Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
A Belső iránytű előadássorozat legutóbbi meghívottja P. György Alfréd Ml. kamillánus szerzetes, Frédi atya volt. Lépésről lépésre közelebb önmagunkhoz és Istenhez – egy kórházlelkész tapasztalatai címmel tartott előadást a gyergyószentmiklósi Szent István plébánián - tájékoztat a Székelyhon.ro
A
határhelyzeteket mindig viccel kell kezelni – állítja a kórházi
lelkész, P. György Alfréd Ml. kamillánus szerzetes, Frédi atya.
A kamillánus szerzetes Lépésről lépésre közelebb önmagunkhoz és Istenhez – egy kórházlelkész tapasztalatai
címmel tartott előadásra megtelt a gyegyószentmiklósi Szent István
plébánia nagyterme, ahol sokan régi ismerősként üdvözölhették Frédi
atyát.
Frédi atya arról beszélt, tőlünk függ, hogy egy-egy
lépésünkkel közelebb kerülünk-e önmagunkhoz. Módunkban áll az is, hogy
egy-egy szenvedés kapcsán felfedezzük azt az ént, aki az Isten bennünk.
Ennek a titkáról, misztériumáról szólt.
„Az egyik határhelyzet,
amit ez idáig mindenki megélt, az a születés, a másik határhelyzet, amit
mindenki meg fog élni, de még nem jutott el oda, mert itt ül, az a
második születés, de nevezik halálnak is. Kórházlelkészként ezekben az
extrém határhelyzetekben vagyunk jelen, mint lelki vezetők vagy kísérők.
A lelki vezetőnek nem az a feladata, hogy megszülessen a magzat
helyett, hogy meghaljon a haldokló helyett, hanem hogy jelen legyen. Ezt
fontos tisztázni, és azt is, hogy a határhelyzetekben sosem önmagunkat
adjuk, hanem azt, aki bennünk az Isten. Attól lesz spirituális valaki
egy határhelyzetben, hogy mennyire tud jelen lenni, mennyire tud sebzett
lenni anélkül, hogy belehalna. Egy segítő szakmában lévő embernek az a
feladata, hogy megtanuljon szembenézni az önmaga sebzettségével anélkül,
hogy saját sebzettségével bemocskolná a másik ember tisztaságát. A
szenvedő ember mindig tiszta. Két tiszta meztelenség van: az újszülött
meztelensége és a beteg, haldokló meztelensége. Ezt tiszteletben kell
tartani. A segítő, aki lelki vezetőként van jelen valakinek az életében,
egy kísérő, egy lelki jelenlét, ezt tudatosítania kell, és amint
tudatosítjuk, abban a pillanatban felelőssé válunk saját magunkkal és a
segítettel szemben is” – hangsúlyozta.
„Az életünk folyamán azt
kell megtanuljuk, hogy a másik ember segítéséből fakadó önzésünket is le
tudjuk vetkőzni. Amikor ezeket a fázisokat megéljük, akkor a másik
ember szenvedésével megélt szenvedés közösségé válik, és minden megélt
egyéni vigasztalás közösségi vigasztalássá válik az életünkben. Aki
segítővé szeretne válni, az elsősorban tisztességes és őszinte kell
legyen önmagával. Őszintének lenni önmagunkkal fájdalmas, ugyanakkor
megtisztító élmény is. Az, aki a beteg emberhez szeretne közeledni,
tisztítsa meg elsősorban önmagát. Amikor megtapasztalom a belső
tisztulással járó fájdalmat, akkor leszek méltó arra, hogy a másik ember
törékenységét megközelítsem. Amint elkezdek közeledni a valós
önmagamhoz, ahhoz a valós önmagamhoz, akit önmagamtól is szégyellek,
ahhoz a valós önmagamhoz, amire csendben titokban büszke vagyok, akkor
ez az emberségem fog segíteni a másik embernek az embertelenségén. A
legrövidebb út a szívhez a seb, a sebzettség. Az a felelősségem
emberként, hogy vegyem tudomásul a csorbáimat, és amikor segíteni
megyek, ne az én sebzettségem vigyem oda. Aki segítene szeretne, fedezze
fel önmagában, hogyan válhat a másik ember számára a megbékélés
eszközévé.”
Ha
megfigyeljük, egy családban a beteg ember vagy közösséget formál, vagy
elidegenít. Ha fel tudom ismerni magamban a mellettem lévő embernek a
szenvedését, akkor közösséggé alakít. Az Istennel vállalt magányom
közösséget alkot. A közösség az öröm és a boldogság forrása. Amikor
fölfedezem egy haldokló beteg utolsó leheletében az Isten szépségét,
akkor be lehet fejezni az előadást. Lehet humánusnak lenni, de nem a
humanizmusról van szó, mert az üres. A humanizmus jó, tudomány és
művészet szempontjából fantasztikusat alkotott, de a szenvedés
valóságában felszínes marad. A lelki vezető feladata az, hogy ezt a
lelkiséget előhozza a másik emberből, hogy ne csupán humánusan legyen
jó, hanem azért, mert hisz egy olyan Krisztusban, aki uram bocsá’
rosszul kezdte és ugyanolyan rosszul végezte. A kiszolgáltatottság
végtelenül megalázó, az első és az utolsó élmény.
