Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
hitvilág 2013.03.24. | 07:00 Diadalmenet és kereszthalál – Virágvasárnap – VIDEÓ
1. Az Úr maga adja ajkamra a szót…(Iz 50, 4-7)
Az Úr elég erős ahhoz, hogy megszabadítsa népét. A próféta tanítvány.
Azt mondja, amit mondania kell, amit az Úrtól hall, amit aztán
szívén-lelkén átprésel. Az igazságot akkor is hirdeti, ha a hallgatónak
kényelmetlen hallani. Reggelente mi is úgy induljunk, hogy nyissuk meg
lelki füleinket Isten előtt: mit kíván ma tőlem?
2. Kiüresítette önmagát…(Fil 2, 6-11)
Szent Pál egy csodálatos őskeresztény himnuszt helyez a filippieknek írt
gyakorlati útmutatások közé. A keresztény örömhír és teológia sűrített
összefoglalása ez. Jézus Krisztus, földi élete időtartamára lemondott az
Isten Fiának kijáró dicsőségről, vállalta a szenvedést és a halált,
hogy példát mutasson nekünk az istenfiúi életre.
3. Jézus szenvedéstörténete (Lk 22, 14-23, 56)
Virágvasárnapján nemcsak Jézus ünnepélyes bevonulására emlékezünk, hanem
a liturgikus keretek között „előrehozott” szenvedéstörténetét is újra
átéljük.
Szent Lukács sajátos hangsúllyal és teológiai megközelítéssel számol be a
jeruzsálemi bevonulásról. Ami nála feltűnő, az az örömujjongás. Az öröm
evangélistájaként ír a pogányságból megtérteknek. Elhagyja a zsidó
hozsanna szót, helyette a gyermekségi történetből ismert angyalok énekét
idézi. Szintén nála vesszük észre a farizeusok „odamondását”, mely
szerint Jézus hallgattassa el éljenző tanítványait és az ünneplő
tömeget. Ekkor hangzik el az elgondolkodtató és a tétovázó hívőket is
állásfoglalásra késztető kijelentés: „Bizony mondom nektek, ha ezek
elhallgatnak, a kövek fognak megszólalni…”
Posztmodernnek titulált korunkban a keresztények is elbátortalanodtak.
Nem mernek ünnepelni, kiállni Mesterük és Megváltójuk mellett. Mintha
szégyellnék. Mintha restelkednének tanúságot tenni az örömhírről, csak
azért, hogy megfeleljenek a szabadelvű világ elvárásainak, amely a hitet
a magánszférába száműzné. A barkaszentelő körmenet is arra hivatott,
hogy kihozza belőlünk ezt az ujjongást. Az egyedül törékeny, tömegként
manipulálható ember könnyebben tüntet, lázad, sztrájkol és rombol,
’feszítsd meg’-et kiáltva, minthogy közösségként önfeledten ünnepeljen,
és dicsőítse Istent.
Pedig a történelem folyamán a kövek is megszólaltak. A régészeti
kutatások is szó szerint visszaigazolták a Biblia leírásait. Egyházi
ünnepek, Mária-jelenések, búcsúk színhelyén, a Szent Péter-téren éppúgy,
mint egy kis falusi templom kertjében katarzist élhetünk át egy
közösség tagjaként is, akárcsak a jeruzsálemiek, akik szemtanúi voltak a
Szenvedő Király bevonulásának.
A földi nagyságok, sztárocskák élvezik, ha megfürödhetnek a tömeg
rivaldafényében. Elkapja őket a hév, mosolyogva pózolnak rajongóik
akku-kattogásai közepett, aláírásokat osztogatnak, arcuk reklámhordozó
lesz, és az újságok címoldalán szerepelnek. A mi Megváltónk nem ilyen.
Hiúsága gyengeségén nem fog ki az éljenző tömeg. Dávid Fia szamaragolva
vonul be a keresztrefeszítés városába, és ez a római hadvezérek
diadalmenetével összehasonlítva is sokatmondó különbség, amely önmagáért
beszél. Új értelmet ad a hatalomnak, az uralkodásnak, és a szeretet
parancsának értékrendjét teszi meg életünk alapjául.
Ma már nem engedhetjük meg azt, hogy politikai hatalmasok, különféle
lobbik és érdekek mentén félrevezessenek, megosszanak és Jézus Krisztus,
vagy egyháza ellen fordítsanak. Számunkra ez a Messiás igazi
szabadságot hozott. Az ő kinyilatkoztatása a Golgotán, a kereszten lett a
legegyértelműbb: legyőzte a halált hordozó sátánt. Magára vette az
emberi lét nyomorúságát, és üdvözíteni akarja a bűnös emberiséget.
Virágvasárnapján nemcsak koncerttermekben csendülnek fel a klasszikus
zeneművek megrendítő passiói, hanem templomainkban is felidézzük,
valósággal eljátsszuk Urunk szenvedéstörténetét. Érzékeltetni szeretnénk
a Megváltó szenvedésnek és Isten szeretetének szoros kapcsolatát. Ezzel
mi is mintegy részesei, aktív szereplői leszünk a keresztútnak…
A passiótörténet felolvasása és átelmélkedése ma ezért is időszerű és
találó. Szenvedés és szeretet egy tőről fakad. A kereszténység egy
hallatlan tapasztalat örömét osztja meg a világgal: Isten nem az erőszak
győzelmével hivalkodó, nem a gyengéken és kiszolgáltatottakon
átgyalogoló hatalmas úr, hanem velünk együtt szenvedő, érettünk,
emberekért a halált is megkóstoló Isten. Így emel fel
földhözragadtságunkból, és édesget újra magához.
Sebestyén Péter
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!