Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Érthetetlen
számunkra Jézus halála. A „miért”-re ugyanis nem a mi gondolataink
elégtelenek, még az ég angyalai számára is felfoghatatlan. Jézusban
ugyanis az Isten testesült meg. S hogy Isten mit gondolt, miért menet
bele abba a megtestesülésbe és felvett emberi természetbe Jézus által,
aminek végén ez a szenvedés és halál van, annak egyedül Isten a tudója. S
Jézus emberi gondolatai is nagyrészt rejtve vannak előttünk, hogy milyen lelkületben vállalta fel Istennel való egységében és az Isten akaratának engedve ezt.
Érthetetlen számunkra Jézus halála. Mert mást vártak, mást vártunk
és sokszor mást várunk. A zsidók győzedelmes messiást vártak, aki kiűzi a
rómaiakat s ehelyett a császár helytartója kivégeztette Jézust. A
virágvasárnapkor bevonuló hívek azt várták, hogy a főpap elfogadja
Jézust és Jézus által beteljesedik és megújul a hitélet. A főpap azonban
eretnekként elítélte és kiközösítette Jézust és nem változott semmi, s a
„régi emberek” gúnyolódva mentek el a kereszt mellett. A zsidó istenkép
mindig az erős és megközelíthetetlen Istenben hitt, akivel ha
szövetségben van az ember akkor az hosszú életet és bőséget ad az
embernek. Felfoghatatlan számukra Isten erőtlensége a kereszten és az,
hogy Jézus így hal meg. Ha Jézus valóban Isten Fia és a messiás, akkor
pedig felfoghatatlan számukra az ő ártatlan halála, mint ahogy sokan nem
tudták feldolgozni a holokausztban lemészároltak halálát és megtagadták
tétlen Istenüket, vagy elveszítették sokan a hitüket a mindenható, erős
Istenben. Az iszlám hit alapítója, Mohamed sem tudja elfogadni még azt
sem ha Jézus nagy prófétaként hal meg ártatlanul, ilyen szenvedések
közepette. Ezért a koránban az maradt fel – kiskapuként – hogy biztos
nem is Jézust feszítették keresztre, hanem valaki mást. S vajon a súlyos
tragédiáinkban nem bennünk is a bőség Istene elleni lázadás szólal meg:
„Miért engedi meg Isten a sok szörnyűséget, Hol van az Isten?” A
bölcsességet kereső görögök számára és a helyes életet kereső
gondolkodók számára is érthetetlen Jézus halála. A közember le is szűri a
gyakorlati bölcsességet. „Légy jó, s beverik a fejed”; s bizony úgy
tisztelik sokan távolról ezért Jézus halálát, hogy ilyen őrült,
önvédelemtől, öngondoskodástól mentes halálba menetet senki nem akar
magának. Tiszteletre méltó persze ha valaki valamilyen ügyért, valakiért
meghal, de csak távolról tiszteljük, mi jobb életet akarunk magunknak
és szeretteinknek. Ezért Jézus halála, mint a többi ártatlan áldozaté a
világban rettenetet kelt szörnyűségével, de – Istennek hála –
remélhetőleg sosem megtapasztalt szörnyűség. A mai jóléti kapitalista
világtól pedig, ahol sokszor a minden a kényelem, s az önkényeztető
önszeretet és ahol a saját jogok fontosabbak a szeretet előjogánál
idegen a szenvedés és főleg a másokért való szenvedés.
