Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2013.03.17. | 07:00 A megkövezés elmarad – Nagyböjt 5. vasárnapja – VIDEÓ
1. Izajás bátorító szavai (Iz 43, 16-21)
Ahogyan Isten csodálatos módon kivezeti népét a babiloni fogságból,
ugyanúgy, megváltó, irgalmas szeretetével Jézus Krisztus minden embert
kivezet a bűn szolgaságából.
2. Mi a keresztény életeszmény? (Fil 3, 8-14)
Szent Pált a damaszkuszi úton a Feltámadt Krisztus „magával ragadja”, új
életet kezdhet. Ez a magával ragadottság visz, hajt minket is a
Krisztus-követésben. Isten ingyenes szeretete lekötelez, és állandóan
tettekre sarkall. Sokan alábecsülik az ingyenes szeretetet, gondolván,
hogy ’annyit is ér’, mert ingyen van, jóllehet épp azt jelenti, hogy
minden más értéknél többre való. Megfizethetetlen.
3. Menj, de többé ne vétkezzél! (Jn 8, 1-11)
A biblikusok szerint jobban illik ez a történet Lukács evangélistához,
mint Jánoshoz. Elmélkedésünk szempontjából mégsem ez a lényeges, hanem a
tanítás, ami benne rejlik. Érdekesség, hogy a Másodtörvénykönyv csak a
menyasszony megkövezését írja elő, ha házasságtörésen fogták – a két
koronatanú kezdhette a kövezést –, de más esetben nincs megjelölve
halálnem. A rabbik később akasztást kértek ilyenkor. Házasságtörő férfi
megkövezéséről azonban nem ír a Biblia. Sokatmondó adat…
A farizeusok és írástudók nagy sebbel-lobbal hurcolják a tér közepére a
„tetten ért” asszonyt, hogy Jézusnak csapdát állíthassanak. A hirtelen
összeverődött csőcselék könnyen beetethető, mindenre kész… Ha Jézus
felmenti az asszonyt, a törvény betűjével száll szembe, ha a halálos
ítélet mellett foglal állást, saját irgalmas szeretetével, tanításával
kerül ellentétbe. A vádlókat nem az asszony szégyene, vétke érdekli,
hanem Jézus reakciója. Ebben a pillanatban, Jézus és az asszony, a
vádaskodók gyűrűjében majdhogynem sorstársak.
Jézus, talányos módon, egyedi alkalommal a Bibliában, lehajol, és írni
kezd a porban. Az ókortól kezdve vitatéma: lelki nyugalmát juttatja
kifejezésre, gondolkodási időt kér? A többiek bűnét írja a földre?
Visszavonul a csöndbe, s ezzel „elkülöníti” magát a kelletlen
környezettől? Így érzékelteti, hogy nem ismeri el ezt a mondvacsinált,
lincselő ítélkezést? Nem tudjuk.
Aztán felegyenesedik, és megszólal. Sem a törvény ellen, sem mellette
nem foglal állást. Olyan választ ad, amelyre senki sem várt. Megdöbbenti
őket: „az vesse rá az első követ közületek, aki nem bűnös…!”
Nem vádol, nem teszi semmissé a bűnt, nem magyarázkodik, nem kíván hóhér
vagy bűntárs lenni. Isteni bölcsessége és tekintélye alapján kiemeli a
bűnöst névtelenségéből, és a jelenlévők lelkiismeretét Istennel
szembesíti. Nem vallat, nem kíván látványos beismerést, nem kutat a
tettet megelőző szándékok után, nem vár mentegetőzést, hanem Istenre, az
erkölcsi rend bírájára és az irgalom forrására tereli mindannyiunk
figyelmét. Majd mikor – kezdve a véneken -, szégyenükben eloldalognak,
az egyedül maradt bűnös asszonynak is azt mondja: menj, de többé ne
vétkezzél!
Micsoda látlelet és terápia egyszerre. Nekünk, mai keresztény bűnösöknek
is, akik hajlamosak vagyunk a nagy nyilvánosság elé citálni
ellenfeleinket, rágalomhadjárattal, média-segédlettel,
bulvársajtó-kampánnyal lejáratni, megszégyeníteni, megbecsteleníteni
embertársainkat, miközben saját bűneinkről megfeledkezünk. Jólesően
gusztáljuk mások bűneinek kiteregetett lajstromát, de saját, pl.
„székely” bűneinkről: káromkodás, egykézés, munkakerülés, részegeskedés,
abortuszok, csalások, hazugságok stb. – mélyen hallgatunk.
Álszemérmesen mindig ellenfeleink vétkét toljuk magunk elé
védekezésképp, de az önvizsgálatban nem jutunk el odáig, hogy magunknak
kell egyszer megtérnünk és Isten bocsánatáért esedeznünk…
Az ószövetségi ember hitét inkább az igazságosztó, ítélő Isten képe
uralta. Bár érezte bűntudatának nyomását, a megbocsátó, irgalmas Isten
szeretetének tapasztalata nem volt számára egyértelmű.
Jézus Krisztus által viszont karnyújtásnyira került a megváltás. Ő hozta
az örömhírt: van szabadulás a bűnből. Ha akarjuk, bűnünk bocsánatot
nyer. A bűn ugyan nem válik kisebbé, de a bűnös kegyelemben részesül.
Kegyelme hatására kezdnek tudatosulni bűneink is. Jézus elítéli a bűnt,
de a bűnöst felemeli, megmenti. Minden bűnösben egy lehetséges szentet
lát. Meghalt a kereszten a bűnös asszony és bűntársa helyett, értünk is.
Azért, hogy mi se ítélkezzünk, hanem legyünk irgalmasok. Bocsássunk
meg, hogy mi is bűnbocsánatot nyerhessünk.
A házasságtörő asszony esete nemcsak leleplez, de útba is igazít minket a
nagyböjtben. Tisztítsuk meg belső világunkat, fantáziánkat, és
tartózkodjunk a rossz gondolatoktól. Ne ítéljünk meg másokat. S főleg ne
ítélkezzünk a látszat szerint. Isten a szívek vizsgálója. Amint a nyelv
elmond mindent arról, aki beszéli, ugyanúgy életünk is arról árulkodik,
ahogyan gondolkodunk. Az idei nagyböjtben irtogassuk bűnös
gondolatainkat, takarítsuk szennyes fantáziánkat. Mert, ha tele vagyunk
rosszindulattal, haraggal, előítélettel, önsajnálattal, életünk is
lassan elgonoszodik. Tanuljunk meg őrködni gondolataink, belső világunk
felett. Kérjük Urunkat, erősítse kegyelmével belső aszkézisünket, hogy
felhagyhassunk minden rosszal, amivel magunknak vagy másoknak árthatunk.
Isten irgalma nélkül nem állhat talpra sem az egyén, sem a közösség. Ez a
keresztény örömhír lényege: Jézus Krisztus kegyelme megújít, átformál,
új életet ad, újfajta magatartásra ösztönöz. Szerető irgalma most is
biztatás. A bűn halált hoz, az irgalom feltámaszt.
Sebestyén Péter
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!