Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
ünnep eredete:
A keleti liturgiában Hypapanté (= találkozó) néven már a
IV. században megtartották, s hamarosan elterjedt a nyugati egyházban
is.
A bemutatás ünnepe:
Mária karácsony után 40 nappal a mózesi
törvényben előírt módon bemutatta a jeruzsálemi templomban a tisztulási
áldozatot, s gyermekét fölajánlotta Istennek.
A találkozás
ünnepe:
Jézus születésekor csak a csodálkozó pásztorok képviseletében
találkozott választott népével. Ma a szent törvények értelmében
találkozik a templomban a papsággal és a prófétákkal (Simeon, Anna), a
maga örök papságának és prófétai méltóságának előre hirdetőivel és
előképeivel. Alázatosságból és az emberi természet teljes fölvételének
megmutatására vállalja az előírt szolgálatot, de valójában az ő
jelenléte szenteli meg a szent helyet, ezáltal lesz teljessé a
Sion-hegyi templom szerepe a történelemben.
A beteljesedés
ünnepe:
A babiloni fogság után a próféták azzal vigasztalták a népet,
hogy az újjáépült templom ugyan nem lehetett oly szép, mint a Salamon
által épített régi templom, de sokkal nagyobb kitüntetésben lesz része: a
várva-várt Messiás itt fog megjelenni. Ma valóban megjelenik
templomában az Úr, Simeon és Anna személyében a választott nép boldogan
fogadja azt, akire a századok vártak.
Az Egyház ünnepe:
Eddig a
karácsonyi kisdedet a szent család zártságában szemléltük. Most eljön,
hogy boldog örömben találkozzék a teljes közösséggel, az Egyházzal. Az
ünnepi liturgia legmélyebb gondolata az, hogy e napon találkozott össze a
Vőlegény (Jézus) és a menyasszony (az Egyház). A templom most
lakodalmas ház, melyben együtt ünnepeljük ezt a találkozást.
A
fény ünnepe:
A gyertyaszentelés és a gyertyás körmenet az ünnepi fények
felvonulása. A gyertyák fénye Máriát is ünnepli, mert ő hozza a
templomba a "népek megvilágosítására" szolgáló igazi Fényt.
Ekkor
van szokásban, hogy az Egyház megáldja az égő gyertyákat. Ezért is
nevezte el a magyar nép ezt az ünnepet Gyertyaszentelő Boldogasszonynak.
A gyertyaszentelés szokása onnan ered, hogy a nyugati egyházban ezt az
ünnepet a fény ünnepének is nevezték. Valamint a templomban való
bemutatás eseményei között szerepel az agg Simeon hálaénekében egy
utalás a világosságra: "hogy világosság legyen (Jézus): kinyilatkoztatás
a pogányoknak és dicsőség népednek Izraelnek."
Az égő gyertyát a
Katolikus Egyház sokféle módon használja. Mindenekelőtt a szentmisék
alkalmával mindig ott égnek a gyertyák az oltáron. A kereszteléskor a
megkeresztelt égő gyertyát kap kezébe. Esküvő alkalmával az ifjú pár égő
gyertyával kezében fogadja a nászáldást. S egy régi szokás szerint a
haldokló kezébe égő gyertyát helyeztek, mintegy megvalósítva Jézusnak a
felszólítását: "Legyen csípőtök felövezve és égő gyertya kezetekben.
Hasonlítsatok azokhoz az emberekhez, akik urukat várják vissza a
menyegzőről, hogy mihelyt megjön és zörget azonnal ajtót nyissanak
neki." Halottak napján égő gyertyákat helyezünk elhunyt szeretteink
sírjára.
Az égő gyertya tehát végigkíséri az embert a bölcsőtől a
sírig; Az égő gyertya fénye megvilágítja az ember egész életét,
születésétől haláláig. Az égő gyertya ebben az értelemben szimbolizálja,
jelképezi a lét, az élet értelmét. Mert a kezdetek kezdetén a világ
teremtésekor az első, amit Isten megteremtett a világosság volt: "Legyen
világosság! És világosság lett" S a földi életünk végén is ott vár
bennünket a világosság: "Krisztus világossága fényeskedjék nekik
mindörökké" - imádkozzuk a megholtakért.
