Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Molnár Antallal, a Római Magyar Akadémia igazgatójával beszélgettünk az örök városban. Nekünk, magyaroknak Rómában közép-európai vezető szerepre kell törekednünk, tudományos és kulturális szempontból egyaránt – hangsúlyozta.
– Milyen történelmi miliőben és milyen céllal alapították a Római Magyar Akadémiát?
–
Két alapítási korszakot kell megkülönböztetnünk. Az első a XIX. század
vége, amikor XIII. Leó pápa utasítására megnyitották a Vatikáni Titkos
Levéltárat a kutatók előtt (1881). Ettől a történelmi pillanattól kezdve
a tudósok elárasztották Rómát, hogy ki-ki a saját nemzetére vonatkozó
forrásokat összegyűjthesse. Fraknói Vilmos nagyváradi kanonok, címzetes
püspök, egyháztörténész, a Monumenta Vaticana Hungariae sorozat kiadója,
annak érdekében, hogy a magyar kutatóknak munkájukhoz szilárd
intézményes bázist biztosítson, 1894-ben saját vagyonából megalapította a
Római Magyar Történeti Intézetet. Székhelye a Fraknói Villa volt, ahol
jelenleg Magyarország Szentszéki Nagykövetsége működik.
Az
alapító az intézetet 1912-ben a Magyar Államnak adta át, de a háború
miatt csak 1924-ben nyílt meg újból a kutatók előtt. Az új igazgató,
Gerevich Tibor szélesebb kulturális koncepció mentén szervezte újjá az
intézet küldetését. Ennek érdekében a Magyar Állam 1927-ben megvásárolta
a Róma szívében fekvő Falconieri-palotát. Bethlen István miniszterelnök
és Klebelsberg Kuno kultuszminiszter terve az volt, hogy az európai
fővárosokban Collegium Hungaricum néven intézeteket hozzanak létre,
amelyek a magyar kultúrát magas színvonalon, a maga teljességében
képviselik. Ma is érvényes koncepciójuk értelmében a kulturális
diplomácia jelentős mértékben hozzájárult az ország akkori külpolitikai
elszigeteltségének oldásához. Az új palotába költözött a Történeti
Intézet, mellette létrehoztak egy képzőművészeti, egy italianisztikai
egy egyházi szekciót, ez utóbbiból fejlődött ki aztán a 1940-es években a
Pápai Magyar Intézet.
– Milyen feladatokat lát el az örök város szívében található magyar intézet?
–
A Római Magyar Akadémia feladatköre igen széles, hiszen a teljes magyar
kultúrának ez a csodálatos palota ad otthont. Ma is elsődlegesnek
mondható a tudományos küldetés, ösztöndíjasokat fogadunk, kutatásokat
segítünk, tudományos rendezvényeket szervezünk annak érdekében, hogy az
olasz és a magyar tudósok együttműködését elősegítsük, és hogy a magyar
kutatásokat bemutassuk Rómában. Ez elsősorban azért fontos, mert Róma
nem csupán Olaszország fővárosa, hanem a régészet és az egyháztörténet
tekintetében a világ fővárosa is. A Római Iskola képzőművészeti
örökségét is továbbvisszük, évente hat-hét művészeti ösztöndíjast
fogadunk, akik minden júniusban a galériában szervezett ösztöndíjas
kiállításon mutathatják be alkotásaikat. Végül nagyon fontos a
kulturális funkció is, hiszen a palota kiváló helyszín a magyar kultúra
sokszínűségének bemutatására.
– Melyek a legsikeresebb, leglátogatottabb akadémiai programok?
–
A legnépszerűbb rendezvényeink közé tartoznak a zenei programok. Sok
klasszikus zenei koncertet szervezünk, részben a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemmel együttműködésben, de természetesen vannak
népzenei, világzenei, jazz és kortárs zenei programjaink is. Színházi és
irodalmi rendezvényeink is színesítik a programkínálatunkat. Az elmúlt
évek munkájának eredménye, hogy az évente szervezett hét-nyolc
kiállításunk megnyitójára száz-kétszáz ember is eljön, sokszor az
udvaron is alig férünk el, és galériánk szerves része a római kortárs
művészeti szcénának. A Falconieri-palota számos nemzetközi tudományos
konferenciának ad otthont. Ezek a rendezvényeink természetesen inkább a
Rómában élő nemzetközi tudós közösséget szólítják meg, de mivel az
Akadémia kapcsolati hálója igen széles, ezért tudományos programjainkon
is nagyszámú közönség vesz részt.
– Milyen együttműködést folytat a Magyar Akadémia a Szentszékkel?
A
Vatikánnal megbízatásom kezdete óta szoros kapcsolatot igyekeztem
ápolni. Az egyik legfontosabb partnerünk a Történettudományok Pápai
Bizottsága, amellyel több kiemelkedő fontosságú konferenciát
szerveztünk. Az Értelmetlen mészárlás című, az első világháború
centenáriumára rendezett konferenciát tekinthetjük együttműködésünk
csúcspontjának. Ezt a rendezvényt Pietro Parolin bíborossal, vatikáni
államtitkárral közösen nyitottam meg a X. Piuszról elnevezett impozáns
vatikáni szalonban. Fontos tudományos partnereink a nagy presztízsű
Pápai Gergely Egyetem, a Lateráni Egyetem, a vatikáni gyűjtemények
(elsősorban a Vatikáni Apostoli Könyvtár, a Vatikáni Titkos Levéltár és a
Pápai Államtitkárság Történeti Levéltára), emellett együttműködünk a
szerzetesrendek központi levéltáraival és történeti intézeteivel is.
