk intézményünk falai közül, hogy helyi és
világszinten egyaránt közös projektekbe fogjunk a képzés, az
evangelizálás és a szociális segítségnyújtás terén? Ily módon
hatékonyabbá válhatna valós prófétai tanúságtételünk. A különböző
karizmák és hivatások közötti kommunió és találkozás a remény útja.
Senki sem tudja a jövőt úgy építeni, hogy magába zárkózik, vagy csak
saját erejére támaszkodik, hanem egy olyan kommunió igazságában kell
önmagára ismernie, amely mindig nyitott a találkozásra, a párbeszédre, a
másik meghallgatására, egymás segítésére és megvéd minket az önmagunk
körül forgás betegségétől.
A megszentelt életnek ugyanakkor az is
feladata, hogy őszinte összhangot és együttműködést érjen el az
egyházban meglévő összes hivatásforma között, kezdve a papokon és a
világi hívőkön, azáltal, „hogy erősítik a közösségi lelkiséget
elsősorban saját közösségükben, majd az egyházi közösségben, s ennek
határain túl is”.[7]
4. Még azt is várom tőletek, amit az egyház
minden tagjától, hogy tudniillik lépjetek ki házatok küszöbén és
induljatok el az egzisztenciális peremterületek felé. „Menjetek el az
egész világra” – ez volt Jézus utolsó mondata, amelyet övéihez intézett,
és amelyet ma is mindnyájunknak megismétel (vö Mk 16,15). Az egész
emberiség vár ránk: olyan emberek, akik elveszítették minden reményüket,
nehézségek közt élő családok, elhagyott gyerekek, kilátástalan jövővel
élő fiatalok, betegek és magukra maradt öregek, teli zsebekkel, ám üres
szívvel élő gazdagok, az élet értelmét kereső, az istenire szomjazó
férfiak és nők…
Ne zárkózzatok magatokba, ne engedjétek, hogy
otthonotok apró-cseprő teendői teljesen lekösse figyelmeteket, ne
maradjatok problémáitok rabjai. Ezek majd megoldódnak, ha kimentek, és
segítetek másokat megoldani problémáikat és hirdetitek az örömhírt.
Akkor találtok életet, ha adjátok az életet, akkor találtok reményt, ha
adjátok a reményt, akkor találtok szeretetet, ha adjátok a szeretetet.
Konkrét
tetteket várok tőletek: fogadjátok be a menekülteket, segítsétek a
szegényeket, a katekézisben, az evangélium hirdetésében és az imádságra
tanításban legyetek leleményesek! Következésképpen szeretném, ha
csökkentenétek a struktúrákat, ha a nagy házakban inkább olyan
intézmények kapnának helyet, amelyek jobban megfelelnek az evangelizálás
és a szeretetszolgálat mai követelményeinek, ha intézményeiteket
átalakítanátok a mai igényeknek megfelelően.
5. Arra számítok, hogy a megszentelt élet minden formája felteszi magának a kérdést: mi az, amit Isten és az emberiség ma kér?
A
monostorok és a szemlélődő jellegű közösségek találkozhatnának
egymással, vagy felvehetnék a kapcsolatot egymással a legkülönfélébb
módokon, hogy kicseréljék tapasztalataikat az imádságról, a növekedésről
az egész egyházzal való kommunióban, az üldözött keresztények
megsegítéséről, azok befogadásáról és kíséréséről, akik mélyebb lelki
életre vágynak, erkölcsi vagy anyagi támogatásra szorulnak.
Ugyanezt
tehetnék a karitatív intézmények, vagy azok, akik az oktatás vagy a
kultúra területén tevékenykednek, azok, akik főleg az evangélium
hirdetésével foglalkoznak vagy különleges lelkipásztori feladatokat
látnak el, vagy a világi intézmények, a maguk kapilláris jelenlétükkel a
társadalom szövetében. A Lélek képzelőereje oly sokféle életformát és
intézményt hívott életre, hogy nem tudjuk egykönnyen kategóriákba, előre
gyártott sémákba sorolni őket. Nem tudok tehát külön szólni minden
egyes karizmatikus életformához. Ugyanakkor ebben az évben senki sem
bújhatna ki azon kötelessége alól, hogy alaposan átgondolja jelenlétét
az egyház életében, valamint azt a módot, ahogyan válaszol a
környezetünkből folyamatosan érkező új igényekre, a szegények
kiáltására.
