Szent János evangélista levelében olvashatjuk: „Amit láttunk és
hallottunk, azt nektek is hirdetjük, hogy ti is közösségben legyetek
velünk. Mi ugyanis az Atyával és az ő Fiával, Jézus Krisztussal vagyunk
közösségben”(1 Jn 1,3).
Az Egyház egyszerre közösség Istennel és egymással. Ezért a szentek
közösségének alapja maga a szent Isten, akihez az Egyház tartozik. Az
újszövetségi Szentírás fogalmai szerint szentnek nem csupán a kanonizált
(szentté avatott) vértanuk, hitvalók és szüzek számítanak, hanem minden
megkeresztelt ember. A „szent” szó tehát nem tökéletest, bölcset vagy
hőst jelent elsősorban. A szent az, aki az istengyermeki életet éli, s a
Krisztus által meghirdetett nyolc boldogság útját járja. Mert ez a mi
hitünk legbelső lényege: minden ember arra hivatott már itt a földön,
hogy mindörökké részt vegyen magában az isteni életben, úgy szeressen
amint Isten szeret. A szentek közössége tehát nem más, mint az Atya
gyermekeinek közösségi élete a Fiú által a Szentlélekben.
Ezen közösségen belül különböztethetjük meg az Egyház három részét: a
diadalmas Egyházat, amit a már célba érkezett, üdvözült lelkek közössége
alkot; – a küzdő vagy zarándok Egyházat, amelybe tartozunk mi, akik a
földön élve törekszünk követni Krisztus Urunk tanitását; – a szenvedő
Egyházat, ahová a tisztítóhelyen szenvedő lelkek tartoznak.
A szentek tisztelete az első vértanúk korára nyúlik vissza, és semmi
köze a bálványimádáshoz, amivel olykor vádolnak bennünket,
katolikusokat, a hitünket felületesen ismerő és félreértő,
félremagyarázó vallások követői.
Minden nép mindenkor tiszteletben tartotta nagyjait és elődjeit. A
hajdani rómaiaknál az ünneplés és tisztelet legnagyobb foka volt, hogy
őseiknek és hőseiknek isteni és félisteni címeket adományoztak, akiknek
aztán szobrot emeltek, esetleg szentélyt állítottak föl. Például Marcus
Agrippa császár az összes istenek tiszteletére templomot építtetett
Rómában Kr. e. 27-ben, s a felépült szentélyt Pantheonnak nevezték el.
Itt mutattak be áldozatot az összes istenek tiszteletére.
A keresztények természetesen csak az egy igaz Istent imádták és imádják,
s távol tartották magukat a bálványimádó szokásoktól. Ezért többen
életükkel fizettek. Sok ezren haltak meg hitükért csak Róma városában,
az első századokban. A vértanúkat az élők hősöknek tartották, és
tisztelték őket. IV. Bonifác pápa 610. május 13-án keresztény templommá
szentelte fel a római Pantheont, Szűz Mária és az összes vértanú
tiszteletére - „Sancta Maria ad Martyres” - címmel. IV. Gergely pápa
(827-844) a kilencedik század közepe táján helyezte át az ünnepet
november elsejére, amely lassanként az összes szentek ünnepévé vált.
A szentek tisztelete szorosan összefügg azzal a misztériummal, ahogyan
mi, keresztények egymáshoz tartozunk. Ezt az egymáshoz való tartozást
leginkább a szőlőtő és a szőlővesszők krisztusi hasonlata világítja meg:
a szőlőtő Krisztus, a szőlővesszők pedig mi vagyunk és csak a szőlőtőn,
vagyis Krisztuson keresztül vagyunk kapcsolatba egymással azáltal, hogy
mintegy rá vagyunk oltva, s ugyanaz az életnedv, ugyanaz az éltető
Lélek jár át bennünket, mely belőle fakad.
A szőlőtőn kívül a szőlővesszők között nincs kapcsolat, s önmagukban, ha
a tőkéről leválnak, elszáradnak. A Föltámadt Krisztus a szőlőtő, nem
hal meg soha többé, tehát közösségünk tagjainak összetartozása sem
szűnik meg a halállal: átnyúlik az örökkévalóságba. S ahogy a földi
életben számíthatunk egymás segítségére, imájára, úgy az evilágból
eltávozott testvéreinkkel is megmarad a hitbeli, lelki kapcsolat.
Mégpedig úgy, hogy mi, a küzdő, zarándok Egyház, imádkozhatunk a
tisztulás állapotában lévőkért, a szenvedő Egyház tagjaiért, és
kérhetjük az üdvözültek segítségét, ők pedig közbenjárnak értünk
Istennél.
A diadalmas, a szenvedő és a küzdő Egyház tehát valójában egy test
tagjai, csak helyzetük, állapotuk tekintetében különböznek egymástól.
Mindez pedig az egész emberiség egységének forrása és tengelye. A
szentek közösségének titka ugyanis, egyetlen hatalmas családként
láttatja az emberiséget Isten tervében, s fel sem merül a gondolat, hogy
Isten féltékeny volna a szentekre, amiért hozzájuk is imádkozunk,
közbenjárásukat kérjük.
Zavarja-e az édesanyát és édesapát, ha kislányuk nem mindjárt tőlük,
hanem mondjuk bátyjától, vagy nővérétől kér segítséget házi feladata
megoldásához? Nem beszélve arról, hogy az üdvözültek jobban tudják, mire
van szükségünk, mi válik javunkra, mint mi magunk, s közbenjárásukra
Isten azt is megadja nekünk, amit nem is mertünk volna kérni.
