|
Kaplonyi gyerekek koszorú készítése - Szilveszter archívum |
Szent Lukács evangélista párhuzamosan foglalja írásba Keresztelő Szent
János és Jézus születésének eseményeit. A két híradás angyal szereplője
azonos: Gábor angyal. Emberi szereplője Zakariás, az ószövetségi pap, a
Keresztelő apja és Mária, az Úr Jézus édesanyja. A két leírás
részleteiben is egymásra utal, egyező s eltérő mozzanatai egyaránt
beszédesek.
Zakariásnak papi szolgálata közben jelenik meg az angyal, megijed, Gábor
angyal bátorítja, s megígéri, hogy fia születik. Zakariás azonban nem
hisz az angyal szavának, bizonyítékot kér tőle. Az angyal kissé
méltatlankodva válaszol, s eleget tesz Zakariás kérésének, de olyan
jellel, amely Zakariás számára megszégyenülés is. Zakariás megnémul, s
szolgálata befejeztével nem tud megszólalni a nép előtt, pedig a
szertartás rendje szerint áldást kellett volna osztania.
Az öreg Zakariás története arra tanít minket, hogy: vigyázzunk, óvatosak
legyünk, higgyünk az Isten küldöttének, Isten üzenetének, mert amint
látjuk, a hitetlenkedés nem vezet jó végre.
Zakariás saját emberi tapasztalataira hagyatkozva megkérdőjelezi az
angyali üzenet hitelességét, aminek következménye, hogy az ígéret valóra
válásáig elveszíti a jogot és a lehetőséget, hogy a titkot megossza
mással: megnémul.
Vigyázzatok – mondja az öreg Zakariás –, mert a hitetlenség megnémít. S
megfoszt a lehetőségtől, hogy a fölkínált titkot megkapd és megoszd
másokkal.
Mária, a fiatal názáreti lány, akit előre köszönt az angyal, az öreg
Zakariásnak az ellenpéldája. Ő komolyan veszi az angyali üzenetet és
HISZ. Az ő félelmét szintén biztató szóval enyhíti az angyal, s
megfogalmazza előtte a Zakariáshoz szóló üzenetnél sokkal csodálatosabb
ígéretet.
Mária, a Szeplőtelen, hallja a szót és nem hitetlenkedik, hanem
elgondolkodik, hogy miféle köszöntés ez? Nem azt mondja, hogy: „hát...
ilyen furcsaságot se hallottam még életemben...”, hanem elgondolkodik:
mi ez?... vajon, mi lehet ez? És ezzel a szíve kitárul. És a mi
Istenünk, amikor ilyen emberszívvel találkozik, folytatja tovább a szót.
Mária is kérdez, mint Zakariás, de kérdése nem hitetlenség, hanem az
Isten akaratát tudakoló készség kifejezője. Az angyal felel, s
kéretlenül is bizonyítékkal szolgál: épp az öregségében anyává lett
Erzsébet példájával bizonyítja, hogy „Isten előtt semmi sem lehetetlen”.
Igaz, a válasz, a szó folytatása még kevésbé érthető, mint az első
köszöntés. Nem azért, mert értelmetlen. Hanem mert az Isten titkát
hozza, arról beszél. És minél többet mond el róla, az ember annál
kevesebbet ért. De a Szűzanyától, Máriától az angyal nem azt kérdezte:
érted-e? Hanem a tekintetében Gábornak az a kérdés volt: hiszed-e?
Befogadod-e? Ez volt a kérdés. És amikor Mária azt mondja: „Íme, az
Isten szolgálóleánya vagyok, történjen velem szavaid szerint!” - akkor
ezt mondja: hiszem és elfogadom. És ebben a pillanatban az Ige Testté
lett.
Az angyali üdvözlettel Isten újra belépett a történelembe. Megrendítő a
gondolat, hogy a mindenható Isten, az ég és föld ura, ilyen csendesen,
alázatosan lépet be a mi világunkba, amely végül is az Ő világa. Nem
jogaira hivatkozva jött közénk, hanem bekérezkedett. Amikor a
Boldogságos Szűz Mária és az angyal között elhangzott párbeszédet
olvassuk, akkor az a benyomásunk, hogy az arkangyal, Isten
rettenthetetlen hírnöke, szinte alázatosan várja, hogy Mária igent
mondjon.
Az apokrif evangéliumokban van egy kedves jelenet, amely valószínűleg
csak jámbor elképzelés, de amely szép gondolatot fejez ki. Mielőtt Gábor
arkangyal Máriához ment volna, másik két názáreti lányt is
meglátogatott, és mindegyiknek ugyan azt az ajánlatot tette, mint
Máriának, de mind a kettő elutasította a javaslatot, mondván, hogy nem
egyezik a jövőre vonatkozó terveikkel és elképzeléseikkel. Ez a kis
történet azt akarja igazolni, hogy Mária teljesen szabadon mondott Igent
Istennek. Ő is mondhatott volna nem-et, de elfogadta Isten érthetetlen
javaslatát.