A megszentelt élet éve csak akkor válik igazi
kairosszá, isteni, kegyelemben és átalakulásban gazdag idővé, ha
odafigyelünk a világ szükségleteire és tanulékonyan követjük a Lélek
indításait.
III. A megszentelt élet évének távlatai
1. Jelen levelemmel azonban nemcsak a megszentelt személyekhez fordulok, hanem azokhoz a világi hívőkhöz is, akik osztoznak az ő eszményeikben, lelkiségükben, küldetésükben.
Vannak szerzetes intézmények, amelyeknek hosszú hagyományuk van e
tekintetben, másoknál ez még elég új tapasztalat. Valójában minden
szerzetes család, de az apostoli élet minden társasága és a világi
intézmények körül is létezik egy nagyobb család, a „karizmatikus
család”, amely több intézményt is magában foglal, olyanokat, amelyek
egyazon karizmán osztoznak, de főként világi hívőket, akik arra éreznek
elhivatottságot, hogy éppen világi állapotukban ugyanazon karizmatikus
valóságban részesedjenek.
Bátorítalak tehát benneteket is,
világiak, hogy olyan kegyelemként éljétek meg a megszentelt életnek ezt
az évét, amely tudatosabbá teheti bennetek a kapott ajándékot.
Ünnepeljétek ezt az évet együtt az egész „családdal”, hogy együtt
növekedjetek és együtt válaszoljatok a Lélek hívásaira a mai
társadalomban. Bizonyos alkalmakkor, amikor különféle intézmények
megszentelt tagjai találkoznak egymással, ejtsétek módját, hogy ti is
jelen legyetek, mint Isten egyetlen ajándékának kifejeződései, hogy
megismerhessétek más karizmatikus családok, világi csoportok
tapasztalatait, és gazdagíthassátok, támogathassátok egymást.
2. A megszentelt élet éve azonban nemcsak a megszentelt személyeket érinti, hanem az egész egyházat. Ezért az egész keresztény néphez
fordulok, hogy egyre jobban tudatosítsa azt az ajándékot, amelyet oly
sok megszentelt nő és férfi jelenléte jelent, akik a kereszténység
történelmet formáló nagy szentjeinek örökösei. Mi lenne az egyház Szent
Benedek és Szent Vazul nélkül, Szent Ágoston és Szent Bernát nélkül,
Szent Ferenc és Szent Domonkos nélkül, Loyolai Szent Ignác és Avilai
Szent Teréz nélkül, Merici Szent Angéla és Páli Szent Vince nélkül?
Szinte a végtelenségig lehetne folytatni a sort, egészen Bosco Szent
Jánosig vagy Boldog Kalkuttai Teréz anyáig. Boldog VI. Pál kijelentette:
„Ha erről a nyilvánvalóan látható jelről lemondunk, fennáll a veszély,
hogy kihűl az a szeretet, amely az egész egyházat élteti, elerőtlenedik
az evangélium csodálatos, paradox üdvözítő híre, és elpárolog a hit sója
ebből az egyre jobban szekularizálódó világból” (Evangelica testificatio, 3.).
Arra
hívom tehát az összes keresztény közösségeket, hogy ebben az évben
különösképpen is köszönjék meg az Úrnak és idézzék hálásan emlékezetükbe
azokat az ajándékokat, amelyeket kaptunk és még ma is kapunk az
alapítók életszentségén, valamint sok megszentelt személy karizmájához
való hűségén keresztül. Biztatlak benneteket, hogy fogjátok körbe a
megszentelt személyeket, és örüljetek együtt velük, osztozzatok
nehézségeikben, lehetőségeitekhez mérten működjetek együtt velük
szolgálatuk végzésében és intézményeik működtetésében, amelyek
voltaképpen az egész egyházéi. Éreztessétek meg velük az egész
keresztény nép meleg szeretetét!
