Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
János ev. 5:1-11
Adventi készülődésünkben a biblia nagy várakozói szoktak elkísérni:
Keresztelő János, az okos és a balga szüzek, vagy a próféták nagy
jövendölései az Istentől küldött Szabadító érkezéséről. Most vezessen
bennünket készülődésünkben a bethesdai beteg története, akit Jézus
Krisztus gyógyított meg. Kérdezhetnénk, hogy miért ő? Azért mert ő is
adventi ember volt, aki egy életen át várta gyógyulását.
1. Kezdjük azzal a szomorú megállapítással, hogy egészséges ember, mint
olyan, igazában véve nincs. Csak egy végezetes betegség különböző
előhaladási állapotában élő emberek vannak. Akik közül sokan még nem
érzik
Adventi készülődésünkben a biblia nagy várakozói szoktak elkísérni:
Keresztelő János, az okos és a balga szüzek, vagy a próféták nagy
jövendölései az Istentől küldött Szabadító érkezéséről. Most vezessen
bennünket készülődésünkben a bethesdai beteg története, akit Jézus
Krisztus gyógyított meg. Kérdezhetnénk, hogy miért ő? Azért mert ő is
adventi ember volt, aki egy életen át várta gyógyulását.
1. Kezdjük azzal a szomorú megállapítással, hogy egészséges ember, mint
olyan, igazában véve nincs. Csak egy végezetes betegség különböző
előhaladási állapotában élő emberek vannak. Akik közül sokan még nem
érzik betegnek magukat, mert a halálos kor jeleit, szimptómáit még nem
érzik, látják, tapasztalják. Ezért úgy vélik, hogy ők egészségesek.
Minden emberben bujkál egy vagy több rejtett betegség, amely még nem
jutott teljességre, de fog – hacsak időben nem kezdődik meg annak
felfedezése és gyógyítása. Ezeken kívül ott vannak a váratlan fertőzések
lehetőségei, mint napjainkban a vírusos influenzák, vagy Ebola-vírus
által fertőzött földrészek rettenetes csapása. S akkor még nem
beszéltünk a váratlan halálos balesetekről a közutakon, vizeken és
levegőben.
Azt hiszem eddigi életünk folyamán nem egyszer kerültünk súlyos
betegségbe, halálos veszedelembe, vagy végveszélybe, amikor úgy éreztük
elérkeztünk életünk utolsó órájára – és mégis itt vagyunk! Igen, naponta
százszor meghalhatnánk, és tudjuk, hogy „az Isten nagy kegyelme az,
hogy még nincsen végünk!”
2. A baj nem csak az egyedi emberrel van, hanem mind azzal, amibe az ember beteszi a lábát.
Mindenekelőtt ott van a család, mely az emberi közösség legkisebb és
legalapvetőbb közössége. Az emberi történelem folyamán a család talán
még soha nem volt annyira veszélyeztetve, mint a mi korunkban. A nyugati
civilizációnkban egyrészt kevés a házasságkötések száma. Férfiak és nők
nem akarnak a házasság kötelékében élni. Ha élnek is de nem akarnak
gyermeket vállalni és nevelni. Másrészt a létező házasságok növekvő
százalékban végződnek válásban. A nyugati ember nem akar vagy nem képes
elégséges számú utódot hagyni maga után, amely elegendő lenne társadalma
életének tovább vitelére. Mára abba a helyzetbe jutott, hogy nem akarja
önmagát reprodukálni olyan számban, hogy fenn tudjon maradni. Már
eljutott arra a pontra, hogy kénytelen emigránsokat befogadni más
kontinensekről a szükséges munkák elvégzésére. Ezek idegen kultúrát,
idegen vallást, szokásokat és erkölcsöt hoznak magukkal: az új
társadalomba nem akarnak beleolvadni, hanem párhuzamos társadalmat
építenek fel, amely magas szaporodási arányával a befogadó nemzeteket
hosszabb távon túlnövi, s ennek beláthatatlan következményei lesznek. A
nyugati civilizáció népei régen elfelejtették azt az alapigazságot, hogy
„a föld azé lesz, aki teleszüli!” Mi magyarok ezt Trianonban tanultuk
meg.
Persze a gyerekeket nem csak megszülni, hanem fel is kell nevelni.
Marxista hatásra a nevelés tudományában egy új irányzat jött életre: az
„Elnyomottak pedagógiája”, mely harcolt az ellen, hogy a nevelők
tudással tömjék tele a tanulók fejét. Ehelyett interakciót ajánlott a
nevelők és a tanulók között. Mindez hazánkba már egy csavarással
érkezett el, azzal, hogy maga a nevelés az elnyomás! Mert mi más lehet
az a fajta oktatás, mely leckékkel, házi feladattokkal, tanulással,
bemagolással terheli a nebulókat? A modern szülők többsége, ha vállal is
gyermeket, növekvő számban nem akarja vállalni a gyermek nevelésével
járó áldozatot: gondoskodást, törődést és szeretetet. A gyermeket amint
lehet bölcsődébe, óvodába majd internátusba teszik, hogy nevelje őket a
közösség a tanintézet, az iskola. Viszont a mai iskola nem akar nevelni,
csak oktatni. Úgy vélik, hogy a nevelés, azaz a fegyelemre,
tisztességre és erkölcsös életre való nevelés a szülők feladat és nem az
iskoláé. A családból és iskolából kiszorult gyermek nevelési területe
marad az utca: a haverok, a vásott cimborák, a kétes csoportokba és
bandákba tömörülés, és a való világ helyett egy virtuális világba való
menekülés az okos telefonok révén. Mindez könnyű pénzszerzésre, e világi
örömökre és kétes gyönyörökre, mint legfőbb jókra neveli az utánunk
következő nemzedékeket. El tudjuk-e képelni milyen lesz az a világ,
amelyik ezeknek a nemzedékeknek a kezébe jut?
