|
Fr. Szilveszter archívum |
Az okos és balga szüzekről szóló példabeszéd, Szent Máté evangéliumában
az utolsó ítéletről szóló tanítás előtt található. Három példabeszédet
hoz itt az evangélista, amelyeknek közös az alapgondolata, mégpedig az,
hogy földi pályafutásunk végén lesz elszámolás, megmérettetés és ítélet.
Erre pedig föl kell készülni.
A példabeszédben szereplő szüzek okossága és balgasága nem a szellemi
képességeikre vonatkozik. A lányok okos vagy balga viselkedését az
jelzi, hogy a vőlegényre várakozva vittek-e magukkal tartalékolajt vagy
sem a lámpájukhoz.
Jézus példabeszédében jelen vannak azok a mozzanatok, amelyek a zsidó
népnél jellemezték a házasságkötés szertartását. Ebben fontos volt, hogy
a vőlegény este ment a menyasszony otthonába, hogy kikérje és elvigye
őt. Épen ezért érkezése bizonytalan volt, várakozni kellett rá. Amikor
feltűnt a vőlegény menete, akkor mindenki eléje ment a menyasszony
kíséretéből. Este lévén, szükség volt az olajmécsesekre, amit a
menyasszony kíséretéhez tartozó hajadon lányok vittek.
Kt. Az apostolok korában még élénk volt a hiedelem, hogy a Vőlegény,
azaz Jézus hamarosan újra eljön. Pedig a Szentírásból világos volt akkor
is, hogy Jézus a világvégéről, illetve második eljöveteléről semmi
időbeli meghatározást nem adott. Többször kihangsúlyozta: „Nem tudjátok,
mely napon jön el Uratok… Az Ember Fia abban az órában jön, amikor nem
is gondoljátok”(Mt 24,42). Jézus éppen erre hivatkozva szólít fel
ismételten a mai evangéliumi szakaszban: „Legyetek tehát éberek, mert
nem ismeritek sem a napot, sem az órát!”
Az éberségről, virrasztásról gyakran szó esik Jézus tanításában.
Szerinte az egész emberi élet készület, felkészülés egy nagy és örök
találkozásra. Míg mi az életet gyakorta a születés, növekedés, alkotás,
leépülés és halál ívének tartjuk, addig Jézus szerint az élet állandó
készület és növekedés, melyet nem a mindent megsemmisítő halál zár le,
hanem a végső beteljesedés követ, az Istennel való boldog találkozás.
A példabeszéd vőlegénye valójában Krisztust jelképezi, a váratlan és
éjszakai jövetele pedig a világ végét. A hívő ember számára a földi élet
történéseinek az a legjellegzetesebb vonása, hogy ezeknek Krisztus
eljövetele határozza meg a végét. Ez nem kívülről és mintegy erőszakkal
tör rá az emberiség életére, hanem ennek folyamatában is valamiképpen
jelen van a várakozás. A menyasszonyra és násznépére éppen a várakozás a
jellemző. Ezt jelzi az olajmécses, amelyben megfelelő mennyiségű olaj
is van.
Nem fontos az, hogy ez az éberség mindenkinél tudatosan ilyen konkrét
formát öltsön. Elég életünknek azokra a jellemző sajátosságaira
gondolni, amelyek az erkölcsi értékekben, életünkért, egymásért és a
jövőnkért érzett konkrét felelősségben jelentkeznek. Ezek szükségesek.
Nélkülük nem élhetünk.
Ugyanis a közvetlen én érdekek: az önzés, a sok pénz, vagy élvezetek
utáni vágy nem határozhatja meg az életünket. Ha mégis mindez
meghatározóvá válik az ember életében, akkor ezzel felborul közösségi
életünk békéje, és akár pokollá is válhat az élet, már itt a földön.
Életünk életképtelenné válik, ha csak önző egyéni érdekek érvényesülnek
benne, legyen szó akár a családról, a munka, a plébániai, a falu, vagy
városi közösségről. Az ilyen emberi csoportosulásnak nincs igazi jövője.