Az angyali üdvözlet Isten emberszeretetének költői kifejezése. Isten nem
kényszeríti magát senkire, az Ő hívása mindig csak felhívás, amit az
ember szabadon elfogadhat, de vissza is utasíthat. A Boldogságos Szűz
elfogadta Isten hívását, ezért megtestesülhetett az isteni ige. Ha mi is
kinyitjuk a lelkünket Isten szavának, akkor bennünk is megtestesülhet
az Ő szeretete.
A megtestesülésben a Fiú, a második isteni személy a Szentháromság
közösségében jön közénk, és ezzel a teljes Szentháromság a maga titkát
osztja meg velünk, emberekkel.
A Szűzanya a példa, hogy be lehet fogadni, és aki befogadja, abban
elkezdődik egy élet, amelyiknek a középpontja a Megtestesült Ige, Jézus
Krisztus.
Igen, aki szívébe fogadja a Szentháromságot, azzal valami olyasmi
történik, mint amikor egy gondolkodó ember föltekint az égre és életében
először tudatosul az az igazság, az a tény, hogy nem a Föld a világ
közepe, hanem a Föld kering a Nap körül. A Föld számára a középpont a
Nap. A naprendszerek számára pedig valahol van egy középpont a
világmindenségben, ami fizikailag összetartja a világmindenséget.
Amint a földközpontú gondolkodással szemben a napközpontú gondolkodás
egy egészen más világba viszi az embert. Ugyanúgy: amíg mi, emberek
saját magunk körül forgunk, és ennek megfelelően rendezzük el a
dolgainkat – s elvárjuk, hogy úgy rendeződjenek körülöttünk a dolgok,
hogy én vagyok mindennek a közepe, miattam és értem van minden, és ami
nem értem van és nekem kellemetlen, ellenemre van, hát azt ki kell
söpörni a mindenségből – addig egy irreális, egy valótlan világban
élünk, miközben „való világról” beszélünk.
Egy ember, aki úgy él, hogy ő a világ közepe, hacsak egy kicsit is
elgondolkodna, hacsak egy kicsit is hallaná a tanító Egyháznak a hangját
és szavát, azonnal belátná, hogy rossz, amit csinál. Képtelenség. Hát
hogy várja el ő azt, hogy körülötte forogjon minden? Míg, aki
krisztusközpontúan kezd gondolkodni és élni, az megtalálta a mindenség
közepét, Akiért, és Aki által ténylegesen minden létezik.
De ez egy másik világ. És a Szűzanya ennek a másik világnak az első megtapasztalója, s mellette Szent József.
Talán fölmerül bennünk a kérdés, hogy hogyan tapasztalhatjuk meg ezt a
más világot, amelynek a középpontjában Krisztus, a második isteni
személy áll?
Hát mindenekelőtt a Szentírás tanulmányozásával, a szentgyónáshoz való
járulással, a szentáldozásban a szentségi Jézussal való egyesüléssel, a
szentmisén való tudatos részvétellel, a felebarát szolgálatával és
természetesen nem utolsó sorban az elmélyült egyéni és közösségi ima
végzésével.
Az utóbbiak közül Szent II. János Pál pápa különösképpen a rózsafüzért
ajánlotta a figyelmünkbe. Azt mondotta: ne féljetek a rózsafüzértől. És
amikor azt halljátok valakitől, hogy a rózsafüzér eltereli a figyelmet
mindennek középpontjáról, a Megváltó Jézusról, tudjátok, hogy aki ezt
mondja, az az ember még életében nem találkozott sem a Szűzanyával, sem a
rózsafüzérrel.
Mert kell-e félteni egy gyermeket az anyjától? Ugye, nem? Hát akkor
miért kellene félteni a Megváltó Krisztust a Szűzanyától? Az
Édesanyjától? Nem kell tőle félteni. Ha ugyanis valaki - ahogy a
Szentatya mondja - beiratkozik a rózsafüzér által a Boldogságos Szűz
iskolájába, az megtanul napközpontúan gondolkodni, megtanul
krisztusközpontúan élni.
Mert a rózsafüzérben nem a Szűzanyával folytatunk párbeszédet, hanem a
Szűzanyával együtt szemléljük a Megváltó Krisztust. A Napot, a
mindenségnek a középpontját, akiből minden jó és minden élet felénk
árad.
A kisgyerekek ma azt hallják: már csak négyet alszunk és eljön a Kis
Jézus… Mi, idősebbek azt halljuk, hogy vasárnap kivételével még csak
három Roráténk lesz, mindössze. Ugye, hihetetlen? Alig kezdtük el az
adventet, és máris vége van.
Mindig ez történik, amikor egy emberi élet megkapja igazi középpontját:
még az idő is megváltozik. Nem értelmetlenül gyorsul fel, hanem megtelik
tartalmas dolgokkal. Mert akinek az életében, mint középpont megjelenik
a Megváltó Krisztus, a mi Istenünk - akihez az emberi szív őszintén
odafordul, és azt mondja: Uram, nézd, én a te szolgád vagyok; nézd, a Te
szolgálód vagyok, legyen nekem a Te igéd szerint -, annak élete
tartalmas, kiegyensúlyozott és értelmes emberi élet lesz.
Hát imádkozzon értünk a Boldogságos Szűz, az Istenanya. Értünk,
bűnösökért, hogy a mi életünk középpontja is az Ő Szent Fia, Jézus
Krisztus legyen! Ámen.
Kommentáld!