Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
2012.08.06. | 22:20 Szent Ferenc nyomdokain Olaszországban
A
nyugati kereszténység legfontosabb zarándokhelye a középkor folyamán
Jeruzsálem, Róma és Santiago de Compostella volt. A Szentföldre már
Krisztus halálát követően megindultak a zarándoklatok, a 4. századtól
azonban a fő úti cél a két apostol ereklyéit és számos vértanú
maradványait is őrző Róma lett. Hozzájuk a 10. századtól kezdődően
folyamatosan felzárkózott Compostella, a sor a későbbiek során tours-i
Szent Márton, Szent Mihály és Szűz Mária kegyhelyeivel bővült.
Említett szent helyeken erdélyi zarándokok is megfordultak: a 15. század
második feléből fennmaradt harangjelvények tanúsága szerint az itteniek
elsősorban Rómát keresték fel, de aacheni, kölni stb. zarándoklatokra
utaló nyomok is fellelhetőek. A homoródjánosfalvi templom szentélyének
16. század eleji átépítését – boltozatának gyámkövein látható jelvények
alapján – az újabb kutatások a helyi egyház patrónusának spanyolországi
zarándoklatával hozzák összefüggésbe.
A kolostorok, ispotályok és vendégházak vonalát követő régi útvonalakra
az elmúlt évtizedekben valóságos új hálózatok épültek, amelyek mentén
különböző indíttatással, gyalogszerrel és lóháton egyaránt évente tíz-,
kiemelt években akár százezrek kereshetik fel a legfontosabb szent
helyek valamelyikét. Több, Skandináviától Közép-Európáig kijelölt
útvonal vezet például Szent Jakab (legendájának néhány részletét a
gelencei Szent Imre-templom nyugati falának 14. századi falképein is
megörökítették) spanyolországi ereklyéihez is, az El Camino mintájára
ugyanakkor Európa-szerte új zarándokutak is létrejönnek (pl. a Mária-út
Mariazell és Csíksomlyó között).
Sorozatunkban a szűk másfél évtizede kijelölt camminót, a Székelyföldön
egyelőre kevésbé ismert olaszországi Szent Ferenc-utak egyikét mutatjuk
be a június-július folyamán megtett zarándoklatunk élményei alapján.
Az Assisibe igyekvők számára több kijelölt, több ponton egymást metsző
zándokútvonal áll rendelkezésre: egyikük Firenzéből, egy másik a
Dovadola melletti Montepaolo középkori ferences remeteségétől indul, egy
további pedig Assisi mellőzésével a Greccio–Fonte Colombo–La
Foresta–Poggio Bustone vonalat követi, majd rácsatlakozik a Rómába
vezető útra.
Az általunk bejárt kb. 350 km hosszú útvonal (La Verna-i szentély–Poggio
Bustone) különlegessége abban áll, hogy a hagyományos zarándoklatokkal
ellentétben a szent hely, a névadó szent ereklyéit őrző templom nem
célállomás, hanem az út első felének lezárása, innen aztán továbbhalad
délre, Olaszország földrajzi középpontja irányába.
Az El Caminóval való összehasonlítás helyénvaló, hiszen nemcsak
külsőségeiben követi azt, hanem annak hivatalos „kisebb testvére” is (a
ferencesek latin megnevezését követve: OFM – Ordo Fratrum Minorum). Maga
Szent Ferenc (1182–1226) is végigjárta az első vértanú apostol
ereklyéjéhez vezető spanyolországi gyalogutat, a középkori leoni
királyság területén található Astorga városban ma is őrzik emlékét
annak, hogy zarándoklata során a városban ápolták Assisi híres fiát.
A zarándok itt is útlevelet, ún. credenzialt kap,
amellyel
igénybe veheti a szálláshelyek (plébánia, kolostor, remeteség, ifjúsági
szállás, panzió, szálloda) valamelyikét, kijelölt útvonalon (sárga nyíl
és TAU jel) halad, és magán(val) hordozza a jelvényeket, jelen esetben a
Szent Ferenc által aláírásként is gyakran használt jelt. A javasolt
napi szakaszokra, szálláshelyekre, vidékre vonatkozó fontosabb
tudnivalókkal négy kiadást megért, több nyelvre lefordított olasz
útikönyv (magyar változata idén várható) nyújthat segítséget.
A Dél-Toscana, Umbria és Lazio tartomány északi részének hegyes-dombos
vidékein végigvezető, a középkori ferences kolostor- és remeteséghálózat
útvonalát követő olasz cammino Szent Ferenc életének legfontosabb
mozzanataihoz igazodik. Kiindulópontja az Arezzo várostól kb. 50 km-re
északra, mintegy 1100 méter tengerszint fölötti magasságban található La
Verna-hegy, ahol 1214 körül maga Szent Ferenc építette az első kis
kápolnát, majd később is gyakran visszajárt ide, az aszketikus magányt
előtérbe helyező, önmegtartóztató életmód számára alkalmas környezetbe
(Sasso Spicco). A sziklára épült szentély – templomok, kolostor és
kápolnák együttese – jelentőségét a halálát követő években szentté
avatott Ferenc legendája adja (magyar nyelven a 15. század dereka előtt
íródott Jókai-kódex tartalmazza), miszerint az 1224. év Szent Mihály
havának böjtjét itt végző barát elnyerte testén a krisztusi sebeket. Mai
rendtársai naponta a stigmák kápolnájába vezető körmenettel emlékeznek
erre. A középkor folyamán nagy népszerűségnek örvendő Legenda aurea, a
szentek élettörténeteit tartalmazó Jacobus de Voragine-féle 13. századi
összeállítás erről így szól: „Látomásában Isten szolgája egy
megfeszített szeráfot pillantott meg maga fölött, aki keresztre
feszítésének jeleivel láthatóan megpecsételte, úgyhogy maga is
megfeszítettnek látszott. Keze, lába és oldala a kereszt jegyét viselte,
de gondosan ügyelt arra, hogy ezeket a stigmákat mindenki szeme elől
elrejtse. Néhányan még életében észrevették ezeket, halálakor pedig igen
sokan megpillanthatták. Sok csoda igazolta, hogy ezek a jelek valóban
léteztek.”
A mintegy tíz-tizenkét zarándok részére kialakított közös szállást a
konvent nyugati, szentélyre néző szárnyában rendezték be, az alkalmi
turisták számára külön szobák állnak rendelkezésre. A camminót
gyalogszerrel járókat a zarándoklat kezdetét jelölő első útlevélpecsét, a
békességet és boldogságot árasztó csodálatos környezet mellett további,
a következő napok fizikai megerőltetéseiért már előre kárpótló
meglepetés éri: a szentély alatti falu önfenntartó közösségekre
emlékeztető formában élő lakosaival elfogyasztott közös vacsora a
konvent éttermében. „Vannak még vidékek” – gondol haza a zarándok a
Csíksomlyó feletti Kálvária-hegyre, majd reggeli fél hétkor a rendház
megnyitásával, a csodálatos hely elhagyása iránti sajnálattal, de annál
nagyobb lelkesedéssel, kedvező időjárás reményében és a Monte Calvanóra
való felkapaszkodással megkezdi útját Assisi irányába.
Szöveg és képek: Csáki Árpád és Henning János
(folytatjuk)
3szek.ro
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!