Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
A jezsuiták marosvásárhelyi és szatmárnémeti jelenlétéről, terveiről, a nagyböjt és az iskolai vallásoktatás lényegéről Simon Virág, a Vásárhelyi Hírlap munkatársa beszélgetett Kiss Ulrich jezsuita szerzetessel. A Rómkat.ro közölte az interjút.
Marosvásárhely
egyházi és kulturális életében is érdekes színfolt a minorita templom
és az ott élő, szolgáló jezsuiták. Kiss Ulrich SJ tavaly szeptembertől
csatlakozott a jezsuitákhoz elöljáróként, hogy a szolgálatokat
összehangolja, irányítsa.
– Pár évvel ezelőtt telepedtek le újra a jezsuiták Marosvásárhelyre. Melyek a legfontosabb feladatai és milyen terveik vannak?
–
Marosvásárhelyen a jezsuita jelenlét a 16. századra nyúlik vissza,
aztán egy nagy-nagy szünet volt. A rendszerváltás után a magyarországi
jezsuita provinciába egyre több erdélyi kérte felvételét, székely és
magyar fiatalok. Így egyrészt hálából jöttünk vissza Marosvásárhelyre,
másrészt voltak feladatok is. Jó viszonyt ápoltunk az itteni érsekkel,
végül két missziót nyitottunk Romániában, Szatmárnémetiben és
Marosvásárhelyen.
Szatmárnémetiben az az érdekesség, hogy ott egy
közös vállalkozásunk van a román jezsuitákkal. Ők nincsenek olyan
sokan, nem alkotnak provinciát, hanem úgynevezett régiót. Így a
szatmárnémeti feladatokat román és magyar jezsuiták közösen látják el,
román, magyar és német nyelven miséznek. Marosvásárhelyen a minoriták
már nem tudták fenntartani ezt a rendházat és a templomot, mivel nagyon
lecsökkent a számuk, és kerestek egy olyan partnert, aki átveszi tőlük
ezt a feladatot. Az érsek nem szerette volna, ha a város szívében űr
keletkezik a lelkek szolgálatban. Itt volt ez az ingatlan, így
támogatta, hogy a jezsuiták visszajöjjenek Marosvásárhelyre. Kettős
missziót adott nekünk. Egyrészt az egyetemi lelkészség és a kollégium
megszervezését, működtetését, másrészt a minorita templomi szolgálat. Az
én feladatom az, hogy ezeket a szolgálatokat – egyik oldalon a
kollégium és a lelkészség, a másik oldalon a minorita templom –
összehangoljam. Átvállaltuk a minorita templomot, s azt szeretnénk, hogy
az egyházi szolgálaton túl egy kicsit kulturális központtá is váljon.
Most keressük azokat a lehetőségeket, hogy az egyházi szolgálatot és a
művészeteket, kultúrát össze tudjuk egy kicsit kapcsolni.
Beszélgetünk erről, körvonalazódik az Engesztelés és a párbeszéd háza
elnevezésű tervünk. Ennek keretében kezdtük el az együttműködési
kapcsolatot a szomszédos művészeti egyetemmel, karácsonykor a
betlehemest az intézmény díszlettervezői készítették. Nagyon modern és
szép volt. Idén adventkor egy bábjátékot is szeretnénk bemutatni
színészekkel.
Ha már a gyerekeknél tartunk, volt már egy nagyon
sikeres gyerekmisénk, ezt szeretnénk újraindítani. Fontos elmondanom,
hogy mi nem vagyunk plébánia, nálunk nincs egyháztanács, de önként
létrehoztunk egy baráti kört, s kikérjük a hívek véleményét arról, hogy
milyen szolgálatokra van szükség. Innen jött a gyermekmise-impulzus is.
