Az isteni kiválasztásról és küldetésről szólnak a mai szentírási részek.
Pál apostol azt mondja a szentleckében, hogy: „Őbenne – Krisztusban –
választott ki minket – az Atya – a világ teremtése előtt, hogy szentek
és feddhetetlenek legyünk színe előtt”(Ef 1,3-14). Az olvasmányban Ámosz
próféta arról beszél, hogy „az Úr elhívott a nyáj mellől. Azt mondta
nekem… menj, prófétálj népemnek, Izraelnek”(Ám 7,12-15). Az evangélium
(Mk 6,7-13) pedig a kiválasztott tizenkét apostol szétküldéséről beszél.
Ennek kapcsán két gondolatot szeretnék megosztani.
Az első gondolat az lehetne, hogy az isteni kiválasztással kapcsolatosan
sokan tévesen azt gondolják, hogy ez a kiválasztottság és küldetés,
Isten részéről, csak a fölszentelt személyeket: papokat, szerzeteseket,
szerzetesnőket érinti. Pedig a Biblia tanúsága szerint, különböző módon,
de minden megkeresztelt ember részesedik ebben az isteni kiválasztásban
és küldetésben, mert Szent Péter apostol szerint: „Ti választott
nemzetség, királyi papság, szent nemzet, tulajdonul kiválasztott nép
vagytok, hogy annak dicsőségét hirdessétek, aki a sötétségből meghívott
benneteket csodálatos világosságára” (1 Pét 2, 9.). Ennél fogva, minden
kereszténynek kötelessége tovább adni az üdvösség jó hírét, szavával és
életpéldájával hirdetni Isten dicsőségét.
Tehát a krisztusi hívatásból és küldetésből nem csak a próféták, s
apostolok, vagy a püspökök és a papok részesednek, hanem minden meg
keresztelt ember. Így hát mindannyiunk – hívek és papok – súlyos
kötelessége, tanúságtevő életünkkel, s ha kell, szavainkkal tovább adni
az evangéliumot, láthatóvá tenni Krisztust, s az ő egyházát az emberek
számára.
Ha öntudatos kereszténynek vallom magam, ha nem csak a kereszteltek
anyakönyve szerint vagyok az, akkor ez a kötelességteljesítés nem
függhet pillanatnyi lelkiállapotunktól, kedvtelésünktől, kényelmünktől
vagy érdekeinktől.
Ha igazán kereszténynek vallom magam, akkor nem lehet bennem kettősség,
akkor ma nem mondhatom, felelőtlenül és minden következmény nélkül, hogy
nem érdekel az Egyház, a vallás, még kevésbé dönthetek ellenére, holnap
pedig, ha a körülmények úgy hozzák, akkor, mintha misem történt volna,
újra látványosan gyakorlom vallásomat.
Egyébként ez a kettősség nem új keletű dolog, már az ószövetségben is
problémát jelentett. Kármel hegyén Illés próféta ezért teszi fel a
kérdést a választott népnek, és általuk nekünk is: „Meddig akartok még
kétfelé sántikálni?” (1Kir 18,21).
A kérdés csak ennyi: “Meddig?” Hogy kétfelé sántikáltok, az
megállapítás. Isten Szentlelke tényként állapítja meg, hogy Isten népe –
kétfelé sántikál. A kétfelé sántikálás oka, hogy két úrnak szolgálunk,
pedig Isten útján nincs is-is. „Ha az Úr az Isten, kövessétek őt. Ha
pedig a Baál, kövessétek azt”- mondja a próféta. Valamelyiknek a
szolgálatát abba kell hagyni.
Isten választás elé állítja a ma emberét is. A hitetlen embernek
döntenie kell – a világ vagy Isten között. A hívő embernek pedig – az
Isten vagy az önző én között.
„Gyűlölöm a kétszínűséget, de szeretem törvényedet (Zsolt 119,113)”-
mondja a zsoltáros. Mert az Isten törvényéhez, akaratához igazodás
teremt egyenes, világos, őszinte és egyértelmű életet. A farizeusi élet
éppen azért annyira taszító az evangéliumokban, mert Jézus újra és újra
leleplezte azt, hogy kettős életet élnek – természetesen ezzel nem
nyerte meg a tetszésüket, sőt halálos ellenségeivé váltak, egyébként ez
ma is így van. A kettős életet élők a törvényben nem Isten dicsőségét
keresték, hanem a magukét. A látszatra nagyon adtak, de a szívükben
ugyanolyan mélységig uralkodott a bűn, mint azokéban, akiket
megvetettek.