Ezért mindnyájunknak törekednie kell arra, hogy keressük azokat az
értékeket, amelyek ahhoz segítik az embert, hogy kiszabadítsa magát az
önzés, a hatalom, az anyagi javak fogságából. Ezek az értékek ahhoz
nyújtanak segítséget, hogy életünk szolgálattá alakuljon, és békés,
kiegyensúlyozott legyen. Ha elfogadjuk ezeket, akkor most már ezek
megvalósításáért fogunk fáradozni, és nem leszünk többé önző
szenvedélyeink rabjai.
Az éberségre való figyelmeztetéssel Jézus nem lehetetlent kíván tőlünk,
hisz az okos szüzek is elalszanak, hanem azt, hogy legyen "olajunk".
Azaz soha ne hagyjuk, hogy a hűség és a szeretet megfogyatkozzék
bennünk; soha ne szűnjünk meg magunkban azokat az értékeket őrizni és
gyarapítani, amelyek megmaradnak az örök életre.
Az apostoli idők végén, azonban már mind kevesebbet véltek tudni Jézus
közeli eljöveteléről. Az emberekben lassan meglazult a kitartás és a
bizalom, megfogyatkozott a remény, különösen az üldözések idején. Ezért
volt szükség a készenlétre, a kitartásra, a virrasztásra irányuló
figyelmeztetésre.
Azzal a ténnyel pedig, hogy az okos szüzek nem osztják meg olajukat a
balgákkal, Jézus arra akar rámutatni, hogy a döntő órában mindenki
önmagáért felelős, és senkinek sem adhatja kölcsön a saját készenlétét.
Vagyis csak az mehet be a menyegzőre, akinek van olaja, és ég a lámpása,
amikor a vőlegény megérkezik.
De mi ez az olaj, miért nem lehet azt hirtelen mástól kérni? Ha Krisztus
a vőlegény, ahogy mondtuk korábban, akkor az olaj és az égő mécses az
ember kezében az a valami, amiről elmondhatjuk, hogy igazi érték,
ragyogó és fénylő. Nem nehéz ezt az értéket közelebbről meghatározni: az
Isten és felebarát szeretete, az öntudatos, a kétszínűségtől mentes
keresztény élet, ragaszkodás a hithez, egyházhoz, aztán a hitvesi hűség,
az áldozatokra kész anyai, apai szeretet, azaz mások szolgálata,
segítőkészség, a feltétlen bizalom és minden alakoskodástól mentes
őszinteség, igazságosság, egyetértés, szelídség, alázat, megbocsátás és
hasonlók. Ezeknek bennünk és a miénknek kell lenniük, ezt senki nem
adhatja kölcsön nekünk.
Tehát a példabeszéd a készenlétet és a személyes felelősséget akarja
hangsúlyozni. Az örök Bíró késhet, de ez nem ok arra, hogy a hűséges
várakozást abba hagyjuk. Az üdvösségből csak a saját hibánk, balgaságunk
miatt maradhatunk ki, s akkor nincs orvoslás, és másokat sem
hibáztathatunk.
Ha a mondottak alapján egy kissé elgondolkodunk, akkor rájövünk arra,
hogy ma is nagyon sok keresztényre alkalmazható ez a példabeszéd. Meg
vannak keresztelve, voltak elsőáldozók, bérmálkoztak is. De aztán jön az
élet, sokszor a hittel, vallással szemben ellenséges környezet; s úgy
tűnik, hogy az események megcáfolják Krisztus szavait. A dolgok mennek a
maguk útján, mintha nem is volna Gondviselés… tehát Isten nem is
törődik a világgal… talán nincs is Isten. Először a korábbi buzgóság
fogy el, kormozva ég a lámpa, azután a hit is kialszik, elfogy az olaj.
