Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
János ev. 5:1-11
A múlt alkalommal találkoztunk egy régen volt adventi emberrel, kinek
történetét a Szentírás feljegyezte: a 38 éve beteg ember nyomorúságát,
és csodás gyógyulását a Bethesda tó partján Jézus Krisztus által. Ez a
szerencsétlen ember, akinek története happy-enddel végződik alapjában
véve a mindenkori ember szimbóluma: a beteg emberé s annak beteg
társadalmáé. Láttuk, hogy ő a maga 38 éves nyomorúságában nem adta fel a
reményt, hogy egyszer majd ő is meggyógyul. Nem esett kétségbe, nem
halt bele nyomorába és végtelen várakozásába. Volt benne egy várakozássá
sűrűsödött dac: „Dum spiro spero” – amíg élek remélek!” És csak várt és
várt és várakozása nem volt hiábavaló. Gyógyulása másként következett
be, mint ahogy ő elképzelte. Nos, emiatt adventi – várakozó ember ő, s
ezért olyan, akitől mi is tanulhatunk.
1. Ugye látjuk, érezzük, és tudjuk, hogy a mi magunk egyen-egyenként és
közösen, mint társadalom olyanok vagyunk, mint a 38 éve gyógyulásra váró
bethesdai beteg, aki időtlen idők óta várta gyógyulását. Betegnek lenni
rettenetes lehetett 38 éven át, egy olyan nyomorúságban, amely lábait
bénává tette, s amely tovább volt rajta, mint az ókori ember átlag
életkora. Egy napig is nehéz betegnek lenni, hát még hónapokig, évekig
és szinte elviselhetetlen egy 38 éves betegség. Hosszú élete volt, amely
csak arra volt jó, hogy még hosszabban várja a gyógyulását, amely
sehogy sem akart hozzá megérkezni!
A Bethesda tó vizét, melyek partján betegünk feküdt, bizonyára
valamiféle gyógyforrás táplálta, amit akkor úgy értettek meg, hogy
olykor „angyal szállt a tóra és felzavará a vizet” ekkor csodás
gyógyulások történtek – egy feltétellel: ha a beteg elsőnek lépett a
vízbe.
A bethesdai tó nem más, mint az ember egzisztenciális tragédiájára e
világi gyógyulást ígérő nagy szimbólum. Igen, a világ mindig is kínált,
vagy kényszerített jónak látszó megoldásokat az ember nyomorúságára, és
az embert mindig vonzotta egyik vagy másik megoldási kísérlet, s képes
volt harcolni annak igazáért, s a másik megelőzéséért.
Az ember hamar rájött, hogy betegségének, nyomorúságának, tragédiájának
végső oka ideig valósága, véges mivolta, halála. Nem kereste volna az
örök életet, ha nem lett volna meg benne ennek elveszett emléke.
Elkezdte hát keresni elveszett örök életét fűben, fában, virágban. A
több ezer éves mezopotámiai Gilgames eposz beszéli el ennek történetét. A
királyi Gilgames korán veszti el barátját Enkidut s elindul az örökélet
füvének megkeresésére. Végül is a vén bölcs Utnapistimhez érezik, aki
megajándékozza az örök élet füvével. Boldogan indul hazafelé, ám amikor
szomját oltja egy forrásnál, a maga mellé tett füvet egy kígyó ellopta
és felfalta. Így az ember örökre elvesztette az örök élet lehetőségét – a
kígyó pedig azóta vedlik és számtalanszor újjászületik.
Az ember korokon át mindig kereste a megoldást arasznyi létére. Tudósai a
„bölcsek kövét” majd az „élet elixírt” keresték lázasan. Orvosaink
megtalálták az emberi szervek sikeres átültetésének módját. Ma már
mindennapos a szív, tüdő, vese, máj s más testi szervek cseréje. A
Gerontológia kutatói pedig az emberi test elöregedése ellen harcolnak s
igyekszenek meg- hosszabbítani az emberi életet túl minden határon. Ide
számíthatjuk a gomba módra szaporodó meditációs terápiákat, melyek
ugyancsak az emberi élet egészségét és prolongációját szolgálják.
2. Azonban nem csak az egyedi emberek, tudósok, filozófusok, orvosok
keresik lázasan az emberi élet fizikai meghosszabbítását, az emberi élet
végső határainak egyre távolabbra való kitolását, hanem maga az emberi
társadalom is keresi az emberi élet egyre humánusabbá, élhetőbbé
tételét. Az „izmusok”, ideológiák vagy politikai filozófiák, eszme és
társadalmi rendszerek bőven voltak és ma is vannak melyek valamiképpen a
fenti célt vélték szolgálni. Az egyik faji felsőbbrendűséget hirdetett
minden más faj rovására, a másik olyan új társadalmat akart, melyből
kiirtottak bizonyos rétegeket. Ismét más a regulázatlan kapitalizmust
oktrojálta és globális hatalomra törekszik. Azonban hiába erőltetik e
megoldásokat hatalommal, seregekkel, s állnak ellene gerillák, törzsek,
vallások. Ezek tragédiájában minden megoldás véressé válik, elvetendőnek
ítéltetik és kiüresedvén eltűnnek a történelem süllyesztőjébe.