Meddig sántikáltok kétfelé? – kérdezi a próféta ma is, tőlünk is. Meddig
akarjátok még rejtőzve, bújva élni azt a másik életet is? Azt az
életet, amely a kárhozat felé húz, amitől az sem ment meg, ha időnként
úgy teszünk, mintha az életünk Jézusé lenne – megadjuk az egyházadót,
eljárunk vasárnaponként a templomba, időnként, szokásból szentségekhez
járulunk…
Isten akarata világos. El kell dönteni azt, hogy kit tartunk Urunknak,
Istenünknek, kit akarunk szolgálni. Vajon mi, a mi válaszunk? Mert
haladni csak egy irányba lehet, viszont amíg nem kötelezzük el magunkat,
addig csak egy helyben topogunk.
Ha az ÚR az Isten, kövessétek őt, ha pedig a Baal, akkor őt kövessétek! – mondja a próféta.
Ebben a kijelentésben van egy csodálatos jó hír. Az, hogy még mindig
abbahagyhatjuk ezt a kettős életet. Még mindig van lehetőségünk dönteni:
csak el kell határoznunk, hogy én valóban az Urat akarom követni. Isten
ma is arra hív bennünket, hogy ismerjük fel benne az Urat, az
egyetlent, a mindenható és hatalmas Istent, és kövessük Őt az ő Fiában,
Jézus Krisztusban. De természetesen ez csak akkor lehetséges, ha meg
vagyunk győződve arról, hogy egyedül őt érdemes szeretnünk teljes
szívünkből, teljes lelkünkből, teljes elménkből és minden erőnkből.
Második gondolatunk, amint mondtuk korábban: a krisztusi hívatásból és
küldetésből nem csak a próféták, nem csak az apostolok, vagy a püspökök
és a papok részesednek, hanem minden meg keresztelt ember. Azonban az
imént felsoroltak olyan személyek, akik sajátos kiválasztásban és
küldetésben részesülnek. Isten hívja őket erre a sajátos életformára és a
legkülönfélébb csoportokból és életállapotból választja ki. Ámoszt nem a
papi törzsből emeli ki, hanem a pásztorok közül, a nyáj mellől.
A prófétának Isten igazságát, üzenetét kell hirdetnie, ami történetesen
nem nyeri meg a korabeli vezetőség tetszését, s ezért el akarják
hallgattatni. Azonban Ámosz nem menekül, mert tudatában van isteni
elhivatottságának: az Úr parancsolta neki, hogy „prófétáljon a népnek”.
Nem a maga érdekét keresi, nem is az emberek elismerésére vadászik,
hanem egyedül Isten szavát hirdeti, Isten akaratának engedelmeskedik.
Az Úr Jézus sem a zseniális képességű emberek közül választja ki
apostolait, de még csak nem is a „nagy vallásos” személyiségek, a tanult
emberek köréből, hanem az egyszerű népből, és részesíti őket
küldetésében, ruházza fel isteni hatalommal.
„Magához hívta a tizenkettőt, és kettesével szétküldte őket” – azzal a
feladattal, hogy hirdessék a bűnbánatot, s hatalmat ad arra is, hogy
kiűzzék a gonosz lelkeket, meggyógyítsák a betegeket.
Jézus magához hívta őket. Ő a kiindulópont. Tulajdonképpen Ő az egyetlen
küldő, minden apostol küldött, misszionárius, de minden hívő is csak az
Ő nevében hirdetheti az Evangéliumot.
Az Úr Jézus egyszerű és önzetlen magatartást vár apostolaitól: csak a
legszükségesebb dolgokat vigyék magukkal az útra, létfenntartásuk miatt
ne aggodjanak, ehelyett hagyatkozzanak teljesen a mennyei Atyára, aki
majd útközben gondoskodik róluk a jó emberek vendégszeretete által.
Viszont az evangélium címzettjeinek, akikhez küldi őket, azoknak is
vannak kötelességeik: nyitott lélekkel kell fogadniuk az evangéliumot.
Az apostolokban Isten küldötteit kell felfedezniük, szükségleteikről
pedig szeretettel gondoskodniuk. Aki elutasítja, és nem akarja
meghallgatni az Úr szolgáit, az ellenáll a kegyelemnek és elzárja maga
előtt az üdvösség útját.
