Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Január 25. - Szent Pál apostol megtérése
Caravaggio: Szent Pál megtérése
(Róma, Santa Maria del Poppolo)
Szent
Pál apostol megtérése ugyanabban az évben történt, amikor Krisztus
kínhalált szenvedett és Szent Istvánt megkövezték. Nem egy naptári
évben, hanem egy év leforgása alatt: Krisztus március 25-én szenvedett
kínhalált, Szent Istvánt ugyanazon év augusztus 3-án kövezték meg, Pál
pedig január 25-én tért meg.
Három okát adhatjuk annak, hogy Pál
megtérését miért ünnepeljük meg más szenteknél inkább. Először a példa
miatt, hogy bármily nagy bűnös legyen is valaki, ne veszítse el reményét
a megbocsátásra, látva, hogy amilyen nagy bűnös volt Pál, oly nagy
kegyelmet kapott. Másodszor az öröm miatt, mert amekkora gyásza volt az
Egyháznak az üldözésben, oly nagy lett öröme Pál megtérésében.
Harmadszor a csoda miatt, amit az Úr cselekedett ővele, midőn legvadabb
üldözőjéből leghűségesebb hirdetőjévé tette.
Megtérése csoda volt
amiatt, aki tette, ami által végbe ment, és akivel történt. Először is,
aki tette, Krisztus volt. Ő térítette meg Pált. Elsősorban megmutatta
csodálatos hatalmát, mondván: „Nehéz neked az ösztöke ellen rugódoznod”
(ApCsel 9,5), s rögtön meg is változtatta, Pál már megváltozva felelt:
„Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem?” (uo. 9,6). Ágoston erről az igéről
ezt mondja: „A farkasok által megölt bárány bárányokká tette a
farkasokat. Már kész az engedelmességre, aki az imént készült kegyetlen
üldözésre.” Másodsorban megmutatta csodálatos bölcsességét. Csodálatos
bölcsesség rejlett ugyanis abban, hogy nem isteni fenségének
megmutatásával fordította el Pált felfuvalkodott gőgjétől, hanem
alázatának mélységével. „Én vagyok a Názáreti Jézus - mondotta -, akit
te üldözesz” (uo. 9,5). A Glossza hozzáfűzi: „Nem Istennek, vagy Isten
Fiának nevezte magát, hanem azt mondta: »Fogadd el az én alázatom
mélységeit, és vedd le szemedről a gőg hályogát.«” Harmadsorban
megmutatta csodálatos kegyelmességét azáltal, hogy éppen akkor térítette
meg Pált, amikor az elszántan és tettre készen elindult a keresztények
üldözésére. Telve volt gonosz indulattal, midőn fenyegetőzést és
öldöklést lihegett (uo. 9,1), aljas szándékkal elment a főpaphoz (uo. 9,
1), mintegy rájuk erőltetve magát, és kegyetlen tettvággyal, midőn
elindult, hogy a keresztényeket elhozassa megkötözve Jeruzsálembe (uo.
9,2), A leggonoszabb út volt az övé, s az isteni irgalom mégis
megtérítette.
Másodszor csodás volt megtérése a fény miatt, ami
által végbement. Mint mondják, hirtelen támadt, hatalmas és mennyei
volt. „És hirtelen fényesség ragyogá őt körül az égből” (uo. 9,3).
Pálnak három nagy bűne volt. Az első a vakmerőség, amit az jelez, hogy
„elméne tehát a főpaphoz” (uo. 9,1). A Glossza megjegyzi: „Nem is
hívták, csak saját buzgalma hajtotta.” A második a gőg, amit az jelez,
hogy fenyegetőzést lihegett (uo. 9,1). A harmadik a test szerinti tudás,
vagyis a Törvény ismerete. Evvel kapcsolatban mondja a Glossza az Én
vagyok Jézus (uo. 9,5) kijelentést folytatva: „Én, az ég Istene beszélek
hozzád, akiről zsidó gondolkodásod szerint azt gondolod, hogy halott
vagyok.” Az isteni fény tehát hirtelen támadt, hogy a vakmerőt
megrettentse; hatalmas volt, hogy a gőgös és fennhéjázó embert mélységes
alázatra kényszerítse; mennyei volt, hogy test szerinti tudását mennyei
tudásra változtassa. De azt is mondhatjuk, hogy három dolog által ment
végbe megtérése: a hívó hang, a ragyogó fény és a mindenható erő által.
Harmadszor,
akivel a csodálatos megtérés történt, Szent Pál volt. Kívülről három
jele volt ennek: a földre esés, a megvakulás és a háromnapi böjt. Földre
esett, hogy fölemelkedjék, tudniillik alantas szenvedélyéből. Ágoston
erről: „Pál földre esett, hogy megvakuljon, megvakult, hogy
megváltozzék, megváltozott, hogy elküldessék, elküldetett, hogy az
igazságért megölessék.” - Ugyancsak Ágoston: „Összetört az őrjöngő, és
lett belőle hívő. Összetört a farkas, és lett belőle bárány, összetört
az üldöző, és lett belőle hirdető. Összetört a kárhozat fia (2 Tesz
2,3), és lett belőle választott edény (ApCsel 9,15).”
Megvakult,
hogy megvilágosodjék, tudniillik elhomályosult értelme. Erről mondják,
hogy a három nap alatt, míg vak volt, megtanulta az Evangéliumot. Nem
embertől, sem ember által kapta azt - amint maga tanúsítja -, hanem
Jézus Krisztus nyilatkoztatta ki őneki (Gal 1,1). Ágoston erről: „Pált
Krisztus igazi bajnokának tartom: tőle tanult, ő kente föl, vele
feszíttetett keresztre, benne dicsőült meg.”
Testében gyötrelmet
szenvedett, hogy teste alkalmassá váljék jó műveletek véghezvitelére. És
valóban teste ezután minden jó cselekedetre alkalmas lett: tudott
éhezni és bővelkedni, minden körülmények között mindenre kész volt, és
minden sanyarúságot szívesen eltűrt. Aranyszájú Szent János ezzel
kapcsolatban mondja: „A zsarnokokat és a haragtól lihegő népeket annyira
tartotta, mint a szúnyogokat; a halál, a kínok és az ezer gyötrelem
gyermekjáték volt neki. Szívesebben fogadta őket, és jobban ékesítette
őt a bilincsek köteléke, mint valamely korona, és szívesebben kapott
sebeket, mint mások ajándékokat.”
Azt is mondhatjuk, hogy e három
dolog ellentétes volt azzal a hárommal, ami ősatyánkkal történt. Az
fölkelt az Úr ellen, Pál földre esett; annak szeme megnyílt, Pál
megvakult; az evett a tiltott gyümölcsből, Pál megtartóztatta magát a
neki járó eledeltől.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!