Híveink három rétegből jönnek: a minoriták rendíthetetlen hívei;
olyanok, akik egy-egy lelkigyakorlat vagy személyes kapcsolat után
vonzódnak a jezsuitákhoz; fiatalok, mert az egyetemi lelkészség vasárnap
esti miséjét itt tartják a minorita templomban. Mi nem akarunk
versenyezni a városi egyházközségekkel, hanem ki szeretnénk egészíteni
az ő szolgálataikat. Olyanokat is szeretnénk megszólítani, akiket ők nem
tudnak. A népegyháznak mindenkit meg kell szólítania, de a mindenki
bizony néha senki, mert egyszerűen fizikailag lehetetlen valóban
mindenkit megszólítani. Most keressük azokat a rétegeket, amelyeknek
igényük, szükségük van, s puhatolózunk, kísérletezünk, elindítunk
valamit, s ha igény van rá, megtartjuk. Kísérletező fázisban vagyunk. A
gyermekmise is ilyen volt, és van rá igény. Itt egy csapat működik,
intenzív beszélgetéseket tartunk arról, mit kell tennünk, és hogyan.
Nem
úgy kell elképzelni, hogy nálunk katonai fegyelem uralkodik, mi mindent
megbeszélünk. Felvetettem annak a lehetőségét, hogy szervezzünk
rendezvénysorozatot Jezsuita nyár címmel. Fontos, hogy olyan
megnevezése legyen, ami felkelti az érdeklődést. Nyáron az egyetemisták
elmennek, de azoknak, akik maradnak, illetve a többi érdeklődőnek
lehetőséget szeretnénk teremteni, hogy a vasárnapi misék után délután a
kertben legyen egy kis beszélgetés, agapé. Ennek a módját a hívekkel
együtt keressük. Mondják meg ők, mire van igény. Mi teret adunk nekik,
van egy nagy udvar, amit rendbe kell tenni, s ott lennének a Jezsuita nyár
beszélgetései. Természetesen a jezsuitáknál hagyomány a
lelkigyakorlatok megszervezése, a gyóntatás, valamint a fiatalokkal, a
társadalom peremén levőkkel való foglalkozás, ezt folytatjuk is. Nem mi,
négyen, hanem a hívekkel együtt. Összességében azt szeretnénk, hogy a
hagyományos szolgálatokat megújítsuk, nem újat akarunk kitalálni, hanem
kicsit másképp csinálni a meglévőket.
– Beléptünk a nagyböjti időszakba. Ön egy előadás-sorozatot is tart a hét főbűnről.
–
Hét részből áll az előadás-sorozat, hamvazószerdán volt az első, aztán
egymást követő szombatokon lesznek (kisebb kihagyásokkal) a további
előadások a Keresztelő Szent János-plébániatemplomban. Én celebrálom a
misét, és ennek keretében impulzusokat adok, hogy aki úgy dönt, a mise
után hazamegy, az is kapjon valamit a soron lévő főbűnről. Utána
negyvenperces előadást tartok, erre az is eljöhet, aki nem jár
templomba, hiszen a témát nemcsak a hit, a hívő oldaláról, hanem a
filozófia, a pszichológia és a szociológia szemszögéből is érintem. Egy
Olaszországban megjelent, magyarra is lefordított könyvet használok
referenciaként, saját példákkal kiegészítve. Az előadás-sorozat
gondolatát az adta, hogy észrevettem a gyóntatásoknál: sok ember
megmarad kisiskolás szinten, ugyanúgy gyón, mint elsőáldozóként. Holott
az ember fejlődik, egy javakorabeli férfi vagy családanya gyónjon
másképp, mint egy fiatal kamasz. Azért választottam a főbűnöket, mert
azok a társadalomban nagyon jelen vannak, s fontos ezt tudatosítani. A
Madison Avenue, a reklámszakma hagyományos törzshelyének egyik főguruja
azt mondta: „mi mindennap vétkezünk a tízparancsolat ellen”. Ezt a hét
fő bűnre is mondhatta volna. Például az irigység, amiről az első
előadásomat tartottam, az tipikusan a 21. század bűne. Ma már nem azt
mondjuk, hogy „miért nem megy nekem olyan jól, mint neki” – valamikor ez
a felfogás nagy lendületet adott az iparnak, mert mindenki fejlődni
akart –, hanem azt mondjuk: „miért megy neki jobban, mint nekem” – de ez
nem vezet sehova.
– Mit tanácsol az olvasóknak, mire figyeljenek oda a nagyböjti időszakban?
