Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Hívom a családokat, a házaspárokat, a jegyeseket és a szerelmeseket, a szerzetes- és paptestvéreket, és mindenkit, aki a család és az élet mellett áll!
Nagypapa,
nézd, itt a bizonyítványom, most kaptam meg, és az iskolából egyenesen
hozzátok jöttem vele, mondta sugárzó arccal a nagykamasz fiú, belépve
nagyszüleihez. Nagyapja boldogan ölelte magához a fiút, és – noha még
nem látta a bizonyítványt – örömmel mondta: gratulálok! Ez aztán öröm!
Gyere be, mutassuk meg nagyanyádnak is, hadd örüljön ő is. Annyira
örülök, hogy most nem vagy szomorú, mert amikor a félévi
bizonyítványodat mutattad, bizony nem voltál nagyon vidám. A szüleid is
biztosan nagyon fognak örülni! De nagypapa – szólt közbe a fiú –, azért
nem olyan szép ez a bizonyítvány, csak jobb, mint amilyent remélni
mertem. Félek, hogy a szüleim nem lesznek velem megelégedve, ők mindig a
maximumot várják tőlem. Félévkor is azért voltam olyan szomorú, mert
tudtam, hogy nem okozok nekik örömet, mert nem azt nyújtottam, amit
várnak tőlem. Ne félj, és ne szorongj – szólalt meg a nagymama –, amikor
a szíved mélyén öröm van. Ne csak annak örülj, hogy több az ötösöd,
hanem annak is, hogy legyőzted az elkeseredettségedet.
Amikor az
ember a városban jár-kel, vagy utazik valahová, érdemes körülnézni:
hányan vannak, akiknek az arca sugárzik az örömtől. Legtöbbször
gondterhelt arcok vesznek körül, fájdalom, szomorúság látszik rajtuk.
Akadnak olyan csoportok, amelyek hangoskodással, vihorászással próbálják
a jókedv látszatát keltetni, de az ilyen társaság leginkább valakinek a
kárán mulat, nem örül igazán. Villamoson, autóbuszon sokan olvasnak,
mobiltelefonjukkal foglalkoznak. Ezek is többnyire gondterheltek, ritkán
deríti őket valami vidám olvasmány vagy jó hír örömre. Sok a szomorú
arc, szomorú ember, akik egykedvűen, öröm nélkül intézik dolgaikat. A
mai világ gondjai miatt, a súlyos nehézségek terhe alatt görnyedve az
emberekből érthetően sokszor hiányzik az öröm, inkább szomorúságra
hajlanak. Ferenc pápa írja egyik, még Argentínában megjelent könyvében:
„Vegyük észre, hogy a szomorúság a Sátán varázslata, amely megkeményít
és megkeserít, lehetővé teszi, hogy ő, a Gonosz beköltözzön a szívünkbe,
hogy aztán semminek se tudjunk örülni, hogy elűzze belőlünk a remény
maradékát is. Remény nélkül aztán még szomorúbb lesz az ember, eljut a
kétségbeesésig.” A reménytelenség elleni védekezésre buzdít a Gulagot
megjárt bencés atya, Olofsson Placid is: „Az öröm szükséges a
túléléshez. Ezért észre kell venni és tudatosan kell keresni az élet
apró örömeit.”
XVI. Benedek pápa tanítja: „Kétfajta szomorúság
van: az egyik, amely elveszítette a reményt, többé nem bízik a
szeretetben és az igazságban, s ezért belülről rombolja az embert (Lk
18,23); de van olyan szomorúság is, amely az igazság okozta
megrendülésből fakad, az embert megtérésre és a gonosszal szembeni
ellenállásra vezeti. Ez a szomorúság gyógyít, mert az embert arra
indítja, hogy újból reméljen és szeressen. Az első szomorúságot Júdás
képviseli, aki, lesújtva a saját bukása fölötti rémülettől nem mer többé
remélni, és kétségbeesésében felakasztja magát (Mt 27,3–5). A
szomorúság másik fajtáját Péter testesíti meg, aki az Úr tekintetével
találkozva sírásra fakad, s ennek a zokogásnak a könnyei gyógyítóak:
felszántják lelkének földjét. Mindent elölről kezd, és megújul.” (A Názáreti Jézus, 84–85. o.) A teljes reménytelenség maga a pokol, erre utal Dante Isteni színjátékában a pokol kapuján olvasható felirat: „Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel.”
Mit
tapasztaltok, miért szomorú olyan sok embertársunk? Mi a sok szomorúság
legfőbb oka? Nehéz élethelyzetekben hogyan tudjátok családotokban,
rokonaitokban, barátaitokban ébren tartani a reményt?
Ha egy
vágyunk teljesül, akkor örömöt érzünk, megnyugszunk. Minél szebb,
nemesebb, igazabb vágyunk teljesült, annál mélyebb, átfogóbb az örömünk.