3. Azután ott van a nyugati társadalom. Mi a 20-ik századból jövünk,
amely az „izmusok” tobzódásának kora volt. Ekkorra terebélyesedtek ki
olyanok, mint a Szocializmus, Kommunizmus, Nemzeti Szocializmus,
Anarchizmus, és Kozmopolitizmus. Ezeknek mindegyike kisebb-nagyobb
mértékben vallás és egyházellenes volt, s a Kereszténységet, mint
államalkotó elvet és erőt elvetették vagy a privát szférába szorították,
s üldözték. Miután nyilvánvaló volt, hogy valamilyen ideológia nélkül a
nemzetek és államok szétesnek, a fenti ideológiák létrehozásával
akarták a Kereszténységet helyettesíteni. Mivel a fentiek mindegyike
egyeduralomra törő, harcos ideológia volt, mely világuralomra
törekedett, ezért ezek önmagukban hordozták a háborúkat és
világháborúkat, amiket ki is robbantottak. Fennkölt ígéreteik és
rózsaszínű álmaik megvalósítása helyett rombolást, pusztulást,
szenvedést, halált és kataklizmát hoztak.
A boldog Aranykor helyett földi poklot eredményeztek, s tették a 20-ik
századot minden századok legvéresebbikévé. És ennek még mindig nincs
vége. Kirajzolódik már a világhatalmi csoportokba való szerveződés; új
fegyverek előállítása, gyártása és felhalmozása, a világ túlnépesedése, a
természeti források kimerülése, az elhúzódó pénzügyi és gazdasági
válság, a globalizációs törekvések, és az ateista nyugati kozmopolita
filozófia térhódítása. Melyeknek hatására a társadalmak kohéziós ereje
fokozatosan megszűnik, s elkezdődik mindenki harca mindenki ellen. Olyan
konfliktusokkal tele világban élünk, melyek előbb-utóbb összecsapnak,
és új világháborúba eszkalálódhatnak, amely tényleg az utolsó háború
lesz, mert utána a Föld olyan élettelen bolygóvá válik, mint amilyen
millió számra van a világegyetemben. Ide juttatták mára az Istent
megvető, a vallást kigúnyoló, a hajdan volt eredményes nyugati
keresztény civilizációt.
Bárhova nézünk a mai világban, mást se találunk, mint megoldatlan és
növekvő problémákat, robbanásig növő feszültségeket, mély
elégedetlenséget, erőtlenséget és tehetetlenséget, kaotikus állapotokat,
tanácstalanságot, süllyedő életszínvonalat, széthulló családokat,
közösségeket és atomizálódó és legyengült társadalmat, amely ezer sebből
vérzik. S a vadon törvénye ma is áll, amint a költő mondja „vérszagra
gyűl s éji vad”, feltörekvő, erős társadalmak már lesik a pillanatot,
amikor ráugorva átroppanthatják a régi gerincét!
4. Mindezek után kérdezzük meg miért ilyen a világ? Miért elromlott,
rossz, beteg, tragikus és halálos? Az ember minden korban ugyanezt
állapította meg és kérdezte. Ez végighúzódik az egyetemes emberi
történelmen. És ezzel a dilemmával minden egyes ember élete során
legalább egyszer szembekerül. A földi teremtmények közül bár mindegyik
valamilyen fokon átéli saját léte félelmeit: fenyegetettségét,
veszedelmét, tragédiáit, hiábavalóságát és pusztulását – mégis egyedül
csak az ember kérdezi meg ezeknek okát! Ez csak azért lehetséges, mert
van benne valami összehasonlítási alap a mostani, reális, jelenvaló
tragikus helyzete és egykori eredeti, ideális, jó és áldásos helyzete
között. A brutális jelen és az egykor volt ideális múltra való emlékezés
és összehasonlítás nélkül nem tudná rossznak, tragikusnak minősíteni
jelen állapotát. Egyszóval a való világot az egykor volt kellő világ
hiányán méri le s igyekszik azt újra megtalálni. Ezért van az, hogy az
emberiség kollektíve emlékezik a volt „arany-korról”. Ezért volt olyan
teológiai felfogás, hogy „maga a teremtés a bukás”. Ezért beszél a
Biblia a „bűnesetről”, amely egy több ezer éves mítosz nyelvén mondja el
az embernek a Teremtővel kapcsolatos bűnösségét, s édenkerti helyzete
radikális megváltozását azon kívül. Mindezek fényében lesz világossá
keresztény vallásunk központi üzenete az ember megváltásáról Jézus
Krisztus válsághaláláról, mely révén helyreáll az ember és Isten eredeti
kapcsolata.
Megoldás pedig nincs sem 38, 500 vagy 1000 éve – csak a parton bénán
szenvedő ember: te és én és korunk beteg emberisége számára, amely
fájdalmas vággyal vár a gyógyulásra, a megváltásra.
Jézus Krisztus ma is a tóparton jár és keresi azt, akit felemelhetne – nem éppen te vagy az?
2014. Adventje
Dr. Pungur József
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!