Áldom az Urat, amiért a
megszentelt élet éve éppen egybeesik a családról szó szinódussal. A
család és a megszentelt élet mindenkit gazdagító és mindenkinek
kegyelmet közvetítő hivatások, az emberi kapcsolatok építésének
humanizáló terei, az evangelizálás helyei, ahol igazán segíthetjük
egymást.
3. Jelen levelemmel bátorkodom azokhoz a megszentelt
személyekhez, valamint olyan testvériségek és közösségek tagjaihoz is
fordulni, akik a katolikustól eltérő hagyományt követő egyházakhoz
tartoznak. A monasztikus szerzetesség a még szét nem szakadt egyház
öröksége, ma is életerős mind az ortodox egyházakban, mind a katolikus
egyházban. Ebből, illetve a még egységes nyugati egyházban születő
későbbi tapasztalatokból ihletet merítve jöttek létre hasonló
kezdeményezések a reformáció egyházi közösségeiben, amelyek azután
további testvéri és szolgáló közösségek kiindulópontjai lettek.
A
Megszentelt Élet Intézményeinek és Apostoli Élet Társaságainak
Kongregációja olyan programokat is tervezett, amelyek keretében
különböző egyházakhoz tartozó, megszentelt életformában és testvéri
közösségben élők találkozhatnak egymással. Jó szívvel bátorítom ezeket a
találkozókat, hogy növekedjen egymás megismerése, megbecsülése, az
együttműködés, hogy a megszentelt élet ökumenizmusa [egységtörekvése]
segítse azt a szélesebb utat is, amelyen az összes egyházak közötti
egység felé haladunk.
4. Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a
monasztikus szerzetesélet és szerzetesi jellegű egyéb testvéri
együttélési formák minden nagy vallásban megtalálhatók. Nem hiányoznak a
– sokszor hosszú hagyományra visszatekintő – tapasztalatok a katolikus
egyház és némely nagy vallási hagyomány közti párbeszédre a monasztikus
szerzetesség körében. Kívánom, hogy a megszentelt élet éve jó alkalom
legyen a megtett út kiértékelésére, a megszentelt személyek fogékonnyá
tételére ezen a téren, annak megvizsgálására, milyen további lépéseket
kell megtenni egymás mélyebb megismerésére és az együttműködésben az
emberi élet szolgálatának közös területein.
Ha együtt haladunk
előre, az mindig gazdagít minket, és új utakat nyithat meg a népek és
kultúrák közötti kapcsolatokban, amelyek manapság sok nehézséggel
terhesek.
5. Végezetül püspöktestvéreimhez fordulok. A
megszentelt életnek ez az éve legyen jó alkalom arra, hogy szívből és
örömmel fogadjuk a megszentelt életet, egyfajta spirituális tőkeként,
amely Krisztus egész testének (vö. Lumen gentium, 43.) és
nemcsak a szerzetes családok javát szolgálja. „A megszentelt élet az
egyháznak adott ajándék, az egyházban születik és növekszik, teljes
egészében az egyházra irányul.”[8] Következésképpen, mivel az egész
egyháznak adott ajándék, nem egy elszigetelt vagy mellékes valóság,
hanem szorosan hozzátartozik, az egyház szívében van a helye,
meghatározó tényező az egyház küldetése szempontjából, mivel kifejezi a
keresztény hivatás belső lényegét és az egész jegyes-egyház irányulását
az egyetlen Jegyessel való egyesülésre; tehát „elvitathatatlanul
hozzátartozik életéhez és életszentségéhez” (uo. 44).
