Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A
szentmisében Szent Máté evangéliumából felolvasott okos és balga
szüzekről szóló példabeszéd (Mt 25,1-13) Jézus második eljövetelének
várásáról szól - mutatott rá homíliájának kezdetén Erdő Péter bíboros.
A felolvasott példabeszéd, sajátos műfajba tartozik. Nem valamiféle
allegória, hogy minden egyes elemének az értelmét kellene kutatnunk,
mintha mindegyiknek meglenne a pontos üzenete. Nem ilyenfajta elbeszélés
ez, hanem a csattanójára kell figyelnünk, mert abban van a lényeg, a
mellékes körülmények csak ennek a kidomborítására szolgálnak - szögezte
le Erdő Péter.
Ebben az értelemben nem kell sokat töprengenünk
azon, hogy miért pont tízen voltak azok a nyoszolyólányok és miért nem
tizenketten, vagy nyolcan. Nem kell sokat tűnődünk azon, hogy miért
éppen éjszaka hangzik a kiáltás és miért nem nappal. Ismerjük a
palesztinai esküvői szokásokat, hogy bizony belenyúlik az esküvő gyakran
a késő éjszakába. Arról sem kell sokat tépelődnünk, hogy vajon önzésből
nem adtak-e olajat ezek az okos nyoszolyólányok a többieknek.
Nem
erről akar tanítani a mai evangélium. Hanem tanítani akar bennünket
arról, hogy a mennyek országa hasonló egy lakomához. Egy olyan
lakomához, amelyet – az evangélium képe szerint – várni kell. S akik
várnak – az elbeszélésben éppen a tíz szűz – fel kell, hogy készüljenek
arra is, hogy a várakozás hosszúra nyúlik - folytatta szentbeszédét a
bíboros.
Ez a kulcsszó: a vőlegény késett. Nem akkor jött, amikor
számították, később. És bizony, aki erre a késésre nem készült fel,
annak elfogyott az olaja, és akkor, amikor ténylegesen közeledett a
vőlegény, felkészületlennek bizonyult, az ajtó pedig bezárult. Akik
viszont felkészültek, azok meg tudták várni a vőlegényt, üdvözölni
tudták, és vele együtt be tudtak menni arra a lakomára, ami az örök
boldogság képe.
Így vagyunk ezzel mi is. Jézus eljön mindannyiunk
életében. De ha mi úgy gondoljuk, hogy kellően fel vagyunk rá készülve,
hogy elég az, ha örömmel várjuk, egyébként pedig más dolgunk nincsen,
akkor könnyen előfordulhat, hogy elfogynak a tartalékaink. Hogy
elfogynak az illúzióink, hogy elfogy a hitünk, hogy elfogy belőlünk a
szeretet meg a jóság, és mire odakerül a sor, hogy elszámoljunk, üres
kézzel állunk - emelte ki a főpásztor.
Ezért hát fel kell
készülnünk. Tudatában kell lennünk annak, hogy nem hetek, napok, vagy
egy-két év kérdése Krisztus eljövetele. Hanem számunkra is az egész élet
ilyen várakozás, az emberiség számára pedig ilyen virrasztás az egész
világtörténelem. Tehát a hitet tovább is kell adni, az életet tovább is
kell adni. Mindazt, ami a várakozáshoz szükséges, a szeretetet, az
örömet, az összes olyan gondolatokat, melyek erősítenek bennünket,
tovább kell adni nemzedékről nemzedékre. Nekünk magunknak is úgy kell
alakítani az életünket, hogy vallásosságunk ne csupán múló hangulat
legyen, hanem aszerint épüljön fel minden tevékenységünk, minden
programunk és minden célkitűzésünk. Akkor nem fog bennünket váratlanul
és felkészületlenül érni az a nagy találkozás, amitől a végső sorsunk
függ - hangsúlyozta Erdő Péter.
