Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
 hitvilág  
2013.03.17. | 07:00 A megkövezés elmarad – Nagyböjt 5. vasárnapja – VIDEÓ
1. Izajás bátorító szavai (Iz 43, 16-21)
Ahogyan Isten csodálatos módon kivezeti népét a babiloni fogságból, 
ugyanúgy, megváltó, irgalmas szeretetével Jézus Krisztus minden embert 
kivezet a bűn szolgaságából.
2. Mi a keresztény életeszmény? (Fil 3, 8-14)
Szent Pált a damaszkuszi úton a Feltámadt Krisztus „magával ragadja”, új
 életet kezdhet. Ez a magával ragadottság visz, hajt minket is a 
Krisztus-követésben. Isten ingyenes szeretete lekötelez, és állandóan 
tettekre sarkall. Sokan alábecsülik az ingyenes szeretetet, gondolván, 
hogy ’annyit is ér’, mert ingyen van, jóllehet épp azt jelenti, hogy 
minden más értéknél többre való. Megfizethetetlen.
3. Menj, de többé ne vétkezzél! (Jn 8, 1-11)
A biblikusok szerint jobban illik ez a történet Lukács evangélistához, 
mint Jánoshoz. Elmélkedésünk szempontjából mégsem ez a lényeges, hanem a
 tanítás, ami benne rejlik. Érdekesség, hogy a Másodtörvénykönyv csak a 
menyasszony megkövezését írja elő, ha házasságtörésen fogták – a két 
koronatanú kezdhette a kövezést –, de más esetben nincs megjelölve 
halálnem. A rabbik később akasztást kértek ilyenkor. Házasságtörő férfi 
megkövezéséről azonban nem ír a Biblia. Sokatmondó adat…
A farizeusok és írástudók nagy sebbel-lobbal hurcolják a tér közepére a 
„tetten ért” asszonyt, hogy Jézusnak csapdát állíthassanak. A hirtelen 
összeverődött csőcselék könnyen beetethető, mindenre kész… Ha Jézus 
felmenti az asszonyt, a törvény betűjével száll szembe, ha a halálos 
ítélet mellett foglal állást, saját irgalmas szeretetével, tanításával 
kerül ellentétbe. A vádlókat nem az asszony szégyene, vétke érdekli, 
hanem Jézus reakciója. Ebben a pillanatban, Jézus és az asszony, a 
vádaskodók gyűrűjében majdhogynem sorstársak.
Jézus, talányos módon, egyedi alkalommal a Bibliában, lehajol, és írni 
kezd a porban. Az ókortól kezdve vitatéma: lelki nyugalmát juttatja 
kifejezésre, gondolkodási időt kér? A többiek bűnét írja a földre? 
Visszavonul a csöndbe, s ezzel „elkülöníti” magát a kelletlen 
környezettől? Így érzékelteti, hogy nem ismeri el ezt a mondvacsinált, 
lincselő ítélkezést? Nem tudjuk.
Aztán felegyenesedik, és megszólal. Sem a törvény ellen, sem mellette 
nem foglal állást. Olyan választ ad, amelyre senki sem várt. Megdöbbenti
 őket: „az vesse rá az első követ közületek, aki nem bűnös…!”
Nem vádol, nem teszi semmissé a bűnt, nem magyarázkodik, nem kíván hóhér
 vagy bűntárs lenni. Isteni bölcsessége és tekintélye alapján kiemeli a 
bűnöst névtelenségéből, és a jelenlévők lelkiismeretét Istennel 
szembesíti. Nem vallat, nem kíván látványos beismerést, nem kutat a 
tettet megelőző szándékok után, nem vár mentegetőzést, hanem Istenre, az
 erkölcsi rend bírájára és az irgalom forrására tereli mindannyiunk 
figyelmét. Majd mikor – kezdve a véneken -, szégyenükben eloldalognak, 
az egyedül maradt bűnös asszonynak is azt mondja: menj, de többé ne 
vétkezzél!
Micsoda látlelet és terápia egyszerre. Nekünk, mai keresztény bűnösöknek
 is, akik hajlamosak vagyunk a nagy nyilvánosság elé citálni 
ellenfeleinket, rágalomhadjárattal, média-segédlettel, 
bulvársajtó-kampánnyal lejáratni, megszégyeníteni, megbecsteleníteni 
embertársainkat, miközben saját bűneinkről megfeledkezünk. Jólesően 
gusztáljuk mások bűneinek kiteregetett lajstromát, de saját, pl. 
„székely” bűneinkről: káromkodás, egykézés, munkakerülés, részegeskedés,
 abortuszok, csalások, hazugságok stb. – mélyen hallgatunk.  
Álszemérmesen mindig ellenfeleink vétkét toljuk magunk elé 
védekezésképp, de az önvizsgálatban nem jutunk el odáig, hogy magunknak 
kell egyszer megtérnünk és Isten bocsánatáért esedeznünk…
Az ószövetségi ember hitét inkább az igazságosztó, ítélő Isten képe 
uralta. Bár érezte bűntudatának nyomását, a megbocsátó, irgalmas Isten 
szeretetének tapasztalata nem volt számára egyértelmű.
Jézus Krisztus által viszont karnyújtásnyira került a megváltás. Ő hozta
 az örömhírt: van szabadulás a bűnből. Ha akarjuk, bűnünk bocsánatot 
nyer. A bűn ugyan nem válik kisebbé, de a bűnös kegyelemben részesül. 
Kegyelme hatására kezdnek tudatosulni bűneink is. Jézus elítéli a bűnt, 
de a bűnöst felemeli, megmenti. Minden bűnösben egy lehetséges szentet 
lát. Meghalt a kereszten a bűnös asszony és bűntársa helyett, értünk is.
 Azért, hogy mi se ítélkezzünk, hanem legyünk irgalmasok. Bocsássunk 
meg, hogy mi is bűnbocsánatot nyerhessünk.
A házasságtörő asszony esete nemcsak leleplez, de útba is igazít minket a
 nagyböjtben. Tisztítsuk meg belső világunkat, fantáziánkat, és 
tartózkodjunk a rossz gondolatoktól. Ne ítéljünk meg másokat. S főleg ne
 ítélkezzünk a látszat szerint. Isten a szívek vizsgálója. Amint a nyelv
 elmond mindent arról, aki beszéli, ugyanúgy életünk is arról árulkodik,
 ahogyan gondolkodunk. Az idei nagyböjtben irtogassuk bűnös 
gondolatainkat, takarítsuk szennyes fantáziánkat. Mert, ha tele vagyunk 
rosszindulattal, haraggal, előítélettel, önsajnálattal, életünk is 
lassan elgonoszodik. Tanuljunk meg őrködni gondolataink, belső világunk 
felett. Kérjük Urunkat, erősítse kegyelmével belső aszkézisünket, hogy 
felhagyhassunk minden rosszal, amivel magunknak vagy másoknak árthatunk.
Isten irgalma nélkül nem állhat talpra sem az egyén, sem a közösség. Ez a
 keresztény örömhír lényege: Jézus Krisztus kegyelme megújít, átformál, 
új életet ad, újfajta magatartásra ösztönöz. Szerető irgalma most is 
biztatás. A bűn halált hoz, az irgalom feltámaszt.
Sebestyén Péter
| 
 | 
 | 
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!