–
Azoknak, akik hagyományosan követik ezt az egyházi gyakorlatot, azt
tanácsolom, hogy lépjenek túl a formális böjtön. Az, hogy nem eszem
húst, szép és jó, de egészségügyi meggondolásból is meg lehet tenni: ez
nem igazán vallási gyakorlat. Inkább arra figyeljenek, hogyan
harcolhatnak a hét főbűn ellen. Különösen az ellen, ami bennük erős.
Szent Ignác is beszél a részleges lelkiismeret-vizsgálatról, így
vizsgáljuk meg, melyik főbűn erős bennünk.
Például ott van a
torkosság! Jellemző erre a társadalomra, hogy hamvazószerda másnapján,
vagyis a böjt kezdete után kitalálták a torkos csütörtököt. És úgy
csinálnak, mintha ez hagyomány volna. Közben nem más, mint
marketingfogás. Nonszensz. Egész évben torkos csütörtök van! A
húshagyókedd volt a hagyományos torkos nap, hiszen már a középkorban is
akkor dőzsöltek, a negyvennapos, tényleges böjt előtt. Ehelyett a torkos
csütörtök megszakítja az épp megkezdett böjtöt: ez majdnem már ördögi.
Visszatérve a kért tanácsra, azt keressük, hogy közel kerüljünk az
emberekhez, például hogy megbocsássunk, letegyük a haragot, így
böjtöljünk. Jézus is azt mondta, nem az számít, mit esztek, hanem hogy
mi jön ki a szájatokból: gondolatok, szavak. Az emberi kapcsolatokat
javítsuk, ez lenne az igazi böjt, ami nem mond ellent az egyházi
előírásoknak. Például a keresztutat, Jézus szenvedését megérthetem
nemcsak a hagyományos keresztutat járva, hanem ha előveszem a passió
történetét, és elolvasom, elmélkedem róla. Vagy megnézem Mel Gibson
filmjét, és nem azon szörnyülködöm, hogy sok a vér benne, hanem azon
gondolkozom, hogy mindez érettem van.
– Az
alkotmánybíróság döntése nyomán kialakult helyzet, miszerint a szülőknek
Romániában kérvényezniük kell a gyermekek vallásoktatását, nagy vitát
szült, s félő, hogy emiatt a gyermekek kimaradnak a vallásórákról. Ön
szerint miért fontos az iskolai hittanóra?
– Fontosnak
tartom, de más szempontból, mint a legtöbb lelkész, hiszen az nem
pótolja az önkéntes hitoktatást, a hitünkben való elmélyedést, amelyre
jó alkalmat teremtenek a cserkészcsoportok vagy ministránsklubok. Azért
tartom fontosnak a vallásoktatást, mert a mi kultúránk keresztény, akár
tetszik ez egyeseknek, akár nem, s a bibliaismeret az általános
műveltség része. Nem lehet megérteni Shakespeare-t vagy Goethét vagy
akár Madách Imrét, ha nem ismerjük a Bibliát, nem tudjuk, mit jelent a
passió, a feltámadás. Szerencsés esetben a tanár nem egy magolós diákot
vár, nem azt mondja, hogy „megbuktatlak feltámadásból”, ami ugye
nonszensz, hanem elmondja neki, hogy a Biblia hogyan van jelen az
irodalomban, művészetekben, hogyan termékenyítette meg az irodalmat,
filozófiát. A társadalom alapelve, az emberi jogok nyilatkozata
elképzelhetetlen a tízparancsolat nélkül. Gandhi, aki fegyver nélkül
felszabadította Indiát, rendszeresen olvasta az evangéliumot. Akkor
miért ne olvassa azt a kis magyar, román vagy cigány gyermek is, hiszen
ez hozzátartozik a kultúrájához, ettől lett más az ő népe. Aztán, hogy ő
hisz vagy nem, az más kérdés, a hit egyfelől kegyelem, ajándék,
másrészt szabad döntés. Nem az lesz hívővé, aki részt vesz az iskolai
hitoktatáson, de akkor legalább tudja, hogy miről van szó, meg tudja
különböztetni a feltámadást a reinkarnációtól. Nagyon fontos, hogy
ismerjük a keresztény hitünk alapjait, s ezt a nem hívőnek is ismernie
kell.
Fotó: Boda L. Gergely
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!