Baráti alapú együttműködés köt össze, a Pápai Magyar Intézettel és
Magyarország Szentszéki Nagykövetségével, mely intézetek programjainak
gyakran és örömmel adnak otthont a Falconieri-palota szalonjai.
–
A Római Magyar Akadémia otthont nyújt mindazon művészeknek, tudósoknak,
kutatóknak, akik Rómában gazdagítják tudásukat. Milyen típusú
tanulmányokat folytatnak az itt lakó ösztöndíjasok?
– A
legtöbb ösztöndíjasunk a Vatikáni Titkos Levéltárban, a Vatikáni
Államtitkárság Történeti Levéltárában, az Olasz Külügyminisztérium
Levéltárában, a szerzetesrendek levéltáraiban, a pápai egyetemek és a
külföldi tudományos intézetek könyvtáraiban kutat. A történészeken kívül
érkeznek hozzánk klasszika filológusok, művészettörténészek, régészek,
immár jogászok is, illetve természetesen italianisták, akik az olasz
irodalmat és kultúrát tanulmányozzák az olasz fővárosban.
Az
egyik fő törekvésünk, hogy egy zenei ösztöndíjat hozzunk létre, hiszen a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyre szorosabb kapcsolatokat ápol a
római zeneakadémiával (Accademia Nazionale di Santa Cecilia), és nagyon
fontosnak érzem, hogy ezek az intézményközi együttműködések szilárd
bázist kapjanak a Római Magyar Akadémia segítségével.
– A
magyarországi kisebbségeket bemutató programokra számos példa volt a
közelmúltban. Miért fordít kiemelt figyelmet a Római Magyar Akadémia a
kisebbségek helyzetére?
– Az intézet kiemelt feladata,
hogy ne csak a mainstream kultúrát mutassa be, hanem azt a kulturális
sokszínűséget is, amellyel a kisebbségek gazdagítják a magyar
hagyományokat. Fontosnak tartjuk, hogy a kulturális diplomácia
eszközeivel helyrebillentsük azt az eltorzult képet, amelyet az elmúlt
években az európai sajtó rajzolt a magyarországi viszonyokról. 2013.
január 27-én Róma akkori polgármestere a helyi zsidó közösséggel
egyetértésben elrendelte a Colosseum fényeinek lekapcsolását,
tiltakozásként a Magyarországi antiszemitizmus terjedése ellen. Egy
évvel a tiltakozó akció után egy kiállítást szerveztünk Shoa Emléknapja
alkalmából ugyanezzel a római zsidó közösséggel együttműködve.
A
roma kisebbségről szóló kulturális programsorozat szervezésekor is az
volt az elsődleges célkitűzésünk, hogy a cigányságot mint kulturális
értékeket teremtő közeget mutassuk be, markánsan eltérő módon, mint
ahogyan Olaszországban a közvélemény a romákról vélekedik.
A
görögkatolikusokkal foglalkozó programsorozatunk is nagyon népszerű
volt, amelyet a Hajdúdorogi Egyházmegye alapításának (1912) centenáriuma
alkalmából szerveztünk. Ennek célja az volt, hogy egy kevésbé ismert
vallási kisebbség kultúrájával ismertessük meg a római közönséget.
– Milyen irányelvek határozzák meg a Római Magyar Akadémia igazgatását?
–
A legfőbb irányvonal kezdettől fogva az együttműködések rendszerének
kiépítése. Fontos hogy programjainkat olasz és nemzetközi partnerekkel
való együttműködésben valósítsuk meg, ezáltal a lehető legszervesebben
épüljünk be az itáliai és a Rómában jelen levő nemzetközi kulturális és
tudományos életbe. Ennek kitűnő példái voltak a tudományos
konferenciáink, amelyeket vatikáni és más nemzetközi intézményekkel
közösen szerveztünk. Az olasz–magyar koprodukciós kiállításaink is jó
alkalmat kínálnak arra, hogy a magyar kortárs művészet megjelenjen a
római művészeti palettán. Büszke vagyok arra, hogy az akadémia műhely
jellegét erősítettük a Sass Sylvia által vezetett mesterkurzusokkal:
ennek gyümölcseként a Római Magyar Akadémia egy új, fiatal operaénekes
generáció formálódásának meghatározó színterévé vált.
Molnár
Antal 1969-ben született Székesfehérvárott, a Pannonhalmi Bencés
Gimnáziumban érettségizett 1988-ban. A budapesti Eötvös Loránd
Tudományegyetemen (ELTE) végzett latin és történelem szakos
tanulmányokat, Szegeden és Párizsban doktorált. 2000-től az az ELTE
Történeti Intézetének tanára (2009-től docense), 2005-től a Magyar
Tudományos Akadémia Történettudományi Intézetének tudományos
főmunkatársa. 13 könyve és mintegy másfélszáz tanulmánya jelent meg,
elsősorban Magyarország és a Balkán-félsziget koraújkori
egyháztörténetéről. 2011 óta a Római Magyar Akadémia igazgatója. Nős,
három fiú édesapja.
Fotó: Várhelyi Klára
Jánosi Dalma/Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!