A gyertya a legősibb
fényforrások egyike. Sajátos tulajdonsága, hogy magában hordozza
energiaforrását, ezért egymaga elég a világításra. Nem így a
villanylámpa. Bármilyen természetesnek is tűnik ma már, hogy egy
mozdulattal felkapcsolom a villanyt és az ég, nem feledkezhetünk meg
arról, hogy a villanyégő nem magában hordja az energiáját, nem magától
ég. A villanyvezeték végén valahol messze ott egy erőmű bonyolult
rendszere. S ha a ebben a rendszerben bárhol is bekövetkezik egy hiba
akkor hiába nyomogatjuk a kapcsolót: a lámpa magától nem fog égni.
Néhány évvel ezelőtt New Yorkban, a világ legnagyobb városában 36 órás
áramszünet volt, ami óriási pánikot keltett a világ legnagyobb
városában. Milyen jó volt azoknak, akiknek valamelyik fiókja mélyén ott
volt egy gyertya, ami magában hordozza fényét. Milyen jó azoknak,
mennyire boldogok azok, akik a hit fényét magukban hordozzák. Akik nem
pótszerek után futkosnak, hanem hitükből merítik erejüket. Mennyivel
bölcsebben ismerik fel az élet helyzeteit és oldják meg a problémákat.
Az
égő gyertya másoknak világít miközben világít, önmaga lassan elfogy. Az
égő gyertya jelképezi az önzetlen áldozatos szeretetet. S ahogyan a
gyertyák között a legnagyobb a húsvéti gyertya, amely magát Krisztus
jelképezi, úgy ez mutatja, hogy senkinek sem sincs nagyobb szeretete,
mint Krisztusnak, aki életét adta értünk. Az ő szeretete világít a bűn
sötét éjszakájában. Nekünk pedig őt követve kell másoknak világító
fényességgé lenni.
Az égő gyertya a virrasztás jele. Húsvét
éjszakáján az ókeresztények égő gyertyával a kezükben várták az
örömhírt: Feltámadt Krisztus! A mai evangéliumban hallott agg Simeon és
Anna prófétaasszony is mintegy égő gyertyaként várták a kapott ígéret
beteljesedését: a Megváltó megszületését. Ti, idős testvéreim, sokan
magatokra ismerhettek ebben a két idős emberben, Simeonban és Anna
prófétaasszonyban. Hiszen ti is egész életetekben kitartottatok Isten
mellett, igyekeztetek szeretetben élni. Fölneveltétek gyermekeiteket,
megláthattátok unokáitokat, s most már csak egy vágyatok van: találkozni
azzal, meglátni azt, akire rábíztátok életeteket, aki oly sok mindenben
segítségetekre volt - találkozni Jézus Krisztussal, s az Atyával. ti is
elmondhatjátok már az agg Simeonnal: "Most már elbocsáthatod szolgádat,
Uram, szavaid szerint békességben, Mert szemeim meglátták
Szabadításodat..."
Íme mennyi mindent jelképez az égő gyertya
kezünkben. De igazából mindez csak akkor jelent valamit, ha valóban
aszerint élünk, amit a gyertya jelképez. Ha valóban Istenben látjuk
életünk világosságát és értelmét. Ha valóban magunkban hordjuk a hitet,
mint a gyertya energiáját, hogy azzal oldjuk meg az élet nehéz
helyzeteit. Ha valóban másoknak világít életünk áldozatos szeretettel,
mint Krisztus élete, s mint a Krisztust jelképező nagy húsvéti gyertya.
Ha valóban várjuk a Krisztussal való találkozást, mint az agg Simeon és
Anna prófétaasszony.
Azt kérjük, a mai napon a Mindenható
Istentől, hogy azokká legyünk valóban életünkben, mint amit az égő
gyertya jelképez, vagyis igazi Krisztusban és Istenben bízó
keresztényekké.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!