Ezekre mondta a szentatya, Ferenc pápa pénteken, hogy „Krisztus
keresztjének ellenségei. Fölveszik a nevet, de nem követik a keresztény
élet elvárásait”
Ez az egész a lanyhasággal kezdődik. A lanyhaság után jön a közöny. Nem
akar sem hívő, sem hitetlen, sem jó, sem rossz lenni. Az ilyen ember,
csak élni akar, egyik napról a másikra. Nem töprengeni az élet céljáról,
nem gondolkodni, milyen lesz a jövő, csak odaállni a munkapadhoz,
leülni az asztalhoz, lefeküdni az ágyba, „a többi nem érdekel” – „Nekem
minden mindegy”. Végül jön a megátalkodás. Az a gyümölcs, amelyet belül
a féreg rág, lehull a fáról, az a keresztény, akiben kihal a hit
világa, lehull Krisztusról. Az ilyennek már csak a teste él, a lelke
halott.
Ez a szomorú valóság a jelenben, napjainkban is felfedezhető. A kérdés
az: mit kell tennünk a jövőre vonatkozólag, hogy kikerülhessük a lelki
halált, az örök kárhozatot és megmaradhassunk Krisztusban?
Az öntudatos hívő embert az jellemzi, hogy a legmagasabb értékek
fényében nézi életét. Ezeket nem kutató értelmével találja meg, hanem a
kinyilatkoztatás, a Biblia biztosítja számára. Ennek fényében azt is
látja, hogy mi a rossz igazi természete, milyen veszélyt jelent életünk
számára. A jóról is sokkal világosabb képet kap Isten Szavában, mint
amennyit értelmével fel tud ismerni. A jóra irányuló értékeknek nemcsak a
földi jövő, és az ezt tápláló reménység szempontjából van jelentőségük,
hanem hozzátartoznak a Krisztust váró éberségünkhöz és így örök életünk
szempontjából is döntő jelentőségük van. Amikor a krisztusi értékek
szerint akarunk élni a társadalomban, számíthatunk a Szentlélek
ajándékaira is, ez a biztosítéka a sikeres helytállásnak.
Az elhangzott példabeszéd ma nem a farizeusoknak és írástudóknak szól,
hanem nekünk, mindannyiunknak. Föl kell ébrednünk lanyhaságunkból,
közömbösségünkből, ki kell javítanunk téves lelkiismeretünket, mely
megengedi a kettős életformát: a vasárnapi keresztény és hétköznapi
pogány életvitelt, és föl kell szítanunk, élesztenünk mécsesünkben a
lángot. Fontolóra kell vennünk a Jelenések könyvéből származó
felszólítást: „Tudok tetteidről, fáradozásaidról és kitartásodról…
Hűséges is vagy, szenvedtél a nevemért, és nem fáradtál bele. De van egy
kifogásom ellened, az, hogy kezdeti szeretetedtől eltértél. Gondold
meg, honnan süllyedtél ide! Térj meg, és térj vissza korábbi
cselekedeteidhez!”(Jel 2,2-5)
Éppen ezért ne csak higgyünk, hanem éljük meg a hitünket, hisz ma, a
szavakon kívül, vagy inkább a szavak helyett komoly tanúságtételre van
szükség. Kell, hogy legyen lelkünkben egy erős vágy: jobb ember, jobb
keresztény akarok lenni, olyan akarok lenni, amilyenek az Isten is látni
szeretne engem! Akiben nincs meg ez a vágy, aki meg van elégedve
önmagával, annak így szól Krisztus: „Jaj nektek, akik telve vagytok
önmagatokkal!”
Ne feledjük, nincs biztonságban annak a jósága, aki nem akar jobbá
válni. Amelyik pillanatban nem akarsz jobb lenni, megszűntél jó lenni!
(Szent Bernát)
„Nem ismeritek sem a napot, sem az órát.” Jézus jegyesének, az egyháznak
a századok végéig növekednie kell a jóban és készülnie kell a nagy
találkozásra, az Emberfia eljövetelére. Nekünk, egyes embereknek pedig
egész életünkben. Hogy mikor hív Jézus magához bennünket, azt -
szerencsére - nem tudjuk. Ez a bizonytalanság is a Gondviselés ajándéka.
Arra ösztönöz, hogy mindig készen legyünk, életünk minden percében.
Hogy mindig legyen olaj a korsónkban, lámpásunkban. Mert nekünk is fényt
kell vinnünk az Ünnepre. Ámen.
Kommentáld!