Az elmúlt száz év történelme tragikus illusztrációja olyan politikai
mozgalmaknak melyek világmegváltó eszmék győzelmét igyekeztek
megvalósítani véres és pusztító háborúkban, melyek béke, jólét és
boldogság helyett romokat, szegénységet és hullahegyeket hagytak maguk
után. A 100 éve kitört I Világháború, ahogy akkor nevezték – a Nagy
Háború – , amelyről azt hirdették, hogy minden háború vége lesz – 40
millió áldozatot hagyott maga után, s egy velejéig gonosz békével
zárult, amely sem igazságos, sem betartható, sem elhordozható nem volt a
legyőzött nemzeteknek. Magyarország 1456-ban a Nándorfehérvári diadalt
adta Európának, amely erre 1920-ban a Trianoni Diktátummal válaszolt:
egy halálosan megcsonkított országgal és szétszaggatott magyarsággal.
Nem csoda, hogy 1939-ben már újra dörögtek a fegyverek. A II.
Világháború 70 millió áldozatot és egy romokban heverő, kettéosztott
Európát és világot hagyott maga mögött, úgyszintén kommunista
diktátorokat, melyek 100 millió embert pusztítottak ki. Azóta nem volt
olyan nap a világon, hogy valahol ne szóltak volna a fegyverek, s mintha
egyre közelebb kerülnék a III. Világháborúhoz, amely tényleg az utolsó
lesz.
3. A 38 éve beteg ember hiába remélte és várta kegyetlenül hosszú
várakozásán gyógyulását a tó gyógyító vizétől – az nem történt meg.
Hiába ülünk mi magyarok most már 500 éve, sóvárogva várva, remélve a
magunk és világunk gyógyulását, jobbra, békésebbre és boldogabbra
fordulását – az csak nem akar jönni és megvalósulni. Pedig mindent
megpróbáltunk, megkíséreltünk, megtettünk, hogy „elsőkét lépjünk a
gyógyító vízbe” – de soha sem sikerült. Mindig valaki más, valaki
szerencsésebb érkezett oda előbb. Az meggyógyult, s vidáman rohant élni
boldog életét. Mi mindig lemaradtunk! Mi vagyunk az örök vesztesek!
Irigykedve látunk olyanokat, akik nagy nyomorúságukból egyszerre csak
szerencsésen megszabadultak. A porban ültek velünk, s hirtelen csoda
történt velük. Egyszerre csak rájuk mosolygott a szerencse, szomorúságuk
vidámságra fordult, s úgy elvágtattak mellettünk, hogy elköszönni sem
volt idejük.
Látunk boldog nemzeteket, akiknek Európa szerencsésebb részén jutott
hely. Akiket szintén megtépázott és összetört a sors. Ám ezeknek nem
kellett egy eszeveszett eszme diktatúrája alatt szenvedniük. Ezeknek nem
kellett éjfél után csengőfrásztól félni, sem besúgástól, sem
vagyonkájuk elvételétől, vagy deportálástól. Ezek csakhamar talpra
álltak, berendezték világukat, dolgoztak, kereskedtek s jó életet
teremtettek maguknak és szeretteiknek. Mi meg próbáltunk alkalmazkodni,
ügyeskedni és színlelni a szögesdróttal, aknamezővel és őrtornyokkal
körülvett határokon belül. Hiába csináltunk forradalmat – könyörtelenül
leverték és kegyetlenül megbüntették.
Meg kellett érnünk, hogy amikor nagy nehezen végre elmentek a tankok –
megérkeztek a bankok, asztalaiknál a régi pufajkásokkal – de most már
fehér ingben és zakóban. Ezekkel aztán megkezdődött a maradék nemzeti
vagyon kiárusítása és elherdálása. Nekünk pedig semmi sem sikerült.
Ott ülünk a gyógyító tó partján, látjuk a gyógyító víz hullámzását, a
kegyelmi pillanatot, amikor az angyal hirtelen felkavarja a vizet.
Amikor minden parton ülő erőtlen, beteg, nyomorul hirtelen megindul a tó
felé, hogy elsőként lépjen bele s meggyógyuljon – és mi mindig lekésünk
valamiért. Soha nem lettünk az elsők, hogy meggyógyuljunk.
Megoldás pedig nincs 38, 70, 100 és 500 éve – csak a parton, bénán
heverő szenvedő ember: te és én és korunk beteg emberisége, még mindig
fájdalmas, kiolthatatlan vággyal várva a gyógyulást! Ami soha, de soha
nem akar jönni, s vajon jön-e valaha? És kételkedve kérdezzük: vajon a
tó vize valóban mindenkit gyógyít? De látod-e Azt aki fekéd közeleg
gyógyulást hozva?
2014. Adventje
Dr. Pungur József
A témához kapcsolódik:
• Az adventi ember (1.) – A beteg ember
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!