Villaquejida (Spanyolország), 1538. november 18. +Peru, 1606. március 26.
Turibiusz, Peru apostola, abban a korban élt, amikor az új földrajzi
fölfedezéseket követő sok erőszakos hódítás után a spanyol király
kijelentette, hogy világbirodalmában sohasem nyugszik le a nap.
Turibiusz papi küldetésének feladata az volt, hogy bizonyítsa: az Egyház
céljai, amikor misszionál, mások, mint a világi hódítóké. A trienti
zsinat (1545-1563) rövid idő alatt újraszervezte az egész Egyházat és
átfogó reformmozgalmat indított meg az európai egyházmegyékben. Ennek a
megújulási folyamatnak fő mozgatója Borromei Szent Károly, a
fáradhatatlanul munkálkodó milánói érsek volt. A néhány évtizeddel
korábban fölfedezett, de már nagymértékben evangelizált Amerikát csak
jóval később érték el ezek a megújulási törekvések.
Dél-Amerika politikai és egyházi központja a 16. században egyre
inkább Lima városa lett. 1546-tól a limai érsek volt felelős minden
hívőért Panama és a Rio de la Plata között. Neki volt alárendelve Cuzco,
Cartagena, Quito, Popayan, Asunción, Caracas, Bogota, Santiago,
Conceptión, Córdoba, Trujillo és Atequipa egyházmegyéje, e hatalmas
terület északtól délig több mint 5000 kilométert tesz ki és 6 millió
négyzetkilométert foglal magába.
Peru misszionálását a dominikánusok indították el, de nem sokkal
később nagyszámú franciskánus jött az országba. 1555-ben követték őket a
jezsuiták, akik új, erős lendületet adtak a missziós munkának. A világi
papság elsősorban a székesegyházi káptalanokban és az indián falvak
plébánosainak kerületeiben tömörült.
Azokat az indiánokat, akik nem tudtak kimenekülni a spanyol uralom
alól, rövid időn belül úgynevezett ,,encomiendákba'' zárták össze:
minden spanyol részére meghatározott számú indián volt köteles dolgozni.
Elvileg szabadok voltak és némi bért is kaptak, gyakorlatilag azonban
szinte rabszolgaságban éltek. A többi indián a keleti hegyekbe menekült.
Hamarosan föl lehetett ismerni egy választóvonalat a spanyol veretű
kereszténység és az indiánok között, akik szenvedélyesen ellenszegültek a
megtérésnek, mivel látták, hogy a misszionáriusok a hódítók kíséretében
érkeztek.
II. Fülöp spanyol király elégedetlen volt a perui helyzettel. Ezért
megbízta a granadai inkvizíciós tanács elnökét, egy ifjú licenciátust,
hogy legyen Lima érseke és javítson a dolgokon. Az ifjú, aki fiatal kora
ellenére alkalmasnak tűnt a nagy feladatra, Mongrovejói Turibiusz volt.
Turibiusz Spanyolország egyik kis falujában született. Először
Valladolidban, majd Salamancában és Oviedóban tanult, 1573-ban jogi
licenciátust szerzett. Mindössze két évi hivatásbeli tapasztalattal
nevezték ki a granadai inkvizíciós tanács elnökévé, mely intézményt a
keresztény hit tisztaságának védelmezéséért alapították. Mint világi
ember, nagy komolysággal és körültekintéssel látta el hivatalát.
Dicsérték jámborságát, aszkézisét, igazságérzetét és a szegények iránti
szeretetét.
Mivel Turibiusz világi férfi volt és alig ismerte az amerikai egyház
problémáit, elhárította II. Fülöp ajánlatát. A király azonban nem
engedett és 1579. március 21-én átadta neki a kinevező okiratot. Így hát
Turibiusz Sevillába utazott, mert az volt az amerikai ügyekben
illetékes hely, és ott nagy igyekezettel tanulmányozta az Atlanti-
óceánon túli óriási terület problémáit. Nem sokkal később megkapta a
teljes hatalmat nehéz limai hivatalához. Miután Sevillában püspökké
szentelték, 1580-ban egy Peruba induló hajóra szállt.