Az
evangéliumi példabeszédben bezárul az ajtó. Így zárul le az
érdemszerzés lehetősége is minden ember számára a földi élet végén -
folytatta homíliáját a bíboros. Kedves halottaink, ha még a tisztulás
állapotában vannak, ha még nem jutottak el Isten boldogító
színelátására, a maguk szenvedését már nem tudják megrövidíteni. De
hisszük és valljuk a szentek közösségét. Tudjuk, hogy van értelme
imádkozni az elhunytakért. Aki nem hisz a tisztulás állapotában, az
könnyen azt mondhatja, hogy az üdvözülteknek a földön élő emberek
imájára nincs többé szükségük, az elkárhozottakon pedig már a mi
könyörgésünk sem segít.
De a halottakért való imádság szokása
eleven volt már a kereszténység születésekor - folytatta a bíboros.
Részét alkotta mindennapi vallásosságunknak már jóval azelőtt, hogy a
teológia a tisztítótűzről szóló tanítást részletesen kifejtette volna.
Nem filozófiai fogalmakból levezetett elmélet a keresztény hit, hanem a
krisztusi kinyilatkoztatás élő hagyománya, amelyet az apostolokra épülő
Egyház közvetít nemzedékről nemzedékre. A tudományos teológia nemes
emberi igyekezettel próbálja megérteni és rendszerezni, amit az élő hit
feltár az ember előtt. A hit keresi a magyarázatot, nem az elméletből
fakad a hit (fides quaerens intellectum). A tisztulás útja, a halál
utáni út nagyon sok vallás hitvilágába beletartozott a legősibb idők óta
. A kései zsidóság pedig kifejezetten is illendőnek és fontosnak
tartotta a halottakért való imát és áldozatbemutatást (2Mak 12,42-46) -
mondta a főpásztor.
A keresztény közösség a legkorábbi időktől
fogva imádkozott az elhunytakért és szentmisét ajánlott fel értük. Az
Egyház gyakorlata a kezdet kezdetétől élő hitbeli meggyőződést
tanúsítja. Aranyszájú Szent János a IV. században már így bátorítja a
keresztényeket: „Ne késlekedjünk segíteni azoknak, akik eltávoztak, és
felajánlani imádságunkat értük” . A XI. századtól a teológia egyre
inkább kifejezetten tisztítóhelyről, purgatóriumról beszél. A II. Lyoni
Zsinaton és a Firenzei Zsinaton a bizánci hagyománnyal való találkozásra
tekintettel erősítik meg a tisztítótűzről szóló tanítást, a Trentói
Zsinat azután teljes tekintéllyel foglalja össze a katolikus hitet erről
a témáról - emelte ki beszédében Erdő Péter.
A legújabb időkben
pedig boldog VI. Pál pápa tanít 1968-ban kiadott hitvallásában a lélek
halhatatlanságáról és a tisztítóhelyről. Ezt írja: „Hiszünk az örök
életben. Hisszük, hogy a Krisztus kegyelmében megholtak lelkei az Isten
népéhez tartoznak, akár még a tisztítóhely tüzében kell tisztulniuk,
akár rögtön a mennybe kerültek a halál után, mint a jobb lator. Ez az
állapotuk azonban teljességgel megszűnik a feltámadás napján, mikor ezek
a lelkek ismét egyesülnek testükkel”.
Rendületlen hittel és a
boldog viszontlátás reményében imádkozzunk kedves halottainkért,
ajánljunk fel szentmisét a szenvedő lelkekért, végezzük el az
imádságokat a Szentatya szándékára a mai napon, hogy az Egyház kegyelmi
kincstárából teljes búcsút nyerjünk elhunyt szeretteink javára. Örömmel
valljuk a test feltámadását és az örök életet! - zárta homíliáját a
főpásztor.
A
liturgiát követően Erdő Péter csendben imádkozott, a Boldog Meszlényi
Zoltán ereklyéjét tartalmazó mellékoltárnál. A bíboros október 31-én,
Mindenszentek ünnepének előestéjén szentelte fel a budapest-lágymányosi
Boldog Meszlényi Zoltán-templomot.
Fotó: Mudrák Attila
Magyar Kurír
(ki)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!