Évszázadokon keresztül az volt a szokás, hogy az újonnan megválasztott
pápát hármas koronával, az úgynevezett tiarával koronázták meg. I. János
Pál pápa volt az, aki megszakította ezt a hagyományt. Helyette a
főpásztori székbe való beiktatással kezdte főpapi tevékenységét.
Az
Úr Jézus sem azzal kezdte messiási működését, hogy Rómába ment Augustus
császártól koronát kérni. Heródestől sem kért Negyedes Fejedelmi címet.
De azért nyilvános működése előtt az ünnepélyes beiktatásról ő sem
mondott le. A Jordán partján a külső körülmények ugyan szerények voltak,
mégis részt vett benne az ég és a föld, jelen volt rajta a választott
nép és a teljes Szentháromság. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy Jézus és
Keresztelő János találkozásakor az Ó- és az Újszövetség találkozott
egymással.
Keresztelő János az Ószövetség utolsó prófétája, akinek nemcsak az
adatott meg, hogy szóban hirdesse, hogy el fog jönni a megígért Messiás,
hanem az is, hogy személyesen rámutasson az Isten Bárányára. Éppen
ezért történelmi ez a találkozás a Jordán folyó partján.
János
végezte azt, amiről tudta, hogy az ő feladata, Istentől kapott
küldetése. Amikor faggatták, alázatosan beismerte, hogy nem ő a Messiás
és hogy arra sem méltó, hogy a saruszíját megoldja. Ő csak vízzel
keresztel, de utána jön, Az, Aki Szentlélekkel fog keresztelni –
olvastuk az evangéliumi szakaszban.
Amikor az Úr Jézus a Jordán folyóhoz megy, hogy megkeresztelkedjen,
János azonnal felismeri az Eljövendőt, a Messiást, és szívesen átadná a
helyét. Tudja, hogy ő csak az, aki előkészíti a Messiás útját. De Jézus
másképp tesz: „Illő, hogy teljesítsük mindazt, ami igazságos, ami elő
van írva”(Mt 3,15) – olvashatjuk Szent Máté evangéliumában.
Jézus
maradék nélkül be akar tölteni minden ószövetségi előírást. Bár
megtehetné, hogy félreteszi azokat, de ő teljes egészében vállalja. Csak
ott, és akkor lép át fölöttük, amikor azok már nem az Isten dicsőségét
és az ember javát szolgálják.
Megkeresztelkedik Jánosnál a bűnbánat
keresztségével, pedig bűn nélkül való. Ezzel is kifejezi sorsközösségét
velünk. Annyira egy lett közülünk, hogy vállalta az emberi sorsot, annak
minden velejárójával együtt, de ugyanakkor, e tettével előre jelzi
egész küldetésének célját, hogy az embert meg akarja szabadítani a
bűntől.
Jézus megkeresztelkedésekor történelmi valósággá vált, ami addig csak
prófétai ígéret volt. A Jordán folyóban történt vízbemerülés után az Úr
feljött a vízből és megtörtént az Üdvözítő hivatalos beiktatása messiási
küldetése teljesítésébe. Ez alkalommal „megnyílt az ég”. Az eredeti bűn
következtében „bezárult az ég”. Most a messiási korszak nagy ajándéka
éppen az lett, hogy ismét megnyílt az ég. Jézuson keresztül, a
keresztség szentségének felvételével szabad utunk lett az Istenhez,
belépőjegyet kaptunk a mennyek országába.
Ha Jézus nem száll alá a
Jordán vizébe, nem nyílik meg az ég, nem hangzik fel az Atya szózata, és
nem száll le a Szentlélek, de első nyilvános cselekedetében benne volt
egész élete. A Szentlélek erejével akart cselekedni, úgy hogy az Atya
akarata vezesse mindenben.
Szó szerint teljesedett benne az, amit
Izaiás prófétától olvastunk az első olvasmányban: „íme, az én szolgám,
akit támogatok, választottam, akiben kedvem telik. Kiárasztom rá
lelkemet, és igazságot visz a nemzeteknek...”(Iz 42, 1-4).