Ebben az
összefüggésben hívlak benneteket, a részegyházak püspökei, hogy különös
buzgósággal mozdítsátok elő közösségeitekben a különböző karizmákat,
mind a történelemben már meglévő, mind az új karizmákat. Támogassátok és
bátorítsátok őket, segítsétek őket döntéseik meghozatalában, gyengéd
szeretettel vegyétek körül azokat a megszentelt személyeket, akik
szenvedéssel vagy valamilyen emberi gyengeséggel küzdenek.
Tanításotokkal pedig világosan hívjátok fel Isten népének figyelmét a
megszentelt élet értékére, hogy szépsége és szentsége ragyogjon az
egyházban.
Szűz Máriára, a hallgatás és a szemlélődés asszonyára,
szeretett fiának első női tanítványára bízom a megszentelt életnek ezt
az évét. Úgy tekintünk rá, az Atya különösen is szeretett leányára, akit
a kegyelem minden ajándékával elhalmozott, mint a Krisztus-követés
felülmúlhatatlan példaképére az Isten iránti szeretetben és a felebarát
szolgálatában.
Már most veletek együtt hálásan a kegyelemnek és a
megvilágosodásnak mindazon ajándékáért, amellyel az Úr gazdagítani akar
minket, szívből adom mindnyájatokra apostoli áldásomat.
Kelt Vatikánvárosban, 2014. november 21-én, Szűz Mária templomban való bemutatásának ünnepén.
Ferenc pápa
(Ford. Tőzsér Endre SP)
______________________________________________________
[1] II. János Pál Los caminos del Evangelio
[Az evangélium útjai] kezdetű apostoli levele Latin-Amerika
szerzeteseihez és szerzetesnőihez az Újvilág evangelizálásának
ötszázadik évfordulója alkalmából (1990. június 29.), in Enchiridion Vaticanum, vol. 12, Edizioni Dehoniane, Bologna, 1992, 26. [370.]
[2] Szerzetesek és Világi Intézmények Kongregációja: Szerzetesek és az emberi haladás (1980. augusztus 12.), in Szentszéki dokumentumok a megszentelt életről 1964–2002, szerk. Tőzsér Endre SP, Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2007, 110. oldal, 24. pont.
[3]
Beszéd a Rómában tanuló, pápai kollégiumokban és szemináriumokban élő
papokhoz és papnövendékekhez (2014. május 12.), in Ferenc pápa: Ölellek benneteket! Beszédek fiatalokhoz, szerk. és ford. Tőzsér Endre SP, Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya, Budapest, 2014, 176.
[4] Homília az Úr bemutatásának ünnepén (2013. február 2.), http://www.szerzetes.hu/cikk/pápai/2013-–-megszentelt-élet-xvii-világnapja
[5] II. János Pál Novo millennio ineunte kezdetű apostoli levele (2001. január 6.), in II. János Pál megnyilatkozásai. Pápai dokumentumok 1978–2005, II. kötet, szerk. Diós István, Szent István Társulat, Budapest, 2005, 589. oldal, 43. pont.
[6] Ferenc pápa Evangelii gaudium
[Az evangélium öröme] kezdetű apostoli buzdítása (2013. november 24.),
Szent István Társulat, Budapest, 2014, 55. oldal, 87. pont.
[7] II. János Pál Vita consecrata kezdetű szinódus utáni apostoli buzdítása (1996. március 25.), in: II. János Pál megnyilatkozásai. Pápai dokumentumok 1978–2005, II. kötet, szerk. Diós István, Szent István Társulat, Budapest, 2005, 366. oldal, 51. pont.
[8] Jorge Mario Bergoglio: A megszentelt élet és annak küldetése az egyházban és a világban. Beszéd a püspöki szinódus 16. általános összejövetelén
(1994. október 13.). (Spanyolul: La vida consagrada y su misión en la
Iglesia y en el mundo, Vida Religiosa 115 [2013/7]; olaszul: La vita
consacrata e la sua missione nella Chiesa, Vita consacrata 50 [2014/1]
7–15.)
Fotó: Szerzetes.hu
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!