Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Márton Áron egykori erdélyi püspök emlékére tartottak konferenciát szeptember 26-án a Parlament Felsőházi üléstermében.
A rendezvényen részt vett Jakubinyi György gyulafehérvári érsek,
Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek, illetve Lezsák Sándor, az
Országgyűlés alelnöke is.
Jakubinyi György gyulafehérvári érsek
Márton Áron püspöki jelmondatáról tartott előadásában arról beszélt,
hogy a Szent Márton-i mondat: „non recuso laborem" elsődlegesen azt
jelenti, hogy „nem vonakodom a munkától", a labor szó azonban nemcsak
munkát, hanem szenvedést is jelent. Márton Áronról pedig elmondható,
hogy jelmondatát teljesen megélte, „mind a munka, mind a szenvedés
irányában" – méltatta az érsek.
Jakubinyi György szólt arról is,
hogy a trianoni békeszerződés után a román állam tíz évig tárgyalt a
Szentszékkel, amely a 22 román követelésből hármat végül kénytelen volt
elfogadni. Ezek közül a legsúlyosabb, hogy az erdélyi magyarságot
„erővel elmagyarosított románoknak és németeknek kellett tekinteni".
Mivel a „visszarománosításuk" nem lehetséges, temesvári német
kanonokokat lehet csak kinevezni az egyházmegyéik élére.
1938-ban
azonban, amikor megüresedett püspöki szék, a bukaresti pápai nuncius,
Andrea Cassulo – akit a székelyek nagyon szerettek – arra kérte a
Szentszéket, „ne próbálkozzanak ismét német püspököt küldeni
Gyulafehérvárra, mert az egyházmegye színmagyar, ráadásul kétharmada
székely magyar, akik nehezen viselnének más nemzetiségű főpásztort". Ő
maga ajánlotta Márton Áront a Szentszék figyelmébe, garantálva, hogy a
román kormány is el fogja fogadni, hiszen „soha nem exponálta magát
szélsőséges magyar nacionalista tüntetéseken" – mondta Jakubinyi György.
Andrea
Cassulo ezután gyorsan kineveztette Márton Áront apostoli kormányzóvá,
ahhoz ugyanis nem kellett a román kormány engedélye. Az pedig már
nemzetközi diplomáciai bonyodalmat okozott volna, ha a román állam nem
fogadja el egy apostoli kormányzó megyés püspöki kinevezését. Így
történhetett, hogy 1938 karácsonyán ismét székely püspöke lett Erdélynek
– idézte fel az érsek.
Az ülést vezető Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke arra
emlékeztetett, hogy Márton Áron már egyetemi lelkészként hatalmas
népszerűségnek örvendett. Kolozsváron az egyetemi ifjúság hitszónokának
szentbeszédeire özönlött a nép, olyannyira, hogy a korabeli lapok arról
írtak: „Erdélynek új apostola támadt" – idézte fel. Hozzátette, hogy
prédikációit nemcsak a katolikus diákok hallgatták, hanem a református
és unitárius teológia növendékei is.
Kiemelte, hogy Erdély
püspöke szilárdan védelmezte az „emberi méltóság és a magyarság
érdekeit", és „szembeszállt a mind a barna mind pedig a vörös
diktatúrával”. Hozzátette: hívei féltették életét, ezért 1949 pünkösdjén
a csíksomlyói búcsú előtt fehér lóra ültették, és „a csángó magyarok
tízsoros védőgyűrűvel oltalmazták". Ezért írta róla a L'Osservatore
Romano szentszéki napilap, hogy „Áron püspök fehér lován bevonult már a
székely nép legendáiba".
Nagy Mihály Zoltán történész, a Román
Kulturális Intézet alelnöke előadásában kifejtette: Márton Áronnak
egyházpolitikusként sikerült megőriznie az erdélyi katolikus
egyházmegyéket és a romániai római katolikus egyházrészt is.
Szólt
arról is, hogy a püspöknek börtönből való szabadulása után
"jozefinista" egyházpolitikai modellel kellett szembesülnie. Az állam
1955 után már nem az egyházak felszámolására törekedett, hanem arra,
hogy érvényesítse akaratát az egyházak fölött. Éppen ezért Márton Áront
folyamatosan megfigyelték, 1964-ben például a Securitate ügynökeinek
közel 2200 embert kellett megfigyelniük csak azért, hogy az ő működését
nyomon követhessék.
Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottság elnöke
előadásában hangsúlyozta Márton Áron feladatvállalását a modern magyar
katolicizmus megfogalmazásában és megjelenítésében, a hétköznapi
pasztorális, szociális munka során.
A Márton Áronról szóló
munkák alapján egy nagy szervezőerejű, hatalmas teherbírású és igen erős
akaratú felelős egyházi vezető képe rajzolódik ki, olyan emberé, aki
következetes szembenállásával két totális diktatúra árnyékában is példát
tudott mutatni – mondta.
További kutatási lehetőségként
említette Márton Áron életpályájának összevetését Ravasz László
református, Ordas Lajos evangélikus püspök és Mindszenty József bíboros
életével. Ezek a párhuzamos életrajzok, a hasonlóságok megmutatása és a
különbségek felfedezése szerinte segít mélyebben megérteni a
kereszténység és az ateista diktatúra viszonyát.
Dobos Menyhért, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.
vezérigazgatója arról beszélt, hogy a román médiában Márton Áron
személyére teljes tiltást rendelt a román állam és a Securitate, így az
akkori úgynevezett közszolgálati média anyagaiban alig maradt róla
valami. Féltve őrzött magánarchívumokból azonban kerültek elő anyagok,
és „cinikus módon a román állambiztonsági szervek fotósainak jóvoltából
is maradtak ránk" emlékek.
Amikor viszont 1990-ben lehetőség
nyílt rá, a kolozsvári első független film- és televíziós műhely, a
Xantus Film munkatársai azonnal elkezdték egy Márton Áronról szóló
dokumentumfilm készítését. E film jelentősége éppen az, hogy alkotói
felismerték, késlekedés nélkül neki kell állniuk a munkának, így még meg
tudták szólaltatni a filmben mások mellett Márton Áron húgát, valamint
Sztojka Ferencet, a püspök bizalmasát is – tette hozzá.
Az
emlékülésen Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek „Emberkatedrális"
címmel méltatta Márton Áront, Virt László szociológus Németh László és
Márton Áron munkásságát hasonlította össze. Denisa Bodeanu történész a
román titkosszolgálat Márton Áronra vonatkozó dokumentumait mutatta be,
felszólalt továbbá Kányádi Sándor költő, valamint Kovács Gergely
vatikáni posztulátor és Nagy Zoltán hittantanár.
Fotó: MTI
MTI/Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!