Turibiusz azon volt, hogy az amerikai egyházat alapjaitól kezdve
megújítsa. Az új érsek mindig ökumenikus módon gondolkodott és
cselekedett, böjtölt, és nem riadt vissza semmilyen áldozattól sem,
körültekintően és kitartóan végezte feladatát. 1594-ben azt írta
Spanyolországba, hogy 15.000 kilométert járt be, és közben több mint
60.000 hívőt bérmált meg. E szent legszembetűnőbb vonása a segítségre
szoruló és jogfosztott indiánok iránti szeretete és a perui egyházért
való aggódása volt. Ez arra kényszerítette, hogy eljárjon a
szerzetesekkel szemben, akik féltékenyen vigyáztak előjogaikra, de a
fegyelmezetlen világi papságot is kordába kellett szorítania. A spanyol
telepeseknek, akik megengedettnek tartották a rablást, az
erőszakoskodást, a jogtalanságot, a házasságtörést és az elnyomás minden
elképzelhető formáját, világos szavakkal föltárta cselekedeteik
gyalázatosságát.
A püspök 42 éves volt, amikor egyházmegyéjét átvette. Rögtön
kezdetben föl kellett ismernie gyönge kezű elődje mulasztásait. A károk
helyrehozásáért hosszú és fárasztó vizitációs utakra vállalkozott, hogy a
helyszínen tanulmányozza és rendezze a viszonyokat. Püspöksége 25 éve
alatt négyszer utazta végig az országot. Minden útja több évig
tartott, az utolsóról pedig már nem tért vissza: meghalt egy kicsiny,
szegényes templomban az indiánok között, akiket mindig szeretett.
Tanulságos a Libro de la visitas (Vizitációk könyve) c. írása, az
utazásai alatt vezetett naplója. Statisztikái alapján messzire tekintő
tervezőt ismerhetünk meg, és még a legkurtább följegyzései is a
gyermekeit megértő atya izzó szeretetéről tanúskodnak.
1582 és 1604 között Turibiusz összesen 12 egyházmegyei zsinatot
hívott össze. Ezek a gyűlések egyrészt alkalmat adtak neki egyházmegyéje
reformálására, másrészt a papok kicserélhették egymás között munkájuk
tapasztalatait, és Turibiusz össze tudta hangolni a kezdeményezéseket.
Ezekre a gyűlésekre nem mindig Limában jöttek össze, hanem időnként
kisebb plébániákon is, ahol az érsek éppen tartózkodott. Mégis
mindenekelőtt azok a nagy püspökgyűlések határozták meg Latin-Amerika
egyházának arculatát, amelyen Panama és a Rio de la Plata összes
püspökei megjelentek. A 3. limai püspöki konferencia (1582. augusztus
15.-1583. október 18.), az ,,amerikai Tridentinum'' Turibiusz életművén a
korona.
Heves vita támadt, amikor Turibiusz misszionálási kötelességeire
figyelmeztette a szerzetes papokat, akik engedély nélkül megültek a
biztos plébániákon. V. Pius pápa rendeletére hivatkoztak, melyet azonban
Turibiusz kérésére már 1586-ban visszavont a kúria. Ilyen módon az
érsek rákényszerítette a szerzeteseket, hogy újra ellássák missziós
megbízatásukat. A jezsuiták jártak elöl a jó példával, és Turibiusz erős
támaszai lettek.
A világi papság reformját a limai papi szeminárium alapítása vezette
be. Így Latin-Amerikában főként Turibiusz kezdeményezésére felnőtt egy
új papság. Tagjai világosan különböztek a spanyol kereskedőktől és
katonáktól, akikkel korábban, sajnos, könnyen össze lehetett téveszteni
őket.
