Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Május 12. URUNK MENNYBEMENETELE
A
mai vasárnap ünneplésének középpontjában egyetlen esemény áll, amit az
evangéliumok és az Apostolok cselekedetei is részletesen leírnak. Urunk
Jézus Krisztus utolsó alkalommal jelenik meg tanítványainak feltámadása
után, kivezeti őket az Olajfák-hegyére. Ott megadja nekik a missziós
feladatot, majd szemük láttára felemelkedik az égbe és eltűnik szemük
elől.
Az üdvösség történetének e fontos eseményét már az apostolok is
hirdették, az egyház mindig vallotta,
beletartozott a hitvallás
anyagába, és soha semmi kétség nem fért ennek igazságához. Ennek
ellenére liturgikus ünneplése csak később kezdődött el. Keletről Nüsszai
Szent Gergelytől (+394), 388-ból származik az első híradás, majd
Aranyszájú Szent János (407) is tanúskodik az ünnep létéről. A nyugati
egyház emlékei nem sokkal későbbről valók. Philastrius (397) Brescia
püspöke könyvében említette az ünnepet. Ugyancsak Chromatius (+407/408)
Aquilea püspöke tanúskodik az ünnep létéről. Szent Ágoston (+430) már az
egész világon elterjedt ünnepről írt. Nagy Szent Leó pápa (440-461)
pedig már az ünnephez kapcsolódó homíliában fejti ki az ünnep
jelentőségét. Így a húsvét utáni negyvenedik napon ünnepelte az egyház
Urunk mennybemenetelét. Az ősi liturgikus könyvek, a szakramentáriumok
tartalmaznak az ünnepre használatos miseszövegeket. A prefációk
története is érdekes. A két prefációból egyet alakítottak ki a századok
folyamán. Ez szerepelt az V. Pius-féle Missale Romanumban, ma pedig
ismét két prefáció közül lehet választani az ünnepen. Az olvasmányok
közül az ApCsel 1,1-11 és a Lk 24,36-53 teljes, vagy rövidebb formában
szerepel a bizánci és a nyugati egyházban egyaránt. Ókori római szokás
volt ezen a napon az nép legegyszerűbb táplálékának, a bab első
termésének a megáldása. Később körmenetet tartottak, megemlékezve Urunk
mennyei bevonulásáról, a középkorban pedig a feltámadt Krisztus szobrát
kárpitok mögé húzták fel a templom tetejéig, jelezve Urunk elmenetelét.
Ekkor vitték el a húsvéti gyertyát is az oltár mellől.
Ma az
ünneplés időpontjának két lehetőségét adja az egyház. Az egyes püspöki
karokra bízta annak eldöntését, hogy az évszázadokon át szokásos napon, a
húsvét utáni negyvenedik napon, vagyis csütörtökön ünnepelnek, vagy a
következő vasárnap. Hazánkban évtizedekkel ezelőtt ez utóbbit
választotta a püspöki kar. Így a mai vasárnap ünnepeljük Urunk
mennybemenetelét.
A mise kezdőéneke az Apostolok cselekedeteiből
való. A két fehér ruhába öltözött férfi szavaival kezdődik a mise:
„Galileai férfiak! Mit néztek csodálkozva az égre? Ahogy Jézus a
szemetek láttára a mennybe ment, úgy jön el egykor ismét, alleluja”. Az
olvasmány is e könyv első 11 verse. Lukács, a könyv szerzője röviden az
előzményeket foglalja össze, bizonyítva azt is, hogy Jézus él, tanította
őket az Isten országáról. Ezért természetesnek is érezzük, hogy az
apostolok kérdése is az ország helyreállítására irányul. Jézus azonban a
Szentlélek eljöveteléről szól először, aki eltölti őket. Részletesebben
kifejti nekik, hogy róla fognak tanúságot tenni egészen a föld végső
határáig. Ezután Jézus végleg eltávozik közülük, és szemük láttára
felemelkedik az égbe. A hívő nép az egyik koronázási zsoltárral válaszol
az olvasmány tanítására.
A miséző pap két szentlecke közül
választhat. Szent Pál efezusiakhoz írt leveléből való részlet fő
mondanivalói: kérés, hogy Isten gyújtson világosságot a lelkekben; aki
megmutatta erejét Jézus Krisztusban, amikor feltámasztotta és a mennyben
jobbjára ültette. Õ az egyház feje, s ebből következik, hogy mi pedig
tagjai vagyunk. – A másik lehetőség a Zsidókhoz írt levélből való
részlet. Összehasonlítja, hogy az ószövetségi főpapnak minden évben be
kellett mutatnia az áldozatot, és ez mindig elégtelen volt. Jézus
egyetlen áldozattal hozta meg a megváltást. A saját vérével váltott meg.
Ezért már van reményünk, és ki kell tartanunk rendíthetetlenül
reménységünk megvallásában.
Az evangéliumban Jézus búcsújáról
hallunk. Egy utalás az ő messiási küldetéséről, majd az apostolok
megbízása: minden népnek a megtérést és a bocsánatot kell hirdetni. Õk
tanúk lesznek, de még várni kell a Lélekre, aki erővel fogja eltölteni
őket. Amikor Jézus eltávozik tőlük, nem reménytelenül, hanem örvendezve
térnek vissza Jeruzsálembe. Ismerik feladatukat, és ezért ott vannak a
templomban. Dicsérik és magasztalják az Istent. Az evangélium
mondanivalóját emeli ki még jobban az evangélium előtti Alleluja-vers
is, amelyben a közénk bevonuló Krisztus megadja a feladatot, de
elhangzik az ígérete is: „Én veletek vagyok a világ végéig”!
A mise
könyörgése Urunk mennybemenetelét nevezi örömünk okának. De imádságában
megjelenik annak a gondolata, hogy az előttünk járt Úr lehetővé teszi,
hogy ahová a Fő eljutott, oda elérkezzen az egész test is. Ez az ember
igazi felemelkedése, mert nincs kizárva a dicsőségből. Hálaáldozatot
mutatunk be ezen az örömünnepen, mert a szentségi ajándékok
hozzásegítenek, hogy törekedjünk a mennyei haza felé földi életünk
során.
A mai ünnepre két prefációt találunk. Az első a dicsőséges
királyról szól, aki legyőzte ma a bűnt és halált. Fölment a mennybe, de
nem azért, hogy magunkra hagyjon minket, hanem mint titokzatos testének
tagjai, mi is követhessük őt. A második más oldalról közelíti meg az
ember felemelkedését. A nagy ajándék, hogy isteni életét megosztja
velünk, s így eljuthatunk abba a mennyei dicsőségbe, ahol a menny
lakóival együtt zenghetjük dicsősége himnuszát.
Szent
Ágoston így méltatja a mai nap jelentőségét: „Leszállt a mennyből
irgalma miatt, és nemcsak ő maga szállt fel a mennybe, hanem vele és
benne mi is a kegyelem által. Így nemcsak Krisztus szállt le, és nemcsak
Krisztus szállt fel; éspedig nem azért, hogy a Fej méltósága
elhalványuljon a testben, hanem azért, hogy a test egysége
elválaszthatatlan legyen a Fejtől”.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!