Érthetetlen számunkra Jézus halála amiatt is ahogy a keresztény áldozati
teológiát félreértik sokan. Az Isten haragszik, s fel akarja áldozni
saját fiát, s akkor nyugszik meg ha Fia kiontott vérét látja? Milyen
Isten az ilyen? S Jézus ahogy feláldozza magát, mint áldozati bárány, az
szinte már öngyilkosságnak tűnik.- Valóban, ebben az Istenben én sem
hiszek. De Istenben aki a Szeretet, abban igen. Az esztergomi
szemináriumban papnövendékként készülve hivatásomra, rácsodálkoztam egy
nagy folyosói keresztre, amelynek fáján, Jézus feje fölött egy felirat
állt: „Így szerette isten a világot”. A kereszthalál a a szeretet
önátadása. Sajnos a mai világunkban, ahol az elköteleződés, a hűség, a
teljes önátadás jóban-rosszban, mindhalálig, halálos komolysággal igen
ritka. Nem ez a trend. Nem is képesek rá sokan, nem is értik, s nem
hiszik, hogy van ilyen, mert minden változik, sok a válás, s az ember
gyarló és bűnös. Érthetetlen tehát Jézus szinte makacs odaadottsága
Istennek, hogy Istennel tart még e halálba is, s odaadottsága, hogy
szeretem az embereket, akkor is ha megölnek. Felfoghatatlan az Isten
szeretete ahogy visszatartja erejét, hatalmát és csak szeret, mindenáron
szeret mindhalálig szeret Jézusban. Érthetetlen azaz felfoghatatlan
számunkra ilyen értelemben Jézus istenségének és emberségének egyoldalú,
hűséges, végletekig menő szeretete az emberek felé, hogy egyszerűen
bármit teszünk, nem szűnik meg szeretni minket! S Jézus istenségével
egyesülve magába szívja szeretettel a világ összes szenvedését ártókét
és áldozatokét, Isten személyválogatás nélküli szeretete szerint. Ez a
bűnök, betegségek, halál és a vajúdás magára vétele Jézusban. Így lehet
lassan megérteni, hogy reményünk Isten szeretete – ami Jézus
emberségéhez hasonlóan – minden embernek erőt adhat még legsötétebb
szenvedésében és halálában is, s példánk Jézus emberi szeretete, hogy
emberfeletti módon tudjunk mi is szeretni, ha Istenhez hűek maradunk,
belé kapaszkodunk, s ő azzá alakít minket, aki a szeretet embere.
Érthetetlen számunkra Jézus halála a maga teljességében a feltámadás
és a mennyország nélkül. Ha csak a földön élő emberket szeretné Jézus és
minden földi szeretet a halálban végleg véget érne, akkor Jézus
kereszthalála csak az emberhez méltó szeretetre segíthetne minket. De
Jézus halálával a Mennyei Atyához is indult, s így nekünk is Jézus
istenemberi szeretetének elfogadása és Jézus emberi szeretetének
követése, nem csak azért fontos, hogy mit hagyunk magunk után, hanem
magunk és embertársaink örök sorsa szempontjából is döntő. Megérthetjük
így Pál szavait szeretethimnuszából, hogy „a szeretet nem szűnik meg
sohasem”, Jézus szavait „gyűjtsetek kincset a mennyben”, s felelősségünk
abban, hogy az embereket a szeretetlen vagy tökéletlen szeretetből a
jóra segítsük és a keskeny ösvény útján a mennybe segítsük személyes
példánkkal és szeretetünkkel.
Add Uram, hogy keresztedre
tekintve, hódoljak istenemberi szereteted nagysága előtt, s elfogadjam
azt, hagyjam hogy átalakítson egem a szeretetet krisztusi emberévé! Add
uram, hogy sírban nyugovásod megértesse velem halandóságom, a szeretet
kis és nagy halálait vállalva el tudjak nyugodni Isten kegyelmében, s ki
beteljesítetted sírban nyugovásoddal a nyugalom napját (a szombatot)
én is megtartsam a nyugalom napját most Nagypéntek beköszöntével,
Nagyszombat csendjével, s majd szent feltámadásod ünneplése után minden
vasárnap el tudjak nyugodni a vasárnap Úr napjában hagyva , hogy Isten
éljen bennem, míg én kiszolgáltatva magam az Ő kegyelmének mozdulatlanul
tűröm, hogy azt tegyem velem amit csak akar. Merjek teljesen
kiszolgáltatott lenni Isten szeretetének és kegyelmének, mint Jézus
holttestében, s mint ahogy majd a nagyszombati átváltoztatáskor újra
rácsodálkozhatunk, hogy a kenyér és bor hagyja mozdulatlanul, hogy
emberek kezei mozgassák s Isten kegyelme átváltoztassa. Sírban
nyugovásod legyen Uram legyen megállítóm: ne az én cselekvésem, ne az én
akaratom, ne az én életem legyen, hanem a te kegyelmed által adott élet
legyen énbennem, s minden embertestvéremben! (Szabó Oszkár, vásárosdombói plébános írása)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!