Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
hitvilág 2013.04.21. | 07:00 Nyájas pásztor – Húsvét 4. vasárnapja – VIDEÓ
1. Sokan követték… (Ap Csel 13, 14. 43-52)
Az Apostolok Cselekedete a fiatal egyházról, Pál és Barnabás
munkamódszeréről tudósít, ahogyan először a zsinagógákban hirdették
Isten igéjét.
2. Ezután nagy sereget láttam… a Bárány előtt állni… hosszú, fehér ruhába öltözve, kezükben pálmaággal (Jel 7, 9. 14b-17)
A látnok János apostol a megdicsőült, győztes Krisztust látja, mint
Bárányt, az Isten jobbján. A pálmaág a győzelmet, a fehér ruha a mennyei
dicsőséget jelenti.
3. Jézus a Jó Pásztor (Jn 10, 27-30)
A zsidó templomszentelés ünnepe -héberül hanukka- arra az időszakra
vezethető vissza, amikor a szírektől megszentségtelenített második
salamoni templomot Makkabeus Júdás pap és szabadságharcos Kr. e. 165-ben
megtisztította. Meggyújtották a nyolckarú gyertyatartó gyertyáit, a
menorát, és nyolc napon át ünnepelték, hogy Isten „visszaköltözhetett”
házába. Ez a mi naptárunk szerint december tájékán lehetett. Ezért is
jegyzi meg szent János tömören: tél volt. A zsidók számára ez egy
szabadságharc pillanatnyi győzelmét jelezte, aminek megerősítését
Jézustól is elvárták volna. Ekkor beszél Jézus magáról, mint Jó
pásztorról. Furcsa is tőle, hogy ilyen környezetben ilyen képet használ.
Salamon tornácában azonban kézenfekvő a hasonlat, hisz a templom az
Atya karámja, ahol a szokás szerint a gazda legbátrabb fia őrzi a
juhokat, míg a béresek alszanak.
A szentmiséinkben három részben idézett „jó pásztoros” hasonlat harmadik
részén elmélkedünk idén, ahol Jézus azt mondja: „Az én juhaim
hallgatnak szavamra… ismerem őket… senki sem ragadhatja ki kezemből azt,
amit Atyám adott…,mert én és az Atya egy vagyunk.” A korabeli vallási
vezetőknek ez már sok. Betelt a pohár.
Ez a mondat -Én és az Atya…- a biblikusok szerint a jánosi evangélium
mértani közepe is. Mintha azt sugallná olvasóinak: ez a gondolkodásom,
hitem szíve-közepe.
Vajon nekünk lényünk centruma az Istennel való személyes kapcsolatunk? A
feltámadt Krisztus lakik lelkünk templomában, vagy rablók barlangjává
tettük azt?
Jézusnak az igazhitűekkel folytatott egyre meddőbb és elmérgesedő
vitájában a jó pásztor hasonlat nagyon is kézenfekvő. A pásztornépek
mindennapi tapasztalatát tükrözte, hogy a bárányok teljesen rábízzák
magukat a pásztorra. Ő vigyáz rájuk, forráshoz, jó legelőre vezeti, és
nem terelgeti, hanem gondjukat viseli minden tekintetben.
Önállósulni akaró, egyedeire szétbomló társadalmunkban még keresztény
körökben is idegennek, idejétmúltnak tűnik Jézus pásztorképe. Vágyódunk
ugyan a ’líderre’, aki megmondja nekünk, kijárja helyettünk, elintézi,
kiharcolja… – másrészt kínosan féltjük önállóságunkat, nehezünkre esik
engedelmeskedni, sőt mi jobban tudnánk, hogyan vezényeljen a karmester a
zenekarnak. Félünk a hatalomtól, félünk, hogy vezetőink visszaélnek
bizalmunkkal, kihasználnak, vagy egyenesen feláldoznak „érdekeik
oltárán”. Holott pásztor és juhok között nem alá- és fölérendeltség van,
hanem a szőlőtő és venyigék életadó, egymást átjáró viszonya.
Simone Weil szerint a jó pásztor és juhai-bárányai együttélése mindig
hordoz magában valami feloldhatatlan tragikumot: a pásztor az, aki végül
leöli a bárányt… Valóban, igaza lehet a múlt század kimagasló
misztikus-filozófusának, ha csak a „természet” rendjét vesszük alapul.
Ez a gondolat már Jézus Urunk előtt is megjelent vádként a népet
kihasználó ószövetségi papok ellen. De jézusi összefüggésben teljesen
másról, más gondolkodási és létbeli szintről van szó.
Ilyenkor, Húsvét táján hívő tapasztalatunk ugyanis teljesen feloldja és
átírja ezt a „tragikumot”. Húsvéti Bárányunkat leölték, feláldozták,
hogy nekünk életünk legyen. Jézus Krisztus egyszerre áldozati bárány és
Jó pásztor. Szent Péterre bízza nyáját: legeltesd juhaimat! Az ő
áldozata nyomán nyer értelmet a pásztor és nyáj hasonlata, mert a Bárány
vére fehérre mosta a vértanúk ruháját.
Ez a tény kötelez ma is minden pásztort és minden juhot. A mai
pásztornak is fel kell áldoznia magát a nyájért. Ez a hivatása. Van
pásztorunk, aki vezet minket és gondoskodik rólunk. Minél inkább
hasonlít egy lelkipásztor Örök Főpásztorához, minél inkább tudatosul a
hívőben, hogy az összetartozás nem a keretekre (karám, bot,
pásztorkutyák), hanem elsősorban a kölcsönös bizalomra támaszkodik,
annál inkább eljutunk arra a felismerésre, hogy érdemes mindent
feláldozni érte, és semmit sem érdemes elébe helyezni.
Így tárul fel az egyház misztériuma, ahol Péter és apostoltársai
emberhalászok és pásztorok egyben, akik Jézus nevében, őt helyettesítve,
akár életüket is feláldozva összefogják, vezetik és óvják minden
veszélytől a rájuk bízott nyájat.
A feltámadt Jézus saját magával ajándékozza meg nyáját, saját magában ad örök életet, – ami már itt a földön elkezdődik.
Sebestyén Péter
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!