Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
A kéttornyú templom Vásárhely főterének legimpozánsabb barokk épülete. Kettős tornyával, barokk toronysisakjával, méreteivel és szépségével lenyűgöző
Építését 1728-ban kezdték el a jezsuiták Keresztelő Szent
János tiszteletére. Azon a helyen épült, ahol 1702-ben egy fából készült
kápolna állott, melyben 1707-ben II. Rákóczi Ferenc is hallgatott
misét. A harangok Mária Terézia idejéből valók.
Az impozáns épület Te Deumnak ad helyet
Mielőtt visszalépünk az időben, talán az lesz a legjobb, ha Pál-Antal
Sándor meglátásával kezdjük el a Keresztelő Szent János Plébániatemplom
bemutatását. Ez azért fontos, mert a történész mondja el, hogy a templom
megépítése előtt néhány esztendővel mindössze öt római katolikus
felekezetű lakosa volt a kálvinista Marosvásárhelynek. Ez volt az első
impozáns épület a háromszáz évvel ezelőtti városközpontban. Pál-Antal
Sándor tudni véli, hogy itt tartották a Te Deumot az egyik erdélyi
fejedelem megválasztása után. A római katolikus, avagy a kéttornyú
templom történetére minden marosvásárhelyi lakos büszke lehet – jelenti
ki még a történész.
A templomban több kápolnát találni. Mindegyiknek külön oltára van.
A rendelkezésünkre bocsátott információkból kitűnik, hogy az építési
munkálatok 1728 nyarán kezdődtek el és 1750-ig tartottak. Előbb a
szentélyt húzták föl és fedték be, így már a kezdetektől lehetett misét
celebrálni benne. Azután következett a templomhajó, majd pedig a két
torony. Ezeket 1734-ben kezdték el építeni. Hat évvel később az egyik
torony teteje leomlott, és azt újra kellett építeni.
A neobarokk stílusú templom tervét a Schwalbachból származó kolozsvári
kőművespallér, Conrad Hammer készítette, aki a kolozsvári jezsuita
templomot is tervezte. A szentélytől kiindulva, a templom északkeleti
oldalán több kápolna sorakozik, mindenik külön oltárral. A templomot
Sztojka Zsigmond püspök szentelte fel 1751-ben, és amint azt már
tudhatjuk, Keresztelő Szent Jánosról nevezték el. Teljes belső részét,
még a mennyezetet is, az 1900-as évekből származó újbarokk festett képek
díszítik. A templomot több ízben is renoválták, legutóbb tíz évvel
ezelőtt újították fel.
A főoltárt Haller János, a szószéket pedig Bethlen Miklós grófok készíttették
A
Marosvásárhelyi útikalauz című könyv szerzői, Fodor Sándor és Balás
Árpád azt is leírják, hogy a plébániatemplom építkezésénél felhasználták
az egykori Szent Miklós templom és a lebontott nyárádtői plébánia
faragott köveit is. Egy ilyen, három alakot ábrázoló domborműves kő
látható a sekrestye külső falába beépítve. A templom dongaboltozatán
lévő mennyezeti kép Szirmai Béla alkotása, míg a belső falak és a színes
ablakok Paul Troger munkái. Értékes főoltárát 1754-ben gróf Haller
János, míg a fából faragott szószéket a négy apostollal gróf Bethlen
Miklós készíttette. Mindkét alkotás Schuchbauer Antal nevéhez fűződik.
Az orgonát Monus Tamás marosvásárhelyi lakos adományozta.
A Habsburg-uralom gyökeresen megváltoztatja a helyzetet
Még jobban visszalépve az időben elmondható, hogy az 1500-as évek
vallási reformja teljesen felborította Marosvásárhely felekezetek
szerinti megoszlását, ugyanis az addig római katolikus többség egyik
része áttért a református, a másik része pedig az unitárius hitre. Végül
a református vallás kerekedett felül, és 1697-ben, az akkor végzett
népszámlálás adatai szerint, Marosvásárhelyen mindössze öt katolikus
lakost tartottak nyilván.
Miután azonban Erdély Habsburg-uralom alá került, ismét gyökeresen
megváltozott a helyzet. Lévén, hogy a bécsi udvar római katolikus
vallású volt, elkezdett teret hódítani a térségben a katolicizmus. Így
történt, hogy 1702-ben megtelepedtek Marosvásárhelyen az első jezsuita
szerzetesek.