Mit kell hirdetnie isten emberének? E kérdésre Jeremiás próféta által
maga az Úr válaszol: „Ha visszatérsz hozzám, visszafogadlak
szolgálatomba, és ha csak nemes dolgokról szólsz, mellőzve mind, ami
megvetni-való, akkor mintegy szájammá teszlek” (Jer 15,19). Tehát azt
kell hirdetni, amit az Úrtól hallottunk. Vagyis nem a saját üzenetünket,
nem a mi bölcsnek vélt gondolatainkat, de nem is a hallgatóság füleit
csiklandozó szavakat vagy az ő hiúságukat dédelgető beszédeket kell
tovább adnunk. Hanem egyes-egyedül az Úr üzenetét kell közölnünk, akár
tetszik a hallgatóságnak, akár nem. Akár megszívlelik a mondottakat,
akár kemény beszédnek tartják, mint Ámosz próféta szavait, s emiatt azt
mondják neki: „Menj el innen! Menekülj Juda földjére! Ott edd a
kenyered, és ott prófétálj! Bételben többé ne prófétálj…”. De ő nem
hajlandó menekülni, mivel küldetése Istentől származik, ezért Istennek
kell engedelmeskednie.
Ez az üzenet nekünk is szól: keresztény mivoltunk Isten adta küldetés,
ezért nem mondhatunk le róla sem kényszer miatt, sem kényelemből.
Az evangéliumot továbbadni, teremtő cselekedet. Hiszen előbb saját
életünkben kell alakot öltenie. Valahogy úgy, mint Szent Ferenc atyánk
esetében, akit a két lábon járó evangéliumnak neveztek.
Ha Krisztus tanítása szerint élünk, akkor ő maga lép be az életünkbe és
így életvitelünkkel máris hirdetjük őt, anélkül, hogy valami rendkívülit
tettünk volna. Nekünk Krisztusra mutató jellé kell lennünk, szóvá,
amely az IGÉRE mutat.
De hogyan mutathatunk Krisztusra? Hogyan tehetjük láthatóvá öt az
emberek számára, ha mi magunk sem ismerjük igazából? Természetesen itt
nem azt értem ismerés alatt, hogy mikor és hol született, kik voltak a
szülei, hanem arra az ismeretségre, amely a Vele való mély, személyes
barátságot jelenti, ami által életem értelmévé, céljává, eligazítójává
válik.
Megismerni Krisztust, ez kell, hogy életünk legfontosabb célja legyen.
De egyetlen módon tudjuk Krisztust megismerni, ha befogadjuk az ő
tanítását, ha tanulmányozzuk az ő üzenetét, ha öt szemléljük, ha öt
állítjuk életünk középpontjába, ha hozzá igazítjuk életünket. Pál
apostol szerint lassan, észrevétlenül azzá válunk, amit szemlélünk. Ez
az Úr Lelke által lehetséges. Viszont hosszú folyamat. Időbe kerül –
imádságban eltöltött időbe. Azonban nincs más út Krisztus megismerésére,
s az ö láthatóvá tételére.
Minden ember hívatás története egyedülálló. Szép és hatásos az, ahogyan
Isten mindegyikünket hív és képessé tesz arra, hogy elfogadjuk hívását, s
megéljük azt ott, ahová az élet állított bennünket: akár mint szülő,
akár mint gyermek, akár mint kétkezi vagy szellemi munkás. Ne feledjük,
Isten hívása teremtő hívás: ha igent mondunk az Ő megszólítására, akkor
képessé tesz bennünket arra, hogy gyümölcsöt tudjunk hozni, mégpedig
„maradandó gyümölcsöt” (Jn 15,16).
Van a mai evangéliumi beszámolónak még egy érdekes mozzanata, mégpedig
az, hogy a beszámoló egy rövid mondattal kezdődik, amit sajnos kihagytak
az olvasmányos könyvből, talán pontosan azért, mert első tekintetre
szinte észre sem vesszük, de biztosak lehetünk benne, hogy Márk
evangélista nem véletlenül kezdte ezzel a mondattal beszámolóját. Így
olvassuk: „Jézus végigjárta a falvakat és tanított”. Ő tehát előbb
végigjárta azt az utat, amelyre apostolait küldi. Ő előbb megismerkedett
az ottani helyzettel, és csak utána küldte oda tanítványait. Tehát nem
ismeretlenbe küldte őket, nem szolgáltatta ki őket kiszámíthatatlan
kockázatoknak.
Ez ma is érvényes és a mi életünkre is alkalmazható. Bárhová is küld
bennünket Jézus, bármilyen életpályára állít bennünket, Ő már ismeri a
járást, ismeri az utakat, ismeri a helyzetet, Ő már járt ott.
A keresztény lelkiség egyik titka éppen az, hogy Jézus jelenlétében
tudunk élni és tevékenykedni, hiszen Ő jelen van minden helyzetben,
ahová az élet sodor bennünket. Lelki életünk másik titka pedig a belső
szabadság érzése, amely abból a tudatból fakad, hogy Jézus minden
lépésünket aggódó, gyengéd szeretettel kíséri. Ebben bizonyosak lehetünk
és ezért hálával tartozunk neki.
Kommentáld!