Ez a
kerettörténete az ember csodálatos életének. Amikor egy beteg nem lesz
szobatiszta, főként a férfiak, mert a nők valahogy könnyebben elviselik,
nem akar többé élni. Az életének nem olyan a minősége, ami számára
elviselhető lenne. Nem a külső körülmény, az anyagi jólét az, ami az
emberi élet krízisét minőségivé változtatja. Nem beszélek én az
orvostudomány ellen, mert az a spirituális ember, aki azt mondja, hogy
nem kell adni fájdalomcsillapítót a haldokló betegnek (kivéve, ha a
beteg nem kéri), az a fájdalomról csak könyvekben olvasott, és menjen
vissza a könyvtárba. Segítőként az a feladatunk, hogy megmutassuk, az
ember lelkét és testét kell gyógyítani. Egyes nyugati országokban
manapság már számokban mérhető, és mérik is a kórházlelkészség hasznát.
Azoknak a betegeknek, akikhez valamilyen vallású spirituális lelki
vezető jár, a kórházi kezelése egyharmadába kerül. A határhelyzetekben
lévő embereken nem én segítek, hanem az általam közvetített kegyelem –
zárta az előadás elméleti részét Frédi atya, majd drámapszichológiai
játék következett.
A kérdéseknél merült fel, hogy miután
hallottuk, nem szabad azonosulni a beteggel, mi van, ha családtag a
beteg. „Abban az esetben úgy vagyok jelen, mint a családtag, és nem úgy,
mint egy jámbor katolikus segítő. Ha érintett vagyok, akkor mástól kell
segítséget kérni” – volt a válasz. „Ha azonosul valaki a beteggel, nem
tud segíteni. A legbutább dolog, ha azt mondod a betegnek, hogy Krisztus
is szenvedett. Mondja majd ki ő. Ha eljutunk a beszélgetés során oda,
hogy arra kér, imádkozzam érte, mert Krisztus is szenvedett, akkor igen,
mondhatom én is” – fogalmazott.
Az előadó kitért arra is, hogy a
legtöbb esetben az idős emberek nem betegségbe halnak bele, hanem abba,
hogy egyedül vannak. „A lelki magányra még nincs orvosság. Minden
embernek a kezében van ez ellen a fájdalomcsillapító, az a két füle és a
becsukott szája. A haldokló mellett nincs, amit beszélni. Inkább
hallgatni kell” – hallhattuk. „Alapszabály a segítésben, hogy amit
elmond a beteg, azt visszatükrözöm. Kell segíteni, hogy ki tudja
beszélni magát a beteg. És azokon a korlátaimon, amin nem tudok
változtatni, azokat, ha elég erős a beteg hozzá, felvállalom. Volt rá
példa, hogy annak ellenére, hogy meleg volt, izzadt a tenyerem,
észrevette a beteg, és elmondtam, hogy a fehér köpenyek miatt van ez,
allergiás vagyok rá. Nevettünk, és továbbléptünk.”
Szabad-e
haragudni Istenre? – vetődött fel a kérdés az előadás után. Frédi atya
szerint attól függ, hogy milyen a kapcsolatról alkotott képem. „Ha
számomra az az autentikus kapcsolat, hogy együtt vagyunk, turbékolunk,
akkor nem biztos, hogy veszekedni kell. Ha van egy élő kapcsolatod egy
személlyel, például férj, feleség, akkor nem igaz, hogy annyira
tökéletes az a kapcsolat, hogy nincs harag benned soha. Azt érzed, hogy
cserben hagyott, te hagytad cserben, hűtlen voltál, legalábbis lelkileg,
ha testileg nem is stb. Egy kapcsolat mindig dinamikus, ha nincsenek
érzéseim, amit ki tudok fejezni Istennel szemben, akkor az csak egy
vallás, nem élő személlyel való kapcsolat. Én nem a vallási gyakorlatra,
bibliára haragszom néha, hanem az Istenre. Az is igaz, általában Isten
munkát ad, ha megharagszom rá, és újabban nem szoktam felvállalni a
veszekedés következményeit. Néha attól a bűntudattól nem tudnak élni és
meghalni az emberek, hogy nem tudják felszabadítani Isten és az
önmagukkal szemben való haragot, dühöt, és nem tudják elengedni. Az
Úristen megtanított, hogy szabadon kezeljem az érzéseimet. Szabaduljunk
fel! Nem lesz jobb, a fájdalom megmaradhat, de más értelmet nyer.”
Fotó: Székelyhon.ro
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!