Vásárhelyt 1754 után sorolják a fontosabb városok közé
A
város meséi című adatgyűjtés szerzője tudni véli, hogy az első jezsuita
szerzetes Endes István páter volt, aki Marosvásárhelyre jövetele előtt a
kolozsvári római katolikus kollégiumban tanított. Őt bízták meg a
jezsuita misszió megszervezésével, ő kezdte el újjáépíteni a római
katolikus közösséget és visszatéríteni a százötven évvel azelőtti
elveszített híveket. Nagy segítséget jelentett számára, hogy élvezte a
város környékén birtokokkal rendelkező római katolikus nemesség
támogatását. A grófok és a bárók ugyanis nem laktak bent a városban.
Hogy miért? Mert sokkal kézenfekvőbb volt nekik valamelyik környékbeli
településen élni, mintsem egy háromezer lelkes kisvárosban. Akik meg nem
akartak vidéken élni, azok olyan nagyvárosokba költöztek, amelyeken
jelentős intézmények székeltek.
Ilyen volt Nagyszeben és Kolozsvár. Marosvásárhelyt 1754 után sorolták a
fontosabb városok közé, amikor Medgyesről ide költözött a Királyi
Tábla.
Ezután egyre több magas rangú hivatalnok kezdett el építkezni vagy házat
vásárolni Vásárhelyen, és a Teleki, a Toldalagi, valamint a Haller
család is beköltözött a városba. A grófok és bárók családjainak itteni
megtelepedése után ugrásszerűen megnőtt a római katolikus lakosok száma.
Így 1727-ben a jezsuita misszióból katolikus közösség lett, vezetője
pedig megkapta a plébánosi rangot. Magyarán 1727-ben létesült a római
katolikus plébánia.
A történelmi esemény színhelye
De
maradjunk még egy kicsit az első jezsuiták érkezésénél. A vonatkozó
feljegyzésekből kiderül, hogy ők kezdettől azon a helyen telepedtek meg,
ahol jelenleg a római katolikus templom és a plébánia található. Akkor
Fogaras vidék főkapitányának, Boér Simonnak állt ott a háza, amelyből
egy szobát a jezsuiták rendelkezésére bocsátott. Ők ezt alakították
kápolnává, és 1702-ben itt kezdtek el misézni. Négy évre rá aztán
adományokból építettek egy másik, nagyobb kápolnát, amely később fontos
történelmi esemény színhelye lett…
A kápolnában tartják a fejedelemmé avatást követő misét
A Keresztes Géza műépítész, műemlékvédelmi szakmérnök által
összegyűjtött könyvekben, dokumentációkban megtaláltuk azt is, hogy
1707. április 5-én ebben a kis vásárhelyi római katolikus kápolnában
celebrálták a II. Rákóczi Ferenc fejedelemmé avatását követő misét. Mint
már jeleztük, itt volt a Te Deum, és innen indult a menet. Noha a város
lakosságának nagy része a református, illetve az unitárius felekezethez
tartozott, és a nekik szóló szertartásra a Vártemplomban került sor, a
fejedelem, római katolikus vallású lévén, inkább a jezsuiták által emelt
kis kápolnába vonult vissza. Nem sokkal a nagy eseményt követően,
pontosabban december másodikán, adományokból sikerült megalakítani a
missziót.
1704-től római katolikus iskolája is volt a városnak. Ez később gimnáziummá alakult, és más helyen ugyan, de megmaradt 1948-ig.
Érdekességként még mi is megjegyezzük, hogy 1704-1705-ben az erdélyi
haderő főparancsnoka, maga Montecuccoli tábornok is jelentős
pénzadománnyal járult hozzá a kápolna megépítéséhez, sőt, munkásokat is
küldött, akik lerakták az alapot. Egy nagyobb templom építésének a
gondolata 1721-ben merült fel, s a szerzetesek hét-nyolc évig gyűjtötték
az adományokat e célra.
Ahol később a Bodor-kút kap helyet
A
város meséi című könyvben emlékeztetőül még leírták, hogy amikor
elkezdték építeni a templomot, a központban, ahol most az ortodox
katedrális áll, ott piac volt. Ezt egy teljesen nyílt mező vette körül,
amelyen patakok csordogáltak, sőt: azt mondják, hogy a központ alsó
részén esős időben alig lehetett járni, olyan nagy volt a sár. Ezért
nevezték a mostani Rózsák terét Poklos pataknak. Aztán az 1760-as
években pont a templommal szembe, a mai katedrális előtti térre
felépítették a polgármesteri hivatalt. Ez 1848-ig működött, amikor
felégették az osztrák seregek. Az épület előtt kapott helyet később a
Bodor-kút.
Nagy-Bodó Tibor
Központ
Fotó: Nagy-Bodó Szilárd
A régi képekért köszönet Madaras Józsefnek
múltidéző 2013.12.21. | 08:24 A marosvásárhelyi Keresztelő Szent János Plébániatemplom
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!