Turibiusz legfőbb gondját az indiánok jelentették. Gyorsan
megtanulta az inkák nyelvét, a quechuát, és megkövetelte, hogy minden
pap, aki indiánokkal foglalkozik, tudja ezt a nyelvet. Amikor Turibiusz
Limába érkezett, a ,,doktrinákban'', a missziós egyházközségekben minden
körülmények között spanyolul akartak beszélni, úgy, amint azt az
,,Indiai Tanács'' előírta. De már a 2. limai püspökgyűlésen
alkalmatlannak ítélték azokat a lelkipásztorokat, akik az indiánokat
nyelvük ismerete nélkül akarták tanítani. Az 1551- ben alapított Limai
Egyetemen Turibiusz quechua nyelvi tanszéket állított föl és oklevelet
adott azoknak a papoknak, akik ezt a szakot eredményesen elvégezték.
A 3. limai püspökgyűlésen kidolgozott katekizmust három nyelven adták ki: quechua, almara és spanyol nyelven.
1583-ban az érseki egyházmegyében csak 150 plébánia volt, számuk
1598-ig a hatékony lelkipásztorkodás következtében 240-re emelkedett.
Hogyha az egyház később is a Mongrovejói Turibiusz által kijelölt úton
haladt volna tovább, Latin-Amerikában az evangélium egyre mélyebben
ivódhatott volna az emberek szívébe. Sajnos, ehelyett szinte kizárólag a
már megkereszteltek ápolásába vonultak vissza vagy megelégedtek a
fölületes misszionálással.
Turibiusz negyedik vizitációs útján halt meg, 1606 márciusában.
Földi maradványait a következő évben Limába szállították. 1679-ben IX.
Ince boldoggá avatta, XIII. Benedek pedig 1726-ban oltárra emelte. XIV.
Benedek Borromei Károlyhoz hasonlította és a lelkipásztorkodás
megújítójának, sőt mi több, a szeretet fáradhatatlan követének nevezte.
Ünnepét 1969-ben vették föl a Római Kalendáriumba.
Néhány epizód tegye világosabbá annak a képét, aki a ,,szeretet követe'' volt az indiánoknál.
A spanyol szokásnak megfelelően az érsek az indiánokkal hordszéken
vitethette volna magát kiterjedt vizitációs útjain, de ő gyalog ment,
hogy ,,senkinek ne legyen terhére és az indiánoknak se okozzon
szükségtelen munkát. Öszvéren ült, de ha a terep ezt nem engedte meg,
akkor leszállt állatáról, fogta a botot, és bosszankodás nélkül gyalog
ment tovább. Hogy a hegyekben jobban haladjon, különleges cipőt
viselt.''
A limai alkirály és más spanyol előkelők rossz néven vették, hogy az
érsek gyakran hosszú időre távol van. A kifogások Madridba, az Indiai
Tanács fülébe is eljutottak. A Tanács megtiltotta az érseknek, hogy
Limát elhagyja. Turibiusz azonban nem tartotta meg ezt a tilalmat, és a
királynak röviden és velősen csak azt válaszolta, hogy őt Trient és a
limai püspöki konferencia rendelkezései jobban kötelezik, mint a királyi
törvények.
A szent haláláról a következőket jelentették: Turibiusz negyedik
vizitációs útjának vége felé éppen a Pascasmayo völgyébe érkezett,
amikor hirtelen rosszullét fogta el, és kénytelen volt megállapodni
Santiago de Mirafloresban egy indián katekéta házában. Utolsó kívánsága
az volt, hogy az indián egyházközség kicsiny kápolnájában áldoztassák
meg. Arra kérte Jeronimo atyát, az ágostonosok helybéli kolostorának
priorját, hogy hárfázzon neki. Mialatt Jeronimo a ,,Hitemet megőriztem''
és ,,Kezedbe ajánlom lelkemet'' zsoltárokat énekelte, Turibiusz
utoljára föltekintett a keresztre. Nagycsütörtök volt, amikor Lima nagy
érseke és Peru apostola meghalt.
Azt a kevés holmit, amit személyes használatra magánál hordott,
kísérőinek ajándékozta. Amije még ezen kívül volt, azt szétosztották a
szegényeknek, akiket oly nagyon szeretett.
Istenünk, ki Szent Turibiusz püspök apostoli munkája és
igazságszeretete által megszilárdítottad Egyházadat, kérünk, add, hogy
szent néped folytonosan gyarapodjék a hitben és az életszentségben!
forrás: Dr. Diós István
Kommentáld!