A megállapodott, Istennel, felebarátaival, a teremtett és az ember
építette külvilággal harmóniában lévő ember csendes öröme belső
nyugalmából és békéjéből származik. Nagyobb vágyak teljesülésekor
örömünk vidámságban nyilvánul meg, különleges öröm esetén ujjongani
kezdünk. Ha más kára, baja, szerencsétlensége miatt érzünk örömöt, akkor
örömünk rendetlen lesz, ha pedig valami önmagában rosszat akartunk, és
azt sikerült elérnünk, akkor örömünk bűnös öröm lesz. Ebből is
következik, hogy az öröm szoros kapcsolatban van egy másik isteni
erénnyel, a szeretettel. Akit ugyanis szeretünk, annak a javát akarjuk,
kára-baja esetén nem örömet érzünk, hanem segítségére akarunk sietni.
Felebarátainkat pedig legalább annyira kell szeretnünk, mint magunkat.
Ugyan ki tudna örülni a saját kárának?
„A mai világnak – a maga
sokféle és nyomasztó fogyasztói kínálatával – nagy veszedelme az
egyénközpontú szomorúság, amely a kényelmes és kapzsi szívből, a
felszínes élvezetek beteges kereséséből, az elszigetelt lelkiismeretből
fakad. Amikor az egyén belső élete bezárkózik saját érdekeibe, akkor nem
marad hely mások számára, többé nem jöhetnek be a szegények, többé nem
hallja Isten hangját, nem örül szeretete édes örömének. A hívek
kétségtelenül ki vannak téve ennek az állandó veszélynek. Sokan esnek
ennek áldozatává, és érzéketlen, elégedetlen, élettelen személyekké
válnak. Ez nem a méltó és teljes élet választása, nem Isten ránk
vonatkozó vágya; ez nem a Szentlélekben való élet, amely a feltámadott
Krisztus szívéből forrásozik.” (EG 2)
Beszéljétek meg
családi, rokoni, baráti körben, hogy kinek örömtelibb az élete: annak,
aki mindig mindent csak a saját, pillanatnyi érdeke szempontjából ítél
meg, vagy annak, aki önzetlen szeretettel fordul a többi ember felé?
Hogyan segíthetik elő a keresztény családok az örömtelibb társadalom
létrejöttét?
„Az öröm és remény, a gyász és szorongás, mely a
mai emberekben, főként a szegényekben és a veszélyben élőkben él,
Krisztus tanítványainak is öröme és reménye, gyásza és szorongása, és
nincs olyan igazán emberi dolog, amely visszhangra nem találna
szívükben. A tanítványok közössége ugyanis emberekből, sőt Krisztusban
egységet alkotó emberekből áll, akiket a Szentlélek irányít az Atya
országa felé vezető zarándokúton, és megkapták az üdvösség hírét, hogy
mindenkinek elmondják. Ezért e közösség az egész emberi nemmel és annak
történelmével valóban bensőséges kapcsolatban érzi magát.” (GS 1)
A
keresztény ember sem élhet állandó vidámságban, de minden nehéz
helyzetben talál okot az örömre. Tud örülni a tavaszi napsütésnek és a
frissítő nyári zápornak, örömmel csodálja meg a teremtett világ ezer
csodáját, örül, amikor gyermeke először rámosolyog, örül, hogy részt
vehet a közösség életében, örül barátainak, örül Isten minden
ajándékának, házastársának, gyerekeinek, szüleinek, de legfőképpen a
szeretetnek, amit adhat, és amit kap. Ha pedig gondokkal, nehézségekkel
kell szembenéznie, akkor sem árasztja el családja tagjait, munkatársait,
barátait, ismerőseit panasszal, inkább keresi a rosszban a jót,
töretlen reménnyel igyekszik a bajokon segíteni, a gondokon túljutni,
nem beleragadni a szomorúságba, a passzív panaszkodásba. Hiszi, hogy
Isten szeretetből szeretetre teremtette őt is, családját is, és azt
akarja, hogy mindnyájan célba érjenek. Isten ugyanis a megszentelő
kegyelemmel együtt, természetfölötti módon árasztja lelkünkbe a hitet, a
reményt és a szeretetet, e három isteni erényt.
Hogyan
tudjátok megvigasztalni azokat az embereket, akik másról se tudnak
beszélni, mint saját gondjaikról, bajaikról, egészségi problémáikról?
Hogyan tudjátok felébreszteni bennük a reményt?
Amikor
édesapja este hazajött, rögtön látta fia örömtől sugárzó arcán, hogy ma
valami jó dolog történt az iskolában. Csak nem te rúgtad a győztes gólt a
béseknek – kérdezte –, vagy talán sikerült a kémiaszertárt
felrobbantanod? A fiú előhúzta bizonyítványát, és büszkén mutatta
édesapjának. Látod – mondta lelkesen –, a félévihez képest mennyit
javítottam? Nem mindent, de majdnem! Magam se mertem remélni!
Gratulálok, látod ez az, aminek nagyon örülök – válaszolt az apa –,
elhatároztad, megígérted, és teljesítetted. Nem a félévi nem túl jó
jegyeken keseregtél, hanem komolyan nekifeküdtél a tanulásnak, és bíztál
magadban meg Isten segítségében. Meg a tietekben – tette hozzá a fiú –,
örömkönnyekkel a szemében. Köszönöm nektek, köszönöm a jó
bizonyítványomat, és ígérem, hogy a következő még jobb lesz.
Bíró László
az MKPK családreferens püspöke,
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Fotó: News.va
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!