Az Úr Jézus pozitív hozzáállása az ószövetségi törvényhez, hatalmas
példa a mi számunkra abból a szempontból is, hogy ma minden formaság
ellen tiltakozunk, minden előírást feleslegesnek tartunk, minden értékes
hagyományt elvetünk. - Nekem ne mondja meg az egyház, hogy mit kell
tennem adventben, vagy nagyböjtben, hogyan vegyek részt a szentmisén,
mikor álljak fel és üljek le, mikor gyónjak és áldozzak, s mit tegyek,
ha megromlott a házastársi kapcsolat, illetve hogyan készüljek a
szentségi házasságra és a többi és a többi…
Jézus viszont vállalja:
„Illő, hogy teljesítsük, mindazt, ami igazságos, ami elő van írva.” Az
ószövetségi nyelvben „igazember”-nek nevezték azt a személyt, aki
teljesíti Isten akaratát. Az Úr Jézus e mondattal élete programját,
jelszavát fogalmazta meg, vagyis: az én feladatom, hogy mindenben
teljesítsem az Atya akaratát.
Jézus nyilvános tevékenységének kezdete, nekünk is irányt szab: úgy,
ahogyan Ő nyilvános tevékenysége kezdetén az Atya akaratának keresését
és követését fontosnak tartotta, úgy nekünk is az ő példájára fontos
kell, hogy legyen az Atya akarata életünkre vonatkozóan. Ne legyen az
életünknek olyan területe, ahol Isten ne lenne jelen, ahonnan kizárnánk
Őt. Vonjuk be a terveinkbe, munkánkba, tanulásunkba, sikereinkbe és
kudarcainkba. Mondjunk el neki mindent, mint a jól nevelt gyermek a
szüleinek. Köszönjük meg neki a szeretetét, és kérjük segítő kegyelmét
mindennapjainkra.
Biztosan tervezgettünk egy-két dolgot erre az évre
is, van néhány megfogalmazott, vagy ki nem mondott vágyunk, amit el
szeretnénk érni az újesztendőben. Ezekből se hagyjuk ki Istent. Terveink
között jó lenne, ha ott lenne a lelkiéletben való előrehaladás
szándéka, a jobbá levés vágya, az öntudatosabb keresztény élet
megvalósításának az elhatározása. Ezzel kapcsolatosan arra biztat a
Szentatya, Ferenc pápa, hogy: „Ápoljuk lelki életünket, kapcsolatunkat
Istennel, mert ez adja mindannak a gerincét, amit teszünk, és amik
vagyunk. Az a keresztény, aki nem táplálkozik az imádságból, a
szentségekből és Isten Szavából, az elkerülhetetlenül elfonnyad és
kiszárad.”
Testvéreim! Sok mindenre szükségünk van, sok mindent
szeretnénk megszerezni, vajon mennyire keresztényiek azok az eszközök,
amelyekkel ezeket megvalósíthatjuk, vagy a hozzánk tartozókkal,
alattvalóinkkal megvalósítatjuk?
Az életünk sok területét
megvizsgálhatnánk, de talán egy-két szóban is összefoglalhatjuk a
feladatunkat, kötelességünket: bármit is tennénk, legyen jelen benne a
keresztény ember hivatástudata, Isten melletti tanúságtétele.
Az Úr
Jézus megkeresztelkedése pillanatában leszállt rá a Szentlélek. Azt is
mondhatnánk, hogy Jézus imája meghallgatásra talált, mert rögtön
megtapasztalta a Lélek erejét.
Mi is bízhatunk a Szentlélek
kegyelmében, a meghallgatott ima erejében. Megkeresztelkedésünk és
bérmálkozásunk pillanatától a Lélek erőterében élünk. Jó lenne, ha
mindenben a Lélek irányitására tudnánk hagyatkozni, mert akkor sokkal
céltudatosabb lenne az életünk. A keresztény embernek az élet nehéz
helyzetében is van benső tartaléka, a Lélek, akinek ereje képes ezeken
is átsegíteni őt.
Igen, illő hogy megtegyük az Atya akaratát ott ahol
élünk, és abban az életállapotban, amelyre meghívott bennünket az Úr,
akár kisgyermekként, fiatalként, vagy idősként, mert ezzel mindenki
számára érthetően kifejezzük azt, ami számunkra fontos, amiben hiszünk.