A szentekkel való eleven, élő kapcsolat nemhogy akadályozná, de inkább
segíti Isten igaz imádását és akaratának teljesítését. Mert, ahogy a
nyugalomba vonult szentatya, Benedek pápa fogalmazott: „a szentek élete –
bár ezer és ezer formában – a Szeretet Istenét dicsőítő himnusz”. A
szentek életműve minden esetben az isteni igazságosság és szeretet
egy-egy vonását világítják meg. A szentek tisztelete tehát nem öncélú,
hanem Isten előtti hódolat azért, hogy közülünk, esendő emberek közül
választ és alakít alkalmas eszközöket igazsága kinyilvánítására. Nagy
vigaszunk, hogy a szentek sem voltak bűntelenek. Nem egy közülük
kifejezetten bűnös életből tért meg. Példájuk reményt ad, hogy
bűneinkkel, hibáinkkal, gyengeségeinkkel szembefordulva Isten életében
és dicsőségében részesedhetünk.
Így példaképek ők és segítők, akiket azért is közel érezhetünk
magunkhoz, mert nagyrészt ugyanazokkal a nehézségekkel, kísértésekkel,
bűnökkel küszködtek, mint mi. A szentek példája meglepő és gazdag
sokféleségben azt mutatja meg, hogy ezek az ugyanolyan törékeny emberi
agyagból gyúrt férfiak és nők miként tudták a nyolc boldogság útját
járni és miként tudtak a maguk sajátos körülményei között az evangélium
tanúi és Isten országának hiteles jelei lenni. Milyen ragyogó példa, és
milyen hatékony, erős kihívás ez a mi számunkra.
Ezért ma az egész Egyházzal együtt adunk hálát Istennek érettük, amint a
Szentmiseáldozatot ünnepelve is imádkozzuk: „Az ő szent életük példakép
számunkra, s mert egy családba tartozunk, közbejárnak értünk nálad:
hogy felbátorodva tanúságtételük által az előttünk álló pályán
győzelmesen fussunk végig, és hervadhatatlan koszorút nyerjünk velük
együtt...”
Mi, mint Isten népe, úton vagyunk az ő országa felé, és mélységes
egységbe forrtunk össze azokkal, akik megelőztek bennünket ezen az úton.
Éppúgy, mint mi, nap-nap után, örömökön és megpróbáltatásokon át,
győztek le számtalan akadályt, hogy hűségesek maradjanak a nyolc
boldogságban ígértekhez, és e világban megtestesítsék az evangéliumot.
Igaz, az emberek szemében furcsa az igaz mondó, az anyagiasságtól és
gazdagságtól független ember, a szelíd, a megbocsátó, a türelmes, a
tiszta ember, mégis itt a boldogság titka.
A múlt és jelen szentjei rájöttek a boldogság titkára, s mint
vándorutunk jelzői igazi emberségükben és lelki vándorútjuk
egyediségében újraélik számunkra a Krisztus-követésre szóló evangéliumi
buzdítást. Szalézi Szent Ferenc mondotta nagyon szellemesen, hogy az
evangélium és a szentek között az a különbség, ami a lejegyzett és a
lejátszott zene között van: az Egyház nem elvont eszme, hanem élő
közösség.
Az útitársak példáját szemlélve nem a külső látvány után kell menni,
hanem a belső kaland felé, amelyre Krisztus ma is meghív mindannyiunkat.
A II. Vatikáni Zsinat újra meg újra hangoztatta, hogy Isten minden
gyermeke meghívást kapott az életszentségre. A nem rég boldoggá avatott
VI. Pál pápa is ezt visszhangozta: „Az Egyháznak szüksége van szentekre
és a világ sem nélkülözheti őket”.
Isten azért választ és emel ki egyeseket, hogy ragyogó fáklyaként
mutassák nekünk az üdvösségre vezető utat. Ez a szentté avatás értelme
és jelentősége is, ami nem jelenti azt, hogy a névtelen és ismeretlen
szentek sokasága ne lenne Isten előtt ugyanolyan kedves.
Hiszen Őket ünnepeljük a mai napon, Mindenszentek ünnepén, a szentéletű
nagymamákat, a családjukért minden áldozatot vállaló édesapákat és
édesanyákat, a hivatásuknak élő időseket, a bátor és tanúságtevő
fiatalokat, az ártatlan gyermekeket, akiket az Úr korán magához vett, de
nem azért, hogy megfosszon tőlük bennünket, hanem hogy még mélyebbé és
termékenyebbé tegye a velük való közösséget.
Tehát Mindenszentek napja: szüleink, testvéreink, barátaink, ismerőseink
ünnepe, azoké, akik üdvözültek (s nemcsak a szentté avatottaké, a
falinaptárban szereplőkké). Sőt a saját – reménybeli – ünnepünk is, mert
mindnyájan arra vágyunk, hogy egykor a Mindenszentek seregében éljünk a
mennyben, és színről színre láthassuk az Atyát, aki teremtett
bennünket, a Fiút, aki annyira szeretett minket, hogy életét áldozta
érettünk s a Szentlelket, aki azért áradt ki, hogy Istenhez vezessen
minket.
Kommentáld!