Nem
elég csak belülről, úgy mond lélekben megélni, a hitünket, a lelkünkben
lejátszódó folyamatokat, az Istennel való kapcsolatunkat, hanem
valamilyen módon mások számára is át kell adni. Közössé kell tenni. Ne
hagyjuk, hogy a minket körülvevő világ lerombolja a bensőnk,
lelkiéletünk kifejezésének ezeket a hagyományait, mert azzal mindannyian
szegényebbek leszünk. Nekünk is illő, hogy megtegyük, ami elő van írva.
Mi van előírva? - kérdezhetné valaki. A karácsony előtti hétfőn a
vatikáni dolgozóknak és munkatársaknak a Szentatya, Ferenc pápa röviden
mindezt összefoglalta, s mint egy útmutatásul adta nekik és általuk,
nekünk is. Az első útmutatásban, amit már korábban idéztem, arra biztat a
Szentatya, hogy „Ápoljuk lelki életünket!” Aztán arra biztat bennünket,
hogy: „Gondozzuk családi életünket! Adjunk gyermekeinknek és
szeretteinknek nemcsak pénzt, hanem sokkal inkább időt, figyelmet és
szeretetet.
Ápoljuk emberi kapcsolatainkat! Váltsuk valóra hitünket az életben és a jó-cselekedetekben, főként a rászorulók iránt.
Figyeljünk oda beszédünkre! Tisztítsuk meg nyelvünket a sértő szavaktól, a közönséges és dekadens beszédtől.
Gyógyítsuk
be a szív sebeit a megbocsátás olajával! Bocsássunk meg azoknak, aki
megbántottak minket, és gyógyítsuk be azokat a sebeket, amelyeket mi
magunk okoztunk másoknak.
Gondosan dolgozzunk! Végezzük munkánkat lelkesedéssel, alázatosan, hozzáértéssel, szenvedélyesen, az Úrnak hálás lélekkel.
Gyógyuljunk
ki, az irigységből! Szabaduljunk meg a bujaságtól, a gyűlölettől és a
negatív érzelmektől, amelyek megrontják belső békénket, és összetört,
bomlasztó emberekké tesznek minket.
Gyógyuljunk ki a neheztelésből,
mert az bosszúhoz vezet. Gyógyuljunk ki a lustaságból, mert az a létezés
eutanáziájához visz minket. Szabaduljunk meg az ujjal mutogatástól,
mert az gőgössé tesz minket. Hagyjunk fel az állandó panaszkodással,
hiszen csak elkeseredünk általa. Tudom, hogy néha ahhoz, hogy megtartsuk
az állásunkat, kibeszéljük a másikat, önvédelemből. Megértem ezeket a
helyzeteket, de ez az út nem jó irányba visz. A végén mindannyiunkat
tönkretesz, és ez nem használ senkinek. Kérjünk inkább bölcsességet az
Úrtól, hogy időben el tudjuk harapni a nyelvünket és így ne ejtsünk ki
rágalmazó szavakat, melyek csak keserű szájízt hagynak maguk után.
Gondoskodjunk
gyengébb testvéreinkről! Gondoskodjunk az idősekről, a betegekről, az
éhezőkről, a hajléktalanokról és a külföldiekről, mert ez alapján
ítéltetünk majd meg…
Képzeljük el, hogy megváltozna a világunk, ha mindegyikünk most rögtön
elkezdené komolyan és odaadóan ápolni kapcsolatát Istennel és
felebarátaival; ha átültetnénk a gyakorlatba az evangéliumi
aranyszabályt, amelyre Jézus tanított minket a hegyi beszédben:
„Mindazt, amit akartok, hogy veletek tegyenek az emberek, ti is tegyétek
velük. Ez a törvény és a próféták” (Mt 7,12). Milyen más lenne a világ,
ha úgy néznék a másik emberre, főként, ha segítségre szorul, azzal a
jósággal és gyöngédséggel, amellyel Isten néz ránk, ahogy vár minket és
megbocsát nekünk. Ha az alázatban lelnénk meg erőnket és kincsünket…”
mondja a Szentatya Ferenc pápa.
A mai vasárnap, amikor közösen elmondjuk a Hiszekegyet, újítsuk meg
keresztségi fogadásunkat, amit keresztségünk alkalmával szüleink,
keresztszüleink tettek helyettünk. Legyünk hálásak azért, hogy Isten
bennünket is gyermekévé fogadott, és éljünk úgy, hogy rólunk is
elmondhassa: íme, az én szeretett gyermekem, akiben kedvem telik.
Kommentáld!